|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Er frisk!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Vi kan ikke ha lekeapparater på lekeplassen her i nabolaget fordi Velet ikke har sjanse til å spa opp så mange penger. Så ja, jeg synes det er veldig dumt at man har så strenge krav at alternativet blir ingen lekeapparater.
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?
Hva syns du er alternativet da? Flere skader?
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg syns jo egentlig ikke det er et alternativ med utrygge aparater heller.
![]() |
#44 |
Er frisk!
|
Ja. Om ikke det hadde vært en sånn mølle for å få godkjent apparatene, ville det blitt flere konkurrenter om å lage slike apparater, og prisene ville gått ned. Det finnes mange typer lekeapparater som overhodet ikke er like utrygge som å være ute i den vanlige naturen - noe jeg synes er den beste form for atspredelse barn kan drive med.
![]() |
#45 |
maler
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Det er forskjell på ulykker og ulykker synes jeg. At barna får utfolde seg, av og til faller og brekker et bein eller slår ut ei tann synes jeg er innenfor det man skal akseptere så lenge det ikke var en halvgal ansatt som løftet halvannetåringen opp i toppen av det høyeste klatrestativet. Mine klatreunger som kommer seg opp selv synes jeg imidlertid må få lov til å klatre selv om det alltids er en viss fare for at de kan falle ned.
![]() |
#46 |
Erfaren nok
|
Det er ganske få barnehager som har økonomi til de lekeapparatene der.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Søk om midler gjennom Sparebankstiftelsen (eller tilsvarende, avhengig av hvor du bor)! I 2012 går midlene til Kunst og kultur og Nærmiljø, idrett og lek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Glamorøs
|
Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.
![]() |
#49 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg, personlig, er veldig glad det er en norm som lekeapparater i barnehage skal være bygget etter, for å bli godkjent - og for at det (i hvertfall i min barnehage) er daglig inspeksjon av utstyr, og årlig offentlig kontroll, for å være sikker på at barn ikke kan skade seg på dem - utover det at de kan falle ned.
![]() |
#50 |
Erfaren nok
|
Men det er jo mulig å ivareta sikkerhet likevel. Med kontroller og inspeksjoner og en norm å følge. Tenker jeg. For det er mange som har kompetanse på å bygge blant foreldrene, feks.
![]() |
#51 |
maler
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Men byggekyndige får vel lov til å bygge etter gjeldende regler? Eller får man bare kjøpe fiks ferdige apparater fra navngitte utsalg? Når jeg sier foreldrebygget tenkte jeg mer på glade amatører som setter i gang med god vilje og ikke fullt så gode kunnskaper.
![]() |
#53 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er ofte mulig, men slett ikke alltid. Sånn som vi bor består foreldrene stort sett av urbane akademikere. Vi er så tafatte på dugnad at jeg må trekke på smilebåndet (og dette inkluderer i aller høyeste grad meg og mannen også, altså).
![]() |
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?Jeg har opplevd 2 skader i barnehage, den ene der 2-åringen fikk kjøre sparkesykkel ned en lang bakke uten hjelm, og endte i en grushaug med kjøttsår fra hake til panne, og en med en stor, blå kul etter en uheldig forsering av sklia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: For mange skader i barnehagen?I barnehagen min er det flere foreldrebygde lekeapparater, og vi er Veritasgodkjent.
![]() |
|
|