Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Ok å lese Harry Potter høyt på skolen?
Nei 2 1,77%
Ja, fra 1. klasse 19 16,81%
Ja, fra 2. klasse 7 6,19%
Ja, fra 3. klasse 51 45,13%
Ja, fra 4. klasse 29 25,66%
Ja, fra 5. klasse 8 7,08%
Ja, fra 6. klasse 1 0,88%
Ja, i 7. klasse 0 0%
Passer mække raker'ække 1 0,88%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-12, 08:20   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

I første klasse leser vi MammaMø, Pulverheksa og Gubben og katten til stor fryd for alle. Noen av Roald Dahls bøker, som Giraffen og Pelli og jeg, morer også stort. La barn være barn en liten stund til. Harry Potter blir ikke borte.

Leser man Pulverheksa for førsteklassinger? Det er vel det andre ytterpunktet igjen? Det er mange år siden storebror var lei av dem, vi leser dem nå for toåringen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:25   #42
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte tredje klasse fordi storesøster leste dem da og hadde følge av de fleste jentene i klassen.

Men det er absolutt det tidligste for felles høytlesing mener jeg

Lillesøster, som nå går i fjerde klasse, har ikke villet lese disse bøkene hjemme. Men jeg tror at hun kunne fulgt dem dersom de ble lest høyt i klassen.

Lillesøster her leser forresten fremdeles med glede både Pulverheksen og Karsten og Petra. Noen er mer glad i de "barnlige" bøkene enn andre. Uten at det sier noe om intelligens eller utvikling ellers.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:29   #43
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Lillesøster her leser forresten fremdeles med glede både Pulverheksen og Karsten og Petra. Noen er mer glad i de "barnlige" bøkene enn andre. Uten at det sier noe om intelligens eller utvikling ellers.

Selvsagt ikke. Men hvis man skal lese i klassen er det vel greit å velge noe flest mulig liker? Da er både Harry Potter og Pulverheksa i mitt hode uegnet for førsteklassinger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:38   #44
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 08:51   #45
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Tror dere noen foreldre vil bli sinte fordi det er hekseri/overnaturlig/djevelsk?
Jeg kan forstå at noen ikke ønsker å eksponere barna sine for slik tematikk.

Jeg klarer overhodet ikke å se for meg det, jeg tror ikke tanken ville ha slått meg. Er dette virkelig en erfaring noen har?

Andreklassingen min har forlengst blitt dratt med inn i Harry Potters verden av storesøster, men det er jo noe helt annet å lese for en gruppe, så jeg tenker tredje-fjerde-femte avhengig av gruppa.

Gammel 22-09-12, 10:04   #46
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker fjerde-femte-klasse. Det er stor forskjell på å lese høyt for en gruppe og å lese for enkeltbarn.
Jeg skulle likt så sett den første-andreklassen som hadde hatt utbytte av høytlesning av en såpass komplisert bok (selv om noen av barna selvfølgelig kan ha det på privaten).

Gammel 22-09-12, 10:08   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner folk som ikke vil la barna lese- eller se filmer om Harry Potter pga hekseri og trolldom, ja. Dette er mennesker av den veldig kristne sorten. Hekseri og trolldom er djevelens verk, og slikt utsetter man ikke uskyldige barn for.

Gammel 22-09-12, 11:43   #48
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg kjenner folk som ikke vil la barna lese- eller se filmer om Harry Potter pga hekseri og trolldom, ja. Dette er mennesker av den veldig kristne sorten. Hekseri og trolldom er djevelens verk, og slikt utsetter man ikke uskyldige barn for.

"There's no such thing as magic! "

Gammel 22-09-12, 12:31   #49
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har ikkje stemd, men trur du du finn dei foreldregruppene som er overbevist om at Harry Potter er djevelens verk og snikinnføring av spiritisme, her på FP?

