Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag i hverdagen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-08-13, 15:33   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Middag i hverdagen?

Lager du middag i hverdagen?
Ja, når ungene er hos meg.
Når jeg er alene får jeg ofte servert middag, spiser ute, eller steker ostesmørbrød.

Hva lager du?
Pølser med potetmos og pasta.
Pasta med tomatsaus og ost.
Fiskegrateng med potet og revet gulrot.
Laks i folie.
Pasta med laks.
Fiskekaker med potet og grønnsaker.
Taco.
Marinert kylling med salat.
Biff med tilbehør.
Lapskaus.
Tomatsuppe med egg.
Pannekaker med ertesuppe og bacon.
Wraps eller pitabrød med kjøtt, grønnsaker og karridressing.

Burde hatt mer fisk.

Hvor ofte?
Lager middag hver dag til/med ungene.

Spiser familien samlet?
Ja, alltid.

Gammel 29-08-13, 15:41   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Ja.

Hva lager du?

Ikke så mye avansert, men aldri ren ferdigmat (med unntak av pizza en sjelden gang). Det blir mye pasta, og mye laks eller kylling. Det er vanskelig å variere, synes jeg, og jeg/vi prøver innimellom å bli flinkere til å planlegge, for da er det lettere å komme på noe annet enn de samme tingene. Lettvint middag er gjerne karbonader eller ferdiggrillet kylling eller omelett, rask, men ikke fullt så lettvint er noe med pannestekt kylling eller laks, og har jeg litt mer tid, blir det kanskje noe ovnsbakt kjøtt (koteletter eller kyllinglår) eller tomatsuppe med kjøttboller eller fiskegrateng eller taco.

Hvor ofte?

Hver dag. Det hender Poden spiser karbonader eller ostesmørbrød, og vi voksne sushi eller en ferdigpizza til kvelds, men jeg kan ikke huske sist vi ikke hadde middag av noe slag.

Spiser familien samlet?

Stort sett. Noen ganger spiser Poden tidlig (f.eks. før speidermøte, eller om han har venner med hjem fra skolen) og vi voksne spiser senere, og noen ganger jobber jeg eller mannen sent og de to andre spiser sammen.

Gammel 29-08-13, 15:56   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Middag hver dag.

(Er det vanlig ikke å spise middag hver dag? )

En jeg bodde i kollektiv med da jeg var ganske mye yngre enn nå fortalte at de stort sett ikke spiste middag hjemme hos ham i oppveksten, det var en helgegreie. Jeg kunne omtrent ikke tenke meg noe verre og synes sååå synd på ham, for noen forferdelige foreldre han måtte ha.

For meg er middag hellig og vi har middag hver dag. Det har hendt 2-3 ganger at middag er ristet brød med egg og karbonade til, men jeg må ha minimum no ala det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 15:55   #4
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi har middag hver dag. Jeg lager hverdager minus onsdag, da lager eldstemann. Mannen står for middag lørdag og søndag.

Hva lager du?
Hver onsdag er det pasta og kjøttsaus. Ellers blir det alltid en kylling- og risrett med asiatisk preg, og en fiskedag. Jeg er ganske flink til å variere. Lørdag er det pizz eller burger eller reker eller noe sånt på kvelden. Søndag er oftest fisk.

Hvor ofte?
Hver dag.

Spiser familien samlet?
Som oftest. Av og til går eldste ut igjen før middag, og av og til kommer mannen så seint at vi andre må spise før vi avgår med sultedøden.

Lurer jeg på i dag.

Vi lager middag nesten hver dag, og lager oftest fra bunnen med råvarer fra hele pyramiden, men selvsagt med unntak av halvfabrikata og brødskiver etc. Likevel blir det de samme rettene på rundgang og jeg er ikke flink til å rasjonalisere slik at middagslaging, spising og rydding tar store deler av ettermiddagen.

Hvordan er det hos dere?

Gammel 29-08-13, 16:10   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har også noen retter som går på rundgang, ja. Kylling i forskjellige varianter, pasta med enten fløtesaus eller kjøttsaus, salater, fiskeburgere, seibiff, kokt torsk, kjøttboller og potetmos, makaroniform, lasagne, pannekaker, taco, pizza bl.a.

Jeg lager middag omtrent hver dag. Det hender de ukene jeg ikke har ungene og kun lager til meg selv, at jeg spiser ute. Lager det meste fra bunnen av, men har noen ganger halvfabrikat på sauser.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 17:04   #6
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lager du middag i hverdagen? Ja

Hva lager du? Mandag: pasta, tirsdag: fisk, onsdag: kylling, torsdag: fisk, fredag: taco eller pizza, lørdag: svin eller oksefilet og søndag varierer.

