|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blodmat
Da tror jeg du tar veldig feil, rett og slett. Jeg er selv vokst opp med blodpudding, noe jeg synes var ufattelig kvalmt. Deler av familien lagde blodklubb, og fetterne mine elsket det. De krabbet opp på kjøkkenbenken, stakk hånda oppi røren og slikket den ren. Jeg ble helt forferdet, og blir enda kvalm ved tanken. Jeg har heller aldri likt sløying av fisk, og kastet nesten opp på ungdomsskolen da vi måtte gjøre det, tross plenty av fisketurer i min oppvekst.
![]() |
#42 |
Weeeee
|
![]() Sv: BlodmatJeg syns blodpannekaker/lapper er snadder godt med smør og sukker på!
![]() |
#43 |
En Som Trener
|
![]() |
#44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BlodmatNei og jeg kjenner ikke behov for å teste det ut heller kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
lettere utlada
|
![]() Sv: BlodmatDet er nok for meg å bare lese denne tråden for å bli uvel. :kvalm:
![]() |
#46 |
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Vi er naturligvis veldig forskjellige, men om du ikke har "lært" av noen at blod er ekkelt, og slipper å oppleve usiviliserte søskenbarn, tviler jeg fortsatt på at å røre i ei bøtte med blod skaper sterke negative assosiasjoner, isolert. Det lukter ikke spesielt sterkt, og en står da ikke med nesen nedi der heller, med mindre en ønsker det. Så er jeg naturligvis klar over at de fleste av oss i dag lærer at blod skal assosieres med noe veldig ekkelt, men jeg mener fortsatt at trygge, flinke (bevisste) voksne som anser dette som helt normalt vil være i stand til å få unge(r) gjennom en slik opplevelse uten at de tar skade av det. Vi hadde f.eks to småhysteriske tiåringer på besøk, som hylte til av å se at middagen vi skulle spise fortsatt hafde fjær på kroppen. Det endte med to jenter som nappet unna med den største selvfølgelighet, og som var enormt stolte av seg selv etterpå. Dessuten er ikke unger like forutinntatte som vi voksne, og jeg er ganske sikker på at de fleste ville kommet veldig fint fra en episode med bøtterøring så lenge forklaring og ikke minst normalisering legges til grunn.
![]() |
#47 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: BlodmatJeg har nesten bare gode minner fra slakting og tilbredning av blodmat. Vi hadde griser og slaktekaniner når jeg var liten og jeg var alltid med på slakting av disse. Besteforeldrene mine hadde kyr og jeg var også med å slaktet kalver og kviger. Det ble laget mye god mat etter slakting, så for oss var dette bare en positiv begivenhet som vi så fram til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: BlodmatDet jeg har lagt merke til er at mange av de(ikke nødvendigvis her) som sier at de spiser alt, rynker på nesa når det kommer til blodmat. Det har vært litt sånn at når jeg har sagt at jeg liker det så har folk blitt overrasket for jeg er liksom den kresne i gjengen.
![]() |
#49 |
Med nebb og klør
![]() ![]() |
![]() Sv: BlodmatVi er en skjør befolkning. Til og med de nydelige blodappelsinene måtte endre navn for å kunne selges til våre sarte sinn..
![]() |
#50 |
En Som Trener
|
Dette er jeg ikke enig. Noen reagere med besvimelse ved synet av blod, det er en fysisk reaksjon man ikke styrer, og ikke psykisk. Dvs, de som "skaper seg" har nok en psykisk reaksjon, men det er noe annet mener jeg.
![]() |
#51 |
Kakemonster
|
Akkurat det syns jeg er urteit, men ordentlig blodmat orker jeg knapt tanken på. Jeg tror ikke vi hadde det hjemme, men hos en venninne hadde de det relativt ofte, så jeg har spist det. Det er ikke noe jeg har hastverk med å gjenta.
![]() |
#52 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: BlodmatAt blod vekker sterke følelser hos folk, er vel temmelig universelt - om det blir ansett som livgivende, urent eller ekkelt når det ikke er der det bør være (inni kroppen). Jeg tviler på om det er mer "naturlig" å anse det som uproblematisk å spise blod enn det motsatte.
![]() |
#53 |
Med nebb og klør
![]() ![]() |
Greit nok, men jeg har aldri hørt om en unge som har besvimt av å se blod, ergo mener jeg fortsatt at det kan forklares ut fra tillærte assosiasjoner.
![]() |
#54 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: BlodmatNei takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: BlodmatAldri fått sånt noe hjemme og jeg lager det heller aldri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Min. Livredd og hysterisk. Må berges fort og gæli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Samme her. Jeg tror jeg har smakt det en gang.
![]() |
#58 |
Med nebb og klør
![]() ![]() |
Hm. Ja, jeg bøyer meg naturligvis for andres erfaring som tilsier at jeg kan ta feil, meeeen mener likevel ganske bestemt at de aller fleste unger (og voksne!) tåler fint å røre i ei bøtte blod, og at så lenge flinke voksne står rundt vil dette være uproblematisk.
![]() |
#60 |
Med nebb og klør
![]() ![]() |
![]() Sv: BlodmatDu rører ut blod med mel og diverse krydder, og lager rett og slett en pannekakerøre som stekes akkurat som vanlige pannekaker. De fleste serverer nok med smør og sukker, eventuelt sirup. Det er skikkelig godt!
![]() |
|
|