|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?
Konfirmant-barnet er mer enn oppegående nok til å forstå at det er forskjell på barn og voksne - også i sitt "eget" selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
I mål
|
Ja hjelp. Kan ikke skjønne at det at barnet skal forsyne seg med "hva den vil" ved bordet har noe som helst ved å bli konfirmert å gjøre. Hedersgjest blir den uansett! |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Litt på siden men; |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja og nei. Man vet hvem som har problemer i utagerende grad, som ikke klarer å styre alkoholbruk i sammenkomster. Men nei, man vet ikke hvem som er alkoholiker.
![]() |
#45 |
I mål
|
Vi har så liten familie at ja, vi vet det. Jeg er enig i at man ikke alltid vet det, og hadde jeg vært veldig i tvil ville jeg droppet for sikkerhets skyld i en konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg ville ikke servert vin i en konfirmasjon - det er en tid og et sted for alt, og i mine øyne er ikke konfirmasjonsfesten et sted for vin til maten.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har stor tro på å innføre alkoholfrie soner. Samtidig er det å kunne vise måtehold og å tilpasse inntak til situasjon en vel så viktig del av bildet.
![]() |
#49 |
I mål
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg synes ikke kampanjene til Alkokutt er tullete, og jeg synes alkoholfrie soner er helt greit. I mitt liv gir de sonene seg selv og det har de alltid gjort. Man bør ikke ha alkohol i enhver anledning. Til god mat i festlig lag synes jeg ikke er "enhver anledning", og jeg forbeholder meg retten til å si at jeg synes alkohol til god mat i hyggelig lag er godt, og noe helt annet enn brus eller alkoholfritt til. Det betyr ikke at jeg ikke ser mange alkoholfrie soner, men jeg ser ikke den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg har ingenting imot vin til mat. MEN når det gjelder konfirmasjon, barnedåp etc. Så synes jeg det er upassende |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er helt enig!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Twinsouls
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?En tenåring er ikke et barn,jeg ville fått høylytte protester fra mi jente om jeg kalte henne et barn..
![]() |
#53 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat det er jeg helt enig i og jeg er vokst opp med den samme holdningen. Imidlertid klarer jeg ikke å se at en konfirmasjon eller annet selskap for barn er et naturlig sted å servere alkohol. For å snu på flisa; jeg er også (som de fleste andre her) opptatt av at man også skal og bør signalisere til barn og ungdom at det går an å ha selskap uten alkohol. En konfirmasjon er et svært naturlig sted å sende slike signaler, synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
I mål
|
Ja, jeg har igrunnen ikke noen flere argumenter enn at jeg ikke er enig med deg. Jeg klarer ikke se problemet her i det hele tatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
I mål
|
Jeg synes igrunnen det er greit at så store anledninger med mat det gjerne er mye arbeid bak og mange som samles er steder hvor det også er naturlig med et glass vin for dem som ønsker det så jeg er ikke særlig opptatt av dette signalet i denne settingen. Jeg er mye mer opptatt av at man ikke "trenger" å drikke hver kveld, hver helg, hver lørdag, hver gang man skal kose seg, hver gang man skal feire noe etc. Jeg synes det er masse anledninger hvor dette signalet er viktig å sende, men ikke denne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
I mål
|
Misforstå meg rett - jeg synes også det er trist at stadig flere får problemer med alkohol i samfunnet vårt, men jeg nekter å tro at det skyldes to glass vin til store anledninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Leser
|
![]() Sv: Litt rødvin i konfirmasjon?Jeg ville ikke ha servert alkohol i våre barns konfirmasjoner. For meg er det følgende grunner. Det er ikke tradisjon i min del av familien. I mannen sin familie er moren hans avholds og faren hans drikker veldig lite. Det er derfor unaturlig for oss å servere alkohol. Vi har hatt vin til maten en gang mens ungene var våkne og for oss var det mislykket. Jeg får rett og slett ikke samme følelsen av å drikke vin når jeg sitter sammen med ungene (men dette kan jo forandre seg til de blir konfirmert ...) Jeg og mannen har heller ikke et kontinentalt drikkemønster og det føles veldig unaturlig å starte med det nå.
Ja, man er pappas lille pike så lenge man lever (eventuelt han dør, slik det er i mitt tilfelle).
Jeg vil anta at det er det samme hvor disse alkoholfrie sonene er? De som serverer vin i konfirmasjon har kanskje andre vaner og andre alkoholfrie soner? (Selv om det ikke høres slik ut på argumentasjonen i denne diskusjonen. Hvis argumentet er at god mat fortjener god vin burde alle drikke hver dag.)
![]() |
#59 |
I mål
|
Tror nok vi bare konkluderer med at vi er uenige her ja. Jeg er rimelig avsluttet selv også (og forøvrig på vei i seng). |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Må bare si at jeg også synes det er viktig å få frem for våre ungdommer at en trenger ikke absolutt ha alkohol til enhver tid hvor en skal kose seg og ei heller i "alle" festlige sammenheng. Der har alkokutt et viktig poeng. Sist redigert av Michelle : 04-04-07 kl 00:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|