|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: JentefestenLik lønn for likt arbeid vil jo være ett godt sted å begynne.
|
|
|
|
#2 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jentefesten
Det er vel ingen som påstår at alle kvinner skal bli enten ingeniører eller matematikere. Det mange (inkludert meg) understreker er viktigheten av å velge en utdanning/yrke som gjør en i stadnd til å forsørge seg selv og eventuelle barn på en ok måte? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
can-jur
|
Hvordan skal vi greie å få Norge A/S til å gå rundt om kvinner slutter å ta jobber i lavtlønnssektoren?
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Vi må klare å få Norge til å gå rundt uten at kvinner skal tjene mye mindre enn menn altså.
|
|
|
#5 |
|
geskjeftig
|
Enig. Det er mulig at det alltid vil finnes lavtløntsektor, men det er helt urimelig at den nesten utelukkende skal bestå av kvinner.
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: JentefestenJeg skjønner ikke at det blir sett på som hakking, jeg da. Det er ikke til å komme fra at det er et problem for kvinner som gruppe at de som gruppe velger noe som gjør at de kommer dårligere ut. Jeg tenker at kvinner som velger å jobbe mindre og ta seg av familielogistikken, må tåle å bli fortalt at de taper på det. For det gjør de. Og jeg forstår at man tenker at tid er det mest verdifulle av alt når man har småbarn, men man kan ikke leve av tid hvis man opplever samlivsbrudd.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig med deg her. Dersom man synes det er uproblematisk at det er som det er så kan man selvfølgelig nikke og smile og la det være sånn. Men om man synes det er et problem må man først kunne snakke om det slik at man får definert problemet, før det er mulig å begynne arbeidet med å finne en løsning på det. Om det er tabu å si at det er problematisk når måten samfunnet er organisert på fører til at flere kvinner velger deltid og flere kvinner velger full permisjon, så kommer vi aldri noen vei med dette. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Mener du da at man som kvinne bør ta valg basert på andres ønsker og behov heller enn sine egne?
|
|
|
#10 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Ok, men dette blir litt forenkla. Det går an å verdsette sine barn høgare enn alt, men samtidig vere to vaksne i full jobb. Vi jobba begge full tid når mine gjekk i barnehage, og har aldri syns dette var negativt. Det eg syns er ille er at andre trur at eg egentlig ville ha jobba redusert, men det er det som gir meg energi, glede og driv. Det er ikkje berre for å gjere karriere og tene pengar - og om så var så er det ingenting galt i det heller. Men ungane er viktigare enn alt. Dei har hatt det veldig bra heile tida.
|
|
|
#11 |
|
Eppur si muove.
Jeg har ikke sagt noe som helst negativt om hvordan folk lever sitt liv, og det er kjempeflott hvis dere har levd og lever akkurat det livet dere ønsker. Men du må også akseptere at det finnes mange som ikke synes to fulltidsstillinger gir det beste livet for hverken dem eller barna. Det er ikke det samme som kritikk av andres valg. Du sier det er ingenting galt i å ønske å gjøre karriere og tjene penger, nei, det er ikke det. Men det er heller ingenting galt i å velge bort dette fordi man ønsker å bruke mer tid på sine egne barn.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Jeg ønsker først og fremst å se at de som insisterer på dette valget faktisk skjønner og aksepterer hva valget innebærer. De kvinnene som har valgt hjemmetilværelsen og sier rett ut at det er verdt resten av livet i sokkelleilihet uten soverom bare barna kan ha mamma hjemme til de begynner på videregående argumenterer jeg ikke imot jeg altså. |
|
|
|
#13 |
|
geskjeftig
|
Nei, som jeg gjentar og gjentar: Den dagen du er økonomiske sikret, er du virkelig fri. Det er ønsket mitt for så mange kvinner som mulig. Fordi du, som sagt, virkelig ikke er fri om du er gjeldsslave eller blakk. Ved å velge å la seg forsørge uten tanke for pensjon og samlivsbrudd, er du ikke fri, selv om det kanskje føles sånn i øyeblikket. Ved å være nødt til å jobbe fullt for å overleve, er du heller ikke fri.
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at hva man ser på som tap, endrer seg i løpet av livet.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Eppur si muove.
Sv: Jentefesten[quote=Hattifnatten;3203126]
|
|
|
#16 |
|
Librocubicularist
|
på individnivå er det heilt sikkert mange som er bevisste dette. På samfunnsnivå er det likevel påfallande at det nettopp er kvinner som gjer dette valet. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Eppur si muove.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: JentefestenJeg syns det er helt greit for min del at andre velger å rote sin økonomi til på livstid. Javel, greit, ok. Værsågod. Tjen ca ingenting, mist alt du tenkte du eide om du blir skilt, jobb deltid og snakk om at du velger barna så mye du bare orker. |
|
![]() |
|
|