|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
endelig ferdig studert
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påDa forstår jeg. Takk. Leste det som at folk fra Italia og Hellas kom som asylsøkere til Norge.
|
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du villig til å gi slipp på
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påPr i dag, er jeg egoistisk nok til å si at det er fint lite jeg ønsker gi slipp på av godene vi har her i landet, da det er mye den norske velferdsstaten sin skyld at vi som mennesker, og familie, henger noenlunde på greip etter å ha fått et barn som Lillemann, og det inkluderer også barnetrygda, som er en stor andel av min inntekt.
|
|
|
#4 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg vil jo helst bli kvitt både barnetrygd og kontantstøtte og gjerne kutte litt i sykelønnen også jeg, og heller ha (søknadsbaserte) behovspissede stønader. Eksempelvis finansiering til personer som er hjemme pga pleiebelastning i familie i kortere eller lengre tid. Det er viktigere at krumtappene får fungere, enn at jeg får penger jeg ikke trenger på kontoen min hver måned bare fordi jeg har født to barn.
|
|
|
|
#6 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påUtfordringen med søknadsbaserte, behovsprøvede, stønader er at det, slik det fungerer i dag, er de som har bein i nesa, er oppegående og har peiling på å finne ut av hva man har krav på sjøl, og som orker ta kampen med å søke, og så anke, som får hva de faktisk har krav på.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Jeg er enig med deg. I tillegg blir det ofte ganske høy terskel for å få en behovsprøvd stønad. Og man trenger en spesifikk utslagsgivende årsak å slå i bordet med. En familie som av litt mer diffuse årsaker og totalbildet også har behov vil lett få avslag. Og så er folk stolte, spesielt de som ikke burde være det. Jeg har skrevet under mange søknader der familien har innledet sin søknad med "det er legen som ba oss søke". Derfor har jeg sansen for stønader som barnetrygd. Det gir seg selv at man får dårligere råd med barn i hus, og barnetrygden hjelper faktisk litt. Joda, det er endel som strengt tatt ikke trenger den, men jeg mener likevel det er bedre enn at det blir noe man må søke på og som indikerer at man har dårlig råd.
|
|
|
#8 |
|
Kidding, right?
|
Det er jo forutsetningen, da.
|
|
|
|
#9 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg gir heller slipp på luksus og (over)forbruk i hverdagen enn velferdsgoder. Her er det også lettere å sørge for at pengene når mottaker. Kjøper jeg mindre dill på shopping i morgen er det super-enkelt å sette det som blir til overs inn på konto hos Redd Barna i samme øyeblikk. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påJeg har begynt med å kutte drastisk i kjøttinntaket.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påEn annen ulempe med behovsprøvde stønader til "vanlige folk" (da tenker jeg ikke på sånne tilfeller som Inagh, men vanlige familier uten helt spesielle utfordringer) er at de på sett og vis virker litt inaktiverende på den måten at grensen for å få stønad blir stående der som en grense man helst ikke vil passere, for da taper man stønadene. (Dette er jo forståelig i og med at man oftest går gradvis opp i lønn. Jeg tror nok at ingen sørger for å beholde stønader hvis alternativet er et skikkelig lønnshopp, men å ende akkurat over grensa slik at man egentlig kommer ut i minus skjønner jeg faktisk at folk ikke ønsker).
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kommer veldig an på hvor man setter grensa, vil jeg si. Jeg tror de aller, aller fleste par (det blir annerledes med aleneforsørgere) jeg kjenner kunne klart seg fint uten barnetrygden, altså, og jeg omgås folk med "vanlige" jobbber (lønnsmessig) lærere, leger, ingeniører, helsearbeidere, butikkmedarbeidere osv. Selvsagt kommer det godt med noen tusenlapper ekstra i mnd, men veldig mange sparer jo disse pengene til barna blir større uansett.Jeg er helt enig med Missa i at dette (sparing av barnetrygd slik at man f.eks kan hjelpe med bosted når barna flytter ut) bare er med på å forsterke sosiale forskjeller. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Jo, mange kunne nok greid seg uten, men fasen med etablering og små barn er fortsatt tøff for mange selv om man har to inntekter. Det har blant annet med boligmarkedet å gjøre, lønn er ikke hele bildet. Og nå vet jeg at du mener at man kan skylde seg selv for de økonomiske følgene av å få mer enn to barn, men det i seg selv er noe som gjør at man får endel ekstra utgifter som er ganske mye større enn det ett barn koster i drift.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påKatta: Jeg har sagt (såvidtjeghusker- og nåmåduikkeværesåsnurt,da |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påNei hva det vil si å klare seg uten...? Den avgjørelsen vil ikke jeg ta, men jeg tenker først og fremst at hvis man har to(gjennomsnitlige) inntekter inn i husholdningen, så kan man i Norge i dag, klare seg fint uten barnetrygden. Så det må jo måles på inntekt da, slik som mye annet her i landet.
|
|
|
#16 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Grunnen til at man ikke behovsprøver barnetrygden er at en slik behovsprøving er såpass dyr å administrere, at man like godt kan gi trygden til alle. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
To gjennomsnittlige inntekter betyr ganske forskjellig levestandard ut fra hvor man slumper til å ha jobbene sine, da. Skal det vurderes annerledes om barneforeldre bor i Osloområdet eller Porsgrunn? Boutgiftene er vidt forskjellig i hvert fall mens lønningene (i skolen i hvert fall) er helt like. Skal de i Oslo få barnetrygd da mens de i Porsgrunn ikke får? Hva med dem som har mange barn? Hva med dem som er alene? Hve med dem som er to, men som har barn på si som de må betale barnebidrag for?
|
|
|
|
#18 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva er du villig til å gi slipp påEn enkel måte å "behovsprøve" på, er å skattlegge barnetrygden. De med lave inntekter skal ha såpass med fradrag at de skal komme bedre ut av det enn enn høytlønnet med toppskatt. Koster ikkeno i administrasjon heller. Skatteinntektene kan brukes til å heve beløpet, noe som igjen vil gi større overskudd for de fattigste.
|
|
|
#19 |
|
Er frisk!
|
Lurt.
|
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Nja, jeg er usikker på hvordan dette med fradrag funker helt, men jeg vil tro at de som ikke tjener mye heller ikke har mulighet til å låne penger til egen bolig og dermed må betale husleie -hvilket ikke gir noe fradrag i det hele tatt.
|
![]() |
|
|