Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Etterlysning: Juleglede savnes

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-10-12, 09:47   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Etterlysning: Juleglede savnes

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Men det jeg kunne tenkt meg svar på, er hvordan komme bort fra den materialismen og stressgreia som julen har blitt?

Det med stress er det jo endel som har svart på, bla. det å senke skuldrene, ikke bake alt som kan bakes, handle inn gavene tidligere og ha mer kontroll på hva folk ønsker seg og trenger, passe på å holde det noenlunde ryddig i huset så man slipper å ta skippertak, planlegge menyer osv. Jeg har som sagt julaften ganske ofte her hjemme, men er blitt flink til å planlegge og merker ikke så mye stress lenger. Materialismen er drøy ja, der har jeg ikke så mange andre tips enn å prøve å gjøre sitt beste for å ikke "skjemme bort" ungene så voldsomt, men det er jammen ikke lett i dagens samfunn heller, alltid. Jeg prøver å ikke la det overskygge julegleden da, våre unger er alltid takknemlige uansett hva de får, og vi passer på at julen skal være masse kos og ikke bare få-få-få. Ungene elsker å høre på julemusikk, vi spiser litt ekstra gode middager, tenner masse stearinlys og spiller gjerne brettspill og ser julete filmer (Polarexpressen er forbeholdt 23. desember hvert år, verken før eller etter). Og så har vi lange helgefrokoster med levende lys, varm kakao og gjerne nystekte rundstykker og godt pålegg. Masse, masse julekos som ikke trenger å koste noe/mye og som gjør at det blir mer kos enn stress.
Juletrefester er ikke noe vi har gått på, men svigermor har hatt med seg eldste på noen i januar. Er det veldig vanlig med juletrefester i dag? Vi har aldri blitt invitert til noen.

Sist redigert av Dixie Diner : 29-10-12 kl 09:52.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:48   #42
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Her er det en juleavslutning for første klasse og en for tredje klasse vi er med på hele familien. Barnehagen har nissefesten på dagtid uten familie. Julebord skal mannen på (uten følge), jobben min skal ha nyttårsfest i januar i steden.

Det blir da ikke så mye det? Har du mye mer enn dette?

Vi går på teater en gang i desember (barneteater) også, men det er jo høyst frivillig. Også pleier jeg å gå på en kirkekonsert med ei venninne. Også høyst frivillig.

Stemmer altså for tidlig gavehandling, kun de obligatoriske tilstelningene og ellers baking og pynting etter hva man har lyst til. Også MASSE julemusikk og tente lys :-)

Gammel 29-10-12, 09:51   #43
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forstår deg, Nooria. Jeg kjenner nogenlunde det samme rundt jula som du gjør. Kanskje med størst frustrasjon av gavekjøret. Vi voksne klarer å holde det nede, men det er vanskelig å holde det nede for ungene når ungenes venner og våre naboer disker opp med Pad'er og Pod'er og mangetusenkroners gaver over en lav sko. Vi har råd til det, det er ikke det, men vi trenger det ikke. Ungene trenger det ikke, og ikke vi. Jeg har lyst til å vite hvordan man kan snu fokus fra gaver til kos. Og jeg tror jeg vil begynne med aktivitetskalender. Vi har ikke hatt gavekalender, men jeg tror aktivitetskalender kan være en måte å få fokus på familiekos. Hvis det da er en eller to ting som kommer på kveldene (f.eks. juleverksted på jobben min for ansattes barn), så får vi enten velge det som "premien" den dagen, eller velge det bort og heller gå ut og se på stjernene eller bygge snølykt. I denne tråden var det mange koselige aktiviteter.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:52   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. gaver: Vi prøver å kjøpe en gave til hver person. Fortrinnsvis også til ungene. Da begrenser man berget noe. Jeg gidder aldri å fylle opp med ræl for å nå den og den summen, og holder på min egen regel om at gaver skal være noe jeg tror mottakeren vil like og ikke noe som skal oppfylle en viss verdi i kroner og øre. Julegavehandelen blir hyggeligere også når man legger omtanke i gavene og ikke bare peser for å oppnå en eventuell prisavtale. Min julegaveordning krever at man har en familie som tenker likt som meg, eller som iallefall ikke blir snurte om man går over eller under en gitt sum.

