|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg har skrevet liste over hvem jeg skal kjøpe julegaver til, delt summen på tre og funnet ut hvor mange gaver jeg må kjøpe på lønningsdag i oktober, november og desember.
|
|
|
#2 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Jeg ventet på det da jeg så tråden men ble litt skuffet over at det ble deg denne gang. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
...
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg er ikke begynt å kjøpe presanger, kun kalendergaver. Jeg gleder meg hvert år til juleforberedelsene og liker å ha en lang førjulstid. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
lettere utlada
|
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jada! Klart jeg har begynt planleggingen.
|
|
|
#5 |
|
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg er bare glad for at vi har sol og strålende høstvær slik at jula føles veldig langt unna. Vi kutter mer og mer ned på gaver for hvert år, og småkaker og slikt er ingen her spesielt glad i. Så den eneste planen jeg har for jula er å ikke stresse med den! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Det gjør jeg og! Baker et par sorter bare og kommer til å gå innom bakeren og kjøpe noen hjemmelagede. Vi trenger ikke så mye uansett.
|
|
|
#7 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg har begynt sånn smått å tenke på jula. Eller, på julegavene. Jeg stresser så forbaska mye med julegavene hvert bidige år, synes gavehandling er noe skikkelig herk, dritvanskelig for en som er så creatively challenged som jeg er. Hver eneste år bestemmer jeg meg for å begynne tidlig, type august, og hvert eneste år flakser jeg rundt fra 20.- 23. desember og stresser meg ihjel. Så i år har jeg store planer om å hvertfall få unnagjort litt aktivt tankearbeid tidlig.
|
|
|
#8 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?På tirsdag er det faktisk bare 2 mndr igjen til 1. søndag i advent, og i neste uke er butikkene fulle av julemarsipan.
|
|
|
#9 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Det er jo til å grine av. Handelstanden skulle hatt smekk på fingrene for å drive kommersiell uttynning av jula. Nettopp derfor kommer det ikke så mye som en pepperkakesmule i mitt hus før den 1. Desember.
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Ja. Ikke nok med at jeg vet hvor vi skal feire julaften. Vi har billetter til Nøtteknekkeren i Operaen i midten av desember. Jeg er visst skikkelig frempå i år.
|
|
|
|
#11 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg planlegger neste jul fra romjula året før. Det er jo da jeg sitter midt i det og har klart for meg hva jeg må huske/glemme til neste år. Også har jeg lister jeg tar frem hvert eneste år. Lister for julekort, julegaver, adventskalendergaver, julegaver, ting som ideelt sett bør være gjort i huset i løpet av høsten, aktiviteter for store og små i desember, matliste, selskapsliste, bakeliste... det kan rett og slett ikke bli for mange lister når det kommer til jul. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
By the Sea
|
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Nei, alt til sin tid. Jeg liker å tenke på jul i førjulstiden - nå er det høst!
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg skal i hvert fall nikose meg med julemarsipanen mens den enda er fersk.
|
|
|
#14 |
|
lettere utlada
|
Jeg er så enig..med ALT her. Og jeg skal kose meg med julemarsipanen og julebrusen foran peisovnen i oktober mens andre surmuler "bah, humbug" så mye de vil.
|
|
|
#15 |
|
Kamerat Pære
Det er ikke frykten for å bli lei julen som er min greie. Julen er min store høytid og jeg er utpreget julemenneske -det er vi i hele min slekt. For meg handler det om tradisjoner, måtehold og som jeg sa, eksklusivitet. Hvis julaften var hver lørdag og vi spiste julemat året rundt (eller julegodt i to måneder før jul), hva er da spesielt med Desember og den virkelige julen? For meg er forventningene til alt det julete som skal skje i førjulstiden og under selve feiringen selve greia med jula, alt før blir å vanne det ut. Desember blir ikke spesiell om man har holdt med jul siden August. Men det er meg og sånn jeg har vokst opp.
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Det er enkelte ting jeg venter med jeg også altså. Vi har sterke tradisjoner i julen, og enkelte ting er helt "hellige". Polarexpressen på lillejulaften, den sees KUN da og aldri ellers, det er rene blasfemien. Juletreet pyntes rett før filmen samme kveld, og vi har jo adventslys, adventskalender, julepynt som selvsagt ikke kommer opp før 1. søndag i advent, julestrømpe julaften morgen og annet som kun gjøres i julehøytiden.
|
|
|
#17 |
|
Kamerat Pære
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Jeg ante ikke at dette var en eksklusiv tråd for alle som var tidlig ute, Dixie. Jeg oppfattet spørsmålet i overskriften som rimelig åpent. Og jeg har virkelig aldri klaget over stress, eller opplevd stress, i Desember heller. Jeg forstår selvsagt at man kanskje begynne i November om hele Desember er ala zinatra, men julehandling på sommersalg, det kommer jeg aldri til å forstå.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Det sier jeg ikke at det er, jeg er bare møkklei over folk som klager over hvor tidlig alle begynner juleforberedelsene (snakker ikke om deg), når det jo ikke er tidlig i det hele tatt. Jeg hadde ikke sagt noe om det var et halvt år til jul, men det er knappe 2 mndr til 1. søndag i advent, og da er det rimelig naturlig å begynne å tenke på feks. pakkekalendere som jo ofte tar lang tid, hjemmelagde julegaver som også kan ta lang tid osv. Spesielt med tanke på hvor fort tiden faktisk går. 2 mndr er ingenting.
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg kan finne på å stikke innom en juletråd i juli (OK, september, da) og dåne litt over hvor tidlig det er å prate om julegaver, men jeg utfordrer deg til å finne en eneste tråd der jeg klager over stress i desember. Jeg lar meg ikke stresse av sånne ting i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?Julenisser så sent som i august? Jeg begynner å tenke på julenissene i mars.
|
![]() |
|
|