Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Familieferie - tips?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-13, 00:42   #1
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Familieferie - tips?

Vi et kva som helst EGENTLIG, men har jente med cøliaki - noko som gjer at ein må begrense seg litt. Dog er det ikkje til store hinderet så lenge ein styrer unna dressingar og sausar - rein mat går bra. Det er likevel frustrerande, og utfordrande språkmessig. Finst det glutenfri soyasaus i Japan liksom :hm:

Mannen min har reist mykje, og budd i fleire land. Eg har reist litt, og ungane er van med flyreiser (besteforeldre i utlandet). Vi er i grunn opne for det meste, men er jordnære nok til å meine at nabofjorden kan vere ei oppleving også Men vi har altså mulighet til å spandere meir enn ein slik kort tur...

Eg likar ikkje 30 grader egentlig. Strand er ok eitpar dagar, men ingen av oss er slike som trives på rein badeferie. Ingen av oss er opptatt av å slikke sol heller. Vi likar å kjøre rundt. Landskap, opplevelsar, museum, god mat, slikt kan vi like. Litt sol og strand kan inngå

Sist redigert av Syrin : 31-03-13 kl 00:48.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 11:56   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faren med å reise i østre Asia med en med cøliaki er at de alltid "aim to please". Så hvis du spør om soyasausen er glutenfri, så kan de finne på å svare ja selv om det ikke er sant. Bare fordi de vet at du ønsker den skal være det.

Jeg vet at det er mulig å få laget kort som forteller hva allergien innebærer og hvor farlig det kan være å ikke svare riktig. Og i tillegg blir det på rett språk, for alle er ikke like gode i engelsk.

Gammel 31-03-13, 12:18   #3
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville reist med egen glutenfri soyasaus.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 14:37   #4
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jo - det måtte vi garantert ha gjort - og ho måtte ha fått servert mat utan saus i det heile tatt - fordi soya vil jo inngå i veldig mykje. Tempura kan vel også vere problematisk - dog brukar dei kanskje rismel? Tar ikkje sjangsen uansett - i frityrgryta kan det vere mykje anna som blir steikt også. Det er synd med denne allergien - og den er kombinert med diabetes også, som gjer at ho må ete mat med hold i. Det er ikkje nok å berre knaske glutenfrie knekkebrød i 14 dagar liksom.... Men vi er veldig bestemt på at dette skal ikkje hindre oss eller henne i å oppleve verda! Dog er 14 dagar på kamelryggen langt utanfor allfarvei uaktuelt, i alle fall så lenge mor får bestemme

Nå har eg surfa på Australia og Great Barrier Reef.... sukk...

Gammel 31-03-13, 15:01   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ganske sikker påta du ville finne bra mat i Sør-Afrika. Jeg opplevde maten som veldig vestlig. Vi fikk rent kjøtt og mye frukt og grønt. Sjekk gjerne ut stedet vi var: www.shamwari.com . Jeg er sikker på at de har opplegg for allergier, det fremsto som proft opplegg. Høy standard på alt.

Gammel 31-03-13, 15:08   #6
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Tingen er at ofte er det BEDRE å reise langt bort i forhold til cøliaki. Mest problematiske landet vi har reist i var Tyskland. Det var jo bra med glutenfrie produkt i dagligvare, men ikkje på utelplassar - for der var det meste innsausa, samanblanda etc. I Spania og Frankrike derimot, er det rimelig enkelt. Der er det grønsaker, kjøtt, og olivenolje. Rein mat med andre ord. Eg innbiller meg at dette er tilfelle store deler av verda.

Nåvel - på tur skal vi uansett

Gammel 31-03-13, 18:02   #7
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ja Italia, spania og Frankrike må jo være supert sånn sett. Ellers så er Sør-Afrika veldig greit med tanke på språk og slikt. Men det er vel vinter der i juli? Når har dere tenkt å reise?

Jeg må altså sterkt anbefale New Zealand om dere skal reise så langt som australia. Det er veldig veldig vakkert der. Lett å kjøre rundt og man får sett mye på relativt kort tid. Jeg er nok farget av å ha bodd der et par år og bare dratt på ferie til Australia, men jeg personlig syntes det var mye vakrere på New Zealand. Pluss at man rekker liksom hele landet på en måned og avstandene er små i forhold.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-13, 22:22   #8
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

En bekjent har cøliaki, og han syntes det var vanskelig på jobbreiser i Kina. Jeg har ikke alle detaljene om hva og hvorfor, men det var visst ikke bare å stole på maten på restauranter.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 09:16   #9
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg drømmer om Vietnam.

