Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Færre flyreiser i 2013?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-13, 19:16   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Færre flyreiser i 2013?

Jeg er ikke villig til å kutte i antall flyreiser årlig. De reisene vi tar er i forbindelse med ferie. Og de flys med god samvittighet.

Bruker kollektivt til jobb, kjører minimalt ellers, reiser ikke i jobb.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 19:31   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan du, men jeg føler meg ikke forpliktet til å utdype det så veldig. Jeg føler meg heller ikke forpliktet til å kjøpe klimakvoter. Det er ikke påbudt, og jeg syns ikke folk med 1-2 flyreiser i året skal måtte forsvare at de ikke gjør det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 19:40   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har oppdaget at det er ganske fint å reise med nattog når jeg skal for eksempel til Stavanger eller Bergen på korte turer. Jeg legger ungene og setter meg på bussen til toget når jeg ellers ville lagt meg. Neste morgen våkner jeg på bestemmelsesstedet, spiser en deilig frokost for meg selv og er klar for møter eller annet uthvilt og uten å ha måttet stresse tidlig til flytoget, ventet på flyplass og alt styret med å fly. Utrolig mye mer behagelig. Hvis man må hjem samme dag, kan ettermiddagstog brukes til å se film på iPaden eller noe annet hyggelig, eller man kan gjøre noe kulturelt og ta nattoget hjem også. Dagen går jo likevel om man skulle tatt fly.

Gammel 09-01-13, 19:42   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg har oppdaget at det er ganske fint å reise med nattog når jeg skal for eksempel til Stavanger eller Bergen på korte turer. Jeg legger ungene og setter meg på bussen til toget når jeg ellers ville lagt meg. Neste morgen våkner jeg på bestemmelsesstedet, spiser en deilig frokost for meg selv og er klar for møter eller annet uthvilt og uten å ha måttet stresse tidlig til flytoget, ventet på flyplass og alt styret med å fly. Utrolig mye mer behagelig. Hvis man må hjem samme dag, kan ettermiddagstog brukes til å se film på iPaden eller noe annet hyggelig, eller man kan gjøre noe kulturelt og ta nattoget hjem også. Dagen går jo likevel om man skulle tatt fly.

Og så går toget fra sentrum til sentrum, veldig praktisk. Med mindre man skal til området rundt flyplassen(e), selvsagt.

Gammel 09-01-13, 19:43   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Og selvsagt flyr vi mer enn før. Da jeg var liten hadde jeg EI venninne som var i Syden EN gang i løpet av barneskolen.(Presisering: Alle de andre var ikke der i det hele tatt, inkludert meg) Ikke fløy man på helgeturer til London eller Amsterdam eller Barcelona en gang i året heller. En gang hvert tiår kanskje?

Jeg synes det er mye å fly hvert år egentlig.

Sist redigert av oslo78 : 09-01-13 kl 19:52.
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 19:47   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Og selvsagt flyr vi mer enn før. Da jeg var liten hadde jeg ei venninne som var i Syden EN gang i løpet av barneskolen.

Er det så rart? Jeg var ikke i Syden før jeg var femten og fløy alene - det var min første flytur noen gang. Jeg hadde med meg tjue studenter til utlandet for noen år siden - alle var over tjue og to hadde aldri flydd før.

Gammel 09-01-13, 19:48   #7
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Er det så rart? Jeg var ikke i Syden før jeg var femten og fløy alene - det var min første flytur noen gang. Jeg hadde med meg tjue studenter til utlandet for noen år siden - alle var over tjue og to hadde aldri flydd før.

Ikke rart i det hele tatt. Helt normalt. Dermed var flytrafikken en brøkdel av det vi har nå.

Edit: Skjønte plutselig hva du trodde jeg mente og har redigert.

Sist redigert av oslo78 : 09-01-13 kl 19:52. Årsak: Skjønte plutselig feiltolkningen
oslo78 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 19:47   #8
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flyr så lite at det er svært lite å hente. Vi flyr nordover en gang om sommeren, det er litt langt å skulle kjøre 1400 km hver vei for å besøke besteforeldre. En gang i året prøver jeg å få til jentetur, men siden min faste reisepartner nettopp har fått barn så tror jeg vi drøyer den turen litt. Og det er omtrent det jeg reiser med fly. I gamle dager, da jeg ukependlet til utlandet var det litt mer reising, gitt.

Gammel 09-01-13, 20:23   #9
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tidvis dårlig samvittighet for mange flyturer, men i jobbsammenheng har jeg lite valg, og privat er det ofte for komplisert å velge andre løsninger. Vi har for eksempel mye familie i Ålesundsområdet, og fra Oslo er det absolutt enklest å fly når svigerfar bor fem minutter fra flyplassen. Det frister lite å dra med to små barn (som vi snart har) på toget til Åndalsnes og buss derfra, altså. Til Bergen der min familie bor prøver vi å bruke tog når vi skal over for litt mer enn en vanlig helg. Ellers flyr vi veldig lite, men det er mulig vi legger inn en utenlandstur i løpet av året. Vi har foreløpig ikke bil da, så det letter litt på samvittigheten.