Ungene min forventer ikke iPad eller noe i den prisklassen. I høst har Vesla fått nytt rom og endel nytt stæsj i den forbindelse. Julegaven blir nok mer beskjeden enn vanlig siden hun allerede har fått så mye nytt. Lillesøster har arvet alle lekene og de fleste klærne etter storesøster, så det blir ikke lett å finne noe hun ikke har.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:53   #45
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nooria: Jeg synes jeg har svart på hva jeg personlig kan gjøre, og den ene tingen jeg ikke får gjort så mye med, er jo nettopp alle avslutningene. Noen år nå har vi bare vært på en avslutning på skolen der alle klassene opptrer med hvert sitt innslag og så er det mat (som vi selv tar med) i de ulike klassene etterpå. Hvis både jeg og mannen er med, funker det jo fint som bare det siden vi kan gå med hvert vårt barn. I tillegg er det fotballavslutning, hockey-avslutning og avslutninger på diverse andre aktiviteter. Akkurat de er litt unødvendige, synes jeg, men jeg vet ikke helt hva jeg kan få gjort med det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 09:55   #46
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg forstår deg, Nooria. Jeg kjenner nogenlunde det samme rundt jula som du gjør. Kanskje med størst frustrasjon av gavekjøret. Vi voksne klarer å holde det nede, men det er vanskelig å holde det nede for ungene når ungenes venner og våre naboer disker opp med Pad'er og Pod'er og mangetusenkroners gaver over en lav sko. Vi har råd til det, det er ikke det, men vi trenger det ikke. Ungene trenger det ikke, og ikke vi. Jeg har lyst til å vite hvordan man kan snu fokus fra gaver til kos. Og jeg tror jeg vil begynne med aktivitetskalender. Vi har ikke hatt gavekalender, men jeg tror aktivitetskalender kan være en måte å få fokus på familiekos. Hvis det da er en eller to ting som kommer på kveldene (f.eks. juleverksted på jobben min for ansattes barn), så får vi enten velge det som "premien" den dagen, eller velge det bort og heller gå ut og se på stjernene eller bygge snølykt. I denne tråden var det mange koselige aktiviteter.

Vi putter inn de "obligatoriske" juletingene og tilstelningene inn i kalenderen, ja.

Gaver: Vi har valgt å droppe å være med på kjøpekjøret. Vi har ikke I-pad, I-pod, I-phone, X-box og hva de nå heter alle tingene. Jeg opplever bare at desto mer datagreier vi har, desto mer må jeg sette grenser for bruken av dem - derfor har vi få ting. Vi har imidlertid ski alle sammen og skøyter alle sammen og bruker tid på det i desember - kunne det vært noe?

Barna våre vet veldig godt hvorfor vi ikke kjøper alle dingsene og er faktisk enige i at vi skal ha fokus på familietid i steden. De skjønner også argumentet om at mindre dingser gir mer penger til ferie - som vi elsker alle sammen.

Avslutninger på fritidsaktiviteter er det heldigvis dårlig med her i området.

Gammel 29-10-12, 09:57   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften? For å gjøre det mest mulig oversiktelig og rettferdig, gjør vi det sånn at vi henter én og én pakke (en person henter pakken og leser opp navn på giver og mottaker) og så pakker mottakeren opp pakken mens alle ser på, får sjans til å takke og sånt. Så er det en annens tur. Jeg hører jo om folk som kaster seg over gavene og river av papiret i en fart og mister hele oversikten over hvem som har gitt hva og omtrent hva man i det hele tatt har fått, det er jo helt vilt i mine øyne.

Gammel 29-10-12, 09:57   #48
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre. Nå er det jeg som er forelder og da blir orging og arrangering en del av pakka. Jeg forsøker å gjøre dette koselig, ikke bare noe som må gjøres av plikt. Jeg mener ikke å si at det høres ut som om du ikke vil organisere.

Jeg har aldri vært på juletrefester som er en familiefest, så det vet jeg ikke noe om . Er det et bygdefenomen? For meg er juletrefest et arrangemenet på foreldrenes arbeidsplass med gang rundt juletreet og godtepose fra nissen.

Gammel 29-10-12, 10:03   #49
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre.

Dette er nok vesentlig. Barndommens jul tilhører barndommen og den får man ikke igjen når man er den som er ansvarlig for å skape julestemning for egne barn. Det vil jo alltid være litt jobb å lage jul for den som har ansvaret for at julen skjer. Allikevel er det fullt mulig å være bevisst rundt det at man ikke vil ha stress i førjulstiden og gjøre noen tiltak for å minimere stresset. Blå nevner at det er så mye som høres hyggelig ut i desember, men at om man skal gjøre alt som høres hyggelig ut så blir det bare stress av det. Det tror jeg er greit å ha i bakhodet når førjulstiden begynner.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:08   #50
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

.....

