Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bytting av julegaver

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-12-12, 14:14   #41
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bytting av julegaver

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og ved ganske mange gaver hviler det ikke så veldig mye mer personlig gjennomtenkt giverglede enn "NN liker bøker, dette ser ut som en fin bok". Da er det helt uproblematisk å bytte den i en bok man faktisk ønsker å lese.

Slike gaver er kjøpt omtrent som et gavekort, tenker jeg. Man vil gjerne gi en bok, og så er det hyggeligere å pakke inn en ordentlig bok enn et gavekort. For eksempel fikk lillebror og kjæresten en dobbel-cd og en dobbel-dvd med Ole Ivars til jul, det var helt klart i stedet for et gavekort fra platesjappa.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 14:28   #42
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg enig i altså, selv om jeg er en forsiktig bytter. Det er noen som alltid gir samme gave til alle tre ungene, og når det ikke faller i smak hos noen av dem, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bytte gavene - det er som dere sier - ikke spesielt gjennomtenkte gaver. Håndduker, helt vanlige ensfargede, er ikke tidenes julegave til en sjuåring.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 14:34   #43
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det er sjeldent jeg bytter egentlig. I år skal jeg bytte to bøker bare fordi barna har dem fra før av.

Gammel 27-12-12, 15:18   #44
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter gjerne en legoeske mot en annen og sånn - jeg har jo en noenlunde fornuftig tilnærming til bytting.

En annen ting jeg tenker på når det gjelder bytting, er at mange kjøper gaver gjennom hele året, og gjerne på salg. Slike gaver er det vel ikke så lett å bytte? Synes man det er dumt å få en gave som ikke kan byttes?

Gammel 27-12-12, 16:00   #45
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ungene har fikk en felles gave, det samme fikk de i fjor av samme giver.
Kjempe fin gave og kjempefin tanke, men når de ikke deler rom og ikke er de beste venner så blir det litt vanskelig.
Derfor byttet vi gaven og delte på to, så fikk de velge seg noe i samme kategori.
Har selvfølgelig litt bismak, for giveren var sikker fornøyd med gaven(noe vi også var).
Etter fjorårets gave så visste vi hva vi hadde i vente og byttet like gjerne til noe annet.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 18:25   #46
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg tenker nokså likt Robyn. Jeg tenker på miljø, men også på egen økonomi. Jeg bytter gaver vi ikke har bruk for i ting som vi faktisk trenger, eventuelt i noe ungene har ønsket seg og som vi ikke har. Det er jo helt vilt hvor mye ting vi sitter på som vi ikke trenger. Og selv om det lille jeg kan gjøre virker nokså ubetydelig i den store sammenheng, så gjør jeg det jeg kan for å senke etterspørsel og produksjon.

I tillegg har vi mange barn. Så selv om vi har helt grei inntekt så har vi mye utgifter til barnetilsyn og på nedbetaling av lån. Og jeg føler nesten ikke at vi har råd til å ikke bytte i ting som vi trenger. Vi har byttet inn drikkeflaske og sitteunderlag på Obs i dag. Ungene har drikkeflaske. Og da fikk eldstemann et greit beløp å putte i nye fotballsko som han trenger siden de han har er for små.

Samtidig er det helt greit å få ting som ikke kan byttes. Jeg fikk flere brukte gaver i år og disse setter jeg størst pris på. En vakker gammel kakeboks, en gammel glassnisse hos søsteren min og brukt jakke(som jeg selv fant på Facebook) hos ma og pa.

Sist redigert av Veslemøya : 27-12-12 kl 19:07.
Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 20:17   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Som giver håper jeg jo at gaven blir byttet fremfor å bli liggende i en skuff. Men jeg ville ikke satt pris på å få høre at "gaven fra deg var så kjip, at den måtte jeg bare bytte".

Jeg tenkte litt på dette i dag. Jeg fikk en satengbukse fra NoaNoa som visstnok skal være en finbukse, men som bare ser ut som en pysjbukse, og da jeg åpnet gaven og fornøyd sa "PYYYSJ!!", sleit jeg veldig med å finne de riktige ordene etter at jeg fikk vite hva det egentlig var. Jeg holdt den fremdeles foran meg, studerte den fra topp til tå, med forventningsfulle givere rett ved siden av meg. Jeg sa at, åh, er det ikke pysj?, og fikk til svar at nei, dette var ei bukse man går med på fest. Jeg prøvde den på meg, og holdt på å le meg tullete der jeg sto foran speilet. Så hva sier man til giver når man er takknemlig og glad for en gave, men nåe man er sikker på at dette er noe man aldri kommer til å bruke, og aller helst vil bytte da NoaNoa har så mye annet fint, og man har nok pysjamaser? Jeg takket masse og sa at den var kjempefin, noe som ikke er sant, og som da medfører at man må holde byttingen hemmelig.

Gammel 27-12-12, 20:19   #48
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er bedre at ting blir byttet, enn liggende ubrukt.

