|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes
Det med stress er det jo endel som har svart på, bla. det å senke skuldrene, ikke bake alt som kan bakes, handle inn gavene tidligere og ha mer kontroll på hva folk ønsker seg og trenger, passe på å holde det noenlunde ryddig i huset så man slipper å ta skippertak, planlegge menyer osv. Jeg har som sagt julaften ganske ofte her hjemme, men er blitt flink til å planlegge og merker ikke så mye stress lenger. Materialismen er drøy ja, der har jeg ikke så mange andre tips enn å prøve å gjøre sitt beste for å ikke "skjemme bort" ungene så voldsomt, men det er jammen ikke lett i dagens samfunn heller, alltid. Jeg prøver å ikke la det overskygge julegleden da, våre unger er alltid takknemlige uansett hva de får, og vi passer på at julen skal være masse kos og ikke bare få-få-få. Ungene elsker å høre på julemusikk, vi spiser litt ekstra gode middager, tenner masse stearinlys og spiller gjerne brettspill og ser julete filmer (Polarexpressen er forbeholdt 23. desember hvert år, verken før eller etter). Og så har vi lange helgefrokoster med levende lys, varm kakao og gjerne nystekte rundstykker og godt pålegg. Masse, masse julekos som ikke trenger å koste noe/mye og som gjør at det blir mer kos enn stress.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 29-10-12 kl 09:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesHer er det en juleavslutning for første klasse og en for tredje klasse vi er med på hele familien. Barnehagen har nissefesten på dagtid uten familie. Julebord skal mannen på (uten følge), jobben min skal ha nyttårsfest i januar i steden.
![]() |
#43 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg forstår deg, Nooria. Jeg kjenner nogenlunde det samme rundt jula som du gjør. Kanskje med størst frustrasjon av gavekjøret. Vi voksne klarer å holde det nede, men det er vanskelig å holde det nede for ungene når ungenes venner og våre naboer disker opp med Pad'er og Pod'er og mangetusenkroners gaver over en lav sko. Vi har råd til det, det er ikke det, men vi trenger det ikke. Ungene trenger det ikke, og ikke vi. Jeg har lyst til å vite hvordan man kan snu fokus fra gaver til kos. Og jeg tror jeg vil begynne med aktivitetskalender. Vi har ikke hatt gavekalender, men jeg tror aktivitetskalender kan være en måte å få fokus på familiekos. Hvis det da er en eller to ting som kommer på kveldene (f.eks. juleverksted på jobben min for ansattes barn), så får vi enten velge det som "premien" den dagen, eller velge det bort og heller gå ut og se på stjernene eller bygge snølykt. I denne tråden var det mange koselige aktiviteter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Borte
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesAng. gaver: Vi prøver å kjøpe en gave til hver person. Fortrinnsvis også til ungene. Da begrenser man berget noe. Jeg gidder aldri å fylle opp med ræl for å nå den og den summen, og holder på min egen regel om at gaver skal være noe jeg tror mottakeren vil like og ikke noe som skal oppfylle en viss verdi i kroner og øre. Julegavehandelen blir hyggeligere også når man legger omtanke i gavene og ikke bare peser for å oppnå en eventuell prisavtale. Min julegaveordning krever at man har en familie som tenker likt som meg, eller som iallefall ikke blir snurte om man går over eller under en gitt sum.
![]() |
#45 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesNooria: Jeg synes jeg har svart på hva jeg personlig kan gjøre, og den ene tingen jeg ikke får gjort så mye med, er jo nettopp alle avslutningene. Noen år nå har vi bare vært på en avslutning på skolen der alle klassene opptrer med hvert sitt innslag og så er det mat (som vi selv tar med) i de ulike klassene etterpå. Hvis både jeg og mannen er med, funker det jo fint som bare det siden vi kan gå med hvert vårt barn. I tillegg er det fotballavslutning, hockey-avslutning og avslutninger på diverse andre aktiviteter. Akkurat de er litt unødvendige, synes jeg, men jeg vet ikke helt hva jeg kan få gjort med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Er frisk!
|
Vi putter inn de "obligatoriske" juletingene og tilstelningene inn i kalenderen, ja.
![]() |
#47 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesSiden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften? For å gjøre det mest mulig oversiktelig og rettferdig, gjør vi det sånn at vi henter én og én pakke (en person henter pakken og leser opp navn på giver og mottaker) og så pakker mottakeren opp pakken mens alle ser på, får sjans til å takke og sånt. Så er det en annens tur. Jeg hører jo om folk som kaster seg over gavene og river av papiret i en fart og mister hele oversikten over hvem som har gitt hva og omtrent hva man i det hele tatt har fått, det er jo helt vilt i mine øyne.
![]() |
#48 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesFor meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre. Nå er det jeg som er forelder og da blir orging og arrangering en del av pakka. Jeg forsøker å gjøre dette koselig, ikke bare noe som må gjøres av plikt. Jeg mener ikke å si at det høres ut som om du ikke vil organisere.
