Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

For mange skader i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-12, 13:32   #41
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: For mange skader i barnehagen?

Vi kan ikke ha lekeapparater på lekeplassen her i nabolaget fordi Velet ikke har sjanse til å spa opp så mange penger. Så ja, jeg synes det er veldig dumt at man har så strenge krav at alternativet blir ingen lekeapparater.

Gammel 16-04-12, 13:42   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Vi kan ikke ha lekeapparater på lekeplassen her i nabolaget fordi Velet ikke har sjanse til å spa opp så mange penger. Så ja, jeg synes det er veldig dumt at man har så strenge krav at alternativet blir ingen lekeapparater.

Hva syns du er alternativet da? Flere skader?

Om det er offentlige apparater må det vel være mulig å søke penger hos kommunen eller bydelen?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 13:50   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns jo egentlig ikke det er et alternativ med utrygge aparater heller.

Men jeg ser jo at i barnehagen (der det ikke er apparater, fordi pedagogikken dyrker fri lek i naturområde) er det jo langt mer uttrygt enn det foreldre vil klare å snekre sammen, med knauser og trær og skrenter og gjørme oppå glatte berg. Det blir litt snodig, men jeg vil jo aldri fjerne naturtomten og erstatte den med en polstret lekeplass heller. Selv om det kostet mellomsøster en fortann.

Ellers: En ting med EU-godkjente lekeplasser er at de er relativt polstret. Underlaget er såpass mykt at man slår seg, med skader seg ikke, om man faller fra toppen. Og det er en balanse i hvor mye smerte man skal fjerne fra lek som involverer klatring og balanse, før det blir en risiko i seg selv (fordi barna automatisk, om ikke bevisst, blir dårligere til å vurdere risiko av det. Og det er jo også farlig).

Gammel 16-04-12, 14:09   #44
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva syns du er alternativet da? Flere skader?

Om det er offentlige apparater må det vel være mulig å søke penger hos kommunen eller bydelen?

Ja. Om ikke det hadde vært en sånn mølle for å få godkjent apparatene, ville det blitt flere konkurrenter om å lage slike apparater, og prisene ville gått ned. Det finnes mange typer lekeapparater som overhodet ikke er like utrygge som å være ute i den vanlige naturen - noe jeg synes er den beste form for atspredelse barn kan drive med.

Man trenger ikke være Einstein for å konstruere lekeapparater hvor faren for kvelning er så godt som eliminert. Faren for å dette ned får du ikke eliminert uten å ta bort lekeapparatene, og om det er alternativet sier jeg ja til flere skader a la brukne bein og sånt for å få barna til å være aktive og trives med å være ute.

Gammel 16-04-12, 15:11   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på ulykker og ulykker synes jeg. At barna får utfolde seg, av og til faller og brekker et bein eller slår ut ei tann synes jeg er innenfor det man skal akseptere så lenge det ikke var en halvgal ansatt som løftet halvannetåringen opp i toppen av det høyeste klatrestativet. Mine klatreunger som kommer seg opp selv synes jeg imidlertid må få lov til å klatre selv om det alltids er en viss fare for at de kan falle ned.

Ulykker som skyldes farlige lekeapparater synes jeg derimot er uakseptabelt. Da tenker jeg på lekeapparater som ikke tåler å bli brukt på en annen måte enn de var konstruert for, slik at deler løsner og unger kommer i klem eller blir kvalt. Dette er problemet med foreldrebygde klatrestativer, at de ikke nødvendigvis er solide nok og gjennomtenkte nok. Naturen selv stiller i en egen klasse synes jeg, den er som den er og det har en egen verdi å lære å mestre den selv om den ikke er tilpasset smårollinger. Jeg synes heller ikke det er akseptabelt å gå på tur med så få voksne at de ikke greier å holde styr på at de fortsatt har alle barna, og jeg synes at redningsvester hører med hvis man er i nærheten av vann der det er mulig å falle uti og drukne.

Men jeg er enig med de som er bekymret for økonomien i mange barnehager.

Gammel 16-04-12, 16:01   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner fremdeles ikke sammenhengen? Mener du at man kan utfolde seg mer i hjemmesnekra apparater? At det blir færre apprater på grunn av økonomi forstår jeg.

Her er bilder fra en barnehage i vårt nærmiljø, jeg vil ikke si at disse apparatene står tilbake for noen hjemmesnekra, altså:

Det er ganske få barnehager som har økonomi til de lekeapparatene der.
Men det kunne nok fint vært foreldre som hadde kunnet lage apparater som ligner på de over.

