|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Norge må importere blod fra utlandetOg man kan være beinmargsdonor selv om man ikke lenger får gi blod, men må man være registrert som blodgiver (pga. tung arbeid med å vedlikehold register).
|
|
|
#2 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Norge må importere blod fra utlandetViktig å informere om at du må være registrert som benmargsdonor før du fyller 40 (men kan gi til du er 50). Jeg ga blod to måneder før jeg fyllte 40 og da var hun veldig opptatt av om jeg var registrert som donor. Det er jeg, selv om jeg innerst inne håper at det ikke blir aktuelt noen gang. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg skulle mer enn gjerne ha gitt blod, og jeg meldte meg i fjor var det vel, til jeg fant ut at jeg ikke kan gi pga en piercing. Den har jeg hatt siden jeg var ca 18 år, skulle tro faren for infeksjon var borte for lenge siden. Det sitter langt inne å fjerne den, men skulle jeg gjøre det en dag kommer jeg til å melde meg som blodgiver igjen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
En Som Trener
|
Sv: Norge må importere blod fra utlandet
Det er helt klart at mange blodgivere mistes på den måten. Blodbankene i Norge drives over et stramt helsebudsjett og å innkalle blodgivere er tidkrevende arbeid. Man får best respons ved å ringe hver enkelt og avtale time, men det er mye tid bortkastet ved å høre på telefonsvarere eller ringetonen til folk som ikke kan ta telefonen. Time satt opp pr sms funker litt så der, og ikke alle datasystemer har støtte for epost og det er også veldig strenge regler for kommunikasjon mellom journalsystemer og internett dessverre (eller også heldigvis). Om man skal sende brev til alle så er det også en stor kostnad og det tar tid. Derfor blir man veldig takknemlig om giverne selv tar kontakt med Blodbanken om det er over 3 mnd siden sist man ga.
Det er et prinsipp om at blodgiving skal være frivillig og ubetalt nettopp for å unngå at noen lar seg friste av en liten slant og derved svarer uærlig for å ikke gå glipp av denne slanten. Man vil nettopp unngå de som tenker at "æsj, så strenge reglene er hvorfor skal "ditt eller datt" være av betydning? Jeg krysser nei jeg, ingen som finner det ut allikevel og blodet blir da vel testet? Og de xxx antall kronene kommer jo godt med nå som jeg skal til frisøren." Er det ikke noe å vinne på det, så er tanken at de som er usikre på en regel kanskje spørre og uheldige opplevelser kan unngås.
Akkurat dine dråper er garantert brukt til å redde noen!
Det er Blodbuss i Bergen og i Oslo. Den i Oslo brukes av Ullevål og Ahus i samarbeid, så den dekker store deler av Oslo og Akershus. Men dessverre er det slik at det ikke bare er å parkere hvorsomhelst, nårsomhelst. Bussen trenger store mengder strøm og spesielle kontakter, og må dessuten stå på veldig rett underlag. Det skal også store firmaer til for at det skal lønne seg å stå der, for det er slett ikke alle som ønsker eller kan å gi blod, noen har vært syke i det siste, andre bruker medisiner, noen har vært på reise til land med risiko for malaria osv. Som eksempel står bussen på Gardermoen hver 2-3 uke og det er slett ikke alltid det er fullbooket for å si det sånn, selv om det er ca 10000 mennesker som jobber i umiddelbar nærhet.
Tatovering og piercing gir 6 mnd karantene. Har man piercing i slimhinne (f.eks tunge, kjønnsorganer) er infeksjonsrisikoen større og mer "kontinuerlig" siden disse områdene alltid er fuktige og har bakterieflora som er uønsket i blodet. Da får man karantene til man har tatt ut piercingen for minst 1 mnd siden.
|
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norge må importere blod fra utlandetJeg skulle veldig gjerne gitt men er utelukket for resten av livet pga malaria i 1999. Jeg skjønner ikke denne regelen, for det finnes jo ikke parasitter i blodet når man ikke er syk, og har man ikke hatt utbrudd på to år, er man kvitt dem. Det virker overforsiktig. Hva skulle man gjort i land der de fleste har hatt malaria? Jeg fikk ikke gi morsmelk av same grunn, og det er i hver fall absurd - malariaparasitter finnes ikke i morsmelk, men man følger de samme reglene som for blodgivning.
|
|
|
#6 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man får jo en liten påskjønnelse når man gir, og dette er vel i utganspunktet ment for å dekke litt av reise og slikt. Men ja...det er ikke mye det er snakk om.
|
|
|
#7 |
|
Erfaren nok
|
Jeg ga jo blod 2 ganger etter GBP, og i starten sa de at jeg kunne gi, men bare 2 ganger i året. De virra mye frem og tilbake, og så ble jeg informert om at nå hadde de tatt en nasjonalt beslutning ift GBP opererte. Det var visst i hovedsak pga B12 tror jeg?
|
![]() |
|
|