|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?
Jepp. Dessuten er det såpass stor inngripen på seksualfunksjon og smertefullt at det er helt klart sammenlignbart med de "lettere" formene for kvinnelig omskjæring, som klitorisamputasjon.
|
|
|
#2 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg argumenterer ikke, jeg spør. Jeg er absolutt for forbud, men lurer på hvordan det bør innføres for å få best mulig effekt.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå er det vel slik at røykeloven er et eksempel på en lov som fungerte, fremfor holdningsendring som kom i forkant av en lov? Det var først etter røykeloven vi så en markant endring i folks røykevaner.
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?I Norge er det vel laaaaangt flere muslimske guttebarn enn jødiske som blir omskåret (i antall. I andel er det vel nær 100% i begge tilfeller). Så antisemmitisme har ikke noe med saken å gjøre.
|
|
|
#5 |
|
Introvert optimist
|
Hvis vi virkelig skal flisespikke så regner ikke araberne selv seg som semitter selv om de snakker et semittisk språk (eller flere). Det er gjennom de siste 150 årene blitt gjort til sedvane at semitter sidestilles med jøder. Det ble opplest og vedtatt lenge før Holocaust.
|
|
|
#6 |
|
|
Det har aldri blitt opplest og vedtatt. Det var en rasist som startet hele måten å bruke ordet på og han innrømte feiltakelsen. Da var det for sent og ordet har blitt sedvane, men er samtidig så problematisk for dem som opplever seg selv som semitter selv at de ikke liker uttrykket. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Voksne menn må for øvrig gjerne skjære av seg rubbel og rake også, for alt hva jeg bryr meg.
|
|
|
#8 |
|
Tøff
|
Man sjekker, som tidligere nevnt i tråden, ved mistanke, og foreldrene straffes.
Unødvendige inngrep er ikke nødvendigvis noe bedre i mitt hode, men akkurat kjønnsorganer er svært sårbare saker og stiller i særklasse.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg synes heller ikke noe som kun er ødeleggende (kjønnslemlestelse) kan sammenliknes med noe som gjøres av kosmetiske grunner. Sønnen min har innmari utstående ører, og overraskende mange mener han bør få dem operert. Om det er noe han vil selv når han blir eldre, kunne jeg nok vurdert det, selv om jeg håper det aldri blir noen problemstilling.
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Omskjæring av jenter er forbudt enten det dreier seg om den varianten der man skjærer bort store deler av kjønnslepper og klitoris og syr igjen eller den varianten der man skjærer litt av forhuden over klitoris eller har en mer symbolsk variant med litt stikking/skjæring i klitorisforhuden og som er veldig vanskelig å oppdage i ettertid. Av en eller annen grunn stiller omskjæring av gutter i en annen kategori. Jeg skjønner alle argumenter med at dette er religiøst/kulturelt betinget, at det er vanlig mange steder (og det er forresten ikke enkelt å være uomskåret jente i et land hvor dette er vanlig heller) og argumentene med at de får det gjort uansett, så hvorfor forby det, selv om man ikke aksepterer tilsvarende argumenter når man snakker om andre saker.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Jeg synes jo at det kunne være interessant, men klart, man har med internasjonale forhold å gjøre slik at det kan være at det er umulig å kjøre samme linje på guttene som på jentene. Jenter blir bragt til undersøkelse med barnevernet på samme måte som andre mishandlede barn og foreldrene blir evt tiltalt. Men selv om det skriker i meg at det er hull i hodet, kan det være at man må være så diplomatisk at man må innføre et forbud mot å utføre inngrepene i første omgang. Da har man i hvertfall som nasjon markert standpunkt.
|
|
|
#12 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I forhold til kjønnslemlestelse er jo fengselsstraff et virkemiddel.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Og uansett hva slags nytte voksne menn kan ha av det finnes det ingen grunner til å gjøre det på babyer.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Den eneste må vel isåfall være at de ikke slår så hardt i retur når man kommer etter dem med kniv. |
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Jeg lurer på hvordan den myten har oppstått egentlig. Det er veldig åpenbart at spedbarn kjenner smerte for enhver som har sett et spedbarn ha skikkelig vondt.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Hattifnatten: Antisemittisme brukes som synonym for jødehat, og det er helt irrelevant at semitter egentlig er en større folkegruppe. At det er et tåpelig begrep er en annen diskusjon.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Hvem har gjort det? (Jeg har bare skumlest tråden, men dette gikk jeg glipp av)
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Tankerekken for min del var slik: |
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg ble i grunnen ikke så mye mildere stemt av denne.
|
![]() |
|
|