Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fortell meg om R.O.O.M-gulrotkaken

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-13, 11:58   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fortell meg om R.O.O.M-gulrotkaken

Jeg synes også du skal følge oppskriften NØYE første gang du baker og når du ikke har bakt så mye før. En forutsetning for å kunne justere, slomse og improvisere er at du har koll på originalen, synes jeg.

Kaken blir forresten super med rødbeter!

Gammel 04-10-13, 12:13   #2
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ulempen med å bake denne kaken er at det aldri igjen blir det samme å gå på kafe og kjøpe seg gulrotkake. Hvorfor betale dyrt for et lite kakestykke når man lager en mye bedre kake selv, liksom?

Kaken er enkel å lage den, og man må ha full porsjon med glasur. Min mor, som er en helt gjennomsnittlig baker, prøvde dog å lage kaken en gang, og jeg må innrømme at jeg ikke kjente den igjen. Jeg aner ikke hva hun gjorde, men den var tørrere, lysere og ikke på langt nær så god som når jeg lager den.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 16:54   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ulempen med å bake denne kaken er at det aldri igjen blir det samme å gå på kafe og kjøpe seg gulrotkake. Hvorfor betale dyrt for et lite kakestykke når man lager en mye bedre kake selv, liksom?

Nå har jeg aldri laget ROOM-kaken, men jeg lager en annen gulrotkake hvis oppskrift jeg har delt her inne. Gulrotkake på kafé blir aldri like bra.

Kollegene mine tigger alltid om gulrotkake fra meg når det kommer opp spørsmål om noen kan ta med kake på jobb.

Gammel 04-10-13, 12:18   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange i foreldregenerasjonen "kniper" på godsakene og pisker/rører for mye så røren blir litt flat. [insert anonymt familiemedlem] gjør konsekvent dette.

Gammel 04-10-13, 12:23   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ja, noe var det, selv om hun påstod at hun fulgte oppskriften til punkt og prikke. Hun har også en tendens til å steke kaker til hun er helt sikker på at de er gjennomstekte. Selv om hun utmerket godt vet resultatet av det, greier hun ikke å la være.

Gammel 04-10-13, 12:31   #6
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker Philadelphia kremost.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 12:36   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Philadelphia, ja.

Jeg stekte kaken på varmluft en gang. Heldigvis oppdaget jeg det, slik at jeg fikk tatt den ut litt før, men den var klart tørrere.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 12:39   #8
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg må ha ny stekeovn!

Gammel 04-10-13, 12:47   #9
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg steker alltid på varmluft, men jeg sjekker alltid med nål slik at den ikke steker for lenge.

Gammel 04-10-13, 12:48   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg steker alltid på varmluft, men jeg sjekker alltid med nål slik at den ikke steker for lenge.

Jeg har varmluft, men bruker den aldri. Jeg har ALDRI skjønt når man bruker det og når man ikke bruker det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 12:55   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har varmluft, men bruker den aldri. Jeg har ALDRI skjønt når man bruker det og når man ikke bruker det.

Jeg bruker bare varmluft. Ingenting annet. Over- og undervarme er jo så 1985!

Gammel 04-10-13, 13:02   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg bruker bare varmluft. Ingenting annet. Over- og undervarme er jo så 1985!

Ja, men hvordan funker dette? Når bruker man det, og hva må man passe på? Hva er fordeler og ulemper? Når er det best med over- og undervarme?

Gammel 04-10-13, 13:37   #13
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, men hvordan funker dette? Når bruker man det, og hva må man passe på? Hva er fordeler og ulemper? Når er det best med over- og undervarme?

Deja vu, Hyacinth!

http://www.foreldreportalen.no/forum...light=varmluft

Gammel 28-02-14, 21:50   #14
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

I alle oppskrifter som jeg ikke kjenner, og det står "smør", så lurer jeg på om det er meierismør eller melange? I glasuren, altså. Det er ganske mye smak av meierismør, men melange er jo egentlig ikke smør. Kan dere si hva dere bruker?

Gammel 28-02-14, 21:51   #15
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

I alle oppskrifter som jeg ikke kjenner, og det står "smør", så lurer jeg på om det er meierismør eller melange? I glasuren, altså. Det er ganske mye smak av meierismør, men melange er jo egentlig ikke smør. Kan dere si hva dere bruker?

Jeg mener at smør er smør og ikke margarin. Vi har aldri margarin i hus, så jeg bruker alltid smør.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 12:50   #16
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker varmluft kun til boller, og selv der steker den ujevnt og svir den ene bollen bak i høyre hjørne.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-13, 14:08   #17
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg bruker varmluft kun til boller, og selv der steker den ujevnt og svir den ene bollen bak i høyre hjørne.

Jeg bruker aldri varmluft til baking.

Derimot har jeg stekt boller med grillfunksjon. Det fungerte sånn passe. Det var fordi jeg hadde tusen ting å gjøre i det de små bursdagsgjestene ankom, og pølsene måtte grilles før bollene, og ja ... Jeg skjønte ikke hvorfor bollene ikke oppførte seg som vanlig, de ble mørke oppå men helt lyse ellers. Bollene overlevde og var helt greie.

Gammel 04-10-13, 13:16   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg bruker lite varmluft, den svir bollene bak og de foran blir lyse. Jeg har ikke god nok komfyr, dessuten fungerer det bra med over- og undervarme.

Gammel 04-10-13, 13:17   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg har laget knekkebrød med varmluft, kom jeg på. To brett om gangen. Det underste ble alltid svidd.

Gammel 04-10-13, 13:18   #20
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har laget denne gulrotkaken uten sjokolade og med olivenolje (fordi det var det som var i skapet) og den blir veldig god uansett. Bruker fifty-fifty med Philadelphia og Tine kremost naturell til glasuren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:04.