Hvor ofte? Spiser middag hver dag

Spiser familien samlet? Ja som oftest. Minste spiser sjeldent, vil ikke ha etter at hun kommer fra bhg.

Sist redigert av Jinx : 29-08-13 kl 17:18.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 17:28   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har som regel kjøtt"basen" i frysen også blir det tilbehør etter hva jeg har i kjøleskapet.
Kjøttdeig av storfe/gris/sau brukes til taco, spagetti, kjøttkaker, gryter, hakk.
Grytekjøtt av storfe og gris brukes i wok, biffsnadder, gryter.
Biff brukes jo som biff
Stek har vi sjelden, men det hender det ryker en stek i gryta som grytekjøtt.
Lam er som regel enten lårstek eller carrè.
Tosk kokes eller lages grateng av. Eller i hvitsaus.
Laks stekes som regel. Høne kokes over lang tid og lages gryte av.
Kylling spiser vi ikke.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 18:25   #8
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Alltid.

Hva lager du?
Forskjellig. Ikke supervariert, men greit nok. Uka her har vi hatt kylling korma, spaghetti bolognese, seibiff og burger. Videre blir det tomatsuppe i morgen (jeg og mannen skal spise ute) og sikkert taco på lørdag. Søndag er typisk utespisedag.

Hvor ofte?
Hver dag. Barnemiddag og voksenmiddag på lørdag. Varierende ellers. Mye fra trines matblogg

Spiser familien samlet?
Ja.

Gammel 29-08-13, 20:07   #9
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, vi lager middag hver dag og vi spiser stort sett sammen. Unntaket er tirsdager. Da har 11-åringen trening fra 15.30 til 17.30 så da spiser vi som vanlig ca 16.30 og hun spiser rester når hun kommer hjem.

Menyen denne uka har bestått av følgende:
mandag - kylling i terriakisaus med stekte grønnsaker og ris
tirsdag - strimlet, stekt svinekjøtt i tikkamasala-saus (Uncle Bens) med ris
onsdag - pannekaker med bacon
torsdag - blomkålsuppe (posesuppe - det var ungene som stod for matlagingen i dag) med grove rundstykker.
fredag - planen er hjemmelaget pizza
lørdag - sannsynligivs sushi til oss voksne og et eller annet basert på kylling til ungene (pinglene som nekter å smake sushi).
søndag - så langt har jeg ikke kommet i planleggingen nå men laks med stekte poteter, agurk og rømme er en mulig plan

Gammel 29-08-13, 20:28   #10
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Det er mitt mareritt nå som hverdagen er i gang igjen. Vi er så utrolig sjelden samlet på ettermiddagen, så middag blir ikke spist av alle samtidig. Det går heller ikke an å fremskynde eller forskyve tidspunkt, uansett er den ene eller den andre på jobb. Vi spiser mye det samme, men ikke hurtigmiddager. Ofte ikke halvfabrikata heller, med noen få unntak. Målet er hver uke å finne noe nytt, men å tilfredstille fem stk med forskjellige smaker er nesten håpløst.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-13, 21:59   #11
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi lager middag hver dag. En sjelden gang blir det til at vi bestiller pizza, og så spiser vi hos mine foreldre eller hos venner gjennomsnittlig en gang i uka, kanskje bittelitt sjeldnere.

Vi forsøker å spise variert, men enkelte ting går igjen. Som grillet kjøtt på sommeren. Og en del grillet laks. Da går det i hjemmelaget potetsalat/kålsalat og vanlig salat til, eller griller grønnsaker.

Vi lager mest mulig fra bunnen av, og jeg lager ingenting i hverdagen som tar mer enn 30-45 min fra start til det står på bordet annet enn kanskje i helgene.
Lørdager har vi som regel risengrynsgrøt.
Laksepakker i ovn med laksefilet, gulrøtter, løk, salt, pepper og en liten dæsj smør, med poteter og evt brokkoli til.
Fiskegrateng, ikke hjemmelaget, med poteter, grønnsaker og eggesmør.
Hjemmelaget tomatsuppe/blomkålsuppe/potet og purreløksuppe/fiskesuppe, med tilbehør som feks egg/fiskebiter/bacon. Alt etter hvilken suppe vi lager.
Spagetti med hjemmelaget kjøttsaus.
Pastarør med fløtesaus med paprika, sopp, løk, bacon og evt brokkoli.
Karbonader/kjøttkaker med grønnsaker, ertestuing og poteter. Varierer veldignpersonlig jeg lager karbonader og kjøttkaker selv, var flinkere før. Lager sausen selv da.
Fisk i langpanne med paprika, tomater og kanskje en fløteskvett i stekovnen. Med poteter og grønnsaker til.
Tacowraps med kyllingkjøttdeig og vanlig tilbehør.
Hender også vi har wraps med kyllingfilet, salat osv.
Kyllingfileter i tynne skiver, rullet i mel, salt og pepper. Stekt i panne og en dæsj sitronsaft på slutten. Med poteter/ris og choronnesaus (tomatisert bernaise), og salat.
Biffsalat
Viltgryte med rådyr eller elgkjøtt.
Purredampet laks med poteter og grønnsaker til.

