|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteHer brukes skolearena, og vi får mail rundt kl. 10.00.
|
|
|
|
#2 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteSkolen her har sånt system.
|
|
|
|
#3 |
|
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteHer ringer skolen til foreldrene dersom barna ikke er meldt syke. Synes det er betryggende! |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg vet ikke om de har noe system for dette. Det har stått på de siste ukeplanene at vi "må" gi beskjed dersom barna er borte fordi læreren blir så lett bekymret om noen ikke dukker opp. Om det betyr at hun faktisk etterlyser de som evt ikke har kommet vet jeg ikke.
|
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg synes det er veldig rart at skolen ikke har et sytem for å ta imot varsel om sykt barn, men kun melding i ettertid. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteSkolene barna går på nå har ikke noe system for å melde om barn som ikke kommer. Jeg synes det er dårlig! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteNei, det er ikke noe sånt system på skolen. SFO har derimot avtaler med foreldrene om hva slags regler som gjelder for barnet, og jeg vet mange 1. og 2.-klassinger har en avtale om varsling dersom de ikke er på skolen innen et gitt tidspunkt.
|
|
|
#8 |
|
Er frisk!
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteIkke noe slikt system her (og vi har aldri hatt barn borte fra skolen heller) og ikke der jeg jobber. Vi ber om mail hvis det er fravær, men det er alltid minst to eller tre borte som det ikke er meldt om (på et trinn), så det ville betydd over 20 telefoner hjem hver dag for kontordamen - som ikke er der hver dag engang.
|
|
|
|
#9 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borte
|
|
|
|
#10 |
|
Er frisk!
|
Nei, men hvis jeg var redd for skulk ville jeg sjekke det flere ganger i uka, ja.
|
|
|
|
#11 |
|
Pauset
Hvor: Barteby
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteFravær på its learning? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteKidnapping er vel ikke den eneste grunnen til å ha et slags varslingssystem? Kan jo fort skje at barn på sykkel velter og skader seg. Eller at barn tuller seg borti et eller annet på skoleveien. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det kan jo hende at det hadde vært betraktelig flere som meldte i fra dersom de visste at de ble oppringt hvis de ikke ga beskjed.
Det argumentet kan ikke være trumfkortet hver gang en endring foreslås. Som du ser i tråden, er det mange skoler som får dette til. Jeg vil tro de aller fleste av dem har løst det slik at det ikke får særlige konsekvenser for undervisningen. Det finnes jo annet enn undervisningspersonell på skolen, og det virker som det er vanligst at noen av dem ringer. En løsning som ble skissert hvor enten sekretær går rundt og samler inn listene, eller ordenselev løper opp på kontoret med lista, vil gi minimale konsekvenser for undervisningen.
Hvis poenget er å varsle foreldre så snart som mulig, for å ha et sikkerhetsnett ved ulykker eller forsvinningssaker (og nei, det skjer ikke ofte, men konsekvensene kan være veldig store når det skjer. Brann skjer heller ikke ofte, men vi har klare beredskapsrutiner på det i de fleste skoler), så fordrer det en rutine hvor fraværet blir ført rett inn i itslearning i løpet av det første kvarteret eller så. Er det vanlig praksis hos dere?
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Jeg er verken som lærer eller mor opptatt av å gardere meg mot kidnapping. Vi organiserer gågrupper og sørger for at alle har noen å gå med til skolen, og det er både et sosialt tiltak og et tiltak som hjelper på frykten for kidnapping.
|
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteHvorfor snakker du utelukkende om kidnapping, oslo78? En forsvinningssak kan være mye mer enn det. Elever som roter seg bort, ikke kommer seg av skolebussen på riktig sted, rømningssaker, barnefordelingssaker, mobbesaker osv. I tillegg er dette et preventivt tiltak mot skulk. Det er mye diskusjoner rundt rutiner for håndtering av fravær i skolene for tida, både i sentrale og lokale myndigheter, og mitt tips er at denne typen varsling vil bli vanligere og vanligere. Det er kommunale retningslinjer på dette noen steder, i tillegg til at mange enkeltskoler har det som praksis. Og nei, det er ikke gitt at slike rutiner går utover elevene. Du sitter ikke med fasiten på det.
|
|
|
#16 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteSå dumt at det ikke er lik praksis på dette over alt.
|
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJeg skjønner jo selvsagt at dere ikke har tlf i klasserommet, men om skolen deres bestemte at dere skal sende melding dersom barn er borte, så må jo også skolen finne en løsning på det.
|
|
|
|
#18 |
|
Er frisk!
|
Det tar kjapt tre minutter å ringe to-tre foreldre. Midt i oppstarten av dagen som er den absolutt viktigste delen av dagen for å få satt dagsrytmen, få ro i klassen, osv. Det er tre minutter for mye.
|
|
|
|
#19 |
|
Originala
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteDet er ikke system for slikt hos oss. Det hadde føltes veldig trygt om vi hadde hatt den første tiden Lillemor gikk alene (nå er hun 4.klassing og går dessuten sammen med en venninne), men jeg vil tro det ville gått med en del tid fra lærerens side. Jeg mener ikke at det er umulig, selvsagt. Men spørsmålet er om gevinsten er stor nok til at man skal bruke så mye tid på det. Om et barn velter på sykkel eller blir påkjørt, så får jo barnet hjelp og foreldrene blir varslet. Og kidnapping - alle foreldres store skrekk - på skoleveien skjer tross alt svært, svært sjelden. Jeg tror ikke jeg kjenner til at det har skjedd her i Norge, faktisk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Originala
|
Sv: Varsel fra skolen hvis barnet er borteJa, og når jeg svarer, så svarer jeg ut fra at jeg bor i en stor by. "Flokker" av barn går til skolen på morgenen. Jeg kan se at behovet for et varslingssystem kan være til stede for barn som må gå lengre strekninger, og kanskje på øde steder, for å komme seg til skolen. |
|
|
|
![]() |
|
|