Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Surrogati - hva synes vi om det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-12, 16:58   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Surrogati - hva synes vi om det?

Charlie har et veldig viktig poeng. Kjøperne av surrogattjenester er folk som ikke blir godkjent for adopsjon.

Gammel 10-12-12, 17:03   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Charlie har et veldig viktig poeng. Kjøperne av surrogattjenester er folk som ikke blir godkjent for adopsjon.

Ja, mange av dem fordi de er homofile. Og menn har lite å hente på å reise til Storken i Danmark.
Så med mindre de innleder et forhold til en kvinne, får de barna de ønsker seg også enten dreper kvinnen på et slikt vis at de kommer unna med det eller får henne deportert, er surrogati vel eneste mulighet?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 17:08   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Floksa, det er ikke eneste mulighet. Mange homofile menn jeg kjenner har barn med lesbiske par.

Men ja, det er er problem at homofile ikke kan adoptere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 17:13   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, Floksa, det er ikke eneste mulighet. Mange homofile menn jeg kjenner har barn med lesbiske par.

Men ja, det er er problem at homofile ikke kan adoptere.

Å være delforelder kan vel neppe sammenlignes med å ha barn der begge er fulltidsforelder. Med mindre det er vanlig at man da stebarns adopterer? Altså at den lesbiske moren ikke har noe kontakt med/juridiske rettigheter ovenfor barnet.

Gammel 10-12-12, 17:47   #5
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Vis man greier å regulerer adopsjon fra fattige land, på en slik måte at barn ikke blir "handelsvare" burde det også være mulig å regulere surrogati.

Problemet med surrogati er at det blir en uskyldig tredjepart, som nå lider nød, fordi norske myndigheter ikke greier å bestemme seg og har en stikke hodet i sanden holdning til hele greia. Så lenge en av foreldrene, eller begge, er biologisk mor/far tror jeg det skal bli svært vanskelig å hindre dette.

Gammel 10-12-12, 19:26   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis kvinner ønsker å bære fram andres barn, helt greit. Det jeg reagerer på er kjøp og salg av mennesker. Fattige folk som ikke hat så mange andre valg. Det synes jeg faktisk det er rart at man benytter seg av.

Men er det egentlig forbudt for meg å bære fram et barn for min homofile venn og overlate foreldreretten til ham som far? Kan jeg ikke adoptere bort barnet, selv om jeg fødte det?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 19:30   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Men er det egentlig forbudt for meg å bære fram et barn for min homofile venn og overlate foreldreretten til ham som far? Kan jeg ikke adoptere bort barnet, selv om jeg fødte det?

Det du ikke vil få til lovlig er å benytte et donert egg. Å bruke ditt eget egg er det som kalles "tradisjonelt surrogatsvangerskap". Vanligvis ønsker surrogatmødre å benytte noen andres egg, såkalt "gestational surrogacy".

Å adoptere bort barnet kan du alltid gjøre, men du får ikke selv bestemme hvem adoptivforeldre blir. Dersom du har en far til barnet kan du overlate foreldreskapet til faren, men du vil fortsatt være bidragspliktig, med mindre adopsjon skjer. Og det skjer jo ikke om du bare gir bort barnet til far.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 19:28   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke MMs reise kan regnes som et innlegg i surrogatdebatten. Jeg har ikke noe problem med at hun reiste, selv om jeg er i mot surrogasi.

Gammel 10-12-12, 19:37   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke MMs reise kan regnes som et innlegg i surrogatdebatten. Jeg har ikke noe problem med at hun reiste, selv om jeg er i mot surrogasi.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 21:23   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke at de som velger surrogasi nødvendigvis er folk som ikke får adoptere. Sannsynligvis heller folk som ikke ønsker å adoptere. Enten fordi de ikke klarer å slå fra seg tanken om egenfødte barn, eller fordi de ikke orker den lange ventetiden det omfanget for adopsjon. Å måtte vente 5-6 år kan ta motet fra se aller fleste.

Jeg har egentlig ikke noen innvendinger mot surrogasi når det skjer uten penger involvert og for å hjelpe. Men jeg er veldig i mot surrogasi i land hvor det blir en inntektskilde, slik som i India. Og særlig når det kan få slike konsekvenser som beskrevet i kronikken i HI.

Å få barn er ingen menneskerett. Å få foreldre er det.

Gammel 10-12-12, 21:24   #11
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Jeg har fortsatt ikke bestemt meg, men ser jeg er på linje med Shute her når jeg leser tråden.

Jeg synes på ingen måte det er uproblematisk med surrogati. Samtidig kjenner jeg et homsepar som har fått tvillinger fra India og jeg unner både dem og barna deres et liv sammen.