Sist redigert av Pesten : 11-11-12 kl 22:31.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:10   #51
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dixie Diner: Dette er en dikotomi som ofte settes opp, enten så åpner man en og en gave, eller så "kaster man seg over gavene og river av papiret og mister oversikten".

Vi gjør faktisk ingen av delene. Jeg har vokst opp med en streng en og en presang og selv om det ikke er overfylt under treet, så tar det faktisk ganske lang tid. Vi tok en gjennomgang med oss selv og spurte hva det er som er viktigst på julaften, gavene, eller god tid med hverandre. Nå gjør vi det sånn at vi åpner to eller tre gaver om gangen. Det vil si at 2-3 personer får en gave hver og alle 2-3 åpner samtidig. Det foregår rolig og fredelig. Alle ser, alle får takket de som er tilstede og jeg får skrevet opp hva jentene får slik at de kan skrive takkekort etterpå, men det går likevel såpass fort at vi har litt tid igjen etterpå til å drikke kaffe, spise kaker og til at jentene kan få se litt på nye leker.

I tillegg legger vi til side gaver som ikke er fra de som er tilstede på julaften og åpner dem om morgenen dagen etter. Bare kjernefamilien rundt treet, kaffe og rolig gaveåpning av vennegaver. Det er også veldig hyggelig. Og vi har ro rundt gavene, uten å bruke hele julaftenkvelden på dem.

Den gyldne middelvei finnes, og for oss fungerer den veldig fint.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:16   #52
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dixie Diner: Dette er en dikotomi som ofte settes opp, enten så åpner man en og en gave, eller så "kaster man seg over gavene og river av papiret og mister oversikten".

Ja, nei det var ikke sånn jeg mente det, altså. Gikk kanskje litt fort i svingene. Jeg synes deres metode høres fin ut.

Gammel 29-10-12, 10:17   #53
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Siden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften?

Vi er bare oss 5 som regel på julaften. Vi løser det slik at mannen sitter på gulvet sammen med ungene, og så velger de seg ut en pakke hver. Så åpner de dem samtidig. Jeg noterer hva hver av dem får. Dette praktiseres til ungene er ferdige. Så åpner jeg og mannen. I familien har vi gitt beskjed om at en del ikke behøver å gi til oss, men kan i stedet gi til barna, så det er gjerne ikke så mange gaver igjen på slutten, og det er helt greit.

(og denne løsningen med at det er bare oss passer meg ypperlig.)

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 10:19   #54
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Siden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften? For å gjøre det mest mulig oversiktelig og rettferdig, gjør vi det sånn at vi henter én og én pakke (en person henter pakken og leser opp navn på giver og mottaker) og så pakker mottakeren opp pakken mens alle ser på, får sjans til å takke og sånt. Så er det en annens tur. Jeg hører jo om folk som kaster seg over gavene og river av papiret i en fart og mister hele oversikten over hvem som har gitt hva og omtrent hva man i det hele tatt har fått, det er jo helt vilt i mine øyne.

Akkurat sånn ja. Og vi er vanligvis rundt 15 stykker på julaften, så det tar laaaaang tid - og det er så utrolig koselig :-) Og vi drikker kaffe en gang midt inni der og snakker og koser oss. Jeg har aldri vært med på en gaveåpning som har tatt mindre enn 3-4 timer, men det er det som er julaften for meg. Goood tid til hver gave. Og leke med lekene gjør vi dagen etter - da er det magisk for ungene å stå opp og gå ut i stua og liksom "åpne" pakkene en gang til.

Gammel 29-10-12, 10:35   #55
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Har du mye mer enn dette?

Ja.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Barna våre vet veldig godt hvorfor vi ikke kjøper alle dingsene og er faktisk enige i at vi skal ha fokus på familietid i steden. De skjønner også argumentet om at mindre dingser gir mer penger til ferie - som vi elsker alle sammen.

Det kan hende at vi har for mange dingser som tar tid

Siden vi nå snakker om gavekjør og materlialisme og sånt; hvordan pakker dere opp gavene på julaften?

På samme måte som dere. Tiden på julaften er ikke problemet.

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

For meg har noe av stresset kommet ved det å bli voksen og få barn. Jeg er helt sikker på at det jeg har opplevd som lykkelige juler har vært stressende for mine foreldre. Nå er det jeg som er forelder og da blir orging og arrangering en del av pakka. Jeg forsøker å gjøre dette koselig, ikke bare noe som må gjøres av plikt. Jeg mener ikke å si at det høres ut som om du ikke vil organisere.

Det er selvsagt en viktig dimensjon.

