Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kose- og fniselesesirkel - en slags spinnåff

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-12, 08:05   #1
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kose- og fniselesesirkel - en slags spinnåff

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg leser per nå fire bøker på en gang. Men jeg bør kanskje kunne få presset inn én bok til? Er engelsken på et nivå som en ikke spesielt erfaren engelskleser kan fikse?

Engelsken er ikke tung, men delvis "toffee-nosed" og et stykke unna dagligtale. Det er ikke så vanskelig å forstå, men ikke helt språket å benytte i dagligtale. På den positive siden så er mange av disse ordene intuitivt veldig greie for oss skandinaver.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:02   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg leser per nå fire bøker på en gang. Men jeg bør kanskje kunne få presset inn én bok til? Er engelsken på et nivå som en ikke spesielt erfaren engelskleser kan fikse?

Det er jo endl spesielle ord, så lesing med ordbok er sikkert lurt. De norske oversettelsene jeg har lest, er bra, sÅ hvis man får tak i norske utgaver, er de absolutt lesbare.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:03   #3
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er bøkene om da?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:26   #4
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hva er bøkene om da?

http://en.wikipedia.org/wiki/P._G._Wodehouse

Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:42   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Endret - dobbeltpost.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 19-09-12 kl 09:53.
Gammel 19-09-12, 09:44   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Bertie Wooster selv er en ung, rik, sympatisk, men ganske dum ungkar, mens Jeeves er hans geniale og uforstyrrelige valet (personlige tjener).

Gammel 19-09-12, 09:50   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Nå skrev jeg et langt, langt innlegg om det på iPad'en. Også forsvant alt i cyberspace. Kost fortalt: britisk aristokrati, fantastiske karakterer. Mine favoritter er Galahad, den yngste broren til jarlen av Elmsworth som i sin ungdom satte London fullstendig på hodet og som i hver Blandings-bok skaper sjokkbølger i de høyeste kretser i samfunnet ved å stadig skrive på sine memoarer fra ungdomstilden, som inneholder sjokkerende historier om de som senere har blitt samfunnets støtter. Hans bror, jarlen av Elmsworth, er en vennlig, distré adelsmann som helst bare vil rusle rundt i hagen sin og beundre premiepurka si, Keiserinnen av Blandings, og lukte på blomstene. I Blandingsbøkene blir Keiserinnen stadig utsatt for pignappingsforsøj, og memoarene til Galahad blir stadig røvet eller forsøkt røvet.

Jeeves og Wooster-bøkene er over samme lest. De er udødeliggjort av Hugh laurie og Stephen Fry. Bertram Woost er en ung levemann og Jeeves er hans meget intelligente og aldri rådløse gentleman's gentleman.
I Jeeves og Wooster-bøkene møter vi for eksempel Madeline Basset, som tror at stjernene er guds blomsterkrans og at en liten baby blir født hver gang en liten fe nyser og hennes beundrer og av og til forlovede Gussie Fink-Nottle, salamanderelskeren, den formidable tante Agatha, og en hel rekke fantastiske karakterer. Legg til kostymeball, landsbykonserter, en arrestasjon i ny og ne, gjerne for fontenebading eller rapping av politihelmer, stenge tanter, turer til Biarritz og du har tegningen.

Gammel 19-09-12, 09:53   #8
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres jo lovende ut.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 09:58   #9
Left
Passiv

Standard

Jeg har bare såvidt vært borti dette tidligere, for maaange år siden, og begynte å lese en av bøkene i går, og er helt frelst. Masse vittige kommentarer. Jeg kan ikke få lest fort nok.

Svar med sitat
Gammel 19-09-12, 21:04   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en del Wodehouse, men lite Jeeves. Nesten alt jeg har er arvet etter min mormor og hun ga vekk nesten alle Jeevesbøkene litt før hun døde.

Men jeg fant "Thank you, Jeeves", så nå skal den bli med meg på seminar i morgen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 13:53   #11
Novla
Bør lage seg en tittel selv

Novla sin avatar

Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Wodehouse! Jeeves!

Jeg leste mye Wodehouse da jeg var i tenårene og tidlig i tjueårene - fantastiske bøker! Men jeg har bare lest dem på norsk; denne tråden minner meg på at jeg må gjøre alvor av planen jeg lenge har hatt om å lese dem på engelsk.

Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 13:56   #12
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Hmm.. Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Verdt å sjekke opp i kanskje..?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 14:51   #13
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Hmm.. Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Verdt å sjekke opp i kanskje..?

Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 15:27   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg leser Thank you, Jeeves nå. den er så kul! Wooster er besatt av å spille på sin banjolele, selv om det har kostet ham både London-leiligheten sin og Jeeves.
Det er så kult når Jeeves sier opp fordi Wooster insisterer på å gå i hvite messejakker, lilla sokker, anlegger bart eller spille banjolele.

Gammel 21-09-12, 15:39   #15
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne bli med, men jeg er liksom skrudd sammen sånn at jeg må begynne i riktig ende. Hvilken bok om Wooster og Jeeves er den første da?

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:00   #16
Left
Passiv

Standard

Jeg bare ser for meg hvordan alle som skal inn på barnerommet blir sprayet med desinfeksjonsmiddel pga. paranoia for "germs" on the baby

Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 17:21   #17
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har lest de første sidene av Right Ho, Jeeves og allerede humret en håndfull ganger. Dette lover bra!

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 15:37   #18
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

I går leste jeg om Fink-Nottle, et salamander-studerende utskudd av en mann, og hans forsøk på å erobre en dame.

Gammel 10-10-12, 15:59   #19
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

I går leste jeg om Fink-Nottle, et salamander-studerende utskudd av en mann, og hans forsøk på å erobre en dame.

Madeline Basset, formoder jeg? Hun som mener at stjernene er Guds blomstekrans og at en liten baby blir født hver gang er fe nyser?

Gammel 12-10-12, 21:35   #20
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Madeline Basset, formoder jeg? Hun som mener at stjernene er Guds blomstekrans og at en liten baby blir født hver gang er fe nyser?

Precisely!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:14.