|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
I mål
|
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Vi trives godt på resortferie med små barn innimellom, har stort sett ikke hatt mat inkludert, men da endt med å spise noe frokost og de fleste middagene på anlegget uansett (men da ofte ikke på buffeten). Å dra små barn rundt for å finne et hyggelig spisested relativt sent om kvelden, fremstår for meg som noe av det mindre trivelige jeg kan tenke meg av en ferie. Synes også det er deilig at det er lite logistikk på slike steder siden jeg i grunnen pakker nok sekker, matpakker og ekstraklær hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Men altså, å velge fly fremfor båt/tog skjønner jeg jo. Det ville jo tatt en evighet å komme til USA eller Thailand f.eks. Bare Spania eller Hellas vil jo spise temmelig mye av ferien. Men jeg virkelig skjønner ikke at alternativet til AI skal være å bli hjemme? Jeg kjenner meg ikke igjen i bildet med å måtte dra unger hit og dit for å finne ok spisesteder, og syns som regel leiligheter er det beste feriealternativet. Full frihet.
![]() |
#43 |
I mål
|
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?
Vi har også leid leilighet, dvs vi har leid hus med andre, gjør det for andre gang på rad i år nå. Kjempehyggelig, særlig det sosiale aspektet. I fjor ordnet vi oss mest i huset, og det ender det nok med i år også. Å dra 7 barn under 10 år ut for å spise der yngstemann er 2, er ikke noe man gjør til alle måltider, særlig ikke om huset ligger et stykke fra et sentrum. Dessuten er matlaging med to venninner mens vi drikker vin og mennene passer barna (evt omvendt) noe mer feriepreget enn vanlig matlaging hjemme Sist redigert av apan : 02-06-13 kl 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Men disse resortene, er ikke de også med å sikre turismen til stedet og å ansette folk som bor lokalt? Hva er best tro
![]() |
#45 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Leilighet er perfekt for oss, jeg liker ikke hoteller så godt. Jeg vil ha matlagingsmuligheter og kunne gå på vanlige, lokale matbutikker og handle og lage mat hjemme. Sitte og spise frokost på terrassen i stedet for i en svær buffet-matsal med 150 folk uten køkultur.
![]() |
#46 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Njaaaa. Hvis det eneste som er ledig når man bestiller reise (seint ute som vanlig, ja
![]() |
#47 |
I mål
|
Jeg synes også disse buffetmatsalene er usjarmerende, men her er det faktisk en viss forskjell på ulike steder og reiseselskap. Noen er verre enn andre. Vi har likt godt det mer frie mattilbudet på resortene der man bestiller a la carte, men siden vi også har erfart at vi liker frokostbuffeten så godt at vi havner der svært mange dager, ender vi nå med en mer halvpakke der vi får litt annen buffet også. Greit nok. Det blir en for og mot greie av et totalkonsept. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Fortynnet
|
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Når vi er mange på tur blir det for dyrt å spise alle måltider ute, så da er det greit å leie hus, og tidvis gøy og hyggelig å lage mat der. Men jeg må innrømme at den ultimate ferie for meg er å ikke ha noe som helst handle-, lage mat- og ryddelogistikk. Frokost på hotellet, eller evt på kafé rett ved, og måltidene ellers på restauranter og kafeer. Sånn har vi det når vi bare reiser med ett barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
Hva som er best av digre multinasjonale selskaper som riktignok ansetter noen, men sørger for at lokale cafeer, hotell og butikker går dukken eller at de familieeide butikkene, cafeene og hotellene overlever, mener du?
![]() |
#50 |
maler
|
Jeg har fire barn hvorav to er ganske store. Sist jeg var på resort var de 8 og 10 år, det var bare meg og dem. Jeg betalte da for AI til meg og de to gikk gratis. Det var ikke dyrt for å si det sånn.