Gammel 29-10-12, 10:37   #56
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Er det noen av avslutningene som kan droppes? Jeg skjønner godt at hvis hvert barn har avslutning på to fritidsaktiviteter hver i tillegg til skoleavslutninger og egne julebord, så blir det for mye.

Tipser om fotball - der er sesongen over for lengst :-) Ski ser heller ikke ut til å skulle ha noen avslutning, ei heller koret. Dansen skal ha en forestilling, men det er BARE kos å gå å se på. Gleder meg som en liten unge, det er så mange flinke dansere!

Gammel 29-10-12, 10:42   #57
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det verste er at jeg er en hypersosial type som elsker alle disse tingene hver for seg. Det er bare summen av dem jeg ikke helt får til å trives med.

Gammel 29-10-12, 11:32   #58
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Jeg har heller ikke følt noe særlig til juleglede på mange, mange år. Det er mest stress i grunnen med presanghandlig og julematlaging hvis man har gjester. Men nå som jeg har barn(født i juni) skal jeg prøve å finne tilbake til julegleden for deres del.

TwinFusion er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-12, 12:19   #59
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg holder desember fri for avtaler utover det som kreves av skole-barnehage-fritidsaktiviteter for ungene. Det betyr for eksempel at jeg takker nei til alle julebordene og førjulsfestene og konsertene vi inviteres på. Litt kjipt og usosialt, men det er virkelig verdt det. Når vi har kvelder og helger relativt fri så blir alt rolige og vi kommer i fin-fin desemberstemning med tente lys, fine filmer og julebøker. Gavene kjøpes fortrinnsvis i november, eller vi gjør det til noe hyggelig og stressfritt ved å planlegge godt. Kakebaking og julepyntlaging legges på et minimum der alt som blir bakt eller laget ses på som en bonus. Det betyr at det ikke er noe nederlag om vi ikke får bakt eller laget noe. Dessuten så tviholder jeg på advent frem til 23 desember. Det er ikke jul før kvelden lille juleaften. Da kommer nissene frem og treet pyntes. Det kjipeste jeg kan tenke meg er julepynt i kombo med hverdag.

Jeg er litt her, kjenner jeg. Jeg vil at jula skal være langsom tid og er ikke med på mer enn det jeg ønsker. Jeg var på julebord i fjor, men dro hjem halv tolv. Det funket som bare det. Gavene er vi nesten ferdige med, og vi lager det vi rekker og koser oss med. Vi har få kaker og slikt som vi ha for at det skal bli jul.

Og ja, vi har ikke jul før lillejulaften. Jeg synes heller ikke hverdagen kler julepynt.

Gammel 29-10-12, 12:59   #60
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Både jeg og mannen er vokst opp med foreldre som stresser med alt i siste liten til jul og der det er kaos helt til hovmesteren begynner lille julaften. Sånn vil vi ikke ha det. Jeg koser meg veldig med juleforberedelsene. Jeg prøver å være ferdig med gavene i løpet av november (iallefall til midten av desember). Jeg gjør mest mulig fra sofaen. Altså skriver lister og planlegger mens jeg hører julemusikk og tenner talglys. Sånn at når jeg går inn i en butikk så vet jeg akkurat hva jeg skal ha. Dette gjelder både matbutikker, blomsterbutikker og gavehandling. Vi samkjører med resten av familien sånn at gavene til tantebarn og slikt ikke blir så mange. Jeg kjøper til et tantebarn fra oss og mine brødre m/fam til min søsters barn og så bytter vi litt på. Min søster kjøper fra alle oss "barna" til pappa f.eks. Dette hjelper veldig. Jeg baker ikke noe annet enn det jeg virkelig synes er godt og det betyr at det blir lite tradisjonelle julebrød,men heller en del konfekt f.eks. Jeg er bare på et julebord og mannen ikke i det hele tatt så det er ikke noe stress. Ellers så får vi med oss julegrantenning, julekonserter og slikt om det passer sånn. Stresser ikke med det heller. Synes jula og førjulstida har blitt fantastisk etter at jeg faktisk kan bestemme alt selv! Når det gjelder gaver så er det ikke så veldig overflod her faktisk. For det første så er jeg ikke vant til å legge så innmari mye i hver gave og vi slår oss sammen så det blir ikke et sinnsykt berg. Man må bare ta kontrollen selv så blir det hyggeligere. Vennegaver er også stort sett kuttet ut. Har to stk utenom familie jeg gir gave til. En venninne av meg har ordnet det sånn i sin familie at alle bare får en gave hver. De trekker om hvem skal gi til hvem og så kan man gi en seriøst fin gave til den personen i stedet for å kjøpe mange. Finnes mange muligheter.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:40.