Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 11:38   #41
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?

Era er smashing vakker, og jeg skulle gjerne sett henne i nordlandsbunaden.

Gammel 16-05-13, 12:06   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Era kan vel strengt tatt heller gå i Evas drakt, kan hun ikke?

Gammel 16-05-13, 12:10   #43
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er stolt av å komme frå den plassen der eg vokste opp, så for meg er det viktig å velge den bunaden som høyrer til der. Då viser eg kor eg er frå når eg har den på, og eg syns alltid det er litt stas når eg ser andre i 17.mai-toget med bunad frå samme plass sidan eg no bur eit godt stykke frå der eg vokste opp. Men den er absolutt ikkje den finaste bunaden her i landet, så det er nok ikkje ein bunad som veldig mange velger uten å ha tilknytning til plassen.

For meg ville det vere rart å velge bunad til barnet mitt frå ein plass der oldemora var født utan at eg sjølv hadde tilknytning til plassen. Særlig viss resten av familien heller ikkje har bunad frå den plassen.
Når mine barn skal ha bunad om nokre år tenker eg at dei skal få velge mellom bunaden frå min heimplass, Nordhordaland(pappaen sin familie har denne og har budd i Nordhordaland i fleire generasjonar) eller Bergensdrakt sidan dei er født og oppvokst i Bergen. Mi mor (altså mormor til barna), kjem frå Finnmark, men eg syns ikkje det er naturlig at mine barn har Finnmarksbunad sidan mormor ikkje har budd der sidan ho var 15. Og så er den ganske kjedelig

Men dette er berre mi personlige meining om min bunad og mine barns bunad ein gang i framtida.
Bunad er fryktelig dyrt, så eg skjønner at folk vil ha ein dei syns er fin når dei først skal legge ut så mykje pengar. Eg syns Romsdalsbunaden er fin, men herrevarianten av sunnmørsbunaden er endå finare enn Romsdalsbunad. Eg syns det blir litt voldsomt med den rutete vesten på Romsdalsbunaden.

Gammel 16-05-13, 12:17   #44
Molo
lakenskrekk

Molo sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oldemor er helt klart innafor. Skjønt jeg har med åra ikke blitt så himla nøye på dette med tilhørighet. Jovisst var det stas da jeg 17. mai kom i en bunad som viste at jeg var fra et helt annet sted enn vi bor, men da den på forunderlig vis krympet i skapet og jeg absolutt ville ha bunad, valgte jeg bort tilhørighet og gikk for den jeg syntes var finest.
Jeg gjemmer meg litt bak at graffer er en drakt og ikke en bunad per se, men eneste tilhørighet til Gudbrandsdalen forøvrig er å bli stoppet i en fartskontroll.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:19   #45
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg bruker en hedmarksbunad som jeg har arvet etter mormoren til mannen min - uten å skjemmes, selv om jeg veit at noen synes dette er på grensa. Hele svigerfamilien er fra Hedemarken, mens jeg er romeriking. Mamma er fra Hedmark, da, men et område som har sin egen drakt og ingen særlig tradisjon for hedmarksbunaden.

Jeg banker deg ned i støvlene. Jeg bruker bunaden min med stolthet. Jeg arvet den som håndarbeid av farmoren min, ca en tredjedel var brodert. Hun kjøpte den i 1970 fordi den var fin og fordi den var fra bygda ved siden av der farfaren min var fra (ulike fylker). Jeg har brodert den ferdig, med hjelp av min mor, og jeg giftet meg i den.

Og ja, jeg er fra Bærum.

Gammel 16-05-13, 12:36   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Søstrene mine har nordhordlandsbunad, mens jeg valgte bergensbunad. Jeg tenkte på det her i dag, om jeg angrer - men det gjør jeg ikke. Selv om bergensbunaden er mye mer vanlig, er det den jeg identifiserer meg med.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 12:59   #47
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Era, du er noe av det morsomste og nydeligste jeg vet.

Gammel 16-05-13, 13:38   #48
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Era, du er noe av det morsomste og nydeligste jeg vet.

Signerer. Jeg får ikke prikke, så derfor bloir det her istedet for.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:54   #49
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Era kan vel strengt tatt heller gå i Evas drakt, kan hun ikke?

Era kan gå i absolutt hva som helst. Også det.

Gammel 16-05-13, 14:55   #50
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Heyh jeg må si jeg liker retningen denne tråden har tatt

Nabojenta, jeg stiller mer en gjerne i bunad neste gang det er snakk om å overnatte på badegulvet

Gammel 16-05-13, 15:04   #51
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Jeg har Nordlandsbunad fra konfen(og dæven den er trang- det blir en hard dag i morgen) Jeg liker veldig at den forteller hvor jeg kommer fra og at det er tradisjon forbundet med den. Men OM jeg skulle skaffe meg en bunad nå og bruke masse penger så er det nok en stor mulighet for at jeg hadde gått for den jeg synes var finest og så er det sikkert en tipp et eller annet sted som kunne legitimere valget. En Oldemor er absolutt innefor, min datter arver min farmor sin lofotbundag og det nærmeste datteren har vært lofoten er å gå forbi TV en mens norgerundt sto på, det føles alikevel veldig riktig og tradisjonelt.