Selv fikk jeg ei klokke jeg skal bytte. Den var fin, men ikke min stil.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 20:44   #49
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Bytte selvsagt. Jeg presiserer det alltid når jeg gir en gave også, rett og slett fordi jeg synes det er respektløst, sløsende og miljøfiendtlig å legge tingen innerst i et skap - for å sette det litt på spissen. Så bruk det eller bytt

Min eks-svigermor også pressiserer det alltid når hun gir noe, og det er så utrolig usjarmerende. Det tar vekk noe av gleden ved å få gave det også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 20:48   #50
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytter i vei uten blygsel.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 21:02   #51
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg bytter stort sett bare når klær til vesla er i feil størrelse, men gjør unntak når hun får kjoler som er veldig julete i gave. Da bytter jeg til noe annet da jeg synes det er bortkastet at hun skal få en kjole som vi kanskje finner kun en anledning til å bruke. Da vil jeg heller hun skal få et plagg hun kommer til å bruke. Jeg bytter sjeldent gaver jeg selv får, bortsett når jeg får dobbelt opp av en ting jeg i tillegg har fra før. (nå får jeg aldri klær da).

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 21:07   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter ting jeg vet jeg ikke kommer til å bruke, og håper våre gavemottakere gjør det samme. Det er jo helt tullete å beholde ting man ikke har bruk for.

Gammel 27-12-12, 21:21   #53
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Litt av poenget med gaver er jo at man skal "treffe" mottakeren. Så det å at ting blir byttet er jo en tydelig måte å oppleve at det ikke har skjedd. Det er jo ikke alltid det er slik, av og til er det jo slik at man får "gaver" som egentlig er en måte å støtte folk økonomisk på, og det er en litt annen kategori. Jeg tenker nå på typisk gaver som man like gjerne kunne ha kjøpt seg selv, sikkert inspirert av eksemplet ditt.

Gammel 27-12-12, 21:58   #54
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sjeldent jeg har behov for og bytte. Men i år ble det en pysj i feil str og en tunika som jeg bare så veldig gravid ut i når jeg tok den på.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 22:11   #55
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ganske lav terskel for å like ting, jeg liker det meste. Når jeg har fått noe i gave er det som regel så spesielt for meg at det skal mye til at jeg bytter det. Jeg har, og bruker, derfor mange ting som jeg ikke ville valgt selv.

Jeg bytter stort sett ting som er i feil størrelse eller vi har dobbelt av.

Gammel 27-12-12, 22:21   #56
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Min eks-svigermor også pressiserer det alltid når hun gir noe, og det er så utrolig usjarmerende. Det tar vekk noe av gleden ved å få gave det også.

Her må det være måten det gjøres på, tror jeg. Jeg har flere rundt meg som er nøye med å presisere at ting kan byttes, og de klarer å gjøre det på en fin og hyggelig måte alle mann, og reduserer ikke gaveopplevelsen det minste.

Jeg ønsker at folk skal bytte om de får noe av meg som ikke treffer helt av den ene eller andre grunnen, og tar relativt lett på å bytte selv også. Men er det tungtveiende følelsesmessige grunner til å beholde noe, så gjør jeg det, så klart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 22:38   #57
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har alltid vært opptatt av at ting jeg gir skal brukes og med mindre jeg er helt hundre prosent sikker på at gaven ikke kommer til å byttes, legger jeg konsekvent ved byttelapp. Jeg sier også klart i fra at jeg ikke bare ønsker, men forventer at gaven skal byttes hvis den ikke kommer til å bli brukt. Jeg syns det er ganske pussig å bli sår over at mottaker ønsker å bytte gaver de vet ikke vil bli brukt. Samtidig så finnes det mange måter å formidle at man kommer til å bytte en gave.

Det er noen gaver jeg aldri ville byttet, blant annet de det ligger mye omtanke bak. Men det er også gaver jeg også bruker, selv om de ikke nødvendigvis er ting jeg ville kjøpt selv. Ofte oppdager jeg at jeg kan bli veldig glad i dem også. Vi har blant annet et familiemedlem som har kjøpt glass til oss jeg ikke ville tenkt på selv, men som helt konsekvent viser seg å både passe inn og være særdeles gode å drikke av. Jeg er veldig glad for at vi ikke byttet de første glassene vi fikk, nettopp fordi jeg har sett hvor mye vi bruker alt det vi har fått av denne personen. Det ligger dessuten mye omtanke bak gavene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 10:24   #58
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er helt greit å bytte noe om ikke passer eller faller i smak. Samtidig kjenner jeg noen som bytter nesten alltid, og jeg må innrømme at jeg syns ikke det er like gøy å bruke tid på å finne en fin gave til disse, for man vet at det blir byttet uansett.

Gammel 28-12-12, 10:29   #59
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt greit at folk bytter gaver vi har kjøpt. Men som regel kjøper jeg ting jeg vet at vedkommende ønsker seg, så jeg tror jeg treffer de fleste gangene. Uansett så blir jeg ikke sur om noen bytter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-12, 11:16   #60
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes og man kan bytte - innenfor rimelighetens grenser. Man kan gjøre det litt diskre altså.
Venninna mi var en smule frustrert i mellomjula. Hennes bror kjøper fine gaver, men han varierer mellom ulike sett - så nå har hun tre serier - hvor ingen er komplette (og langt fra komplette) - litt eva solo, litt rosenthal og litt et annet merke. Broren hennes blir skikkelig sur om hun bytter - jeg tror jeg har kommet til å gjøre det uansett. - men jeg har ikke fortalt det til han.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:59.