|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn av regnbuenSelv om ikke de etterlatte, eller ofrene, er en homogen gruppe hørte jeg flere av de uttale seg i dag om hvor rørende dette var. Mange stod alt for midt oppe i det til å få med seg det som skjedde bare dager etter det utenkelige skjedde. Og det har slettes ikke vært bare godord etter 22. juli, men en god del negative uttalelser, særlig på nettdebattene, om overlevende og etterlatte etter terroren. Jeg tror behovet for å vise avstand til dette vil være en naturlig motreaksjon. Ser ikke helt hvordan man skulle merker alternativet, stilletiende sympati hjemmefra? Mulig det finnes alternativer, men kraften av at folk samler seg, den vil alltid være stor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
By the Sea
|
![]() Sv: Barn av regnbuen
For et flott innlegg!
![]() |
#43 |
Nyter et nytt liv
|
Jeg må sitere deg Pelle, for du er ikke helt alene om dette.
![]() |
![]() |
#44 |
Prettiest mess ever seen
|
Det Toffskij sa. Og da jeg fortalte poden om hva som hadde skjedd i dag, sa han spontant at han skulle spørre læreren i morgen om de også kunne synge den. Sånn at alle skulle huske på at det ABB mener er helt klin kokos, og at det er kjempeviktig at alle barn skal stå sammen om samme jord.
![]() |
#45 |
godt brukt
|
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg har ikke lest hele tråden. Men fra mitt hjerte: for en flott markering. Jeg tror vi trenger dette. Vi er en nasjon i sorg. Jeg kjenner pårørende, jeg vet om noen som ikke sitter ved skolepulten som de skal. Sangen representerer mye av min barndom, oppdragelse, min ideologi (om man kan kalle det). Jeg tror mange, mange trenger denne markeringen. For å vise sin støtte til de pårørende, til ofrene, til det de tror på. For å få lov å stoppe opp og sørge sammen litt. Han tenker jeg ikke på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Prettiest mess ever seen
|
Bortsett fra den fordømte russen, så klart!
![]() |
#48 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Barn av regnbuenNyhetsbildet er preget av rettsaken, mange hadde på en måte lagt 22.7 litt bak seg, men nå kommer tankene og følelsene tilbake, de vi hadde i fjor juli og august. Nå har ABB fått sagt sitt i flere dager, nå skal vitnene og folket få si hva de mener. Markeringen idag var flott, verdig og en påminnelse til de pårørende, etterlatte og ofre om at de har en hel nasjon som støtter opp og bryr seg. Det er mine tanker om markeringen idag.
![]() |
#49 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Barn av regnbuenDere som har motforestillinger til opplegget: har dere bakgrunn fra arbeiderbevegelsen/ungdomsorganisasjoner på venstresida? Pleier dere å gå i 1. mai-tog? Jeg bare lurer på om det kan være noen kulturforskjeller som ligge bak forskjellene i å se en slik markering på.
![]() |
#50 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg trodde også jeg var alene om å ha ambivalente følelser for hendelsen da den ble diskutert på jobb i går. Både fordi jeg synes sangen er i overkant svulstig, og ikke en gang er Lillebjørn Nilsens original (dette har lite med saken å gjøre, men må nevnes når det kommer fra et tidvis surmaget petimeter), og fordi jeg hadde en del av tankene som Pelle skisserer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg var litt usikker på hva jeg egentlig syntes om dette: det var en sterk markering, og det var flott å se, og jeg ble helt på gråten. Samtidig synes jeg det er feil å gi ham så mye oppmerksomhet. Å tie er det også makt i.
![]() |
#52 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg er blitt mer og mer uenig i at tiing er makt. Særlig etter å ha lest Christopher Schaus kronikker, og noen andre også. Det er viktig å vise at man er uenig. Og akkurat nå er jo ABB det sterkeste symbolet på den umenneskeligheten vi er uenige i. Men ellers gjelder det jo også alle nettdebatanter, høyreekstreme etc som vi ellers bare lar gå upåaktet hen.
![]() |
#53 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Jeg var ikke på markeringen, men jeg kjenner likevel at det er viktig for meg å mene noe om hendelsen. Jeg var heller ikke på Utøya, men det er sannelig viktig at jeg mener noe om hendelsen der. Klart det spiller en viktig rolle hva også andre mener om saker og ting enn bare de som har opplevd det direkte! |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#56 |
Unik
![]() |
#57 |
Unik
![]() |
#58 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Barn av regnbuenDå vi var på Rådhusplassen i sommar, på rosemarkeringa der, kjende eg tårene trille for første gong etter 22. juli, då Maria Solheim sang: |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
can-jur
|
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg greier ikke å skjønne hvordan dette kan bli en negativ greie?
![]() |
![]() |
#60 |
Unik
![]() Sv: Barn av regnbuenJeg ser poenget, bai, jeg skjønner det veldig godt.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 27-04-12 kl 08:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|