Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Må jeg servere dessert?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-12, 10:15   #1
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Må jeg servere dessert?

Hvis ingen i familien har lyst på dessert så er det jo ikke noe poeng å ha det. Hvis jeg skulle hatt gjester på julaften, som jeg ikke visste noe om dessertvanene til, så ville jeg servert en eller annen dessert likevel siden det er et festmåltid og mange syns dessert hører med.

Og ribbe er virkelig ikke døllt, så det så. Veirkro/hotelljulebordsribbe og posesurkål er definitivt døllt, men ikke en ordentlig julemiddagribbe med alt deilig tilbehør.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 10:20   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det er det vel ingen som har sagt? Det som sies er at det er litt kjipt når man vet at gjestene ønsker og har lyst på dessert. Det er en ganske annen ting.

Gammel 23-12-12, 13:43   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg får huset fullt av gjester i morgen, men har ikke tenkt å spørre hver enkelt hva de MÅ ha. Jeg bestemmer menyen og gjestene får spise det de får. Det blir riskrem til dessert og kaker til kaffen. Slik er det hos meg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:45   #4
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har alltid riskrem eller multekrem eller is (eller ofte alle tre tingene) servert til julekaker sent paa kvelden etter at alle gavene er aapnet. Da smaker det. Rett etter pinnekjöttet er det ingen som har lyst paa dessert.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:54   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Man bør egentlig ha dessert hver dag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:15   #6
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Min kropp er laget slik at uansett hvor masse pinnekjøtt som inntas, så må man ha dessert, for den går i en annen mage. Jeg hadde blitt litt forundra og kjent meg litt snurt om jeg ikke fikk dessert på julaften. vi skal ha multekrem. Uten kromkaker, men med småskader og kaffe til.

Gammel 23-12-12, 15:18   #7
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Min kropp er laget slik at uansett hvor masse pinnekjøtt som inntas, så må man ha dessert, for den går i en annen mage. Jeg hadde blitt litt forundra og kjent meg litt snurt om jeg ikke fikk dessert på julaften. vi skal ha multekrem. Uten kromkaker, men med småskader og kaffe til.

De fleste ulykker skjer i hjemmet, men det er sjelden jeg hører om planlagte småskader til julemiddagen.

Gammel 23-12-12, 15:36   #8
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

De fleste ulykker skjer i hjemmet, men det er sjelden jeg hører om planlagte småskader til julemiddagen.

Damned iPad. Litt småkaker fører ofte til litt småskader

Gammel 23-12-12, 16:09   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er vertinne og du bestemmer. Jeg synes ikke at det er nødvendig med dessert. Det er strålende med kaker og konfekt til kaffen.

Vi skal ha sjokolademousse. Men det er fordi vi har lyst på det selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:24   #10
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat julaften syns jeg man bør servere dessert, selv om det selvsagt er vertskap som bestemmer meny.
Jeg er vokst opp med riskrem etter julemiddagen, men vi har endret dette til fruktsalat de siste årene siden vi syns det passer bedre etter tung julemat.

I morgen skal vi til min søster på tradisjonell ribbe med alt tilbehør, og siden min mann ikke er glad i dette overhode tar vi med pinnekjøtt og kålrabistappe. Det er liksom noe med det at alle bør få noe de liker på julaften.

-Pippi

Sist redigert av Robyn : 23-12-12 kl 15:29.
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:26   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Riskrem er ganske mye jul for meg altså, men jeg forventer det jo ikke når jeg feirer jul hos andre, bortsett fra hos foreldre som har samme tradisjon. En eller annen form for dessert hadde jeg nok forventet etter en såpass stor/viktig middag, men det ville ikke spilt så stor rolle hvilken. Noen ganger har vi laget til dessertbord etter at vi har pakket ut gavene. Da er det få som har orket dessert rett etter middag og så setter vi fram julekaker, konfekt, fruktsalat m/krem og riskrem m.m. sammen med kaffen. Funker også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 15:28   #12
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Vi pleide å ha fruktsalat med råkrem til dessert da jeg var barn. Det er juledesserten for meg. Enkelt og godt.

Gammel 23-12-12, 16:10   #13
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Karamellpudding er best.

Det må du ha.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 16:16   #14
TwinFusion
Møllspist

TwinFusion sin avatar

Medlem siden: Oct 2012
Hvor: På den andre siden av havet
TwinFusion er litt kul
Standard

Men sånn for å svare på spørsmålet, man må ingenting, men tror du gjestene blir glade for dessert er det jo bare å servere noe veldig enkelt.

Gammel 23-12-12, 17:15   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må vere riskrem med mandel på julaften! Det går fint an å bruke fjordlandgrøt, men det må vere mandel i desserten. (Dette hadde ikkje svigerfamilien skjønt, første år eg feira jul med dei. Kva er poenget med riskrem utan mandel!?)

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 17:34   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det må vere riskrem med mandel på julaften! Det går fint an å bruke fjordlandgrøt, men det må vere mandel i desserten. (Dette hadde ikkje svigerfamilien skjønt, første år eg feira jul med dei. Kva er poenget med riskrem utan mandel!?)

Må og må. Vi spiser risgrøt med mandel til middg på lillejulaften. Jeg holder på å koke den as we speak, faktisk.

Jeg synes det er pussig at så mange har meninger om hva andre skal gjøre i julen. At man synes egne tradisjoner er hellige, er jo helt greit, men det er jo fint få juletradisjoner som er universelle og som man får en mindreverdig jul uten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 17:43   #17
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har aldri dessert på julafta. Vi ventar heller eit par timer og så tar vi moltekrem, krumkaker og kransekake til kaffien.

Gammel 23-12-12, 18:39   #18
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Vi har aldri dessert på julafta. Vi ventar heller eit par timer og så tar vi moltekrem, krumkaker og kransekake til kaffien.

Det gjør vi også - er vel dessert det?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 20:33   #19
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Det gjør vi også - er vel dessert det?

Eg kallar det ikkje dessert når det blir servert minst to timar etter middagen er ferdigspist. Men moltekrem kan godt serverast som dessert rett etter middagen også.

Gammel 23-12-12, 19:58   #20
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Må og må. Vi spiser risgrøt med mandel til middg på lillejulaften. Jeg holder på å koke den as we speak, faktisk.

Vi har visst like tradisjoner; her spiser vi også julegrøt lille julaften, til manges bestyrtelse. (Og i år fikk jeg mandelen! )

Er ellers enig med Skilpadda i at er man invitert bort, får man nesten være innstilt på å spise den middagen vertskapet serverer. Og jeg blir lattermild av voksne mennesker som får sammenbrudd ved tanken på å spise noe annet enn de er vant til på julaften.

Her hadde vi en liten episode der svigermor fikk nyss om at vi ikke hadde kjøpt inn surkål til pinnekjøttet, kun rødkål. (I tillegg kålrabistappe, naturligvis.) Det ble det gjort et nummer ut av, hun skulle gjerne betale for den (! en pakke koster vel en femmer), men det måtte vi ha. Et enkelt ønske å etterkomme, men jeg fniste litt inni meg altså.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes det er pussig at så mange har meninger om hva andre skal gjøre i julen. At man synes egne tradisjoner er hellige, er jo helt greit, men det er jo fint få juletradisjoner som er universelle og som man får en mindreverdig jul uten.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.