Tja, vi spiser masse annet også, og jeg hadde blitt gal om jeg hadde hatt bare noen få retter som rullerte.
Snuppa vår ønsker seg suppe eller pasta når hun blir spurt. Eller pannekaker. Men jeg hater å steke pannekaker, for det er så kjedelig, så det har vi maks en gang i måneden. Så får heller bestemødrene styre med det siden de elsker å servere noe det blir spist mye av.

Gammel 29-08-13, 22:34   #12
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Vi lager middag omtrent hver dag. Det hender at det blir speilegg eller ostesmørbrød, men det er ikke ofte. For å variere maten litt, lager vi ukesmeny og handler for hele uken i en sleng. Hadde det ikke vært for det hadde det blitt vel mye tullmat, tror jeg. Vi spiser en salig blanding av halv-, helfabrikata og mat laget fra grunnen, selv om idealet er det siste. Eldste lager middag en dag i uken, mannen en dag i uken og jeg resten. Prøver å lage dobbel middag hver søndag, sånn at vi har en middag klar. Laks en gang i uka, annen fiskemat en gang.

Noen typiske middagsretter hos oss er:
fiskekakeburgere med rødbeter, purreløk og grovt hamburgerbrød
laksewok med ris (gjerne frosne grønnsaker)
kyllingwok med nudler (oftere ferske grønnsaker her, av en eller annen grunn)
ovnsstekte laksefileter med teriyaki/pesto/annet, ris og grønnsaker
fiskeboller i hvit saus, poteter og råkost
stekt seifilet, poteter og råkost
ovnstekte kyllingfileter med tandori&creme fraiche-saus
lasagne (fra bunnen)
pasta bolognese (saus fra glass)
pasta carbonara (ikke sauseglass eller pulver)
thai-suppe med kylling (fra bunnen)
meksikansk tomatsuppe med kylling (fra bunnen)
pastasalat med kylling
pastasalat med ost og skinke
pannekaker
taco
kyllingfajitas
hvit pizza
kjøttkaker (hjemmelagde) i brun saus, poteter og grønnsaker
kjøttboller (hjemmelagde) i fløtesaus, poteter og grønnsaker
snitzler med potetmos og grønnsaker
brokkoligrateng med makaroni og skinke
fiskegrateng (stort sett kjøpings) med råkost og poteter
fiskekaker med gulrotstuing og poteter, eller med makaronistuing og kokte gulrøtter

Vi forsøker å samles til middag. Det er viktig for oss. Likevel går det ikke alltid i hop med fritidsaktiviteter, så det hender en av ungene varmer seg middag litt etter oss.

Gammel 30-08-13, 07:03   #13
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lager stort sett fra bunnen av hver dag.... Prøver å variere, men også ha kjente retter som minsten liker.

Prøver å ha fisk ett par dager i uka også blir det ofte kjøttdeig ett par dager og kylling/lyst kjøtt eventuelt vegetar.

Kjøttkaker med saus, tyttebær, grønnsaker
Taco/tacosalat
laks med grønnsaker og makaroni/ris
sushi (kjøper)
fiskeboller til minsten - da spiser jeg salat eller noe rester
kyllingwok

mm

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 07:20   #14
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Me lager middag kvar dag, og med få unntak i frå grunnen av. Det hender at me skyver middagen til kvelds om det er travelt, for me likar å sitja saman.

Eg er ein listefreak, så eg er über-organisert ang. middag. Excelark med kalender der eg skriv inn kvar middag, og limar inn web-adresse under. Ny fane for kvar månad, og ganske god kontroll. Denne vert printa ut, og hengt på kjøleskapet. Eg planlegg for ei veka om gongen, og fyller på etter kvart.

Denne veka:
Mandag: Tomatsuppa med egg og pasta
Tirsdag: Pølsegrateng
Onsdag: Fiskeburger
Torsdag: Fisk i folie
Fredag: Indiske kjøttboller
Lørdag: Pizza
Søndag: Betasuppa

Ikkje den mest spanande menyen kanskje, men eg forsøker å få inn ein ny rett kvar veke.

