Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-13, 16:22   #1
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det greit at jenter under 14 får prevensjon uten at foreldre vet?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Og helt ærlig talt. Tror vi egentlig at vi kommer til å bli informert om våre barns seksuelle debut og p-pillebruk? Jeg har et veldig normalt forhold til mine foreldre og hadde det også da jeg var i den alderen. Men ikke søren om jeg innlemmet dem i den slags private hendelser, og det vet jeg mine venninner/kjærester heller ikke gjorde. Mulig vi var rare .

Tanken på å informere mamma og pappa var ikke i mitt hode. Og jeg trenger ikke vite det om mine heller, men jeg håper jo de er eldre enn 13.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 17:24   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Tanken på å informere mamma og pappa var ikke i mitt hode. Og jeg trenger ikke vite det om mine heller, men jeg håper jo de er eldre enn 13.

Ikke mitt heller, men en 12-13-årings hode er nå skrudd sammen litt annerledes enn en 16-18-årings hode. En 13-åring er i tidlig tenårene, fremdeles et barn, tenker som et barn og trenger foreldrene sine mer enn det større barn/unge voksne gjør.

Gammel 14-04-13, 12:21   #3
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det er en vanskelig problemstilling, men jeg er nok der at det er bedre med prevensjon enn ikke prevensjon.

Men jeg jobber hardt for kondomene her i huset. Har gitt min 17-åring klar beskjed om hva jeg mener både i forhold til sykdommer og at han evt. skal stole VELDIG på jenta om hun sier hun tar p-piller. Dersom han ønsker kontroll er det kun kondom som gjelder. (Dette er foreløpig - så vidt jeg vet - hypotetisk, så jeg utleverer ikke han her nå.)

Har for øvrig hatt tenåringsjente på barneavdelingen med DVT i begge ben, og ei venninne av ei venninne hadde ei datter som fikk blodpropp i hjernen med store konsekvenser som 18-19-åring. I begge tilfeller er p-piller antatt årsak.

Skremmende at 13-åringer har sex til tross for avbefalinger og advarsler, men:

Kondomer - JA! Dermed blir det heller ikke så "lettvint" å ha sex. Det skal ikke være en selvfølge at jenta tar ansvar for prevensjonen.
P-piller - unngå pga fare for bivirkninger.
Menssmerter - dropp heller melk (kan gi store menstruasjonsplager) enn å begynne med p-piller som en behandling mot menssmerter. Gi heller kasium som tilskudd eller drikk rismelk/havremelk tilsatt kalsium.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 16:42   #4
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Kondomer - JA! Dermed blir det heller ikke så "lettvint" å ha sex. Det skal ikke være en selvfølge at jenta tar ansvar for prevensjonen.
Menssmerter - dropp heller melk (kan gi store menstruasjonsplager) enn å begynne med p-piller som en behandling mot menssmerter. Gi heller kasium som tilskudd eller drikk rismelk/havremelk tilsatt kalsium.

Jeg er helt enig at man bør oppfordre til bruk av kondomer, men det siste punktet ditt er bare helt merkelig.
Har du hatt menssmerter? Virkelig menssmerter? Hvor du ikke klarer å sitte rolig på en stol i klasserommet, men ligger sammenkrøllet i fosterposisjon på toalettet og gråter?
Slike påstander krever forskningsbasert dokumentasjon.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 16:46   #5
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Jeg er helt enig at man bør oppfordre til bruk av kondomer, men det siste punktet ditt er bare helt merkelig.
Har du hatt menssmerter? Virkelig menssmerter? Hvor du ikke klarer å sitte rolig på en stol i klasserommet, men ligger sammenkrøllet i fosterposisjon på toalettet og gråter?
Slike påstander krever forskningsbasert dokumentasjon.

Jeg har ikke drukket melk siden jeg var ca. 3 år, og hadde voldsomme menssmerter før jeg fikk barn nr. 1.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 16:53   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med Mex og Pøbelsara. Jeg var totalt utslått, kunne ikke bevege meg, lå i senga i fosterstilling og gråt av smerte. I tillegg hadde jeg virkelig kraftige blødninger (litt i samme gate som renselsen etter fødselen). P-piller var løsningen. Så klart jeg prøvde å kutte ut melk og sjokolade, spise sink, spise magnesium, og alle de hundrevis av andre kjerringrådene. De funket ikke. Skolemedisinen funker, det er derfor man får den av en lege.

