Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

"MÅ-lese"-bøker til barn

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-13, 14:27   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "MÅ-lese"- bøker til barn

Opprinnelig lagt inn av Timmi, her.

Disse bøkene til Mayr Pope Osborne om Jack og Annie og det magiske trehuset har fenget begge mine. Det er 8 bøker i serien. Vi leser høyt nå for yngste som går i 1. klasse.

Dette signerer jeg, storebror har nettopp lest disse 8 selv. Det var venteliste på biblioteket, de er populære.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-13, 14:17   #2
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De jeg sist har lest for de to eldste (9 og 11), er Momo og Den hemmelige hagen. Begge fenget godt.

Gammel 25-04-13, 14:40   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Tusen takk, for tips.

Hva leser ungdommene, da?

Gammel 28-04-13, 00:06   #4
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enig med Apan at jeg generelt synes at man med fordel kan forskyve den foreslåtte lista av bøker nedover i alder. Min lesehest av en fjerdeklassing har lest/hørt alt så nær som to av bøkene som foreslås for mellomtrinnet. Selv andreklassingen min har vært gjennom omtrent halvparten av bøkene som nevnes for mellomtrinnet, men da som høytlesing. Sistnevnte er en ganske gjennomsnittlig andreklassing. Det er lite av det som nevnes for småtrinnet han ville funnet interessant. Så flytt mye av mellomtrinnet ned til småtrinnet og suppler mellomtrinnet med f.eks.:
Percy Jackson-bøkene
Bøker av Bjørn Ingvaldsen
Bøker av Arne Svingen
Bøker av Klaus Hagerup
Bøker av Maria Gripe
Det gylne kompasset og de andre bøkene i serien
Jørgen + Anne = Sant
Anne Franks dagbok

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 00:10   #5
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Dette er jo ment som en liste over bøker som kan brukes, hvordan de brukes blir opp til lærere og elever. Mange av bøkene på lista har jeg allerede lest for 4-åringen, men det betyr jo ikke at han ikke kan lese de selv om noen år.

Takk for tips.

Gammel 28-04-13, 00:12   #6
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tsatsiki-bøkene og bøkene om Svein og rotta er jo herlige klassikere. Vi leste dem høyt for mellomste i fjor, da han var førsteklassing, men de funker jo også lengre opp i alder som egenlesing. Bjørn Sortland sine kunstmysterier funker sikkert også som egenlesing for mange av de yngste på mellomtrinnet/eldste på småtrinnet.

Gammel 28-04-13, 00:15   #7
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Bukkene Bruse på badeland og andre bøker for barn av Bjørn F. Rørvik. Da kommer selv mor ut på kjøkkenet når far leser for barna ved kveldsmaten. Rumpemelk fra Afrika av Erlend Loe falt hysterisk i smak hos de tre andre i familien, men da gikk mor ut i hagen og jobbet litt i stedet.

Heksene og andre Roald Dahl bøker er populær både å lese selv og bli lest for. Det samme er Ole Lund Kirkegaard og Dragetemmerserien.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 00:20   #8
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Jeg leser faktisk Heksene sammen med 7.klasse nå, og de elsker den boka. Flere har lest den før.

Gammel 28-04-13, 00:49   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Min sjuåring elsker Heksene. Jeg gjør også det.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 00:58   #10
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Jeg også. Jeg gleder meg til vi skal se filmen.

Gammel 28-04-13, 03:35   #11
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Du har fått veldig mange gode tips allerede til listen, her er noen til :-)

For lesende førsteklassinger er bøkene til Helena Bross om "klasse 1B" og "klassen min" supre. Gjenkjennbare historier fra skolehverdagen, passelig med bilde og tekst.

Jeg tror også bøkene om Sigge av Lin Hallberg er fint å ha i et skolebibliotek, mange jenter i 7-10 årsalderen som liker hester vil bli glad i å lese av disse bøkene. For fotballinteresserte 7-10 åringer er bøkene om Kasper og FK Knoterud fine.

For de som liker skumlere bøker som er letteste så kan bøker i seriene "Grøsserne" og "Marg og bein" fenge godt.