Her har både min eldste datter og jeg Lofotbunaden og det er b.la fordi at min mor og familien på hennes side kommer derfra. Jeg var mye der i oppveksten men min datter har kun vært et par ganger da hun var lita.
Jeg er selv født i Nordland, men valgte altså denne. Minstejenta skal få Lofotbunaden til sin konfirmasjon og hun har også kun sett stedet på TV. Sikkert samme program
Likevel føler vi alle tilhørighet til vakre Lofoten
Forøvrig er min nå så trang at jeg må holde pusten for den er krympet i skapet.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 15:50   #52
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av era, her.

Heyh jeg må si jeg liker retningen denne tråden har tatt

Nabojenta, jeg stiller mer en gjerne i bunad neste gang det er snakk om å overnatte på badegulvet

Håper det ikke blir lenge til!

Gammel 16-05-13, 15:57   #53
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Jeg har også nordlandsbunaden, ettersom mamma er fra Sandnessjøen. Jeg har kun vært der oppe to ganger. Tror jeg.

Mamma har nå en eller annen hardangerbunad, som hun sier jeg kan arve. Men jeg har i alle år ønsket meg Aust-Agderbunaden, og vil sy den selv neste høst.

Gammel 16-05-13, 17:21   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Jeg har også nordlandsbunaden, ettersom mamma er fra Sandnessjøen. Jeg har kun vært der oppe to ganger. Tror jeg.

Mamma har nå en eller annen hardangerbunad, som hun sier jeg kan arve. Men jeg har i alle år ønsket meg Aust-Agderbunaden, og vil sy den selv neste høst.

Den er så fiiiin! Jeg har hytte i Aust-Agder og spekulerte lenge i om det var tilknytning god nok til å skaffe seg en slik. Men nå blir det bunad fra der 3/4 av slekten min er fra istedet for.

Lykke til med broderingen! Det går nok så fint, atte! ppmuntrendesmil:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 17:48   #55
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Tilhørighet og bunad, er det regler på dette?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg lurer også på det. Jeg bor jo også midt i det angitte nedslagsområdet, og bortsett fra naboen, som faktisk har to foreldre som er født i Telemark, så kjenner jeg ingen her som har den. Men det er utrolig mange forskjellige bunader på folk her. Noe som får meg til å mistenke at folk faktisk har bunader fra steder de har tilkbytning til.

Jeg bor også der, men har ikke heller sett så mange.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 18:01   #56
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har sunnmørsbunad, for jeg er herfra, familien har den, alle som en. mine unger er født i Bergen, og det blir sunnmørsbunad på dem også (den som vil) men nå har vi jo flyttet tilbake hit da. Mannen skal få seg sunnmørsbunad, han er født her, oppvokst på toten, (har hjertet i Bergen/Brann) og bor nå på sunnmøre igjen. Søstrene hans bor p åtoten og har sunnmørsbunad, fordi deres mor og far er herfra.

For oss er det liksom ikke noe valg, det er bare den det er. Joda, jeg kunne hatt finnmarksbunad, for min mormor er derfra. Hun hadde nordlandsbunad da, og mamma vurderer å skaffe seg en slik av den grunn, hun føler tilknytnign via sin mor. Jeg føler ikke den tilknytningen, og kommer ikke til å skaffe hverken finnmark eller nordland, og synes ikke mine barn, som aldri har møtt min mormor engang, hun døde dessverre før de ble født, skal ha den heller. De har 7 av 8 oldeforeldre fra sunnmøre, det blir sunnmørsbunad på dem.

Men, om dere føler at det er rett at hun får en annen enn resten av familien, utfra en følt tilknytning og en oldemor er innenfor sånnsett altså, så kjør på!

Gammel 16-05-13, 20:42   #57
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Den er så fiiiin! Jeg har hytte i Aust-Agder og spekulerte lenge i om det var tilknytning god nok til å skaffe seg en slik. Men nå blir det bunad fra der 3/4 av slekten min er fra istedet for.

Lykke til med broderingen! Det går nok så fint, atte! ppmuntrendesmil:

Takk skal du f... meg ha.

Gammel 16-05-13, 22:06   #58
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Jeg har ny beltstakk , bor nordøst i Oslo . Tilknyttningen kommer gjennom oldefar som var fra telemark og var lærerer der .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:00   #59
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker også det med tilhørighet.

Gleder meg til å ikle meg min blå Nordlandsbunad i morgen.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-13, 00:10   #60
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har nettopp vært på Husfliden (som er det nærmeste jeg kommer bunadspolitiet) og der var saken klar: Oldeforeldre er ytterste ledd på hva som "godtas" når det gjelder slekt og bunad. Ellers var Husfliddamen ganske raus og påpekte at i vårt lille land har en slekt på de fleste steder og at man skulle kjenne etter hva som er rett for den enkelte. Og at der en bor eller har bodd også er "lovlig" tilknytning til en bunad.

Mine barn kan derfor ha bunad fra Bergen, Sotra, Nordhordland (4 forskjellige), Telemark og Sunnfjord.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.