|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Stolt trebarnsmor :)
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...
Jeg ville så absolutt ha stoppet å skaffet han hjelp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Selvsagt ville jeg stoppet og spurt om vedkommede ville ha hjelp. Ruset eller ikke. Så lenge mannen ikke virker helt rabiat og ustabil. (da ville jeg ha ringt etter hjelp mens jeg holdt meg litt på avstand.)
![]() |
#43 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Selvsagt skal man stoppe og hjelpe.
Ikke si at ambulansen ikke vil komme. Det er ikke de som kjører ambulanse som bestemmer om de skal reise ut eller ikke, det er AMK (akuttmedisinsk kommunikasjonssentral), altså dit du kommer når du ringer 113 som avgjør dette. Sender ikke de ut ambulanse, har heller ikke ambulansepersonellet hørt noe om henvendelsen. Ambulansen kan nemlig ikke nekte å reise ut hvis AMK/113 sender de ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Huff, dette er trist lesning. Ikke overraskende dessverre. Har man skadet seg og er ute av stand til å hjelpe seg selv, er ikke rusinntak interessant spør du meg. (Med mindre man har mistanke om overdose selvsagt, og før eventuell medikamentdosering avgjøres.)
![]() |
#46 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Niks. Jeg stopper ikke og hjelper folk. Jeg tør ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
|
Pingle. Hva pokkern kan en stakkars mann som ikke klarer å reise seg opp gjøre mot deg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ustabil
|
Burde kanskje presisert at jeg ikke tar i blod, uansett hvordan folk ser ut utenpå. Jeg tar ikke sjansen på å pådra meg smitte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg vegrer meg også mot å få blod på hendene med mindre det er familie, men det er ikke alt blodet fra de heller jeg vil ha på meg. Vurderer å skaffe engangshansker til å ha i lommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Ustabil
|
Jeg har vurdert å skaffe hansker til å ha i bilen. Hadde noen i førstehjelpsputa i bilen før, men de ble brukt en gang, og siden ikke erstattet. Men jeg tror ikke realistisk sett at jeg kommer til å gå med engangshansker i lommen. Er tross alt ganske sjelden jeg dumper over fremmede, blødende mennesker. Men tanken er ikke dum. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
https://www.giblod.no/
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg hadde stoppet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Ustabil
|
Misforsto jeg da hovedinnlegget? Var ikke essensen:
Slik jeg oppfatter deg så syns du at nødsentralen skulle hjulpet denne mannen fordi han ikke greide å hjelpe seg selv. Selv om hovedårsaken til at han ikke greide å hjelpe seg selv var at han var ruset. Jeg skjønner at du opplevde situasjonen som dramatisk og opprørende. Jeg har selv vært i en lignende situasjon, hvor jeg var den som hjalp et skadet menneske. Det gjør noe med en, og man tenker mye på det, det tror jeg er helt naturlig. Men jeg tror at man når man står midt oppi situasjonen kan ha lett for å feilvurdere. Et blødende sår i hodet er ikke nødvendigvis livstruende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
|
Ok. Store bokstaver denne gangen. HAN KLARTE IKKE REISE SEG! Om det var fordi han var full eller fordi han hadde slått seg, er av minde betydning. Han trengte hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Ustabil
|
Hvis du har behov for noen å være sint på, so be my guest. :storsinnet: |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ustabil
|
Det er avgjørende for graden av hjelp. Om en ruset person ikke kan reise seg er ikke det nødvendigvis grunnlag for å sende ut ambulanse eller akuttbil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
|
Men du sa jo at du ikke ville hjulpet. For det turte du ikke. Og en ruset person som BER om hjelp på en eller annen måte, synes jeg absolutt er klar nok til at han er verdig en legesjekk o.l. Neste gang skal jeg selvfølgelig spørre om nr. til fastlegen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Ustabil
|
Nå blander du litt. Det ene spørsmålet er hva den enkelte av oss ville gjort, det andre spørsmålet hva man kan forvente av nødsentralen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...Jeg hadde stoppet, og prøvd å få tak i hjelp.
Jeg er enig med bina. Jeg prøver å være et empatisk og hjelpende menneske, men jeg siler andre ja. Foretar en risikovurdering oppi hodet før jeg tilbyr min hjelp.
![]() |
|
|