Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husholdningens budsjett og regnskap

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-12, 09:12   #41
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Husholdningens budsjett og regnskap

Nei har ikke budsjett, har heller ikke forbrukslån og anser meg som å være langt fra noen luksusfellekandidat. Vi har grei kontroll på familieøkonomien, om det plutselig er tomt på kontoen, så kan det være vi må tenke over hva vi har brukt pengene til innimellom.

Gammel 20-06-12, 09:23   #42
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Har ikke regnskap eller budsjett, men har laget excellark med alle faste utgifter delt 12 på mnd. Fører over en viss sum på regningskonto hver mnd som skal dekke dette og litt til.
Har også egen matkonto med eget kort hvor vi setter inn et visst beløp hver mnd. Er det tomt mot slutten av mnd så er det å handle det mest nødvendige og spise ut av skuffer og skap.
Grei kontroll på økonomien selv om jeg liker å handle klær og interiør

Gammel 20-06-12, 09:29   #43
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg kunne godt vært med på luksusfellen... Har ikke sånn gjeld, men kontroll på ting har jeg ikke. Lurer i blant på om alle andre har gått på en hemmelig økonomi-skole som jeg gikk glipp av... Er ikke slik at jeg driter i det og kjøper alt jeg vil... Jeg bare skjønner ikke hvordan man skal organisere det og se sammenhengen.

Jeg fant økonomiskolen i voksen alder.
Barna mine slipper det, så sånn sett har de fått et forsprang jeg ikke hadde.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:31   #44
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Lager ikke skikkelig budsjett, og ikke regnskap, men har god kontroll på økonomien. Med god gammeldags hoderegning gjør jeg overslag over faste utgifter, legger på en klunk penger (fordi det alltid er utgifter som man glemmer at man har), og regner meg fram til et slags gjennomsnitt. I tillegg så beregner jeg en klunk penger for litt mer variable ting som årskort i skiheisen, impulsive konserter etc. Jeg betaler så godt som alle regninger den 12. hver måned, trekker penger til sparing, og det som da står igjen på kontoene våre kan brukes til mat, klær og fornøyelser. Går omtrent i null hver måned. Fordi vi sparer så kan vi unne oss ekstra innimellom. Jeg kjøpte meg en valp i 40-års gave til meg selv for et par uker siden, og den var slett ikke billig, kombinert med bestilling av en impulsiv sydentur, reiser på lørdag, så måtte jeg hente ut en del penger fra sparekontoen. Det er bare to grunner til at jeg sparer. Den ene er den kjedelige bilverksted/kjøleskap/rotter i kjelleren-bufferen. Den andre er for å kunne sprenge rammene for normalmåneden innimellom når vi får lyst til det. Viktig å spare jevnt og trutt - det er mitt viktigste økonomitips. Da slipper man å ty til enkle løsninger (kreditt) når man får ekstra utgifter.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:32   #45
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et kontosystem, og sånn høvelig grei oversikt. Før om årene hadde vi budsjett og regnskap, men nå kommer det inn såpass mye penger at det faset seg litt ut. :lat: Jeg har tenkt meg gjennomopplive budsjett- og regnskapsfilene mine i løpet av ferien, for jeg kunne tenkt meg vite litt mer sikkert hvor pengene våre faktisk går, og ikke bare synse om det, siden vi er litt i tenkebobla på å kjøpe større hus.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 09:38   #46
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg betaler ekstra på huslånet og studielånet når jeg får lønning. Deretter betaler jeg alle månedens regninger. Så sparer jeg litt, og kjøper mat og klær til familien. Til slutt drikker jeg opp resten av pengene.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 10:06   #47
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Stålkontroll. Har kun boliglån, og bruker bare kredittkort ifm med jobbreiser. Har privatkredittkort også, og det får være med på ferier og sånt, men har aldri brukt det. Har god oversikt over månedlige utgifter, de fleste trekkes via avtalekonto. Husholdningsbudsjett er på plass, men vi er ikke rigide i forhold til det. Sparer hver måned, mest går til reiser og ferier, men også til høytider som jul. Har bra med lommepenger etter at alt er betalt og overført til sparekonto.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 10:23   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke budsjett eller regnskap. Setter litt penger til sparing hver måned, slik at vi vet at vi har litt i reserve hvis det skulle dukke opp en krise. Regnskap hadde nok vært nyttig i forhold til å se hvor mye man faktisk bruker på klær og mat, (en del av det er nok unødvendig, er jeg redd) men til nå har det ikke vært noe jeg gidder å bruke tid på.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 10:25   #49
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Kontroll og kontroll, fru Blom. Men vi greier oss.