Og jeg tror redselen for at ting skal gå galt legger begrensninger på barns utfoldelse i barnehagen, og det bare mer og mer fremover. Inkludert dugnad for å få til klatrevennlige apparater.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 16:08   #47
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Søk om midler gjennom Sparebankstiftelsen (eller tilsvarende, avhengig av hvor du bor)! I 2012 går midlene til Kunst og kultur og Nærmiljø, idrett og lek.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 16:09   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det kunne nok fint vært foreldre som hadde kunnet lage apparater som ligner på de over.

Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.

Jeg er veldig enig i hva Katta skriver over her med tanke på sikkerhetskrav til lekeapparater.

Gammel 16-04-12, 16:23   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg, personlig, er veldig glad det er en norm som lekeapparater i barnehage skal være bygget etter, for å bli godkjent - og for at det (i hvertfall i min barnehage) er daglig inspeksjon av utstyr, og årlig offentlig kontroll, for å være sikker på at barn ikke kan skade seg på dem - utover det at de kan falle ned.

Desverre koster det noe enormt med godkjente lekeapprater, og mange barnehager, min egen inkludert, ender opp med et fantastisk kjedelig uteområde, da vi ikke får midler til å kjøpe inn mer, og ledelsen har som policy at vi ikke har lov til å be om hjelp fra foreldre. (Kjekt nok det og, sånn egentlig.)

Men, når vi først er inne på økonimi, er jeg egentlig glad for at ledelsen prioriterer å leie inn vikar ved fravær, framfor å sette opp et nytt klatrestativ - når man først er tvunget til å velge. Mangel på hva jeg mener er tilstrekkelig voksentetthet, er det verste vi strir med, i det daglige.

Gammel 16-04-12, 16:33   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som likner ja. Men kanskje ikke som holder like lenge, som er satt sammen med tanke på at snorer ikke skal henge seg fast, fingre ikke skal klemmes av, spiker ikke skal stikke ut, trinn ikke skal bli slarkete osv.

Jeg er veldig enig i hva Katta skriver over her med tanke på sikkerhetskrav til lekeapparater.

Men det er jo mulig å ivareta sikkerhet likevel. Med kontroller og inspeksjoner og en norm å følge. Tenker jeg. For det er mange som har kompetanse på å bygge blant foreldrene, feks.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-12, 16:40   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men byggekyndige får vel lov til å bygge etter gjeldende regler? Eller får man bare kjøpe fiks ferdige apparater fra navngitte utsalg? Når jeg sier foreldrebygget tenkte jeg mer på glade amatører som setter i gang med god vilje og ikke fullt så gode kunnskaper.

Gammel 16-04-12, 17:57   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg også. I Oslo er det flere barnehager som har fått sitt bygget av fagfolk etter normer.

Gammel 17-04-12, 08:51   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

For det er mange som har kompetanse på å bygge blant foreldrene, feks.

Det er ofte mulig, men slett ikke alltid. Sånn som vi bor består foreldrene stort sett av urbane akademikere. Vi er så tafatte på dugnad at jeg må trekke på smilebåndet (og dette inkluderer i aller høyeste grad meg og mannen også, altså).

Gammel 17-04-12, 09:21   #54
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har opplevd 2 skader i barnehage, den ene der 2-åringen fikk kjøre sparkesykkel ned en lang bakke uten hjelm, og endte i en grushaug med kjøttsår fra hake til panne, og en med en stor, blå kul etter en uheldig forsering av sklia.

Det siste uhellet ble forbigått i stillhet - det er slikt som skjer. Men den første uhellet førte faktisk til at jeg tok barnet ut av barnehagen. Kanskje overreaksjon, men det var det som tippet lasset, å føle at barnehagen ikke tok ansvar for og viste omsorg ovenfor barnet mitt.

Jeg tenker derfor at man må skille mellom hendelige uhell som kan oppstå uansett, og skader/ulykker som oppstår på grunn av svake rutiner.

Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-12, 23:36   #55
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I barnehagen min er det flere foreldrebygde lekeapparater, og vi er Veritasgodkjent.

Vi kurses i livredning og førstehjelp en gang i året.
Vi har rutiner på hva som skal gjøres i alle tenkte situasjoner og alle må lese og signere.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:36.