For ivrige fantasylesere på 9-14 år ca så kan disse passe:
- Ally Condie's bøker (matched, crossed, reached - eller på norsk)
- Alyson Noel's bøker om Ever (serie på seks bøker)
-Stephanie Meyer's bøker i Twilight-serien
- Rick Riordan's bøker om Percy Jackson, Gudene fra Olympos og Kane-krønikerne

Noen bøker for mellom- og ungdomstrinnet som jeg tror vil fenge og som tar for seg litt alvorligere temaer samt handler om følelser og kjærlighet:
- Den flygende brasilianer (3 bøker) av Jon Michelet
- Flere av ungdomsbøkene til Paal Leer-Salvesen, Ulf Stark, Kari Bøge og Aase Foss Abrahamsen (mange av dem ble utgitt i serien "ungpocket")
- kabalmysteriet, Julemysteriet og Sofies verden av Jostein Gaarder

- Noen klassikere for diverse aldere: Robinson Crusoe, Ivanhoe, Gullivers reiser, Skatten på sjørøverøya, Frendeløs, Onkel Toms hytte, Jorden rundt på 80 dager, En verdensomseiling under havet, Heidi, Alice i eventyrland, Den lille prinsen, Trollkrittet, Den hemmelige hagen, Momo.

Noen av klassikerne over kan man jo ha på engelsk kanskje? I tillegg til f.eks.:
- Krimbøker av Agatha Christie. Spennende og letteste klassikere.
- Coraline av Neil Gaiman
- The fault is in the stars av John Green
- Harry Potter, Narnia og Ringenes Herre på originalspråket gleder mange seg over

Sist redigert av Nefertiti : 28-04-13 kl 03:56.
Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 11:21   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Sv: "MÅ-lese"-bøker til barn

Takk, for ei flott liste, Nefertiti. Skal legge dem til lista mi på jobb i morgen.

Gammel 28-04-13, 17:44   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ble Nifse Nella nevnt? Det var i alle fall en stor høytlesningshit i andreklassen jeg hadde praksis hos.

Jeg så Neil Gaiman ble nevnt av Nefertiti, og da må jeg bare slenge på The Graveyard Book.

Mortal Engines og de tre påfølgende bøkene av Philip Reeve (kanskje for de litt eldre), Iron Man, bøkene om Alex Rider. Heaven av Christoph Marzi.

Gammel 28-04-13, 17:55   #14
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: "MÅ-lese"-bøker til barn

Jeg har ikke lest den, men jentungen har akkurat fullført "Heksesot" av Kari Sverdrup - sterkt anbefalt.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 18:15   #15
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så ikke den listen, beklager.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-13, 18:42   #16
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Kan samle alt i ei liste i HI om dere vil det. Blir jo enklere å holde oversikt, da.

Gammel 30-04-13, 13:30   #17
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Må er alt som har kommet inn (tror jeg) samlet i ei liste i HI. Kom gjerne med flere forslag.

Gammel 30-04-13, 14:49   #18
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Standard

Arne Svinge bør inn på lista Han har mange aktuelle bøker, kanskje særlig for mellomtrinnet og er en av de "nye" norske forfatterne. Han har skrevet mange grøssere (bla i Marg og Bein serien) men også andre sjangre. Boka "De tøffeste gutta" er jo bla. filmatisert og klar for kino ila året.

Som eksempel på bøker av Maria Gripe, som er levende klassikere kan du f.eks sette inn Tordivelen flyr i skumringen.

Av helt nye bøker, som er godt egnet for mellomtrinnet, kan nevnes krimserien til Jørn Lier Horst. Alle heter noe med "gåten" - Salamandergåten er vel den første. Det er vel tre-fire bøker som er utgitt så langt, men det skal bli ti stykker, tror jeg. Han holder også på med en enklere krimserie for de litt yngre og som sikkert kan leses selv av de fleste 3-4. klassinger. Første boka har kommet ut og flere er på trappene.

Gammel 30-04-13, 21:51   #19
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Tutomanen bøkene til Bjørn Rørvik.
Stian Hole sine bøker om Garmann: Garmanns sommer, Garmanns hemmelighet og Garmanns gate, er alle veldig fine og passer godt til skolestartere.
Stian Holt: Den gamle mannen og hvalen er fin, og Hole sin siste bok Annas himmel har fått fantastiske anmeldelser, og handler om barn og sorg.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-04-13, 21:53   #20
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Bøkene til Jo Salmson om Tam tiggergutten har slått veldig ann hos 2002 modellen her.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.