Utfordringen med budsjett er at vi har så uforutsigbare inntekter og utgifter. Jeg har ganske variabel lønn, og mannen min har 100% variabel lønn.

Vi har ganske store utgifter til hus, hytte, to biler og et kontor. Men heldigvis har vi også OK inntekter begge to. Men i perioder er vi helt avhengige av å ha kredittkort, for det er ikke alltid sånn at inntekter og utgifter sammenfaller sånn tidsmessig.

Det vi kunne ha gjort var å sette opp et fornuftig budsjett på mat og ymse, vi bruker alt for mye penger på 'ingenting' (les kaffe, lunsjer, en pølse i farta, et blad man får lyst på) Noe av dette ønsker vi nok å fortsette med, men føler av og til at det er litt ute av kontroll.

Gammel 20-06-12, 10:29   #50
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også driver også med økonomi på jobb, men hjemme har vi hverken regnskap eller budskjett. Mannen lurer på hvordan jeg klarer meg på jobb noen ganger, men jobb og privat er to helt forskjellige ting. Jeg er flink til å legge igjen jobben på jobben. Men vi er langt fra noen luksusfelle og har full kontroll selv om det kan være enkelte måneder vi kan bruke litt penger på forskudd. Og skal vi f.eks. betale en ferie vi ikke har spart opp til, men som er et stykke frem i tid så blir det betalt på Mastercard som blir betalt tilbake etter en avtale vi har bestemt oss for. Hvis vi bruker Mastercard så blir som oftest alt betalt tilbake neste måned sånn at det ikke blir noe renteutgifter, men bare noen unntak. Men da har vi kontroll på nedbetalingen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 10:31   #51
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har verken regnskap eller budsjett. Og vi er langt unna Lukusfellen. Det betyr ikke at vi tjener så himla mye, altså. Heller det at vi bor billig, har bare én bil og verken hytte eller båt eller dyre hobbyer/vaner. Og så reiser vi med Ryanair når vi er på ferie. og :dukker:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 11:11   #52
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke noe budsjett, men setter av penger til felles konto for lån, bhg, sfo, forsikringer + egen konto for vannregning og årsavgift på bil.

Resten brukes stort sett opp. Vi er som regel helt i null på slutten av måneden, og har derfor mastercard som reserve. Spesielt fordi vi kjøpte hus i 2010, og oppussing og annet med det har gått av vanlig lønn. Men nå synes ting å stabilisere seg, i kombinasjon med høyere lønn og lavere utgifter på barnepass.
Vi har ikke ønsket å refinansiere lån, noe vi sikkert kunne ha gjort etter hvert, men forsøker å betale ned det vi kan, og heller få ny verdivurdering og bygge på lån for å ta kjøkken og bad senere. Men vi har ikke svimlende summer på mastercard, og vi er ingen luksustingforbrukere. Vi må bare få ting til å gå rundt, og fram til nå har ikke alltid lønn holdt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 11:19   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Iom at vi er selvstendig næringsdrivende uten fast lønn begge to og all handling på sett og vis går over kontoen til bedriften vår så bør vi ha en viss grad av kontroll.
Den har vært litt fraværende de siste årene, men nå er vi i ferd med å få kontroll igjen.
Luksusfellen er vi langt unna da. Det går lite penger på luksus her....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-12, 22:44   #54
fptom
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2012
fptom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Dette var et tema mannen min kunne vært interessert i. Han kunne faktisk formulert seg sånn også. Og vært troende til å velge et sånt nick. ER du mannen min?

Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Neida

Hvis ikke: Hei og sånn. Matilda. Jeg er bare paranoid når de er ute etter meg.

Det at jeg er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter meg...

Du må gjerne introdusere deg her.

Det er planen etterhvert.

Vi har et eget økonomiunderforum her, som alle med mer enn ni innlegg får tilgang til. Velkommen til forumet!

Fint! Da skal jeg ta en kikk der når jeg har skrevet mer enn ni innlegg

fptom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 00:11   #55
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her i huset bor to økonomer.

