|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Bytting av julegaver
Slike gaver er kjøpt omtrent som et gavekort, tenker jeg. Man vil gjerne gi en bok, og så er det hyggeligere å pakke inn en ordentlig bok enn et gavekort. For eksempel fikk lillebror og kjæresten en dobbel-cd og en dobbel-dvd med Ole Ivars til jul, det var helt klart i stedet for et gavekort fra platesjappa.
![]() |
#42 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytting av julegaverDet er jeg enig i altså, selv om jeg er en forsiktig bytter. Det er noen som alltid gir samme gave til alle tre ungene, og når det ikke faller i smak hos noen av dem, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke bytte gavene - det er som dere sier - ikke spesielt gjennomtenkte gaver. Håndduker, helt vanlige ensfargede, er ikke tidenes julegave til en sjuåring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Bytting av julegaverDet er sjeldent jeg bytter egentlig. I år skal jeg bytte to bøker bare fordi barna har dem fra før av.
![]() |
#44 |
By the Sea
|
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg bytter gjerne en legoeske mot en annen og sånn - jeg har jo en noenlunde fornuftig tilnærming til bytting.
![]() |
#45 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytting av julegaverUngene har fikk en felles gave, det samme fikk de i fjor av samme giver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg tenker nokså likt Robyn. Jeg tenker på miljø, men også på egen økonomi. Jeg bytter gaver vi ikke har bruk for i ting som vi faktisk trenger, eventuelt i noe ungene har ønsket seg og som vi ikke har. Det er jo helt vilt hvor mye ting vi sitter på som vi ikke trenger. Og selv om det lille jeg kan gjøre virker nokså ubetydelig i den store sammenheng, så gjør jeg det jeg kan for å senke etterspørsel og produksjon.
Meg og halen. <3 Sist redigert av Veslemøya : 27-12-12 kl 19:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Ringskrømt
|
Jeg tenkte litt på dette i dag. Jeg fikk en satengbukse fra NoaNoa som visstnok skal være en finbukse, men som bare ser ut som en pysjbukse, og da jeg åpnet gaven og fornøyd sa "PYYYSJ!!", sleit jeg veldig med å finne de riktige ordene etter at jeg fikk vite hva det egentlig var. Jeg holdt den fremdeles foran meg, studerte den fra topp til tå, med forventningsfulle givere rett ved siden av meg. Jeg sa at, åh, er det ikke pysj?, og fikk til svar at nei, dette var ei bukse man går med på fest. Jeg prøvde den på meg, og holdt på å le meg tullete der jeg sto foran speilet. Så hva sier man til giver når man er takknemlig og glad for en gave, men nåe man er sikker på at dette er noe man aldri kommer til å bruke, og aller helst vil bytte da NoaNoa har så mye annet fint, og man har nok pysjamaser? Jeg takket masse og sa at den var kjempefin, noe som ikke er sant, og som da medfører at man må holde byttingen hemmelig.
![]() |
#49 |
|
Min eks-svigermor også pressiserer det alltid når hun gir noe, og det er så utrolig usjarmerende. Det tar vekk noe av gleden ved å få gave det også.
![]() |
![]() |
#50 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg bytter i vei uten blygsel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg bytter stort sett bare når klær til vesla er i feil størrelse, men gjør unntak når hun får kjoler som er veldig julete i gave. Da bytter jeg til noe annet da jeg synes det er bortkastet at hun skal få en kjole som vi kanskje finner kun en anledning til å bruke. Da vil jeg heller hun skal få et plagg hun kommer til å bruke. Jeg bytter sjeldent gaver jeg selv får, bortsett når jeg får dobbelt opp av en ting jeg i tillegg har fra før. (nå får jeg aldri klær da). |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg bytter ting jeg vet jeg ikke kommer til å bruke, og håper våre gavemottakere gjør det samme. Det er jo helt tullete å beholde ting man ikke har bruk for.
![]() |
![]() |
#53 |
Leser
|
![]() Sv: Bytting av julegaverLitt av poenget med gaver er jo at man skal "treffe" mottakeren.
![]() |
#54 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bytting av julegaverSjeldent jeg har behov for og bytte. Men i år ble det en pysj i feil str og en tunika som jeg bare så veldig gravid ut i når jeg tok den på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg har ganske lav terskel for å like ting, jeg liker det meste. Når jeg har fått noe i gave er det som regel så spesielt for meg at det skal mye til at jeg bytter det. Jeg har, og bruker, derfor mange ting som jeg ikke ville valgt selv.
![]() |
#56 |
kamerat
|
Her må det være måten det gjøres på, tror jeg. Jeg har flere rundt meg som er nøye med å presisere at ting kan byttes, og de klarer å gjøre det på en fin og hyggelig måte alle mann, og reduserer ikke gaveopplevelsen det minste.
![]() |
#57 |
villende
|
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg har alltid vært opptatt av at ting jeg gir skal brukes og med mindre jeg er helt hundre prosent sikker på at gaven ikke kommer til å byttes, legger jeg konsekvent ved byttelapp. Jeg sier også klart i fra at jeg ikke bare ønsker, men forventer at gaven skal byttes hvis den ikke kommer til å bli brukt. Jeg syns det er ganske pussig å bli sår over at mottaker ønsker å bytte gaver de vet ikke vil bli brukt. Samtidig så finnes det mange måter å formidle at man kommer til å bytte en gave. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg syns det er helt greit å bytte noe om ikke passer eller faller i smak. Samtidig kjenner jeg noen som bytter nesten alltid, og jeg må innrømme at jeg syns ikke det er like gøy å bruke tid på å finne en fin gave til disse, for man vet at det blir byttet uansett.
![]() |
#59 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg synes det er helt greit at folk bytter gaver vi har kjøpt. Men som regel kjøper jeg ting jeg vet at vedkommende ønsker seg, så jeg tror jeg treffer de fleste gangene. Uansett så blir jeg ikke sur om noen bytter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Bytting av julegaverJeg synes og man kan bytte - innenfor rimelighetens grenser. Man kan gjøre det litt diskre altså.
![]() |
|
|