|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?
Enig, jeg tror mange kan kjenne seg igjen i at mat har blitt brukt som trøst, glede og "straff" i oppveksten. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Skulle gjerne hatt et godt svar til deg, da jeg sliter med det samme selv i perioder.
|
|
|
|
#3 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Stå i det til det slipper. Følelsene, altså. Det driver jeg og lærer meg nå.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Hvis du spiser regelmessig, og tilstrekkelig, ville jeg funnet alternative aktiviteter til trøstespisingen. Flere har kommet med forslag, som å rydde eller gå en tur. Sett opp en liste over alternative aktiviteter som du har mulighet for å gjøre, og kartlegg dagen din. Få oversikt over når på dagen du trøstespiser, og om det er knyttet til spesielle situasjoner. Så kan du planlegge dag for dag, eller situasjon for situasjon, hvilken alternativ aktivitet du skal gjøre i stedenfor å trøstespise.
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Det eneste som funker for meg, er å begynne å kjenne etter hva som driver meg til å gjøre det. Stoppe opp, og spørre meg selv "hva føler jeg på nå?". Noen ganger er jeg veldig tørst, og andre ganger er det vonde følelser eller stress. Jeg opplever at det hjelper å drikke, dersom jeg er tørst, og om jeg er stresset eller det er vonde følelser, så går jeg inn i det, kjenner på det, og setter ord på det.
|
|
|
#6 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Takk for masse gode inspill alle sammen.
|
|
|
#7 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Men da vet du ihvertfall at du kan! For fra en trøstespiser til en annen så er det VANSKELIG å la være, men du klarte jo to uker!
|
|
|
|
#8 |
|
finner ut av mye
|
Det har du jo rett i.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Var det noe spesielt du gjorde i perioden du klarte det? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
finner ut av mye
|
Sannelig om jeg vet ... Jeg hadde bare bestemt meg for at jeg skulle kutte ut søtsaker, og kanskje jeg var i generelt bedre humør?
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Input: Mennesker jeg kjenner sier: "det er vanskelig for meg å gjøre noe med dette". |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Librocubicularist
|
Det er verkeleg ikkje alle situasjonar kor det handlar om å ha ork eller gidde! Det er mykje som kan komme opp i livet, som det er vanskeleg å gjere noko med.
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Ser at du har fått en ekstremt lav terske for å rødprikke, annemede. Jeg håper du får en bedre dag i morgen!
|
|
|
|
#14 |
|
Ser lyst på livet
|
Du er så søt når du hersketeknikker Input. :smask: |
|
|
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Det var ikke ment som hersketeknikk, men som oppriktig medfølelse. Du pleier ikke være så dust, så da antar jeg det er noe som plager deg.
|
|
|
|
#16 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?En ting jeg tenker på, det er viktig å spise ordentlig mat, altså, ikke nekte seg frokost, lunsj eller middag liksom. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg tror nokon er inne på noe. Ved å si høyt til deg selv, eller til andre for den del at "jeg spiser stort sett sunt", "jeg er en person som behandler meg selv pent", osv., så blir det litt sant - og det forplikter. Jeg gnåler mye om treningen min og gjennom det så BLIR jeg "en som trener", og da må man jo bare, liksom.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Ja! Dette har jeg lest mye om siden det i veldig stor grad gjelder oss som tenker i bilder. "Ikke" er helt umulig å knytte opp mot et bilde, mens "spise bolle" er lett å visualisere.
Sant. I vinter husker jeg at Hiawata sa til meg "jeg tenkte du ville like denne, siden du er så glad i trene". Jeg ble litt forbauset, for jeg så i grunn ikke på meg selv som en som var glad i trene, men jeg gjorde det jo hele tiden, så for han var det helt naturlig å trekke slutningen at jeg var glad i det. Og for meg føltes det godt å fremstå som en "en som er glad i å trene".
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Da jeg sluttet å røyke bestemte jeg at hver gang jeg hadde lyst på en røyk skulle jeg vente i ti minutter. Om jeg fremdeles hadde lyst på, skulle jeg unne meg en. Røyksuget gikk så godt som alltid over. Jeg er usikker på om det er mulig å overføre til trøstespising, men tror Polyanna er inne på noe i forhold til å endre tankemønsteret sitt. I stedet for å tenke på deg selv som en som trøstespiser må du overbevise deg selv om at du er en person som ikke gjør det. Du må rett og slett finne et annet utløp for frustrasjonen din.
|
|
|
#20 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Og husk at hjernebarken kobler ordet "ikke" dårlig. Det vil si at i steden for å tenke at "jeg skal ikke spise snop", så bør du tenke at "jeg skal spise sunt". Hjernebarken kan fort filtrerer ordet "ikke" ut og dermed blir det første eksempelet til "jeg skal spise snop" i steden. Hvis man da går og gjentar ting for seg selv kan det fort bli til at underbevisstheten din oppfatter noe annet enn det du egentlig tenker. Banalt eksempel, men det er noe i det.
|
![]() |
|
|