Gammel 14-04-13, 18:19   #7
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Finnes det noe forskning som underbygger det du sier til slutt her, eller?

P-piller har bivirkninger. Kjente bivirkninger. Det er et velutprøvd medikament og at man er så skeptisk til bruken av det kan jeg ikke forstå. Legene som skriver ut dette har jo plikt til å informere både om bivirkninger og at man bør bruke kondom i tillegg.
Det er ikke alle som fungerer så godt på p-piller men om alternativet er svangerskap, må vel p-piller være å foretrekke? Ser flere bruker psykiske problemer og blodpropp som argumenter mot p-piller. Jeg tenker at risikoen for begge deler øker betydelig ved å bli gravid i så ung alder v.s. p-pillebruk.

Jeg tror enkelt og greit at kondomer ikke er noe alternativ til p-piller for denne aldersgruppen. Dessverre. At det blir vanskeligere å ha sex med kondom, tilsier vel at man kommer til å ha helt ubeskyttet sex. Med mindre man tror at avholdenhet er et reelt alternativ?

Og jeg vil heller at jenta skal ta ansvaret for prevensjonen enn at ingen gjør det.

Gammel 14-04-13, 22:02   #8
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Angående melk & menstruasjonssmerter vet jeg om flere (1 venninne + 2 ungdommer) som har blitt helt fine av PMS og menstruasjonssmerter etter å ha kuttet ut melk/melkeprodukter, uten at jeg har forskningsdokumentasjon for hånden. Dette betyr ikke at melk gir menstruasjonssmerter, men at noen kan få mindre plager ved å kutte ut kumelk.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-13, 22:15   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående melk & menstruasjonssmerter vet jeg om flere (1 venninne + 2 ungdommer) som har blitt helt fine av PMS og menstruasjonssmerter etter å ha kuttet ut melk/melkeprodukter, uten at jeg har forskningsdokumentasjon for hånden. Dette betyr ikke at melk gir menstruasjonssmerter, men at noen kan få mindre plager ved å kutte ut kumelk.

Eller, for å sitere et annet kjerringråd: Drikk mer melk, hvis du vil bli kvitt menssmertene dine. "Ekspertene" er visst ikke aldeles enige i denne saken.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:39   #10
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er greit sånn iutgangspunktet, men jeg syns helt klart det finnes unntak.

Selv var jeg snusfornuftig som tenåring, og det kunne ikke falle meg inn å være seksuelt aktiv før jeg ble 16. Sånn var mannen min og, så får vi bare håpe at to snusfornuftige foreldre resulterer i et snusfornuftig avkom.

Gammel 11-04-13, 15:44   #11
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7169362.html

Jeg kjenner faktisk til to tilfeller der mødre selv har valgt å gi jentene sine p-piller (dette etter at de fant ut at de var seksuelt aktive)

For meg er problemet langtidssvirkningen av å gi barn hormoner under utvikling. Vet vi nok om dette?

Jeg hadde blitt rasende om jeg fant ut at min datter gitt på p-piller uten mitt samtykke.

Jeg også synes det virker helt hårreisende. Dette synes jeg må skje i samarbeid med foreldrene, helt klart!

Jeg tror ikke man burde som barn eller voksen bruke p-piller egentlig, og burde unngå det så langt det går.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:55   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg også synes det virker helt hårreisende. Dette synes jeg må skje i samarbeid med foreldrene, helt klart!

Jeg tror ikke man burde som barn eller voksen bruke p-piller egentlig, og burde unngå det så langt det går.

Men hvem i huleste er debuterer som 13-åring i samråd med foreldrene!? Det er vel opplagt at hvis man er seksuelt aktiv som 13-åring, så er det enten fordi foreldrene ikke vet det, fordi foreldrene gir faan eller fordi det er foreldrene som begår overgrepet?!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 19:51   #13
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hm, men i disse e-resept-tider... som pårørende har man vel innsikt i sine barns resepter fram til fylte 18 eller? Jeg vet ikke, jeg spør?

Jeg, og min eksmann som ikke har hatt noenting med hverken legen eller reseptuskrivingen å gjøre, kan hvertfall uten videre få vite hva som ligger inne av e-resepter i apotekets system for vår sønn. Som jo er 10, men dog.

Hm??

Edit: jeg sjekket, og det er fram til fylte 16 så har foresatte tilgang til e-resepter. Men mellom 12år (!) og 16 år kan barnet be legen merke resepten så foreldrene ikke skal kunne se den eller vite at den eksisterer.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ah, klassisk eksempel på hvordan vår "nye" digitale hverdag får konsekvenser ...

