Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Navn og forventninger til uttale

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 00:29   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navn og forventinger til uttale

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jepp. Men rare folk finnes det overalt. Albert slutter på -bert og uttales jo som i bert. Ikke "bårt". Men Christer blir Christårr. Og Pettårr. Og alle substantiv i ubestemt form flertall slutter på -årr. Det er slik vi snakker.

Jepp, dialekt er dialekt.

Gammel 10-08-12, 15:09   #2
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Vet ikke hvor på vestlandet de er fra, jeg er fra Stavanger og hadde ikke sagt Albårt (jeg sier Albert og det tror jeg de fleste her gjør om jeg ikke tar helt feil). Men Pettår sier man her, ja.

Men Robårt hadde du vel sagt?

Gammel 09-08-12, 23:08   #3
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil legge til eller ta bort bokstaver som gjør at folk blir i tvil om uttalen. Hvorfor skrive Jannice om du vil at det skal uttales jannicke/jannike? Det ser jo bare feilstavet ut.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:11   #4
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil legge til eller ta bort bokstaver som gjør at folk blir i tvil om uttalen. Hvorfor skrive Jannice om du vil at det skal uttales jannicke/jannike? Det ser jo bare feilstavet ut.

Nemlig!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:09   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Når jeg ser noen skrive Andrè utaler jeg det konsekvent Andrø (ish). Man får jammen lære seg forskjellen på oppoverstrek og nedoverstrek.

Gammel 09-08-12, 23:12   #6
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok ha uttalt navnet Chamilla som Kamilla, men Tenkt Mitt om de som hadde valgt den stavemåten.

Gammel 09-08-12, 23:13   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke vrangere enn at jeg uttaler Andrè og Renè feil dvs. med é. Der skjønner jeg at det bare er blingset.

Det er verre med ch-navnene. Der er det ikke opplagt og der synes jeg heller ikke man kan forvente at folk av seg selv skjønner at de skan lese navnene annerledes enn de er skrevet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:14   #8
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

I hodet mitt sier jeg iallefall "Jannise" hver gang jeg ser navnet "Jannice".
Jeg synes ikke de kan forvente rett uttale.
Hadde jeg vokst opp med ett sånt navn som de du nevner tror jeg at jeg hadde byttet til riktig stavemåte så fort jeg har fått lov.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:18   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av dharma, her.

I hodet mitt sier jeg iallefall "Jannise" hver gang jeg ser navnet "Jannice".
Jeg synes ikke de kan forvente rett uttale.
Hadde jeg vokst opp med ett sånt navn som de du nevner tror jeg at jeg hadde byttet til riktig stavemåte så fort jeg har fått lov.

For meg blir Jannice til "Jænnis" en slags variant av engelske Janice.

Gammel 09-08-12, 23:22   #10
MokkMokk

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en Madeleine, som skal uttales Madelen. Det er åpenbart vanskelig for mange, ikke sjelden kalles hun med navnet sitt slik det skrives. Eventuelt Madelein. Jeg syns det er litt rart, for det er da mest vanlig at dette navnet uttales Madelen, ihvertfall her jeg bor.

Når det gjelder sære skrivemåter av "vanlige" navn, pleier jeg som regel å uttale dem på samme måte som de navnene de ligner på. Så får jeg heller korrigeres.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:01   #11
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Jeg har en Madeleine, som skal uttales Madelen. Det er åpenbart vanskelig for mange, ikke sjelden kalles hun med navnet sitt slik det skrives. Eventuelt Madelein. Jeg syns det er litt rart, for det er da mest vanlig at dette navnet uttales Madelen, ihvertfall her jeg bor.

Når det gjelder sære skrivemåter av "vanlige" navn, pleier jeg som regel å uttale dem på samme måte som de navnene de ligner på. Så får jeg heller korrigeres.

Jeg er en av de som ville kalt henne Madeleine og ikke Madelen før jeg hadde fått korreksjon ja. Madeleine og Madelen er for meg ikke samme navn og jeg klarer ikke skjønne hvordan man kan klare å få Madeleine til å bli Madelen?

Nå har jeg både ei Madeleine og ei Madelen i familien og de uttaler det forskjellig - Madeleine (de uttaler uten siste e men ellers alle bokstavene) og Madelen. Sikkert derfor jeg tenker at de er to forskjellige navn. Sånn at du ikke tenker at alle som uttaler navnet til datteren feil gjør det med vrang vilje altså.

Gammel 10-08-12, 10:05   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Jeg er en av de som ville kalt henne Madeleine og ikke Madelen før jeg hadde fått korreksjon ja. Madeleine og Madelen er for meg ikke samme navn og jeg klarer ikke skjønne hvordan man kan klare å få Madeleine til å bli Madelen?

Madeleine uttales jo 'madelen' det er jo et fransk navn.

Gammel 10-08-12, 10:25   #13
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så Madelen er en fornorsket utgave av Madeleine? Jeg kommer fortsatt til å si Madeleine før jeg får korreks siden jeg vet om folk som faktisk heter Madeleine som ikke uttales Madelen. Kan det være lokale forskjeller? Det er familien i Bergen som har Madeleine jenta. Mens hun fra Troms heter Madelen (og skriver det slik).

Gammel 10-08-12, 10:26   #14
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Å, jeg trodde det var svensk.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 23:59   #15
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at uttalemåter er noe annet enn det jeg skrev om i HI.
Katrine er ikke en uttalemåte av Chatrine like lite som Karlotte er en uttalemåte av Charlotte.

Gammel 10-08-12, 00:00   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milfrid, stemmer, jeg visste det jo. :-) Og sier det som deg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:07   #17
Guava

Guava sin avatar

Standard

At man i uttaler navn forskjellig på ulike dialekter er ikke så rart. Det har sammenheng med hvordan ord i dialekten generelt uttales.

Eldstegutten vår har et navn som uttales med tjukk-L av mange. Det er ikke feil å gjøre det selv om jeg ikke bruker tjukk-L.

Gammel 10-08-12, 00:19   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om noen heter Chim må si at jeg vet ikke helt hva som er mest uhøflig, å anta at foreldrene ikke kan skrive og derfor ikke uttale det etter hvordan det skrives eller å anta at foreldrene bare har snål smak. Skal det uttales Kim? Jim? Djim? Tsjim?

Gammel 10-08-12, 00:20   #19
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om noen heter Chim må si at jeg vet ikke helt hva som er mest uhøflig, å anta at foreldrene ikke kan skrive og derfor ikke uttale det etter hvordan det skrives eller å anta at foreldrene bare har snål smak. Skal det uttales Kim? Jim? Djim? Tsjim?

Eg trur vietnamesarar uttaler det Tsjim.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 00:21   #20
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg trur vietnamesarar uttaler det Tsjim.

Jeg tror Frp-ere uttaler det Kim.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:52.