Gammel 01-04-13, 09:45   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville vurdert Afrika, safari og bad. Men jeg har en veldig dyreinteressert 7-åring.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 10:58   #11
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

Lurer også på kva Nenne har imot Asia

Eg kjenner faktisk ei som bur i Hong Kong (ho er sjølv indonesisk, mannen er australsk). Er Hong Kong ein plass å dra med ungar egentlig? :hm: Eg ser for meg at det stort sett er kaos, og ikkje spesielt barnevennlig?

Gammel 01-04-13, 13:22   #12
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg kjenner faktisk ei som bur i Hong Kong (ho er sjølv indonesisk, mannen er australsk). Er Hong Kong ein plass å dra med ungar egentlig? :hm: Eg ser for meg at det stort sett er kaos, og ikkje spesielt barnevennlig?

HK er en flott storby å dra med barn. Ocean Park er en fornøyelsespark som er verdt en dagstur. Victoria Peak er et fint utkikkspunkt, og tur område, og turen opp dit er fin. Båtturen over havna gir mye å se på. Flott lysshow hver kveld. Parker med lekeplasser er det også i sentrum. Jeg synes HK funket fint med barn.
Og HK Disneyland ligger like utenfor byen.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 16:12   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Var ikke sommerferien vellykket?

Ferien var grei nok den, men jeg liker ikke å følemeg lurt og det gjør jeg faktisk når prisnivået er lagt opp ut fra hva turistene kan betale og ikke ut fra hva som er grei profitt og dekning av utgifter.

Kjapt eksempel: leie av feriehus med svømmebasseng koster 50 % mer på en thailandsk øy enn det gjør i Florida og det dobbelte av hva det koster i Spania for tilsvarende. Når man sammenlikner prisnivåene og inntektsnivåene for øvrig i de tre landene er det ikkevanskelig å se for seg at utleier ler hele veien til banken i Thailand. Jeg har flere eksempler også.

For øvrig gikk hele familien ned i vekt på turen (det hadde vi ikke nødvendigvis vondt av) fordi vi rett og slett ikke fant noe som ikke var krydret ihjel. Jeg liker å spise god mat på ferie og jeg liker å føle at jeg får valuta for pengene. I Thailand fikk jeg ingen av delene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 17:10   #14
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, det hørtes kjipt ut. Jeg har ikke samme erfaring, men jeg har riktignok bare vært på backpackerturer i Asia, og det for mange år siden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 17:52   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Huff, det hørtes kjipt ut. Jeg har ikke samme erfaring, men jeg har riktignok bare vært på backpackerturer i Asia, og det for mange år siden.

Thailand for 10-15 år siden og Thailand nå tror jeg det er himmelvid forskjell på. Det som finnes nå ville jeg ikke reise tilbake til om så turen var gratis. Da har jeg det hyggeligere hjemme til full pris.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 11:08   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes Hong Kong er helt fantastisk! Kowloon er ganske riktig nokså kaotisk (men på en bra måte, synes jeg, eksotisk vrimmel!), mens den delen av byen som ligger på Hong Kong-øya er mye mer som en «vanlig» storby. Det er moro å dra på badetur ut til øyene og på dagstur til Macau også. Jeg har bare vært der uten barn, men tenker at mine ville hatt stor glede av det nå. (Og så er det et utmerket utgangspunkt for rundreise i Sørvest-Kina. Just sayin’. Men da snakker vi straks en del mer krevende enn Japan og Hong Kong, som begge har veldig god og lettnavigerbar infrastruktur.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 11:13   #17
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

ah, ok.... Ingen dum ide med andre ord!

Gammel 05-04-13, 01:13   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i Thailand tre ganger i løpet av de siste 14 årene, og det var fantastisk hver gang. Vi møtte bare vennlige folk og syns maten var knallgod alle stedene vi spiste. Sist gang var i 2010, og jeg merket ikke noen voldsom endring fra 1999, så jeg anbefaler det som feriemål uten forbehold.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:26.