Viss du har slike foreldre, bør du la vere, viss ikkje bør det gå greit frå tiårsalderen.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-12, 13:00   #50
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg har ikkje stemd, men trur du du finn dei foreldregruppene som er overbevist om at Harry Potter er djevelens verk og snikinnføring av spiritisme, her på FP?

Viss du har slike foreldre, bør du la vere, viss ikkje bør det gå greit frå tiårsalderen.

Jeg tror ikke det er noen i foreldregruppa jeg har nå, som tenker det. Det er heller ingen som tilhører spesielle menigheter, men "vanlig" kristne og muslimske barn er det naturligvis i klassen. Drøyer til våren i tredje eller neste år da. Takker for svar.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 22:24   #51
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi begynte höytlesing sommeren för förste klasse og var ferdige med alle da siste filmen kom paa kino. Det var ingen problemer for han aa fölge historien, men dette var jo 1-1 og vi snakket sammen om ting underveis. Det eneste dumme var at han var ferdige med de förste da han selv begynte aa lese. Har nemlig vaert vanskelig aa finne fengende böker for han aa lese selv etter HP.

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 23:46   #52
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi begynte höytlesing sommeren för förste klasse og var ferdige med alle da siste filmen kom paa kino. Det var ingen problemer for han aa fölge historien, men dette var jo 1-1 og vi snakket sammen om ting underveis. Det eneste dumme var at han var ferdige med de förste da han selv begynte aa lese. Har nemlig vaert vanskelig aa finne fengende böker for han aa lese selv etter HP.

Det er stor forskjell på å lese for ett eller to barn og for en stor gruppe. Veldig. Man må ofte velge helt annen litteratur. Jeg har også lest HP for mine to fra den yngste var rundt seks-sju. Det betyr ikke at det passer for en førsteklasse.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-12, 23:48   #53
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har testet ut med tredjeklassingen og syvendeklassingen. Guttungen på åtte lar for første gang alle andre ting ligge, og hører etter med hele seg.

Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 10:27   #54
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Som høytlesing for en klasse, hadde jeg ventet til 4. klasse. Tidligere enn det vil det være noen som detter av. Jeg leste førsteboka høyt sist jeg hadde femte, faktisk. På første eller andre trinn, er det erfaringsmessig mange som ikke har forutsetninger for å henge med på så lange og komplekse historier. På tredje trinn kan det gå, men jeg ville som sagt ventet til i hvert fall fjerde.

Må legge til at jeg hjemme har lest første boka høyt for mine egne unger i 6-7-årsalder, men som høytlesing for store barnegrupper, syns jeg ikke den egner seg så tidlig.

Gammel 29-09-12, 10:29   #55
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Selvsagt ikke. Men hvis man skal lese i klassen er det vel greit å velge noe flest mulig liker? Da er både Harry Potter og Pulverheksa i mitt hode uegnet for førsteklassinger.

Pulverheksa og Julenissen som adventsbok har jeg hatt stor suksess med opp til 3. klasse.

Gammel 29-09-12, 12:22   #56
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stemte 5.klasse.
Storesøster ramlet av lasset i bok to i 4.klasse og hun er godt vant med å lese bøker.

Gammel 30-09-12, 14:51   #57
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?

4 klasse stemte jeg. Anbefalt aldersgrense er 9 år.

Gammel 30-09-12, 17:31   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?

Jeg har enda ikke tilgitt læreren som Frøkna hadde da for at hun leste Løven, heksa og klesskapet for klassen, da Frøkna gikk i første klasse. Frøkna var livredd, og ba om at de kunne lese noe annet, men det ble ignorert. Hun har aldri villet nærme seg de bøkene siden, og synes fortsatt det er ubehagelig å snakke om.

Også tenkte hun ikke på/turde ikke fortelle meg om det før boken var ferdig, så jeg fikk ikke gjort noe med det.

Jeg synes definitivt ikke HP egner seg for absolutt alle førsteklassinger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:03.