![]() |
#51 |
I mål
|
Jeg tror du bare må akseptere at folk har ulike motiver for en ferie, og jeg tror du tenker litt for enkelt når du mener at det at man velger en annen ferieform enn deg gjør at man ikke bryr seg om verden rundt seg. Akkurat den konklusjonen krever vel en litt mer helhetlig vurdering av tankesett og prioriteringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Tja, jeg tror jo kanskje at mange f.eks grekere akkurat nå er glade for å ha sikre jobber i større selskaper med utenlandske eiere. Og ganske ofte så ligger slike desperat en del utenfor allfarvei, og fanger vel av den grunn, kanskje, gjestet som i utgangspunktet ikke hadde lagt igjen pengene på små, lokale restauranter og barer?
![]() |
#53 |
maler
|
Jeg tror du må ha tro på at folk ikke er så endimensjonale. Jeg ønsker også å besøke ulike kulturer og lokalsamfunn. Men jeg er i en fase av livet nå hvor det blir lite opplevelse og mye slit med den type ferie som jeg egentlig liker. Når avslapning og sol er hovedformålet med ferien kan det gjerne være så enkelt som mulig. Det betyr ikke at jeg alltid vil velge sånn. Jeg sliter litt med å se at det er bare negativt for lokalsamfunnet også, for slike store anlegg ligger ofte såpass i ingenmannsland at det strengt tatt ikke er noe særlig til lokalmiljø å utkonkurrere.
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg tror jeg skjønner hva du forsøker å si, Tallulah. Jeg og en eks kjæreste var på cruise i karibien da jeg bodde i USA. De fleste av måltidene ble da spist om bord på cruiseskipet, mens et par ble spist på stranden (i regi av cruiseselskapet, jadda). På St.Thomas spiste vi lunsj på en bitteliten restaurant (kan knapt kalles det) hvor kun de lokale gikk. Det var utrolig hyggelig! Toalettet var i bakgården husker jeg. Vi var og innom en baker som laget brød i sånn stor gammeldags ovn til lokalbefolkningen. Det var på St.Lucia. Kanskje går det en med en miks når man er på ferie?
![]() |
#55 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Våre vet ikke at sydenferier eksisterer engang, men det demrer for meg at Knerten i år kommer til å finne ut at noen av vennene i bhg har vært på en meget annerledes ferie enn den vi har planlagt for vår familie (besøke svigermor, en dag i hunderfossen, leke med svigerfars to yngste (som er på alder med våre, og vi ser dem jo bare noen få ganger i året)
![]() |
#56 |
I mål
|
Her oppsummerte vel Katta med færre ord enn meg hva jeg tenkte på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Slumrende Ullteppe
|
Jeg forstår hva du mener, Tallulah, jeg syns likevel dette var et lite gjennomtenkt utsagn, på grensa til det arrogante.
![]() |
#58 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?Lokalmiljøet utforsket vi forøvrig hver eneste dag på våre 14 dagers eneste "sydenferie" så langt (bryllupsreisen altså) og vi så og opplevde og fikk med oss mye spennende, kulturelt, lokalt og lærerikt, berikende og en fantastisk opplevelse. Dog er det å gå på jakt etter middag greit å rusle avsted når det er oss to, det er bare såååå ikke aktuelt de nærmeste årene...
![]() |
#59 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: All inclusive - ja eller nei?AI er sikkert grei ferie- på- boks. Ikke noe førstevalg for meg, fordi jeg syns buffet er kjedelig - generelt. Er også litt skeptisk til mathygiene av og til, ikke alltid pga. restauranten men fordi maten står lenge framme, og alle folka som går forbi (og noen resorter hvor man hører om fugler innendørs osv., men det blir jo litt spesielt). Er også veldig lite happy for alkoholbruk rundt mine unger, og er skeptisk til å være et sted hvor skandinaver har "fri bar" med armbåndet sitt (jadda lokal øl/ vin, men enkelte går langt for å "maxe fortjenesten..." |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|