|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Era kan vel strengt tatt heller gå i Evas drakt, kan hun ikke?
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Eg er stolt av å komme frå den plassen der eg vokste opp, så for meg er det viktig å velge den bunaden som høyrer til der. Då viser eg kor eg er frå når eg har den på, og eg syns alltid det er litt stas når eg ser andre i 17.mai-toget med bunad frå samme plass sidan eg no bur eit godt stykke frå der eg vokste opp. Men den er absolutt ikkje den finaste bunaden her i landet, så det er nok ikkje ein bunad som veldig mange velger uten å ha tilknytning til plassen.
![]() |
#44 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Oldemor er helt klart innafor. Skjønt jeg har med åra ikke blitt så himla nøye på dette med tilhørighet. Jovisst var det stas da jeg 17. mai kom i en bunad som viste at jeg var fra et helt annet sted enn vi bor, men da den på forunderlig vis krympet i skapet og jeg absolutt ville ha bunad, valgte jeg bort tilhørighet og gikk for den jeg syntes var finest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Jeg banker deg ned i støvlene. Jeg bruker bunaden min med stolthet. Jeg arvet den som håndarbeid av farmoren min, ca en tredjedel var brodert. Hun kjøpte den i 1970 fordi den var fin og fordi den var fra bygda ved siden av der farfaren min var fra (ulike fylker). Jeg har brodert den ferdig, med hjelp av min mor, og jeg giftet meg i den.
![]() |
#46 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Søstrene mine har nordhordlandsbunad, mens jeg valgte bergensbunad. Jeg tenkte på det her i dag, om jeg angrer - men det gjør jeg ikke. Selv om bergensbunaden er mye mer vanlig, er det den jeg identifiserer meg med.
![]() |
#48 |
Panzerekstremfeminist
|
Signerer. Jeg får ikke prikke, så derfor bloir det
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Era kan gå i absolutt hva som helst. Også det.
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Heyh jeg må si jeg liker retningen denne tråden har tatt
![]() |
#51 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
|
![]() |
#53 |
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg har også nordlandsbunaden, ettersom mamma er fra Sandnessjøen. Jeg har kun vært der oppe to ganger. Tror jeg.
![]() |
#54 |
Panzerekstremfeminist
|
Den er så fiiiin! Jeg har hytte i Aust-Agder og spekulerte lenge i om det var tilknytning god nok til å skaffe seg en slik. Men nå blir det bunad fra der 3/4 av slekten min er fra istedet for.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Sv: Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?
Jeg bor også der, men har ikke heller sett så mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg har sunnmørsbunad, for jeg er herfra, familien har den, alle som en. mine unger er født i Bergen, og det blir sunnmørsbunad på dem også (den som vil) men nå har vi jo flyttet tilbake hit da. Mannen skal få seg sunnmørsbunad, han er født her, oppvokst på toten, (har hjertet i Bergen/Brann) og bor nå på sunnmøre igjen. Søstrene hans bor p åtoten og har sunnmørsbunad, fordi deres mor og far er herfra.
![]() |
#57 |
|
Takk skal du f... meg ha.
![]() |
#58 |
Erfaren
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg har ny beltstakk , bor nordøst i Oslo . Tilknyttningen kommer gjennom oldefar som var fra telemark og var lærerer der . |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg liker også det med tilhørighet.
![]() |
#60 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?Jeg har nettopp vært på Husfliden (som er det nærmeste jeg kommer bunadspolitiet) og der var saken klar: Oldeforeldre er ytterste ledd på hva som "godtas" når det gjelder slekt og bunad. Ellers var Husfliddamen ganske raus og påpekte at i vårt lille land har en slekt på de fleste steder og at man skulle kjenne etter hva som er rett for den enkelte. Og at der en bor eller har bodd også er "lovlig" tilknytning til en bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|