|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Kva artikkelforfattaren har av utdannelse syns eg er lite interessant - det som står der er da ikkje særlig spesielt, kontroversielt eller banebrytande. Naboen kunne sagt det samme, og eg hadde ikkje blitt provosert da heller. Kvifor så opprørt?
![]() |
#42 |
Passiv
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Ernæringsterapeut er en slags kosthvisker? En som gir ny piff(i) hvis salaten føler seg litt slapp, paprikaen er litt vissen, blomkålen henger med hodet eller potetene har fått inngrodde roer? |
![]() |
![]() |
#43 |
maler
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Det er formen på artikkelen som er problemet for meg. Den undervurderer sine lesere og da kommer jeg som leser i forsvarsposisjon. Hadde den ikke vært belærende og tatt utgangspunkt i at leserne ikke kan noe og lever av loff med sirup på, men heller tatt form av en påminning om noe vi egentlig vet, hadde den hatt større sjanse til å nå frem til målgruppen. Slik den står nå appellerer den hovedsaklig til de som søker bekreftelse på at de er hakket mer perfekte enn hvermannsen. Tror jeg.
![]() |
#44 |
Med tommestokk i veska
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Det kan vere greit å vite at frukt kan ha mykje sukker. Ei skål med druer er ikkje reint lite sukker (og er dermed ein favoritt hos dei fleste).
![]() |
#45 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg har aldri hørt begrepet ernæringsterapeut før, tror jeg? Jeg får assosiasjoner til terapeutisk behandling (healing?) av råtten frukt. Eller holdnings- og adferdsterapi for foreldre uten kontroll over kjøkkenet.
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg syns det var en underlig samrøre av moralisering, ukvalifisert synsing (som å fremstille at folk spiser mager kylling og mye frukt som noe negativt og nærmest i samme åndedrag som "ferdigmat" og "giftige tilsetningsstoffer"
![]() |
#47 |
Passiv
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Poly - |
![]() |
![]() |
#48 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Bare for å balansere det litt så slutter jeg meg til Katta og flere her. Jeg er enig i en del av det som står der som er litt sånn common sense. Det som sikkert får en negativ reaksjon til å melde seg er muligens ordene "glimrende artikkel" i hovedinnlegget i møtet med den faktiske artikkelen som framsto ganske banal og hverdagslig. I tillegg til det jeg har nevnt tidligere med lite pedagogisk framstilling - iallefall hvis poenget er å nå massene - ikke meningsfellene. Det blir litt samme feelingen (men på et helt annet nivå) som jeg fikk av han galningen som jeg henviste til i facebooktråden som snakket om idioter av noen ekle og late og feite menn. Han konkretiserte overfor medier senere at han absolutt ikke var opptatt av å få folk opp i sofaen. Han ville bare tømme seg for nedlatende frustrasjoner, antageligvis.
![]() |
#49 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Du misliker virkelig linser, Polyanna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Når man usortert lister opp som "farlige"
![]() |
#53 |
Unik
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Har ho lista dei tinga opp som farlig Poly ?
![]() |
#54 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Nå har så mange kloke hoder allerede sagt det jeg satt og tenkte da jeg leste artikkelen tidligere i dag. Useriøst, slår inn vidåpne dører etc. Rett og slett teit, selv om den inneholdt noen (veldig selvsagte) sannheter, skrevet av en eller annen med en liksomutdannelse på området. Ellers takk.
![]() |
#55 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?
Jeg kjenner faktisk INGEN barn med sånt kosthold. Det er innimellom-mat hos alle.
![]() |
![]() |
#56 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg har et barn som ikke liker brødmat. Jeg skulle gitt mye for å få henne til å spise brød. Ikke fordi det er så sunt men fordi det er veldig upraktisk i Norge å ikke gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg synes kosthold og barn er veldig vanskelig, mye vanskeligere enn jeg hadde trodd... Sønnen min får masse ferdigmat, brus, nugatti, pizza, vafler, is halvgrovt brød, baguetter og den slags hos pappan sin og foretrekker det ganske mens jeg hjemme lager mesteparten fra bunnen av diverse for å prøve å møtes litt på halveien med sønnen min. Jeg synes ikke kostholdet i barnehager/SFO er noe spennende eller bra (av det jeg har opplevd) som bidrar til at posetomatsuppe og pannekaker er det man vokser opp på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gir du barna dine riktig mat?Jeg syntes det var en skikkelig goddag mann økseskaft-artikkel.
![]() |
![]() |
#59 |
ej ikke møjkets heije
|
I knertens barnehage er det unger som hver eneste dag har loffaktig brød med nugatti som pålegg i matboksen. Det er helt sant. Det sunne alibiet deres i den matboksen er en barneyoghurt og litt frukt.
![]() |
![]() |
#60 |
Med tommestokk i veska
Heilt klart, og i artikkelen blir det sagt at grovt brød er bra, og lyst brød bør reduserast (som ikkje nett er revolusjonerande kunnskap). Men brød er ikkje problematisert i artikkelen. Og kostholdet ho meiner er best er jo heilt normalt?
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 21-06-12 kl 08:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|