Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

"Det var et stygt navn, så den kjolen vil jeg ikke kjøpe."

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-13, 10:29   #41
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: "Det var et stygt navn, så den kjolen vil jeg ikke kjøpe."

Jeg er veldig lite opptatt av sånt. Lurer av og til på hva jeg utstråler, jeg er virkelig lite merkebevisst, på både mine og ungenes vegne. Skogstad funker supert for meg!

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 10:32   #42
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skogstad funker supert her også, jeg snakker bare om hvordan vi oppfatter selve navnet og hvordan det er en del av merkevaren. Det at navnet gir en assosiasjoner, positive eller negative, har ikke noe med å være snobbete eller jålete å gjøre, eller at en er veldig merkebevisst.

Jeg ville for eksempel ikke tenkt at klær med et merkenavn som Dreams By Triana-Melizzah hadde vært noe for meg, sånn i utgangspunktet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 10:38   #43
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Hvis man ikke går med et visst merke fordi det høres traust ut, så blir det litt snobbete i mine ører. Å være kvalitetsbevisst er noe helt annet.

Gammel 24-02-13, 10:46   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er meg du tenker på så sa jeg at jeg ikke har noe fra Skogstad selv, men selv om jeg har litt negative assosiasjoner til selve navnet så er det altså ikke derfor jeg ikke har noen egne klær derfra. Jeg frykter ikke trausthet, men er igrunnen godt dekket når det gjelder yttertøy. Men jeg mener likevel at selve navnet er en mer eller mindre ubevisst faktor når det gjelder hvordan vi oppfatter et produkt. Som regel er ikke signalene så voldsomme at det blir veldig avgjørende for hva vi velger, men det fins vel en grense for alle. Du ville ikke kjøpt klær som het Nazi?

Og forresten er jeg også veldig lite opptatt av sånt. Men jeg syns likevel det er interessant å tenke over de mekanismene som ligger i navn og assosiasjoner.

Gammel 24-02-13, 10:51   #45
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Hvis man ikke går med et visst merke fordi det høres traust ut, så blir det litt snobbete i mine ører.

Om jeg finner et plagg jeg virkelig liker, kan jeg godt kjøpt det til tross for det trauste/vulgære/idiotiske/fjollete navnet, så det stikker ikke dypt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 10:52   #46
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Samme her.

Gammel 24-02-13, 10:56   #47
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Nei, ok, da forstår jeg deg bedre. Jeg ville nok styrt unna Nazi. Jeg ble bare så overrasket over assosiasjoner til merker som jeg opfatter som helt greie friluftsartikler.

Gammel 24-02-13, 11:12   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man reagerer på navn som Nazi, men det har ikke så mye med det som det reageres på i denne tråden. Som Ganni, Risifrutti og Didriksson. Å ikke kjøpe noe fordi det har feil navn er übersnobbete i mine øyne.

Gammel 24-02-13, 11:16   #49
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg fatter ikke hvordan det kan være snobbete å ikke like selve navnet, og derfor velge noe annet. Hvis en bare vil ha Armani og Gucci og ikke kan kjøpe noe på Lindex fordi det er Lindex, DET er snobbete.

Hvordan går det an å være snobbete ved å ikke spise en vond ferdigdessert med et idiotisk navn? Jeg for min del hadde ikke spist den uansett hva den het, det er antagelig mer snobbete.

Vi velger produkter og vi velger bort produkter hver dag. At selve navnet kan være en (bitteliten) del av det er vel ikke så rart.

Gammel 24-02-13, 11:28   #50
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Navn betyr noe. Skogstad kommer definitiv ikke i kategorien lite fristende navn, jeg kjøper gjerne produktene deres om jeg trenger den slags. Jeg hadde nok ikke latt meg stoppe av Ganni heller, om jeg likte kjolen. Hun i bygda mi som selger barneklær under et navn som omtrentlig tilsvarer "Lolita", derimot, hun kommer jeg aldri til å handle fra.

