|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Charlie har et veldig viktig poeng. Kjøperne av surrogattjenester er folk som ikke blir godkjent for adopsjon.
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?
Ja, mange av dem fordi de er homofile. Og menn har lite å hente på å reise til Storken i Danmark.
|
|
|
|
#4 |
|
can-jur
|
Å være delforelder kan vel neppe sammenlignes med å ha barn der begge er fulltidsforelder. Med mindre det er vanlig at man da stebarns adopterer? Altså at den lesbiske moren ikke har noe kontakt med/juridiske rettigheter ovenfor barnet.
|
|
|
|
#5 |
|
can-jur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Vis man greier å regulerer adopsjon fra fattige land, på en slik måte at barn ikke blir "handelsvare" burde det også være mulig å regulere surrogati.
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Hvis kvinner ønsker å bære fram andres barn, helt greit. Det jeg reagerer på er kjøp og salg av mennesker. Fattige folk som ikke hat så mange andre valg. Det synes jeg faktisk det er rart at man benytter seg av. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Peppy!
|
Det du ikke vil få til lovlig er å benytte et donert egg. Å bruke ditt eget egg er det som kalles "tradisjonelt surrogatsvangerskap". Vanligvis ønsker surrogatmødre å benytte noen andres egg, såkalt "gestational surrogacy". |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg tror ikke at de som velger surrogasi nødvendigvis er folk som ikke får adoptere. Sannsynligvis heller folk som ikke ønsker å adoptere. Enten fordi de ikke klarer å slå fra seg tanken om egenfødte barn, eller fordi de ikke orker den lange ventetiden det omfanget for adopsjon. Å måtte vente 5-6 år kan ta motet fra se aller fleste.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg har fortsatt ikke bestemt meg, men ser jeg er på linje med Shute her når jeg leser tråden.
|
|
|
#12 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?At man ikke er til stede når barna fødes er jo en risiko man bør ha vurdert ved surrogati. At MM skulker jobben for å dra på diplomatpass til et sykehus synes jeg igrunnen ikke noe om. Hadde feks naboen min gjort noe tilsvarende synes jeg det hadde vært topp. Men hun hadde da i større grad reist som privatperson, ikke som kongelig med slike privilgeier.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?For det første, Pelle, vi vet vel ingenting om hun skulket jobben? For det andre er det ganske vanlig å være god venn med folk man jobber tett med. Det får være måte på til sniping, da.
|
|
|
#14 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
OK, det visste jeg ikke. Men jeg vet heller ikke hvor viktige stortingsmiddagene er? Det hender jo at vanlige folk tar fri fra jobben også.
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg er skrekkelig dårlig på føding og det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til surrogati. Å føde er noe av det skumleste man gjør som kvinne, og jo lenger vekk fra Norge man kommer, jo skumlere blir det. Jeg hadde mest sannsynlig dødd av mine fødsler. Jeg tar ikke lett på graviditeter og det finnes ingen penger i verden som hadde kunnet betalt for mitt tredje fullgåtte svangerskap med total bekkenløsning og påfølgende barseldepresjon. Hvordan kan man sikre at de som bærer frem barn for andre får den nødvendige oppfølgingen etterpå? Jeg har måttet legge betydelig innsats i å bli bra igjen, og 40 000,- ville nok ikke ha holdt.
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå er India tildels et land som er lagt framme på medisin på en del områder. Med pengene som legges igjen i dette, ville jeg tro at det er private klinikker med "god vestlig standard" som benyttes for å beskytte "investeringen"? Så at det nødvendigvis er noe høyere risiko enn i Norge vet jeg ikke. Men en risiko er det.
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Og hvordan hadde det gått med familien din om du hadde dødd i ditt forsøk på å gi rike norske foreldre et barn? Jeg skjønner ikke at noen syns det er verdt det - altså å kjøpe en "vare" som innebærer så stor risiko for selgeren. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Sv: Surrogati - hva synes vi om det?Jeg mener at monarki er å holde mennesker i uakseptabelt fangenskap fra fødselen, og synes det er hinsides smålig å jamre over representasjonsbudsjettet i tillegg.
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er mange faktorer som kan gå inn i en totalvurdering.
|
![]() |
|
|