Jeg har brukt e-resept en god stund og det vil vel ikke være mange år før det kun er e-resepter.

Etter 16 år må foreldrene har barns samtykke for å kunne hente ut resepter for de, og de kan utestenges fra innsyn i ereseptene.
Mellom 12 og 16 år følges samme prinsipp i pasientretighetsloven som Katta refererer til lengre opp her; dersom barnet mener det har vektige grunner til at foreldrene ikke skal ha innsyn kan de be om resept med referansenr, det vil da ikke synes på brukerkontoen uten at referansenummeret tastes inn.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-13, 15:58   #14
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor det?

Det finnes en risiko knyttet opp mot blodpropp og p-piller, men det er da på ingen måte ett nytt uprøvd medikament? Og som Susse påpeker: sjangser for å få blodpropp når man er gravid er enda større. For ikke å snakke om alt det andre som ikke er ønskelig med å bli gravid i så ung alder.

Slik jeg ser det er foreldresamarbeid helt urealistisk i de tilfellene der 13-åringer har behov for p-piller. Det er enten å få en resept uten at foreldrene får vite noe, eller å droppe prevensjon og heller satse på at det går bra. Da foretrekker iallefall jeg at de får p-piller uten at jeg som forelder får vite noe om det.

Gammel 11-04-13, 16:04   #15
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvorfor det?

Det finnes en risiko knyttet opp mot blodpropp og p-piller, men det er da på ingen måte ett nytt uprøvd medikament? Og som Susse påpeker: sjangser for å få blodpropp når man er gravid er enda større. For ikke å snakke om alt det andre som ikke er ønskelig med å bli gravid i så ung alder.

Slik jeg ser det er foreldresamarbeid helt urealistisk i de tilfellene der 13-åringer har behov for p-piller. Det er enten å få en resept uten at foreldrene får vite noe, eller å droppe prevensjon og heller satse på at det går bra. Da foretrekker iallefall jeg at de får p-piller uten at jeg som forelder får vite noe om det.

Fordi det er medikamenter, og jeg mener det er å tukle med naturen.

Gammel 11-04-13, 16:06   #16
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Fordi det er medikamenter, og jeg mener det er å tukle med naturen.

Ah, ok.
Heldigvis finnes medikamenter som gir oss muligheten til å tukle med naturen, tenker jeg.

Gammel 11-04-13, 17:09   #17
Nip

Standard

Ah, ok.
Heldigvis finnes medikamenter som gir oss muligheten til å tukle med naturen, tenker jeg.

Ja, de trengs i aller høyeste grad fordi vi alt har tuklet med naturen... men det er forskjell på "livsnødvendigheter" og p-piller vil jeg nå si, og spesielt å ha en seksuell lavalder, loven tilsier vel at voksne får vite om barna gjør noe ulovlig (iform av stjeling osv) - men å gi p-piller uten at foreldrene er greit - bakvendt og merkelig synes nå jeg. Da kan de vel få pils og røyk også av samme personer da, for ungdommen drikker og røyker jo alikevel, så unngår de at de drikker druesprit.

Jeg sa nå alikevel hvordan jeg ville tatt stilling til det som foreldre, poenget var jo at man tydlig ikke får tatt stilling til det.

Gammel 11-04-13, 16:08   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært borti et tilfelle der en mor ba sin sønn om å kjøpe kondomer til sin tretten år gamle søster. Mor hadde tillat at hun skulle sove hos sin 16 år gamle kjæreste også. Så slike foreldre finnes faktisk.
Når jeg har sett slike ting skje, ja så tror jeg på ingen måte at det er et enkeltstående tilfelle nei.

Gammel 11-04-13, 16:47   #19
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OM ett behov for prevensjon melder seg vil jeg at hun skal bruke kondom pga sykdommer

Gammel 11-04-13, 17:18   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For de som ikke vet det: Man er myndig i forhold til helsevesenet når man er 16. Etter det har ikke foreldre krav på å få vite noe som helst. Mellom 12 og 16 er det en glidende overgang. Lovteksten sier ”Er pasienten mellom 12 og 16 år, skal opplysninger ikke gis til foreldrene eller andre med foreldreansvaret når pasienten av grunner som bør respekteres, ikke ønsker dette.”

Klargjørende artikkel: http://tidsskriftet.no/article/443890/

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:59.