|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
Se resultatene: Ok å lese Harry Potter høyt på skolen? | |||
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,77% |
Ja, fra 1. klasse |
19 | 16,81% |
Ja, fra 2. klasse |
7 | 6,19% |
Ja, fra 3. klasse |
51 | 45,13% |
Ja, fra 4. klasse |
29 | 25,66% |
Ja, fra 5. klasse |
8 | 7,08% |
Ja, fra 6. klasse |
1 | 0,88% |
Ja, i 7. klasse |
0 | 0% |
Passer mække raker'ække |
1 | 0,88% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 113. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
I mål
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen
Leser man Pulverheksa for førsteklassinger? Det er vel det andre ytterpunktet igjen? Det er mange år siden storebror var lei av dem, vi leser dem nå for toåringen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg svarte tredje klasse fordi storesøster leste dem da og hadde følge av de fleste jentene i klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
I mål
|
Selvsagt ikke. Men hvis man skal lese i klassen er det vel greit å velge noe flest mulig liker? Da er både Harry Potter og Pulverheksa i mitt hode uegnet for førsteklassinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Audacious
|
Jeg klarer overhodet ikke å se for meg det, jeg tror ikke tanken ville ha slått meg. Er dette virkelig en erfaring noen har?
![]() |
#46 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg tenker fjerde-femte-klasse. Det er stor forskjell på å lese høyt for en gruppe og å lese for enkeltbarn.
![]() |
#47 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg kjenner folk som ikke vil la barna lese- eller se filmer om Harry Potter pga hekseri og trolldom, ja. Dette er mennesker av den veldig kristne sorten. Hekseri og trolldom er djevelens verk, og slikt utsetter man ikke uskyldige barn for.
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
"There's no such thing as magic!
![]() |
#49 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenEg har ikkje stemd, men trur du du finn dei foreldregruppene som er overbevist om at Harry Potter er djevelens verk og snikinnføring av spiritisme, her på FP? |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke det er noen i foreldregruppa jeg har nå, som tenker det. Det er heller ingen som tilhører spesielle menigheter, men "vanlig" kristne og muslimske barn er det naturligvis i klassen. Drøyer til våren i tredje eller neste år da. Takker for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenVi begynte höytlesing sommeren för förste klasse og var ferdige med alle da siste filmen kom paa kino. Det var ingen problemer for han aa fölge historien, men dette var jo 1-1 og vi snakket sammen om ting underveis. Det eneste dumme var at han var ferdige med de förste da han selv begynte aa lese. Har nemlig vaert vanskelig aa finne fengende böker for han aa lese selv etter HP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Det er stor forskjell på å lese for ett eller to barn og for en stor gruppe. Veldig. Man må ofte velge helt annen litteratur. Jeg har også lest HP for mine to fra den yngste var rundt seks-sju. Det betyr ikke at det passer for en førsteklasse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Passiv
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenHar testet ut med tredjeklassingen og syvendeklassingen. Guttungen på åtte lar for første gang alle andre ting ligge, og hører etter med hele seg. |
![]() |
![]() |
#54 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenSom høytlesing for en klasse, hadde jeg ventet til 4. klasse. Tidligere enn det vil det være noen som detter av. Jeg leste førsteboka høyt sist jeg hadde femte, faktisk. På første eller andre trinn, er det erfaringsmessig mange som ikke har forutsetninger for å henge med på så lange og komplekse historier. På tredje trinn kan det gå, men jeg ville som sagt ventet til i hvert fall fjerde.
![]() |
#55 |
i tåkeheimen
|
Pulverheksa og Julenissen som adventsbok har jeg hatt stor suksess med opp til 3. klasse.
![]() |
#56 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassenJeg stemte 5.klasse.
![]() |
#57 |
*Happy*
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Drammen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?4 klasse stemte jeg. Anbefalt aldersgrense er 9 år.
![]() |
#58 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Ok å lese Harry Potter høyt i klassen?Jeg har enda ikke tilgitt læreren som Frøkna hadde da for at hun leste Løven, heksa og klesskapet for klassen, da Frøkna gikk i første klasse. Frøkna var livredd, og ba om at de kunne lese noe annet, men det ble ignorert. Hun har aldri villet nærme seg de bøkene siden, og synes fortsatt det er ubehagelig å snakke om. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|