|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
er her
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapNei har ikke budsjett, har heller ikke forbrukslån og anser meg som å være langt fra noen luksusfellekandidat. Vi har grei kontroll på familieøkonomien, om det plutselig er tomt på kontoen, så kan det være vi må tenke over hva vi har brukt pengene til innimellom.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapHar ikke regnskap eller budsjett, men har laget excellark med alle faste utgifter delt 12 på mnd. Fører over en viss sum på regningskonto hver mnd som skal dekke dette og litt til.
![]() |
#43 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskap
Jeg fant økonomiskolen i voksen alder.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapLager ikke skikkelig budsjett, og ikke regnskap, men har god kontroll på økonomien. Med god gammeldags hoderegning gjør jeg overslag over faste utgifter, legger på en klunk penger (fordi det alltid er utgifter som man glemmer at man har), og regner meg fram til et slags gjennomsnitt. I tillegg så beregner jeg en klunk penger for litt mer variable ting som årskort i skiheisen, impulsive konserter etc. Jeg betaler så godt som alle regninger den 12. hver måned, trekker penger til sparing, og det som da står igjen på kontoene våre kan brukes til mat, klær og fornøyelser. Går omtrent i null hver måned. Fordi vi sparer så kan vi unne oss ekstra innimellom. Jeg kjøpte meg en valp i 40-års gave til meg selv for et par uker siden, og den var slett ikke billig, kombinert med bestilling av en impulsiv sydentur, reiser på lørdag, så måtte jeg hente ut en del penger fra sparekontoen. Det er bare to grunner til at jeg sparer. Den ene er den kjedelige bilverksted/kjøleskap/rotter i kjelleren-bufferen. Den andre er for å kunne sprenge rammene for normalmåneden innimellom når vi får lyst til det. Viktig å spare jevnt og trutt - det er mitt viktigste økonomitips. Da slipper man å ty til enkle løsninger (kreditt) når man får ekstra utgifter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapJeg har et kontosystem, og sånn høvelig grei oversikt. Før om årene hadde vi budsjett og regnskap, men nå kommer det inn såpass mye penger at det faset seg litt ut. :lat: Jeg har tenkt meg gjennomopplive budsjett- og regnskapsfilene mine i løpet av ferien, for jeg kunne tenkt meg vite litt mer sikkert hvor pengene våre faktisk går, og ikke bare synse om det, siden vi er litt i tenkebobla på å kjøpe større hus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapJeg betaler ekstra på huslånet og studielånet når jeg får lønning. Deretter betaler jeg alle månedens regninger. Så sparer jeg litt, og kjøper mat og klær til familien. Til slutt drikker jeg opp resten av pengene.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapStålkontroll. Har kun boliglån, og bruker bare kredittkort ifm med jobbreiser. Har privatkredittkort også, og det får være med på ferier og sånt, men har aldri brukt det. Har god oversikt over månedlige utgifter, de fleste trekkes via avtalekonto. Husholdningsbudsjett er på plass, men vi er ikke rigide i forhold til det. Sparer hver måned, mest går til reiser og ferier, men også til høytider som jul. Har bra med lommepenger etter at alt er betalt og overført til sparekonto. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapIkke budsjett eller regnskap. Setter litt penger til sparing hver måned, slik at vi vet at vi har litt i reserve hvis det skulle dukke opp en krise. Regnskap hadde nok vært nyttig i forhold til å se hvor mye man faktisk bruker på klær og mat, (en del av det er nok unødvendig, er jeg redd) men til nå har det ikke vært noe jeg gidder å bruke tid på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Off the map.
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapKontroll og kontroll, fru Blom. Men vi greier oss.
![]() |
#50 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapJeg er også driver også med økonomi på jobb, men hjemme har vi hverken regnskap eller budskjett. Mannen lurer på hvordan jeg klarer meg på jobb noen ganger, men jobb og privat er to helt forskjellige ting. Jeg er flink til å legge igjen jobben på jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Textrovert
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapVi har verken regnskap eller budsjett. Og vi er langt unna Lukusfellen. Det betyr ikke at vi tjener så himla mye, altså. Heller det at vi bor billig, har bare én bil og verken hytte eller båt eller dyre hobbyer/vaner. Og så reiser vi med Ryanair når vi er på ferie.
![]() |
#52 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapIkke noe budsjett, men setter av penger til felles konto for lån, bhg, sfo, forsikringer + egen konto for vannregning og årsavgift på bil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
can-jur
|
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapIom at vi er selvstendig næringsdrivende uten fast lønn begge to og all handling på sett og vis går over kontoen til bedriften vår så bør vi ha en viss grad av kontroll.
![]() |
![]() |
#54 |
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2012
![]() |
Ja, Matilda. Jeg har lagt merke til at du henger så mye på dette forumet, at jeg fant ut dette var den eneste måten jeg kunne få oppmerksomheten din på
Det at jeg er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter meg... Det er planen etterhvert. Fint! Da skal jeg ta en kikk der når jeg har skrevet mer enn ni innlegg |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapHer i huset bor to økonomer.
![]() |
#56 |
Dig for victory!
|
Mannen min har allerede avkreftet at du er han/han er deg (
— Roald Dahl, Matilda Sist redigert av Matilda : 21-06-12 kl 09:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Hva tenker du på, vi er mange som kan hjelpe deg her inne.
![]() |
#59 |
![]() Sv: Husholdningens budsjett og regnskapEr også økonom, men har hverken separate konti til regninger eller noe som helst budsjett og er langt unna Luksusfellen. Alle regninger betales den dagen jeg får lønn, det går endel til sparing både i bank, fond og aksjer og jeg bruker kun kredittkort ifm. jobbreise.
![]() |
#60 |
Møllspist fletthurpe
|
Jeg har fått mange nyttige råd og tips av dere, og det kommer godt med.
![]() |
Emneord |
budsjett, kroner, luksusfellen, regnskap, økonomi |
|
|