(Har vi ikke snakka om dette før? :på repeat:)

Gammel 24-02-13, 11:30   #51
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Skogstad er helt greit navn, for min del kommer det nok av personlige assosiasjoner til virkelig person at det ikke tiltaler meg helt.

Jeg husker du har snakket om det Lolitaaktige navnet før, og der hadde jeg IKKE handlet. Nå ble jeg nysgjerrig på hva det var.

Gammel 24-02-13, 11:48   #52
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg droppet å kjøpe jakke fra Didrikssons siden navnet høres ut som noe av dårlig kvalitet, selv om jeg vet at dette ikke stemmer.

Når det gjelder mat er jeg mer opptatt av fargene på innpakningene en selve navnet. Mat som er pakket inn i svart og orange innpakning får ikke bli med meg hjem.

Gammel 24-02-13, 11:50   #53
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Didrikssons 1913 eller hva det er syns jeg er et navn som funker bra. Og klærne er bra også. Men jeg har jo ikke kjøpt dem på grunn av navnet.

Gammel 24-02-13, 15:41   #54
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor i en gate som vi har bodd i tidligere og. Da vi flyttet fra denne gaten var jeg ganske lettet over å få en adresse som klinger bedre. Veien har et damenavn som jeg personlig synes er helt grufullt, som jeg aldri ville funnet på å kalle et av mine barn. Ekkel sammensetning av bokstaver. Jepp. Jeg hadde igrunn aldri tenkt at jeg skulle bo i denne gaten igjen, men vips var plutselig drømmeleiligheten til salgs, og vi måtte ha den, til tross for adressen.

Jeg lurer på om det er en eller annen slags frykt for å bli koblet sammen med navnet. Hah, der er Elise, hun spiser risifrutti, trener på Stamina HOT og går i klær fra Cubus. At merkelappen skal smitte over på hvem jeg er som person. En frykt for at alle andre er skikkelig shallow, liksom.

Nei, jeg vet ikke. Det bare datt ned i hodet mitt akkurat nå.

Gammel 24-02-13, 15:48   #55
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg fatter ikke hvordan det kan være snobbete å ikke like selve navnet, og derfor velge noe annet.

Jeg synes det. Å velge noe annet fordi man har dårlig erfaring med merket eller fordi puddingen faktisk smakte vondt, blir noe annet.

Gammel 24-02-13, 15:49   #56
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det diskuteres jo veldig forskjellige ting her nå. Å ikke ville kjøpe Lee fordi det selges på Cubus er en snobbegreie. Å ikke ville kjøpe noe med merket EuroPris er vel basert på en form for innsikt og forventning ifht. kvalitet. Å ikke like bokstavsammensetningen i et navn er noe helt annet.

Gammel 24-02-13, 16:06   #57
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det. Å velge noe annet fordi man har dårlig erfaring med merket eller fordi puddingen faktisk smakte vondt, blir noe annet.

Snobbete? Virkelig? Da legger du sannelig noe annet i det ordet enn de fleste andre. Jeg prøver ikke alle puddinger i butikken uansett hva de heter.

Gammel 24-02-13, 21:18   #58
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

'Jeg kan dessverre ikke bli kjæreste med deg, for navnet ditt gir meg feil assosiasjoner'.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-13, 21:20   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Det er en del forskjell på å velge kjole, pudding og kjæreste. Jeg ville ikke tatt utgangspunkt i at folk bruker de samme metodene.

Gammel 24-02-13, 21:45   #60
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

'Jeg kan dessverre ikke bli kjæreste med deg, for navnet ditt gir meg feil assosiasjoner'.

Ronny, anyone?

Nei, jeg også skjønner at navn er en del av merkevaren, på samme måten som en logo og/eller en reklamefilm. (Jeg liker å smigre meg med at jeg blir lite påvirket av reklamen. Hvis jeg blir det er det vel helst fordi jeg ser så lite av den, ser lite på TV og leser ikke så mange blader med reklame. Men jeg liker å tenke at det er fordi jeg er en person som er vanskelig å påvirke. Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske ... etc )

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.