Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lar du ungene "leke" med insekter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-07, 21:13   #1
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lar du ungene "leke" med insekter?

Det samme sier du ikke den dagen hun forsøker å bade katten under vann.

Gammel 11-04-07, 21:17   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det samme sier du ikke den dagen hun forsøker å bade katten under vann.

Hehe, nei. Men hun er stor nok til å vite forkjell på en mark og en katt. Og OM hun prøver å bade katten, så sier den klart i fra at det vil den ikke, og da lærer hun av det.

Men jeg føler ikke for å fortelle en fireåring at hun har drept noe, og gi henne dårlig samvittighet når det ikke trengs. Jeg forklarte heller at det var noe hun ikke trengte å gjøre, fordi den klarer å finne vann selv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 21:18   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok de fleste små barn kunne funnet på å gjøre det Ms. Lee's datter gjorde med meitemarken. Det var jo ikke for å være stygg. Se bare på markehistorien jeg skrev på PK idag, og JEG som er så glad i både insekter og dyr. Men når det først skjer, er det VELDIG viktig å forklare barnet at de må la insekter være i fred og at slikt ikke er greit, og da gjør de det som regel ikke igjen.
Min datter er veldig fascinert av meitemark. Hver gang det regner vil hun ut og studere dem. Hun ville alltid ta dem opp i begynnelsen, men jeg sa nei og forklarte henne at de vil være i fred osv, og nå bare setter hun seg på huk og studerer dem, rører dem aldri.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 21:19   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier da ingenting om at barn ikke kan finne på sånt. Det jeg reagerer på er at moren sitter her og ler av hendelsen.

Gammel 11-04-07, 21:20   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ille om hun står og ler foran barnet, men det tror jeg nok ikke hun gjorde. Jeg fniste litt av hendelsen jeg også, ikke pga. den stakkars marken men pga det vesla sa og hvorfor hun gjorde det. Men jeg hadde ikke stått og ledd foran barnet, da hadde jeg selvsagt forklart henne at slikt gjør man ikke, på en måte hun forsto.

Gammel 11-04-07, 21:23   #6
Solen
Tusenkunstner

Solen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
Solen er litt kulSolen er litt kulSolen er litt kul
Standard

NEI! Jeg "misliker" folk som tramper på eddekopper ol., men vepsen slår jeg ihjel ( fordi jeg er allergisk og ikke vil bli stukket)

Gammel 11-04-07, 21:30   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meitemark, biller, fluer osv. Lar du ungene pelle de i stykker eller på andre måter forårsake deres død?

Nei.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 21:37   #8
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Nei, men veps er lov å drepe kjapt og effektivt vist de kommer inn i huset. Allergisk gutt og hysterisk mor er årsaken.

Glemmer ikke når mellomste fant en mark i vinter som levde! Han syns så syns på den at den skulle jaggu få lov å flytte inn på rommet hans. Var jo kaldt ute må tenke!

Gammel 11-04-07, 21:49   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er ikke 100% sikker på hva du spør om? Jeg lar ikke ungene "leke" med insekter, men de får lov å drepe enkelte typer insekter. Jeg synes det er forskjell på å smekke ei flue med en fluesmekker og det å sitte å rive vingene av den ... De insektene jeg tar selv er: Fluer, mygg, knott og klegg. Klegg er jeg *veldig* ivrig på å ta. Edderkopper rører jeg ikke (Hallo! De er jo på mitt parti - de også tar ting som stikker.) Bladlus dreper jeg også. Og eventuelle hodelus kommer jeg til å kverke før de rekker å legge ett eneste egg!

Meitemark, sommerfugler, veps og marihøner får være i fred for meg. De gjør meg ingenting.

Gammel 11-04-07, 21:56   #10
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Er ikke 100% sikker på hva du spør om? Jeg lar ikke ungene "leke" med insekter, men de får lov å drepe enkelte typer insekter. Jeg synes det er forskjell på å smekke ei flue med en fluesmekker og det å sitte å rive vingene av den ... De insektene jeg tar selv er: Fluer, mygg, knott og klegg. Klegg er jeg *veldig* ivrig på å ta. Edderkopper rører jeg ikke (Hallo! De er jo på mitt parti - de også tar ting som stikker.) Bladlus dreper jeg også. Og eventuelle hodelus kommer jeg til å kverke før de rekker å legge ett eneste egg!

Meitemark, sommerfugler, veps og marihøner får være i fred for meg. De gjør meg ingenting.

Er ikke så flink som deg til å svare på spørsmålet.

Nei,ungene får ikke lov å "leke" med insekter.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:31   #11
konemor
Erfaren

konemor sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
konemor er litt kulkonemor er litt kul
Standard

Aner jeg litt dobbel moral i diskusjonen her.Greit å "klaske" noen dyr, mens andre dyr er det fy fy å "klaske"?

Lar ikke mine barn plage eller pine dyr, men blir ikke hysterisk om de tar livet av en edderkopp humant og effektivt.

Har en fluesmekke som vi bruker på summende og nærgående fluer. Liker ikke fluer i maten.

konemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 22:35   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Meitemark, biller, fluer osv. Lar du ungene pelle de i stykker eller på andre måter forårsake deres død?

Niks!
Jeg er ikke begeistret for krypene, men det er likefullt liv som man skal ha respekt for.
Flueklasking er greit hvis man må, men jeg prøver selv å få dem ut heller enn å drepe dem.

