Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Har du noen gang hatt en skikkelig ekkel/ubehagelig flyopplevelse?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-13, 14:22   #41
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har du noen gang hatt en skikkelig ekkel/ ubehagelig flyopplevelse?

Hver gang jeg skal opp i et fly, så trøster jeg meg med at det er farligere å kjøre til flyplassen. Men vi kjørte på en 6 timers biltur i går (estimert til 4 t ) og vi kjørte forbi to bilulykker på bare noen mil.

I fly har jeg opplevd turbulens som er skummelt nok, syns jeg. Første gangen jeg fløy (jeg var 4) så opplevde vi en svær luftlomme hvor jeg H Y L T E så gæli at flere av medpassasjerene ble livredde for at det var noe.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 14:22   #42
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Det er to episoder som har fått meg til å kjenne meg urolig uten at de var veldig dramatiske..
1) reiste med ei venninne til Bergen da jeg var 16, hun hadde flyskrekk så jeg satt ved vinduet. Det var mye turbulens og hun var veldig redd. Jeg var ikke redd i det hele tatt frem til jeg fikk kikket ut av vinduet og sett at det kom gnister fra motoren :iik: Da ble jeg redd, tror det var mest pga henne men gnister kan aldri være en god ting?

2) Var nå i April da vi reiste til Mallorca. Da var det så mye og så veldig turbulens at jeg tenkte at nå var vår siste time kommet. Men vips så var det hele over igjen.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 17:51   #43
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri opplevd noe farlig. Men ekkelt! En gang en avbrutt landing på Fornebu. Ikke gøy å vente på lyden av hjulene som treffer bakken og så plutselig være full fart på vei oppover igjen. En annen gang var med en Airbus 380 hvor vi hadde turbulens i mange timer. Det ristet noe så innmari, og flyet var så digert. Da kjente jeg at det var på grensen av hva jeg kunne håndtere uten å svime av. (Jeg har flyskrekk.) Det hjalp at flyvertinnene sa det ikke var noe feil, at det kun var været. Men urk.

En kompis opplevde en farlig situasjon med brann ombord og halsbrekkende nødlanding. Han ble veldig traumatisert. Det hadde vært full panikk ombord, og de trodde de skulle styrte. Det høres skikkelig ugreit ut, og jeg er jammen ikke sikker på om jeg hadde kommet meg ombord på et fly igjen etter noe sånt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 18:59   #44
konsulenten
Passiv

Standard

Døden nær av fyllesyke fra Paris til Oslo :urk:

Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 19:04   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Døden nær av fyllesyke fra Paris til Oslo :urk:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 19:41   #46
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke hatt noen ekle flyopplevelser bortsett fra hun som kastet opp rett etter landing. Har fremdeles et anstrengt forhold til lukten av salami.

Gammel 15-07-13, 19:53   #47
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Nei, ikke noe mer ubehagelig enn bittelitt turbulens.

Gammel 15-07-13, 21:09   #48
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er en sånn tråd jeg absolutt ikke bør lese, men som jeg allikevel bare må åpne.

Jeg har ikke flyskrekk, men trives best på bakkenivå. Har hatt et par ekle opplevelser, en forferdelig take off i snøvær og en hastig nødlanding pga en som ble alvorlig syk ombord.
Flyturer er vel de eneste gangene jeg selvmedisinerer med alkohol om jeg ikke skal kjøre eller er på jobb.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 21:30   #49
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært redd.

Har fløyet i lyn og torden, mange ankomster og avganger på Værnes, twin otter i Lofoten inkludert nå nedlagte Værøy flyplass med hva det innebærer av turbulens og nestenlanding i sjøen. Aeroflot over Russland, med plutselig mellomlanding i Irkutsk. Men jeg har aldri opplevd noe skikkelig ekkelt eller skummelt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 22:23   #50
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vel aldri opplevd noe ubehagelig relatert til vær eller flytekniske ting, men på vei hjem fra London sommeren 1990 ble vi sittende lenge ombord i flyet fordi noen hadde sjekket inn bagasjen sin og ikke gått ombord selv. To personer på seteradene foran oss ble bortvist fra flyet og all bagasje ble gjennomgått for å få vekk det som var sjekket inn av han som ikek møtte, samt de to som ble bortvist.

Dette var ikke lenge etter at IRA sprengte en bombe i City (20 July - London Stock Exchange). I tillegg ble et stort område ikke langt fra hotellet vårt sperret politiet av et område hvor visstnok en eller annen skal ha sprengt noe mindre ved et uhell, og fått personskade på seg selv - noe ryktene i området knyttet opp mot den andre bomben.

Det var ganske guffent.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 22:59   #51
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Den verste flyturen i mitt liv var forresten fra Auckland til Oslo med kyssesyken. Jeg var såpass dårlig form at jeg besvimte på flyplassen i Auckland. Da er det lang vei hjem........ Min bror hentet meg på gardermoen og det første han sa var "hvordan er det du ser ut!?!"

