Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-12, 08:52   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tørker dere ikke i tørketrommelen?

Me tromlar hovudsakleg sengetøy, håndklær, undertøy og sokkar. Barnas klær får også ein omgang dersom det er fullt på stativet. Ofte blir sånt tørka ei stund på stativ først, men får ein siste tørk i trommel. Da er det på lavare temperatur. Det er litt rått på vaskerommet i kjellaren vår, så klær må ofte slutt-tørke i stova, evnt. i trommel. Dundyner, dunputer og dunjakker må tørkast i trommel for å bli best mogleg.

Eg las på Astma og allergiforbundets nettsider at dei anbefalte tørketrommel for å redusere støvmengden. Mesteparten av det som havnar i lofilteret ville ellers endt opp som støv i heimen.

Gammel 19-05-12, 08:57   #2
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har også tru på at tørketrommel sliter meir på klær enn vanleg tørk, så det er jo ein avvegning. Men slitte håndklær og sengetøy er jo mest behagelig da. Barnas klær har begrensa omløpstid. Same med sokkar og truser.

Gammel 19-05-12, 09:03   #3
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det aller meste bortsett fra ull. på 17 mai fikk nameit bunaden tørke seg i trommelen også etter en skikkelig bløt feiring.

Gammel 19-05-12, 09:09   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tørker omtrent alt i trommelen. Ullundertøy og tynne ullsokker også.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 09:16   #5
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Med unntak av truser og sokker tørker jeg ikke klær i tørketrommelen, bare sengetøy, håndklær og slikt.

Jeg synes det sliter på klærne og de mister gjerne fasongen.

Gammel 19-05-12, 11:25   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Normalt sett bare håndklær og sengetøy, og noe barnetøy.

I "stressetilfeller" så går det meste inn der, aldri skjorter og ull da. Helst ikke sokker og undertøy, strikken slites så fort, men bukser går gjerne greit. Og alle disse bodyene og sånne tynne gensee til ungene.

Gammel 19-05-12, 11:38   #7
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva slags egenskaper bør en tørketrommel ha for at jeg skal kunne bruke den til mest mulig av tøyet vårt? Dere som tromler nær sagt alt uten at tøyet endrer fasong og egenskaper, hva slags program tromler dere på?
Og når dere ikke tromler tøyet skaptørt, hva gjør dere med tøyet fra trommelen er ferdig til tøyet er tørt nok til å legges i skapet?

Gammel 19-05-12, 11:43   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elektronisk trommel som stopper når tøyet er tørt, altså ikke tidsstyrt. Som regel bruker jeg innstillingen skaptørt eller ekstra skaptørt så de kan brettes med en gang. Hvis jeg skal tromle noe mer forsiktig bruker jeg innstillinger for det, husker ikke hva de heter. Da henger jeg det opp en liten stund etter tromlingen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:03   #9
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi har en ny Miele tørketrommel og jeg tromler alt som tromles kan.
Ikke ull eller tøy som helt klart kan bli ødelagt av tørketrommelen.

Merker ikke noe på fasongen til klærne,eneste jeg merker er at fargen kanskje falmer litt.
Men, det bryr jeg meg ikke om. Det er snakk om barnas hverdagsklær.
Gjør ingenting at en tights som var rød er blitt litt mindre rød.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:04   #10
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Og jeg er lat ja, kan ikke fordra å henge opp klær eller å ta ned opphengte klær.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:49   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjols, her.

Og jeg er lat ja, kan ikke fordra å henge opp klær eller å ta ned opphengte klær.

Dette er den egentlige grunnen for mitt valg om å tørke "alt" i trommel, mens den offisielle grunnen er at tøyet jo blir mye mykere og deiligere i trommel.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 12:51   #12
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jg ksn ikke fordra å brette klær, og det slipper jeg ikke unna uansett, og det er kjipere å brette fra trommel enn fra stativ. På stativet kan det i praksis henge en god del til det tas i bruk, men trommelen må stadig tømmes, og ingen finner noe dersom alt bare legges i n haug, har jeg erfart... Henge opp sparer meg sånnsett for noe bretting og sånn...

Gammel 19-05-12, 16:01   #13
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tromler så godt som alt. *lat med liten plass*
BH-er, skjorter, bluser, kjoler, skjørt, cardigans og jeans og andre pene bukser er nok det eneste som unngår hardhendt behandling.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 17:39   #14
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Men snorhengt tøy blir jo så stivt! Da må man jo bruke mengder med tøymykner, og det slipper jeg ved å tromle.

Gammel 19-05-12, 19:20   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Men snorhengt tøy blir jo så stivt! Da må man jo bruke mengder med tøymykner, og det slipper jeg ved å tromle.

Bruker ikke tøymykner. Nesten aldri. Kastet den flasken jeg hadde fordi den hadde endret konsistens. Sikkert minst et år gammel, og halvfull.

Klær som henger kan fint brukes likevel, ser ikke problemet, det føles ikke stivt. Håndklær ja, men de tromler jeg.

Gammel 19-05-12, 18:40   #16
Sola

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg putter kun undertøy, sokker, håndklær, kluter og sengetøy i tørketrommelen. Derfor holder klærne våre seg fin i årevis!

Gammel 19-05-12, 18:48   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke tørketrommel, men jeg pleier å låne foreldrene mine sin for å tørke sengtøy og håndduker(pga tørkeplassmangel) og ser for meg at dersom jeg noengang kjøper tørketrommel så er det dette og undertøy den kommer til å brukes til.

Gammel 20-05-12, 08:17   #18
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker alle klær med ullvaskemiddel, jeg. Gidder ikke sortere ut ulla fra det andre. Har ingen problemer med stive klær.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 08:48   #19
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg flyttet inn i kollektiv som hadde tørketrommel en gang i verden. Superpraktisk! Endte med å tromle absolutt ingenting fordi strømmen var dyr og jeg ikke likte det den gjorde med klærne mine.

Nå har vi tørkeskap som brukes når det haster å tørke noe. Ellers fungerer det fint som vertikalt tørkestativ for småplagg (døra åpen).

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 09:42   #20
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vurderer å kjøpe tørketrommel nå, og da vil den bli brukt til det meste unntatt mine klær. De andre bruker bomull og "vanlig" tøy som er lett å erstatte hvis det trengs.
Jeg bruker mest kjoler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:35.