|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Dt syns ikke jeg, av grunnene som Bai tar opp. Det er viktig at alle har noe de kan hevde seg i, og for noen elever er gym det eneste.
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Ja, derav tanken om at deltatt/ikke deltatt kunne være et valg. (Dere vil ikke tro hvor kjepphøy jeg var i dette spørsmålet som tenåring. Eller, jo, kanskje.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEg har lese gjennom formålet med faget (http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...d=0&gmi=194567). Det som er nytt er formuleringa i siste avsnitt:
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det skal være sånn at noen elever kun skal klare å hevde seg i gym heller, jeg da. Som flere skriver over her - Det er ikke mange yrker der gymkarakteren er grunnleggende for videre studier.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Jo, det kan jeg godt tenke meg. Og temmelig arrogant også.
Selvsagt "skal det ikke være sånn", men sånn er det nå engang. Videre studier tar utgangspunkt i et karaktergjennomsnitt, så sånn sett kan man si at ingen av karakterene isolert sett er viktig for videre studier. Jeg har for øvrig pekt på en rekke yrker hvor gode gymferdigheter er en fordel. Dessuten er ikke karakterer kun til for å få deg videre. Hvis du har toere over hele linja ellers, kan det gjøre ganske mye med selvfølelsen å få en femmer i gym. Jeg syns det i seg selv også har en verdi.
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Men hvor skal grensen gå, da, for å ha fag som flest mulig kan hevde seg i? De aller skolesvakeste elevene er nok ikke typisk de som hevder seg i gym heller. Ting henger oftere sammen (skole-evner og motorikk) enn det klisjeene tilsier. Jeg har i alle fall svært liten tro på at det er gymnastikkfaget som redder særlig mange fra å droppe ut av skolen. Men akkurat det har jeg ikke noe empirisk grunnlag for å si så mye om.
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Jeg satt akkurat og tenkte det samme.
|
|
|
|
#8 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det med at de skolesvake elevene hevder seg så godt i gym er en myte. Noen hevder seg bra, de fleste gjør det ikke. Det er derfor neppe på grunn av disse elevene at man har karakterer i gym. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Protonterapeut
|
Klart den saboterer.
|
|
|
#10 |
|
Librocubicularist
|
Nå er nok læreplanen litt meir detaljert enn som så. Det er konkrete kompetansekrav, som i alle andre fag. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det kan godt hende, men Rus erfaringer stemmer temmelig godt med mine. Jeg håper jo inderlig at det har endret seg i de seinere år.
|
|
|
#12 |
|
Protonterapeut
|
Det var det den gang også.
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEg har same inntrykk som dykk, frå eigen skulegang. Men eg har inntrykk av at det er annleis nå, fordi krava til dokumentasjon er å mykje høgare. Eg har i alle fall høyrd kollegaer diskutere korleis dei skal kunne sette karakter på ho som nekter å delta i dansinga, for ho har jo ikkje vist kompetanse, og liknande problemstillingar. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
kamerat
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg pleide i årevis å propagere for at gymkarakterene kunne være frivillige, sånn at de som trengte dem til noe gjerne kunne få ha dem, mens folk som bare trengte å røre på seg kunne få Deltatt om de faktisk deltok i noe som passet for dem. Jeg mistenker at dette ikke er så realistisk som jeg likte å tro, men læll.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingHvis man skal måles på resultat i gym. Hva skal man da måles etter? Skal lille Petter på 140 på åttende trinn ha samme mål som Martin på 1.80 i lengdehopp, løp og høydehopp? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDet jeg syns er problematisk er at mange skoler ikke har lærere som er utdannet i gym, så elever får standpunktkarakter fra folk som ikke har utdannelse i faget.
|
|
|
#17 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg har ikke lest annet enn HI, men jeg synes det er fint at innsatsen teller når det nå en gang er karakter i gym. Jeg synes man heller burde droppe karaktersettingen der og forsøke å gjøre ungene/ungdommene glade i fysisk aktivitet og friluftsliv. La gymmen bli et pusterom fra karaktermaset rett og slett, men hvis det ikke funker med bestått/ikke bestått basert på deltakelse så er det i hvert fall fint at innsatsen verdsettes.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingSkal andre mål vektlegges er det i alle fall viktig med stor grad av variasjon i faget (noe jeg regner med at dagens planer legger opp til). |
|
|
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg tror rett og slett jeg fikk fryktelig god gumnastikkundervisning på videregående. Det var nesten aldri sånn at vi drev med den idretten som læreren likte best, men vi hadde en svært detaljert plan vi skulle gjennom og jeg lærte masse nytt. Og da var det plutselig litt mindre ille for en gammel gymhater som meg.
|
|
|
|
#20 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingHar ikke lest hele tråden, men har inntrykk av at innsats, eller viljen til å gjøre en innsats teller også i andre fag. Man får ikke toppkarakter noe sted kun basert på innsats og vilje, ei heller i gym vil jeg tro. Men i følge lærerne jeg kjenner så gir de kred for viljen til å jobbe med faget - om det så blir 2 istedenfor 1. Men det er klart, er det tomt - så er det tomt.
|
![]() |
|
|