Gammel 11-04-07, 22:36   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Jeg klasker forresten aldri dyr, verken mygg, veps eller annet. Men biter en klegg meg, så dasker jeg i rent instinkt.

Gammel 11-04-07, 23:21   #14
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke opplevd dette ennå, men jeg hadde defintivt grepet inn om jeg hadde observert slik atferd. Selv bærer jeg ut både edderkopper, vepser og fluer som måtte ha forvillet seg inn i huset. Jeg orker ikke å slå dem ihjel jeg. Hvem er jeg til å bestemme at noen andre skal dø, om enn "bare" et lite insekt?

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 08:34   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Selv bærer jeg ut både edderkopper, vepser og fluer som måtte ha forvillet seg inn i huset. Jeg orker ikke å slå dem ihjel jeg. Hvem er jeg til å bestemme at noen andre skal dø, om enn "bare" et lite insekt?

Helt enig! Skjønner ikke denne drapstrangen "alle" har. Det er da for pokker like lett å bære ut et insekt som å drepe det?

Gammel 12-04-07, 08:42   #16
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Helt enig! Skjønner ikke denne drapstrangen "alle" har. Det er da for pokker like lett å bære ut et insekt som å drepe det?

Ikke med en 13 som står og hyperventilerer av skrekk og hyler og skriker at den kan komme tilbake, som ikke får sove om natten av redsel for dyret, etc. Da beviser man at den faktisk er død, og ikke kan komme tilbake. Tro du meg!
Det er yngstejenta jeg snakker om. Hun oppdaget en edderkopp som kom kravlende over tastaturet hennes for 3 år siden. Det er den sprøeste reaksjonen jeg har sett. Hun ble sykt hysterisk. Hun skvatt skikkelig. Og da hun så på den, sa hun, bråstoppet den. Akkurat som om den fulgte med henne med øynene. Jeg fikk skikkelig vondt av henne. Fryktelig vondt å bli så redd.
Arachnofobi (skrives det sånn?)er jeg sikker på at hun lider av.

Ellers har jeg aldri tillatt (ikke at det har vært noe tema) tortur av noe. Klasker mygg, knott, klegg og veps. Det siste pga hyperallergi hos både eldstejenta og meg.

Ellers snapper vel bikkja det meste her i huset.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 22:00   #17
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er oppdratt med å måtte bære ut illsinte humler og annet småkryp i fyrstikkesker eller syltetøyglass. Faren min nekter å drepe edderkoppene i kjelleren fordi de holder den ren for fluer, og broren min og jeg har vokst opp med en stor respekt for alt levende, smått og stort (pappa underviser i biologi).

Jeg ønsker å overføre dette til Storersøster og Lillebror, og vil ikke la dem plage noe med vitende og vilje.

Selv husker jeg sjokket da min kommende svigerfar knuste og drepte en flott stor jordløper (bille) som hang i svigermors gardiner. Det var aller første gang jeg (26 år)hadde opplevd noen som drepte en bille med vilje... "Bli kjent"-lunsjen tok liksom ikke helt av etter det

Gammel 13-04-07, 08:44   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Er oppdratt med å måtte bære ut illsinte humler og annet småkryp i fyrstikkesker eller syltetøyglass. Faren min nekter å drepe edderkoppene i kjelleren fordi de holder den ren for fluer, og broren min og jeg har vokst opp med en stor respekt for alt levende, smått og stort (pappa underviser i biologi).

Jeg ønsker å overføre dette til Storersøster og Lillebror, og vil ikke la dem plage noe med vitende og vilje.

Selv husker jeg sjokket da min kommende svigerfar knuste og drepte en flott stor jordløper (bille) som hang i svigermors gardiner. Det var aller første gang jeg (26 år)hadde opplevd noen som drepte en bille med vilje... "Bli kjent"-lunsjen tok liksom ikke helt av etter det

Så herlig, verden trenger flere slike folk!
Min svigerfar er også en insektmorder uten samvittighet. I Italia tråkket han på alle kakerlakkene i leiligheten (det var ikke såå mange, de plaget ikke meg), og han tråkket ofte bare halvveis på dem slik at de lå og levde halvmoset på gulvet. Husker jeg begynte å grine av en av episodene (jeg var 19 år ), ble helt satt ut. Jeg takler bare ikke at folk dreper på den måten, om det ikke er ytterst nødvendig.

Gammel 12-04-07, 09:19   #19
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du bor ikke på landet skjønner jeg

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-07, 15:08   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Du bor ikke på landet skjønner jeg

Det vet jo ikke du noe om. Jeg HAR bodd på landet, og vi hadde maurinvasjon og en drøss med edderkopper hele tiden. Maurene måtte drepes, og det skar meg i hjertet, men det måtte jo gjøres. Edderkopper store som hus, gjerne 10 stykker daglig, ble fint båret ut. Jeg drepte faktisk INGEN, jeg gjør ikke slikt.

Jeg skjønner at dersom man er allergisk så er det annerledes, eller om man feks har en sinnssyk forbi. Men om man har fobi så klarer man vel ikke å drepe dem heller? Eller støvsuger man dem opp? I så fall burde man heller kjøpe en insektplukker eller hva i helsike de heter, en sånn lang dings som man "suger" opp insektet med uten at det skades, og "skyter" det ut igjen i hagen eller lignende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.