|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeDet er slik nå. For mange.
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeJeg har for eksempel jobbet i butikk og kan lett se for meg at en liten butikk med bare et par ansatte vil slite om den ene ansatte aldri kan jobbe lenger enn til fire når åpningstiden er til åtte. Det trenger ikke å handle om uvilje hos arbeidsgiver eller at man gjør en dårlig jobb, men rett og slett at det ikke er mulig å tilby arbeidstider innenfor barnehagens åpningstid og samtidig ha en bærekraftig drift av butikken.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeJeg har opplevd å føle meg tvunget til å si opp en stilling etter flere år i jobben, pga. endring i mannens arbeidstider. Det var da vi fikk barn og mannen plutselig måtte jobbe kveldsskift annenhver uke og på lørdager, og jeg bare kunne jobbe på dagtid. Det sier seg selv at det ikke går i en butikk som har åpent på kveldstid og lørdager, og jeg sa heller opp enn å kreve tilrettelegging, noe som var vanskelig for sjefen. Så det å få barn kan absolutt være en utfordring med tanke på arbeidstider. Jeg fikk jo ny jobb etter hvert, men ja, sånt skjer.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeVanskelige? Skal de endre restaurantens åpningstider for å tilpasse seg den ene ansatte? Åpne barnehager på oljeplatformene? Endre turnusen til alle, tvinge noen inn i rene kveldsvaktstillinger?
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeDet som er kipt er jo at svært mange går rundt i Norge og tror at det er sånn. At det offentlige sikkerhetsnettet er laget slik at "vanlige" folk ikke kommer i vannføre om de blir syke eller har en jobbsituasjon de ikke lenger kan være i. Sikkerhetsnettet skal sikkre et absolutt minimum, luksus som å kunne beholde bil og hus &sånnt det er ikke alltid mulig. Synd det tenker de fleste-"man kunne jo ha valgt andeledes." Iallefall til man sitter der selv. Vi har et av verdens beste sikkerhets nett, men vi har noen krav til tilværelsen som ikke oppfylles av dette. Og det koster "oss" mere i lengden en å la folk ha en reel sjangse i starten, men man må jo være forsiktig slik at det ikke blir behagelig å være sjuk eller i krise
|
|
|
#7 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: TV2 - fattige barn i Norgeera: Om man sier opp jobben sin, og deretter har opptil 104 uker med arbeidsledighetstrygd, det er to år det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: TV2 - fattige barn i Norge
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeOg det gjør NAV. Det er det som i hovedsak er poenget med overgangsstødnad.
|
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeDet må vel gå an å ta opp denne saken når man tar utgangspunkt i feilen i systemet? Nettopp at man mister jobben? Som igjen fører til alle problemene familien har/får. annemedes evt. spekulasjoner er neppe så alvorlige at det rettferdiggjør den snipete og ufine behandlingen hun får i retur.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeNei altså, det var ikke meningen å være snipete annemede |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Ser lyst på livet
|
Du oppfattes ikke som snipete. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeMen er det virkelig en feil i systemet at bedrifter ikke kan tilrettelegge for alle mulige livssituasjoner? Jeg synes det er helt greit. Nå som jeg skal velge utdannelse for meg selv, utgår f.eks. sykepleier, som jeg godt kunne tenke meg, fordi det ikke er kompatibelt med å være aleneforsørger. Tanken på at jeg skal kunne utdanne meg til nøyaktig hva jeg vil, og så kreve tilrettelegging for min livssituasjon, er rett og slett helt fjern.
|
|
|
|
#14 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er ikke en feil med systemet. Men på samme måte som det er fullt mulig å tilrettelegge i en akuttfase i forbindelse med sykdom, burde det jo være mulig å tilrettelegge i en akuttfase i forbindelse med samlivsbrudd, så kan arbeidsgiver og arbeidstaker sammen finne løsninger. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Kanskje det har med at kvinner oftere ender med hovedomsorgen? Eller at flere kvinner har turnusjobber? (har de det? ) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Det er nok flere kvinner enn menn som har turnusjobber ja, det er dog flere menn enn kvinner som jobber skift. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mitt tilfelle er en mann, alenepappa med full omsorg fordi mor svikter.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Jeg mener absolutt at det er en stor feil i systemet at NAV må inn og brannslukke. Å få hjelp på et tidligere tidspunkt, før man "må si opp jobben", er kanskje et bedre alternativ for alle parter. Mangler man ressursene selv og problemet er barnepass, er det absolutt en jobb for systemet. Vi ser mer og mer av det nå, rundt om, fokuset på å holde folk i jobb.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeFordi det er kvinner som sitter igjen som hovedforsørgere. Jeg kjenner en pappa som måtte si opp jobben sin da han ble hovedforsørger.
|
|
|
|
#20 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Sv: TV2 - fattige barn i NorgeDet er jo veldig vanskelig å si noe om en sak man ikke kjenner helheten i.
|
![]() |
|
|