|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Familieferie - tips?Vi et kva som helst EGENTLIG, men har jente med cøliaki - noko som gjer at ein må begrense seg litt. Dog er det ikkje til store hinderet så lenge ein styrer unna dressingar og sausar - rein mat går bra. Det er likevel frustrerande, og utfordrande språkmessig. Finst det glutenfri soyasaus i Japan liksom :hm:
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 31-03-13 kl 00:48. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Familieferie - tips?Faren med å reise i østre Asia med en med cøliaki er at de alltid "aim to please". Så hvis du spør om soyasausen er glutenfri, så kan de finne på å svare ja selv om det ikke er sant. Bare fordi de vet at du ønsker den skal være det.
|
|
|
|
#3 |
|
kamerat
|
Sv: Familieferie - tips?Jeg tror jeg ville reist med egen glutenfri soyasaus.
|
|
|
#4 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Familieferie - tips?Jo - det måtte vi garantert ha gjort - og ho måtte ha fått servert mat utan saus i det heile tatt - fordi soya vil jo inngå i veldig mykje. Tempura kan vel også vere problematisk - dog brukar dei kanskje rismel? Tar ikkje sjangsen uansett - i frityrgryta kan det vere mykje anna som blir steikt også. Det er synd med denne allergien - og den er kombinert med diabetes også, som gjer at ho må ete mat med hold i. Det er ikkje nok å berre knaske glutenfrie knekkebrød i 14 dagar liksom.... Men vi er veldig bestemt på at dette skal ikkje hindre oss eller henne i å oppleve verda! Dog er 14 dagar på kamelryggen langt utanfor allfarvei uaktuelt, i alle fall så lenge mor får bestemme
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Sv: Familieferie - tips?Jeg er ganske sikker påta du ville finne bra mat i Sør-Afrika. Jeg opplevde maten som veldig vestlig. Vi fikk rent kjøtt og mye frukt og grønt. Sjekk gjerne ut stedet vi var: www.shamwari.com . Jeg er sikker på at de har opplegg for allergier, det fremsto som proft opplegg. Høy standard på alt.
|
|
|
#6 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Familieferie - tips?Tingen er at ofte er det BEDRE å reise langt bort i forhold til cøliaki. Mest problematiske landet vi har reist i var Tyskland. Det var jo bra med glutenfrie produkt i dagligvare, men ikkje på utelplassar - for der var det meste innsausa, samanblanda etc. I Spania og Frankrike derimot, er det rimelig enkelt. Der er det grønsaker, kjøtt, og olivenolje. Rein mat med andre ord. Eg innbiller meg at dette er tilfelle store deler av verda.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Familieferie - tips?Ja Italia, spania og Frankrike må jo være supert sånn sett. Ellers så er Sør-Afrika veldig greit med tanke på språk og slikt. Men det er vel vinter der i juli? Når har dere tenkt å reise? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Familieferie - tips?En bekjent har cøliaki, og han syntes det var vanskelig på jobbreiser i Kina. Jeg har ikke alle detaljene om hva og hvorfor, men det var visst ikke bare å stole på maten på restauranter. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
En skrue løs
Hvor: I nord
Sv: Familieferie - tips?Jeg drømmer om Vietnam.
|
|
|
#11 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Familieferie - tips?Lurer også på kva Nenne har imot Asia
|
|
|
#12 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Familieferie - tips?
HK er en flott storby å dra med barn. Ocean Park er en fornøyelsespark som er verdt en dagstur. Victoria Peak er et fint utkikkspunkt, og tur område, og turen opp dit er fin. Båtturen over havna gir mye å se på. Flott lysshow hver kveld. Parker med lekeplasser er det også i sentrum. Jeg synes HK funket fint med barn |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert optimist
|
Ferien var grei nok den, men jeg liker ikke å følemeg lurt og det gjør jeg faktisk når prisnivået er lagt opp ut fra hva turistene kan betale og ikke ut fra hva som er grei profitt og dekning av utgifter.
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Familieferie - tips?Huff, det hørtes kjipt ut. Jeg har ikke samme erfaring, men jeg har riktignok bare vært på backpackerturer i Asia, og det for mange år siden. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Introvert optimist
|
Thailand for 10-15 år siden og Thailand nå tror jeg det er himmelvid forskjell på. Det som finnes nå ville jeg ikke reise tilbake til om så turen var gratis. Da har jeg det hyggeligere hjemme til full pris.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Familieferie - tips?Jeg synes Hong Kong er helt fantastisk!
|
|
|
#17 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Familieferie - tips?ah, ok.... Ingen dum ide med andre ord!
|
|
|
#18 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Familieferie - tips?Jeg har vært i Thailand tre ganger i løpet av de siste 14 årene, og det var fantastisk hver gang. Vi møtte bare vennlige folk og syns maten var knallgod alle stedene vi spiste. Sist gang var i 2010, og jeg merket ikke noen voldsom endring fra 1999, så jeg anbefaler det som feriemål uten forbehold.
|
|
![]() |
|
|