|
|||||||
| Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
can-jur
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Dette er feil. Du har missforstått. Selv om kravet til løsdrift utsettes og besettninger under 35 årskyr unntas, så kan ikke hverken øko eller konvensjonelle dyr stå på bås hele livet. Beite og mosjonskravet er fortsatt gjeldene og skal skjerpes. Det står det også i linken din.
I tillegg kommer beitekravet som gjelder for alle kyr. De skal beite i minimumm 8 uker hvert år. Dersom man ikke kan ha dyra på beite skal de gå i luftegård.
|
|
|
|
#3 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterAng. stange kylling, mon tro om de sikrer seg at maisen ikke er dyrket på en uheldig måte. lurer også på om Holte kylling er foret opp på mais? Jeg vil helst ha et kosthold uten mais.
|
|
|
#4 |
|
This is normal!
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterHvor relevant er denne filmen for norske forhold?
|
|
|
|
#5 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Ikke så mye vil jeg tro. Vi har landbruksbedriftene som ikke har fortjeneste i siste ledd, kjedene. Vi har Mattilsynet for dyrenes velferd som er statlig og uavhengig. Og arbeidere i Norge har bedre vilkår og rettigheter.
|
|
|
|
#6 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterEn norsk film som tar for seg forholdene her, er denne. Jeg har enda ikke sett hele, det skal jeg gjøre i helgen. (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Dette er en spekulativ fem år gammel film som verken TV2 eller NRK vil vise. Er det fordi virkeligheten ikke er ille nok at man må vri på sannheten?
|
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Som sagt så har jeg ikke sett så mye av den. NRK eller TV2 skulle sende den for en stund siden men ombestemte seg rett før. Stemmer ikke infoen, altså? Hva er det som er usant?
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 03-01-13 kl 18:59. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
nju nja njo
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg lurer fælt på hvordan den snutten om okser som rir gjøres til noe fælt i filmen.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterHer jeg bor har Eurospar Stangekylling.
|
|
|
#13 |
|
Aktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
![]() |
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterStangekylling kan trygt spises. Arnt Harald Stange som startet opp Stangekylling er meget opptatt av økologisk og sunn mat uten tilsetningsstoffer. Her er en gammel artikkel fra DN. http://www.dn.no/arkiv/article30660.ece |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterUten at jeg vet det minste om melkeproduksjon, så er det vel et problem at beitesesongen er så kort i Norge? I andre land kan jo dyr beite hele året, det kan de jo ikke her. Jeg vet at dette fordyrer hestehold i Norge i forhold til andre land, og regner med at dette gjelder for produksjonsdyr også?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Dette sa slakteren (fra idsøe) når jeg diskuterte dette med han. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg skjønner at kuer nødvendigvis må få noe å spise om vinteren også. Men at det må være soya har jeg ikke noe særlig forståelse for. |
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg ferdes i kretser hvor folk er opptatt av matproduksjon og dyrevelferd og hvor folk er villige til å betale for matvarer som er produsert på en god måte. Det er vanskelig å få tak i slik mat mange steder. Jeg er heldig, for min nærmeste matbutikk har både økologisk kylling, frilandsgris, kjøttproduserende økologisk storfe, økologiske egg, ost fra norkse småskalaprodusenter etc. Så vidt jeg har forstått er det veldig vanskelig for småskalaprodusenter å få innpass i kjedebutikkene. Ergo blir dette litt en høna eller egget-debatt. Hvis man ikke har tilgang på etiske varer, er det vanskelig å kjøpe dem også. Suksessen til mathallen i Oslo og bondens marked og sånn, tilsier vel at det er et marked der ute, og jeg vil tro at det økende fokuset som folk har på ren og sunn mat, faktsk medfører en økt etterspørsel etter dette. Så å si at folk generelt bryr seg om dyr og kvalitet på mat, blir litt unyansert synes jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Ja, da er du heldig. I min butikk (Meny) innskrenkes utvalget hele tiden. Det er mye jeg fikk tak i før av ferskvarer som ikke er der lenger. Jeg antar det forsvinner fordi folk ikke kjøper det. Det er synd for oss som vil og er villige til å betale. Når det er sagt har de vært ganske greie til å bestille varer til meg når jeg har spurt etter noe spesielt. |
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er ikke sikkert det har med at folk ikke kjøper. Det har vært mye snakk om hvor vanskelig det er for de små å få tilgang på hylleplass i kjedene.
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Matvareindustriens hemmeligheterMen det er jo ikke sånn at valget kun står mellom Grøstad gris og svinekjøttdeig fra Rema, slik mange ser ut til å mene. Det går faktisk an å velge vegetarisk noen ganger når man ikke får tak i, eller ikke har råd til annet. Det gagner miljøet også. Det er den der "kjøtt på bordet for enhver pris" jeg synes er tragisk.
|
![]() |
|
|