Forsøk på budsjett gjøres innimellom, regnskap gir vi fort opp. (ignorer at jeg altså jobber på regnskapskontor da...)

Vi har ingen regningskonto, og ville aldri i livet finne på å trekke alle regninger ved lønning. Kredittkort har vi begge to også, og bruker dem konstant.

Dette funker utmerket fordi vi har kontroll likevel. Vi bruker ikke opp pengene selv om de står pvill to, vi betaler ved forfall, har pengene og renteinntekten så lenge vi kan. Av samme grunn bruker vi kredittkort. Betaler det selvsagt i sin helhet, ingen renteutgifter på det. (bare litt trumpoeng i stedet) Utenom sånne tilstander som vi bedriver med bare en inntekt (litt ulønnet permisjon her og der, sånn siden barnehageplasser ikke står og venter på oss når vi har behov for dem) så pleier vi gå med månedlig overskudd likevel.

Nå har vi kjøpt nytt hus, derved større lån, vi får se hvordan det utvikler seg. Vi regnet da litt på det før vi bestemte hvor stort lån vi følte vi var komfortabel med. Så vår løsning nå er ikke budsjetter og konti til ditt og datt, men heller at vi litt utpå høsten, når begge har jobbet noen mnd og hatt to unger i bhg, tar ut tallene fra nettbanken for de siste 2-3-4 mnd, trekker ut helt spesielle ting og ser hvordan trenden er, går samlet saldo opp eller ned? Og justerer oss etter det.

Vi er langt unna luksusfellen, siden vi altså har kontroll, betaler alle regninger på forfall (digger avtalegiro og eFaktura, det går av seg selv) og har sparepenger så det holder.

Men stålkontroll har vi ikke.
Beste vissheten om at må vi, så kan vi. Teorien har vi i bunnen, men frihet til å i praksis la det være løsere, både fordi vi har råd til det, og fordi vi vet at vi i hverdagen prioriterer slik at det går opp.

Gammel 21-06-12, 08:49   #56
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av fptom, her.

Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Neida

Mannen min har allerede avkreftet at du er han/han er deg (), så jeg har ro i sjela, og planlegger neste IKEA-tur.

(Han får lov å melde seg inn her, da, han bare vil ikke.)

Forresten har vi også regningskonto med faste trekk fra lønnskontoer, bruker avtalegiro på mye og har fast trekk til sparing. Det som står igjen på brukskontoene våre er det stort sett greit å bruke opp om man har lyst, uten at noen dermed må gå sultne eller mangle noe. Alle regninger betales når de skal, vi legger i alle fall ikke noe til side med vilje. Vi bruker kredittkort, men ikke til hva som helst, og skyldig beløp betales i sin helhet når det kommer faktura.

Jeg ser jo folk rundt meg som prioriterer pengene sine til andre ting enn jeg ville ha gjort, for å si det forsiktig. Jeg ville ikke ha brukt penger på ferier, fest og moro og byttet bil hvert år, om jeg sleit med å betale huslånet, for eksempel.

Sist redigert av Matilda : 21-06-12 kl 09:03.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-12, 08:51   #57
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

av Matilda!

Gammel 21-06-12, 22:36   #58
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jeg kunne godt vært med på luksusfellen... Har ikke sånn gjeld, men kontroll på ting har jeg ikke. Lurer i blant på om alle andre har gått på en hemmelig økonomi-skole som jeg gikk glipp av... Er ikke slik at jeg driter i det og kjøper alt jeg vil... Jeg bare skjønner ikke hvordan man skal organisere det og se sammenhengen.

Hva tenker du på, vi er mange som kan hjelpe deg her inne.

Gammel 21-06-12, 22:44   #59
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Er også økonom, men har hverken separate konti til regninger eller noe som helst budsjett og er langt unna Luksusfellen. Alle regninger betales den dagen jeg får lønn, det går endel til sparing både i bank, fond og aksjer og jeg bruker kun kredittkort ifm. jobbreise.

Gammel 21-06-12, 22:49   #60
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hva tenker du på, vi er mange som kan hjelpe deg her inne.

Jeg har fått mange nyttige råd og tips av dere, og det kommer godt med.

men likevel, så syns jeg det er vanskelig.... jeg burde hatt en egen regnskapsfører inni kottet.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.