Gammel 30-08-13, 07:35   #15
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så mange fine middager dere lager! Dette ble en bra inspirasjonstråd.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 08:34   #16
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser middag hver dag, og så godt som alltid sammen. Det hender at en av de voksne er opptatt på annet hold og spiser etterpå.

Vi lager det meste fra bunnen. Men kjøper ferdige fiskekaker og pastasaus på glass en del.

En del standardretter

- fisk blir vanligvis enten stekt eller bakt i ovn i folie
- fiskegrateng - hjemmelaget, men med forholdsvis mye makaroni.
- fiskekaker og fiskepinner
- ulike kjøttgryter (type kjøtt som brunes og kokes med grønnsaker)
- pølser med potetstappe
- kjøttkaker
- grønnsakswoker
- gratinerte grønnsaker
- koteletter
- ulike indiske varianter med kylling
- taco (lørdagsmat)
- pasta - enten i grateng med pølsebiter, eller med kjøttsaus.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 08:45   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva lager du?

Hvor ofte?

Spiser familien samlet?

Ja, vi lager middag hver dag. En dag er det tenåringen som står for det, resten deler jeg og mannen min på. Men definitivt varm mat hver dag. Yngestemann ville helst hatt middag fire ganger om dagen og aldri sett ei brødskive mer i sitt liv om han fikk velge, så ett varmt måltid må vi ha.

Nå har jeg vært flink og laget meg en seks-ukers plan igjen, så nå er det bare favoritter som forekommer mer enn én gang per seks uker. Med favoritter mener jeg at det er pizza annenhver helg selv om ungene nok ville ha hatt det oftere også. Pluss et par middager til. Jeg lager ofte nok mat på søndag til at vi har rester på mandag, så da blir det jo også likt et par dager da. Du kan gjerne få planen min om du vil.

Vi spiser samlet til de fleste måltider gjennom dagen, ikke til lunsj selvsalgt, men vanligvis til frokost, middag og kvelds. Det hender at én må spise alene hvis treninger eller annet kræsjer med middagstid eller kveldsmat. Middagen lages etter jobb og inntas ca. kl. fem, så i det fleste tilfeller rekker alle mann alle å spise før de skal noen steder.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 08:58   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt misunnelig på ungene deres. Her er det jammer og tenners gnidsel hvis maten inneholder én av følgende ingredienser:
- fisk (alle typer)
- salat
- krydder
- grønnsaker

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-13, 09:40   #19
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

I hear ya, Candy. Men vi lager og lager middag likevel da, og håper det går over.

Vi har middag hver dag, for tiden stort sett lagd av meg. Jeg elsker å lage mat, men med kresen toåring, baby og litt lite søvn og denslags er det ikke fullt så lystbetont lenger, må jeg innrømme. Det kommer vel tilbake. Vi har begynt med middagsplan igjen, og det hjelper litt på frustrasjonen om å finne på noe hver eneste dag. Lager det meste fra bunnen, men kjøper fiskekaker og noen ganger kjøttboller og sånt. Pragmatisk. De siste to ukene har sett sånn ut:

Mandag: Oksegryte
Tirsdag: Pannekaker
Onsdag: Kylling i pitabrød med salat
Torsdag: Laks med risotto
Fredag: Hamburgere med hamburgerbrød og salat
Lørdag: Kyllinglasagne
Søndag: Oksegryte med potetmos

Mandag: Fiskegrateng, revet gulrot
Tirsdag: Kyllingkjøttboller og pasta
Onsdag.Fiskebugere i pitabrød, salat
Torsdag: Pasta og kjøttsaus
Fredag: Pizza

Lørdag: Taco/tortillas
Søndag: Linsesuppe

Vi spiser stort sett sammen, lillesøster har såvidt begynt å få middag på samme tid som oss nå og smake litt mer på vår mat. Ellers sitter hun og diller med noe mens vi spiser, alltid med ved bordet. Kanskje en gang i uken har vi voksenmiddag på kvelden, ofte lørdagskvelden.

Gammel 30-08-13, 09:49   #20
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsomt å lese lister! Siden lørdag har vi hatt følgende:

tomatsuppe (pose) og pannekaker
lammesteik med potetmos, grønne bønner, kantareller og rødvinssjy
fiskegrateng (Findus, men jeg var visst på restaurant og spiste noe langt bedre)
stekt ris (med egg, skinkestrimler og grønnsaker)
pizza på restaurant (Villa Paradiso)
pitabrød med stekt lammekjøtt, salat, tzatziki og diverse andre grønnsaker (og kjøttboller til de som apselutt ikke ville ha lammekjøtt)

… og i dag er det fredag, så da blir det naturligvis taco.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:22.