Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Du får prøv å smør brødskiva di sjøl

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-12, 10:00   #1
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Du får prøv å smør brødskiva di sjøl

Det er ikke en så veldig aktuell problemstilling her i huset ennå, men jeg kan føye til at moren min smurte matpakke til meg ut hele videregående. Og jaggu meg den ene året jeg bodde hos dem mens jeg studerte også.

Nå for tiden smører jeg matpakkene her i huset, inkludert den til 45-åringen.

Gammel 21-08-12, 09:57   #2
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ungene smører og har smurt mat selv i mange år, men matpakka får de ferdig smurt hver dag.
Jeg fikk selv mammasmurt matpakke til jeg var ferdig på skolen og det synes jeg var så hyggelig. Det skal ungene mine få også.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:02   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Begge de to eldste (11 og 13) smører matpakka selv, og det har de gjort i mange år. Siden andre klasse kanskje. Min nyslåtte andreklassing smører ikke - han er mer bortskjemt enn de andre. Han smører til vanlige måltider altså, men lager ikke matpakka. Mest fordi det går fortere når vi gjør det for han, han er trøtt om morgenen. Veldig trøtt. Det var sikkert de eldste også, men da var vi tydeligvis litt mer strenge foreldre.

Og jeg, jeg begynte å smøre matpakka mi selv da jeg begynte på videregående, inntil da gjorde mamma det. Når mamma var borte gjorde pappa det. Jepp - jeg er visst minst jeg også.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:11   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi smører matpakke til femteklassingen vår, og ut fra hvor vanskelig det var å få ham ut døren til kvart over syv i morges, tror jeg vi kommer til å fortsette med det til han er russ.

Gammel 21-08-12, 10:16   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er femtitallshusmor og smører til mann og barn. Mannen skal jeg nok smøre til for alltid, mens ungene sikkert fikser seg sjøl etter hvert. Har ikke lagt noen detaljert plan for når de må overta jobben.

Gammel 21-08-12, 10:18   #6
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg er forresten minstebarn og fra ekteskap nummer to (for pappa) og allting, men jeg lagde altså matpakke sjøl fra jeg var 7-8. Så alle attpåklatter er ikke bortskjemte, selv om søstrene mine muligens var uenige.

Gammel 21-08-12, 10:26   #7
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg smører til de to eldste, de minste får mat i barnehagen og mannen klarer seg selv. De to eldste klarer fint å lage matpakken selv, men jeg syns det er enklere om jeg gjør det. Kanskje vi gjør om på det hvis jeg får en vanlig 8-4 jobb.

Gammel 21-08-12, 10:30   #8
scilla

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Vi smører matpakkene til begge(4. og 6.-klasse). Det er ene og alene et spørsmål om å utnytte tiden best om morgenen og bli ferdig før alle skal ut av døren.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:31   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frem til eldste begynte på skolen laget vi bare i stand frokost på kjøkkenet og tok med inn det den enkelte skulle ha til spisebordet. Etter skolestart har vi begynt å dekke bord og spise og smøre sammen.

Mannen (39) og jentene (8 og 11) smører matboksene sine ved frokostbordet mens vi spiser. Jeg er bortskjemt og lager meg lunsj på jobb. Jeg lager små grønnsaksbokser og andre ting som jeg legger i matboksene til jentene, men skivene, som er hovedinnholdet lager de selv.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:39   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden vil sitte i sofahjørnet, knøvlet sammen som en klump, ha på pledd, le åpent og ekte av barneTV på morgenen. Og han er så vakker når han er sånn, så jeg kommer til å smøre matpakke til ham så lenge han ler ekte av barneTV.

Gammel 21-08-12, 10:54   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg smører matpakker til meg (33), mann (37) og barn (7, 4, 3 og 3) om kvelden mens ungene spiser kveldsmat. De smører kveldsmaten selv da, men det føles mer rasjonelt at jeg smører nistematen. De eldste kunne glatt ha smurt nistematen selv (fireåringen også), så kanskje de kan få lov til noen kvelder framover.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 10:54   #12
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pappa smurte matpakken min til jeg var russ.

Og av tidshensyn så smører jeg både frokost og niste til ungene, jeg har prosesseffektivisert morgenen vår. Men de kan smøre mat selv, det har de kunnet i flere år, så det er ikke kunnskapen det avhenger av, mer at mor ikke orker å stå tidlig opp om morgenen.

Gammel 21-08-12, 15:51   #13
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Pappa smurte matpakken min til jeg var russ.

Min pappa smurte matpakke og laget frokost til meg til jeg flyttet hjemmefra, og det var etter fylte tyve.

Men altså, det er jo ikke bare bare det heller, for jeg turte ikke å si at jeg helst ville ha det fremfor det eller lignende. Og han ville veldig gjerne ordne så jeg klarte heller ikke si at jeg foretrakk å gjøre det selv. Å stakkars meg!

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 14:25   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er så koselig å lage matpakker at det vil jeg helst gjøre selv. Men jeg har selvsagt sørget for at begge KAN smøre skiver selv. Minsten smører sin egen lunsj i barnehagen, og eldste har selvfølgelig ingen problemer med sånt. Nå i fjerde klasse har hun begynt med Mat & Helse-timer (Heimkunnskap som vi kalte det) og i tillegg skal jeg begynne å lære henne enkle middagsretter her hjemme. Ingen av mine barn skal flytte ut uten å kunne basic matlaging altså.

Gammel 21-08-12, 14:53   #15
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg smører. Tidshensyn her også, men de kan smøre selv.

Jeg har fått matpakkebok til bursdagen min, sånn med instruksjoner til hva man kan fylle i alle rommene i bento-boksen og sånt. Etterpå gjorde min mor, sekstiåtteren, som ikke har smurt matpakke til noen untatt seg selv på det jeg kan huske, arveløs. Hun mener det er usannsynlig at det blir folk av barn som får hjerteformede egg i matboksen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 15:02   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den nybakte fjerdeklassingen kan fint smøre selv, og har gjort det flere ganger, men det blir fort jeg som gjør det lell. Tidshensyn. Jeg smører uansett til den nybakte førsteklassingen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 17:25   #17
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her begynte guttungen å smøre selv i første klasse. Jeg har skåret brød for ham frem til nå, men nå skjærer han brødet selv også (10 år).

Gammel 21-08-12, 18:43   #18
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Mine to smører selv. De er 9 og 11, de har gjort det et par år.

Gammel 21-08-12, 19:09   #19
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Mine smører som regel selv, og har stort sett smørt fra de begynte på skolen. Skolestarteren nå har sin bestemte mening om nisten. Det skal være brødskive med skinke, og ikke smør, pynt eller noe. Han vil også ordne selv, og får lov til det. Frukt, grønt og evt. bær har vi på fat eller i kjøla, og de henter det de vil ha. Nista smøres som regel om kvelden, så slipper vi det stresset om morgenen.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-12, 19:16   #20
Siwa

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

7 åringen KAN og gjør det noen ganger selv

Matpakken vil jeg smøre fordi jeg vil lage en god og variert matpakke til han

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.