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 23:18   #52
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har flydd titt og ofte på klappsete både helt i front og hos flyvertene/vertinnene. Da det var lovlig. Har bare en flytur som sitter i og det var en tur som skulle ta 45 minutter. Mener den tok 1,5 time og jeg mener også å huske at vi ikke fikk noe særlig informasjon. Kanskje ikke så rart siden vi etter en time eller så hørte "1 2 3, 1 2 3, kan dere høre meg?" fra kapteinen. Ikke så morro, men vi kom da ned. Der snødde det vannrett (storm i kastene).

Kan ikke huske at jeg har fått fortalt om skumle episoder fra pensjonert flygende personell, og heller ikke fra personen som nå flyr. Episoder ja, men ikke farlige. Om jeg hadde følt det samme om jeg hadde vært ombord vet jeg ikke. Mulig jeg da hadde vært vettskremt, liker nemlig ikke å fly.

Jeg er litt ovetroisk så jeg turde ikke skrive dette før jeg satte meg på flyet i dag.

Sist redigert av star : 29-01-14 kl 20:49.
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-13, 23:20   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har flydd masse, masse i tyve år, aldri opplevd drama. :bank i bordet:

Gammel 16-07-13, 21:51   #54
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Under innflyving til en meget lokal flyplass her i landet på lillejulaften i fjor lå vi til slutt så langt over på siden at alle rett og slett hang etter beltene. Kjente tydelig at jeg skled over til en side. Landet omsider på ett hjul men litt kengurulanding er vanlig der. Får alltid ekstra sjokolade av flyvertinnen etterpå.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:56   #55
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Mest skremmende var å "bli tatt av vinden" ved landing på Charles de Gaulle. Svært nært rullebannen og veldig mye over på siden. Jeg satt ved midtgang og kunne se rullebanen ut av vinduet. Var ganske sikker på at dette skulle gå galt. Folk hyler og skriker og vi "lander tre ganger" og flyet får skrens, men holder seg på rullebanen. Merkelig reaksjon når folk begynner å se på hverandre og så bare smile og le når flyet stopper.....

Hadde en nødlanding på Gardermoen - på vei til Danmark da de fikk problemer med hydralikksystemet og noe begrenset utslag på noen av kontrollflatene. Udramatisk egentlig, men naturligvis ganske ekkelt å vite at flyet man sitter i "ikke fungerer helt" og brannbiler etc. står klare når man lander...

Ellers noen avbrudd landinger her og der pga. dårlig vær. Føles alltid ganske så ubehagelig når motorene kjøres opp på fult i det man humper rundt og håper at hjula skal få kontakt med rullebanen så snart som mulig.

Gammel 29-01-14, 00:10   #56
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Det har vært noen harde landinger og litt sånn knask, men aldri noe som jeg oppfattet som alvorlig eller farlig. Greit med alt jeg ikke vet om. Jeg har ikke flyskrekk av noe slag.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:15   #57
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Twin otter i stiv kuling fra Flesland til Førde var en interessant opplevelse. Ikke veldig dramatisk, men det var veldig mye bevegelse og en følelse av å være tatt av vinden. Ikke en flytur egnet for å drikke kaffe.

Det mest dramatiske var da en medpassasjer falt om med hjertetrøbbel. Det ble diskutert landing i Beirut og deretter Kiev, men siden noen leger fortløpende vurderte og mente at de hadde kontroll ble det landing i Norge hvor ambulansefolkene stod klar.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:16   #58
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nei, aldri noe drama. En mann døde en gang, det var trist, men det var jo ikke farlig for oss andre (hjerteinfarkt tror jeg).

Sist jeg fløy var det storm, og et kvarter før landing sa kapteinen "hold dere fast i stolen, dette blir humpete". Det ble ikke det, nesten så jeg var litt skuffet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:37   #59
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg opplever alle flyturer som svært ubehagelige. Men jeg flyr svært sjelden da. Nå har mannen overtalt meg til å fly på ferie til sommeren, og jeg gruer meg. Det er flere år siden sist gang jeg var i luften.

Jeg har kanskje ikke opplevd de store tingene i lufta. Men det føles alvorlig nok med litt turbulens, endring i lyd i motoren, alvorlige ansiktsuttrykk på cabinpersonalet osv. I studietiden kunne ikke flyet lande i Manchester på grunn av tykk tåke. Det var ikke noe kult å sirkle rundt i luften uten utsyn i halvannen time.

Gammel 29-01-14, 00:43   #60
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Nå kom jeg også på ei ekkel landing i Longyearbyen i ungdomstiden. Kapteinen kalte det ei fin landing, mens jeg satt og gråt fordi den føltes veldig traumatisk for meg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.