Mette Marit har vokst for meg de siste ukene.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-12, 22:57   #12
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

At man ikke er til stede når barna fødes er jo en risiko man bør ha vurdert ved surrogati. At MM skulker jobben for å dra på diplomatpass til et sykehus synes jeg igrunnen ikke noe om. Hadde feks naboen min gjort noe tilsvarende synes jeg det hadde vært topp. Men hun hadde da i større grad reist som privatperson, ikke som kongelig med slike privilgeier.

(I tillegg synes jeg det var litt pussig at dette var venner, hvorav han ene var 80 % ansatt i kronprisnparets fond. Jeg lukter et snev av nepotisme, det er jammen meg fint å være godt kjent med fiffen)

Gammel 11-12-12, 00:48   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

For det første, Pelle, vi vet vel ingenting om hun skulket jobben? For det andre er det ganske vanlig å være god venn med folk man jobber tett med. Det får være måte på til sniping, da.

Gammel 11-12-12, 11:36   #14
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

For det første, Pelle, vi vet vel ingenting om hun skulket jobben?

Hun skulle vært i en Stortingsmiddag, men avlyste samme dag uten årsak.

Gammel 11-12-12, 11:41   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hun skulle vært i en Stortingsmiddag, men avlyste samme dag uten årsak.

OK, det visste jeg ikke. Men jeg vet heller ikke hvor viktige stortingsmiddagene er? Det hender jo at vanlige folk tar fri fra jobben også.

Gammel 11-12-12, 09:48   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er skrekkelig dårlig på føding og det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til surrogati. Å føde er noe av det skumleste man gjør som kvinne, og jo lenger vekk fra Norge man kommer, jo skumlere blir det. Jeg hadde mest sannsynlig dødd av mine fødsler. Jeg tar ikke lett på graviditeter og det finnes ingen penger i verden som hadde kunnet betalt for mitt tredje fullgåtte svangerskap med total bekkenløsning og påfølgende barseldepresjon. Hvordan kan man sikre at de som bærer frem barn for andre får den nødvendige oppfølgingen etterpå? Jeg har måttet legge betydelig innsats i å bli bra igjen, og 40 000,- ville nok ikke ha holdt.

Gammel 11-12-12, 10:03   #17
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er skrekkelig dårlig på føding og det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til surrogati. Å føde er noe av det skumleste man gjør som kvinne, og jo lenger vekk fra Norge man kommer, jo skumlere blir det. Jeg hadde mest sannsynlig dødd av mine fødsler. Jeg tar ikke lett på graviditeter og det finnes ingen penger i verden som hadde kunnet betalt for mitt tredje fullgåtte svangerskap med total bekkenløsning og påfølgende barseldepresjon. Hvordan kan man sikre at de som bærer frem barn for andre får den nødvendige oppfølgingen etterpå? Jeg har måttet legge betydelig innsats i å bli bra igjen, og 40 000,- ville nok ikke ha holdt.

Nå er India tildels et land som er lagt framme på medisin på en del områder. Med pengene som legges igjen i dette, ville jeg tro at det er private klinikker med "god vestlig standard" som benyttes for å beskytte "investeringen"? Så at det nødvendigvis er noe høyere risiko enn i Norge vet jeg ikke. Men en risiko er det.

Gammel 11-12-12, 09:51   #18
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Og hvordan hadde det gått med familien din om du hadde dødd i ditt forsøk på å gi rike norske foreldre et barn? Jeg skjønner ikke at noen syns det er verdt det - altså å kjøpe en "vare" som innebærer så stor risiko for selgeren.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 09:56   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at monarki er å holde mennesker i uakseptabelt fangenskap fra fødselen, og synes det er hinsides smålig å jamre over representasjonsbudsjettet i tillegg. For øvrig har vel kongefamilien en solid privat formue, jeg synes det er helt latterlig å gå ut fra at Mette-Marit har misbrukt de berømmelige skattebetalernes penger i denne saken. Om noe er problematisk her, er det vel om turen innebærer å flagge et politisk standpunkt som er for kontroversielt for en i hennes posisjon.

Men å sutre over penger!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-12, 10:00   #20
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg mener at monarki er å holde mennesker i uakseptabelt fangenskap fra fødselen, og synes det er hinsides smålig å jamre over representasjonsbudsjettet i tillegg. For øvrig har vel kongefamilien en solid privat formue, jeg synes det er helt latterlig å gå ut fra at Mette-Marit har misbrukt de berømmelige skattebetalernes penger i denne saken. Om noe er problematisk her, er det vel om turen innebærer å flagge et politisk standpunkt som er for kontroversielt for en i hennes posisjon.

Men å sutre over penger!

Er mange faktorer som kan gå inn i en totalvurdering.

Og hadde de ønsket, kunne de sagt fra seg titlene....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.