![]() |
#49 |
Borte
|
Dette er nok vesentlig. Barndommens jul tilhører barndommen og den får man ikke igjen når man er den som er ansvarlig for å skape julestemning for egne barn. Det vil jo alltid være litt jobb å lage jul for den som har ansvaret for at julen skjer. Allikevel er det fullt mulig å være bevisst rundt det at man ikke vil ha stress i førjulstiden og gjøre noen tiltak for å minimere stresset. Blå nevner at det er så mye som høres hyggelig ut i desember, men at om man skal gjøre alt som høres hyggelig ut så blir det bare stress av det. Det tror jeg er greit å ha i bakhodet når førjulstiden begynner.
![]() |
#50 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnes.....
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05. ![]() Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesDixie Diner: Dette er en dikotomi som ofte settes opp, enten så åpner man en og en gave, eller så "kaster man seg over gavene og river av papiret og mister oversikten". |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#53 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Vi er bare oss 5 som regel på julaften. Vi løser det slik at mannen sitter på gulvet sammen med ungene, og så velger de seg ut en pakke hver. Så åpner de dem samtidig. Jeg noterer hva hver av dem får. Dette praktiseres til ungene er ferdige. Så åpner jeg og mannen. I familien har vi gitt beskjed om at en del ikke behøver å gi til oss, men kan i stedet gi til barna, så det er gjerne ikke så mange gaver igjen på slutten, og det er helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Er frisk!
|
Akkurat sånn ja. Og vi er vanligvis rundt 15 stykker på julaften, så det tar laaaaang tid - og det er så utrolig koselig :-) Og vi drikker kaffe en gang midt inni der og snakker og koser oss. Jeg har aldri vært med på en gaveåpning som har tatt mindre enn 3-4 timer, men det er det som er julaften for meg. Goood tid til hver gave. Og leke med lekene gjør vi dagen etter - da er det magisk for ungene å stå opp og gå ut i stua og liksom "åpne" pakkene en gang til.
![]() |
#55 |
Stadig underveis
Ja.
Det kan hende at vi har for mange dingser som tar tid
På samme måte som dere. Tiden på julaften er ikke problemet.
Det er selvsagt en viktig dimensjon.
![]() |
#56 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesEr det noen av avslutningene som kan droppes? Jeg skjønner godt at hvis hvert barn har avslutning på to fritidsaktiviteter hver i tillegg til skoleavslutninger og egne julebord, så blir det for mye.
![]() |
#57 |
Stadig underveis
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesDet verste er at jeg er en hypersosial type som elsker alle disse tingene hver for seg. Det er bare summen av dem jeg ikke helt får til å trives med.
![]() |
#58 |
Møllspist
Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
![]() |
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesJeg har heller ikke følt noe særlig til juleglede på mange, mange år. Det er mest stress i grunnen med presanghandlig og julematlaging hvis man har gjester. Men nå som jeg har barn(født i juni) skal jeg prøve å finne tilbake til julegleden for deres del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er litt her, kjenner jeg. Jeg vil at jula skal være langsom tid og er ikke med på mer enn det jeg ønsker. Jeg var på julebord i fjor, men dro hjem halv tolv. Det funket som bare det.
![]() |
#60 |
|
![]() Sv: Etterlysning: Juleglede savnesBåde jeg og mannen er vokst opp med foreldre som stresser med alt i siste liten til jul og der det er kaos helt til hovmesteren begynner lille julaften. Sånn vil vi ikke ha det. Jeg koser meg veldig med juleforberedelsene. Jeg prøver å være ferdig med gavene i løpet av november (iallefall til midten av desember). Jeg gjør mest mulig fra sofaen. Altså skriver lister og planlegger mens jeg hører julemusikk og tenner talglys. Sånn at når jeg går inn i en butikk så vet jeg akkurat hva jeg skal ha. Dette gjelder både matbutikker, blomsterbutikker og gavehandling. Vi samkjører med resten av familien sånn at gavene til tantebarn og slikt ikke blir så mange. Jeg kjøper til et tantebarn fra oss og mine brødre m/fam til min søsters barn og så bytter vi litt på. Min søster kjøper fra alle oss "barna" til pappa f.eks. Dette hjelper veldig. Jeg baker ikke noe annet enn det jeg virkelig synes er godt og det betyr at det blir lite tradisjonelle julebrød,men heller en del konfekt f.eks. Jeg er bare på et julebord og mannen ikke i det hele tatt så det er ikke noe stress. Ellers så får vi med oss julegrantenning, julekonserter og slikt om det passer sånn. Stresser ikke med det heller. Synes jula og førjulstida har blitt fantastisk etter at jeg faktisk kan bestemme alt selv! Når det gjelder gaver så er det ikke så veldig overflod her faktisk. For det første så er jeg ikke vant til å legge så innmari mye i hver gave og vi slår oss sammen så det blir ikke et sinnsykt berg. Man må bare ta kontrollen selv så blir det hyggeligere. Vennegaver er også stort sett kuttet ut. Har to stk utenom familie jeg gir gave til. En venninne av meg har ordnet det sånn i sin familie at alle bare får en gave hver. De trekker om hvem skal gi til hvem og så kan man gi en seriøst fin gave til den personen i stedet for å kjøpe mange. Finnes mange muligheter. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|