Gammel 09-01-13, 20:28   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fløy på privat ferie sist i år 2000, så den fly-ferien som vi skal ha nå i år kjenner jeg ikke i klima-samvittigheten i det hele tatt. Men vi bruker MYE bil i feriene våre (bilferie med telt og greier), og kan kanskje kutte ned på det.

Flyreisene jeg har i jobbsammenheng kan jeg dessverre ikke unngå, da vi allerede bruker videokonf. så mye som mulig.

Gammel 09-01-13, 20:36   #11
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker primært om private reiser. At folk må fly for å kunne gjøre jobben sin er nå så, men private reiser er noe vi faktisk kan påvirke. Men det handler om å gjøre et valg selvfølgelig. Jeg synes det virker som om mange ikke ønsker å gjøre miljøtiltak som koster noe (og da snakker jeg ikke bare om penger). Det monner lite i global sammenheng å droppe scampi og kildesortere hvis man har 5-6 flyreiser eller mer privat i løpet av et år.

Gammel 09-01-13, 20:30   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Greit nok at man ikke vil kutte ned på flyreisene sine, men jeg synes argumentene er nokså snodige: "Jeg reiste så lite med fly på 80-tallet at jeg kan reise med god samvittighet nå", liksom? Jeg vil tippe de aller fleste av oss reiste mindre med fly før,men da ikke av miljøhensyn, uten at vi kan bruke det til å rettferdiggjøre at vi reiser mye nå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:41   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vel det går an å vurdere viktigheten av en god del flyturer i jobbsammenheng også.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:43   #14
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg tror vel det går an å vurdere viktigheten av en god del flyturer i jobbsammenheng også.

Vi gjør iallfall det hos oss.

Gammel 09-01-13, 20:46   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt. Jeg ser det er flere kollegaer som nå bruker skype o.l. heller enn å reise av miljøgrunner. Jeg har droppet to reiser (til Sør-Afrika og Spania) i jobbsammenheng fordi jeg mente faglig/arbeidsmessig, økonomisk og miljømessig det var helt tullete at jeg skulle reise.

Gammel 09-01-13, 20:48   #16
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg flyr kanskje en gang i året privat og en gang med jobben, tur retur. Det har jeg ikke dårlig samvittighet for. Jeg antar jeg kommer til å fortsette omtrent der.

Vi har også kuttet mye fly og erstattet av videokonferanser. Det sparer, tid, penger og miljø.

Gammel 09-01-13, 23:12   #17
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det gjør det absolutt, men jeg er ikke i posisjon til å bestemme om møtene mine er i Trondheim eller Oslo, jeg må liksom bare delta. Vi bruker mye telefonmøter i prosjektet jeg jobber mest med nå da, så da drar ingen av oss med fly. Det er veldig greit.

Gammel 09-01-13, 20:40   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig, noen. Det koster meg to kalorier å kildesortere, ta bussen til byen i stedet for å kjøre, støtte Natur og Ungdom osv.
Men kom igjen når det er snakk om å kvitte seg med den ene bilen slik at man får dårligere tid om morgenen og en mer stressende hverdag, eller gud forby, reise mindre med fly? Nei, da begynner det å koste litt, og så finner man på mer eller mindre latterlige unnskyldninger for å bortforklare et valg man kanskje ikke føler seg helt komfortabel med.
Og før noen spør: Joda, jeg har reist med fly, og kommer sikkert til å gjøre det igjen. Jeg er likevel klar over at den miljøsynden ikke kan veies opp av at jeg panter colaflaskene mine...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-13, 20:47   #19
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jo men for at noen må gjøre den jobben, så må jo andre ville dra fra A til B.
Jeg syns nå at alle disse som flyr med privatjet kan ta mer rutefly. Men jeg ser hva du mener noen. Det er sikkert mye scampi spises og mange drikkekartonger som skal gjenvinnes for å komme opp i en flytur.

Gammel 09-01-13, 20:52   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men det er jo heller ikke sånn at om man er "miljøflink" på ett område betyr at man kan la være å skjerpe seg på et annet. Vi skal bytte ut oljefyr med jordvarme nå, men det betyr ikke at vi kan fly mer med god samvittighet. Målet mitt er å være miljøbevisst mer helhetlig. Jeg klarer det ikke i dag, men at jeg ikke har flydd privat på årevis gjør det ikke ok at vi spiser for mye kjøtt, fortsatt kaster for mye mat eller at vi har to biler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.