Sv: Tenåringer og (mangel av) bruk av seler
Det første jeg tenkte var å ta en kraftig oppbremsing en gang du mistenker at hun ikke har på beltet. Eller når som helst, slik at hun kjenner at beltet stopper henne.
Og hva med å ta en alvorsprat med henne? Gjør det klinkende klart at du krever at hun har på beltet, og hvis hun ikke har det på kan hun ikke sitte på med dere. Hvis du allerede maser litt om bilbelte til henne, trenger du ikke å "avsløre" datteren din i det hele tatt. Bevisstgjør henne på hvilke krefter som er i sving, hvis hun ikke skjønner det (men det er kanskje andre issues som er noe av årsaken til oppførselen hennes så vidt jeg forsår). Spør henne om hun vet at en kollisjon i 50 km/t uten belte tilsvarer et fritt fall på 10 m, i 70 km/t et fritt fall på 19 m. Ville hun virkelig tatt sjansen på å falle så høyt? Og hvis hun ville det, hvorfor er det så viktig for henne å utsette seg for en slik risiko? Og ikke minst andre?
Jeg vet det finnes slike "bråstopp"-rigger, hvor man kan prøve en bråstopp i 10 km/timen. Kanskje du kunne finne en mulighet til å ta med både datteren din og henne og få prøvd en slik. Forhåpentligvis skjønner hun da poenget med å bruke bilbelte.
Hvis du etter en alvorsprat med henne tar henne i å ikke bruke beltet, er beste løsning å nekte henne å sitte på. Du kan ikke stole på henne, og siden det er ditt ansvar kan du ikke la henne sitte på. Det er veldig enkelt og greit. Det er beste løsning for deg, og på sikt også beste løsning for henne tenker jeg.
|