|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnI forhold til henvisning til abort tenker jeg at det ikke nødvendigvis er så mye bedre for kvinnene som møter fastlegen at fastlegen må henvise på tross av sin overbevisning. Dersom en lege er veldig sterkt i mot abort er det på små steder gjerne noe man vet om eller har en anelse om. Kanskje det er like greit om pasienten i utgangspunktet vises videre til en annen. Nå blir det den ganske abortmotstanderen som også skal stå for veiledningen. En god del leger som er prinsipielt i mot abort velger å henvise fordi de vil beholde muligheten til å veilede. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg er vel uenig med Legeforeningen her, men jeg har lest det som kom derfra og jeg ser at det er litt mer nyansert enn jeg tenkte da jeg fyrte meg opp først. Leger er nødt til å jobbe med etisk vanskelige spørsmål nærmest uansett hvilken spesialitet man velger. Dette må man håndtere for sin egen del. Jeg tror ikke det finnes noen spesialitet hvor man kan være garantert å aldri komme opp i en situasjon hvor man blir bedt om å utføre noe som går på akkord med egen overbevisning. Jeg tror dette er noe av grunnen til at legeforeningen har landet på dette standpunktet.
|
|
|
#3 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnKan eg komme med eit litt ved-sida-av-spørsmål? Er dette med reservasjonsretten eit nyaktualisert tema, eller har det vore diskutert gjennom heile historia til abortloven? Det har jo vore nokre oppslag om seinabort og livreddende behandling på fortidlig fødte i veke 22-23 på naborommet det siste året. Er det slike problemstillinger som aktualiserer dette, eller har enkelte legar "alltid" ønska reservasjonsrett?
|
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNei, for reservasjonsretten for henvisning gjelder jo i all hovedsak abort innen 12 uke, ikke senabort som skal vurderes av nemd.
|
|
|
#5 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnLeger har jo alltid hatt reservasjonsrett for selve inngrepet så vidt jeg vet. Da jeg var student på slutten av 80-tallet, ble alle abortinngrep gjort på fredager, da hadde de som reserverte seg turnusfri, både leger og sykepleiere. Men dette gjaldt bare for selve inngrepet og personalet på operasjonsstua.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDette passer jo med noe av den verdikonservatismen som ligger i høyre.
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDet som er problemet med at Legeforeningen har det standpunktet de har, er at Høyre da med OK samvittighet kan lene seg på at dette er profesjonens eget ståsted.
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnEg kom til å trykke litt rundt, via ein sak som ein perifer bekjent hadde lenka til på facebook. Og det ser ut som om Kristin Clemet og Civitae fleire gonger har samarbeida med motstandarar mot reservasjonsretten tidlegare. Så det er ikkje sikkert Høyre har vore så vanskeleg å få til å gå med på dette, akkurat.
|
|
|
|
#9 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg er som dere andre her imot denne endringen, uansett om det gjelder abort eller assistert befruktning.
|
|
|
#10 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn
Og et annet poeng: jeg antar at reservasjonsretten mot henvisning ikke gir leger lov til å la være å informere om saksgang i abortsaker, jmf. offfentlighetsloven..?
|
|
|
#11 |
|
Travelt opptatt
|
Jeg ville ha ringt rett til gynekologisk hvis jeg var sikker på at det var abort jeg ville ha, men gått til fastlegen hvis jeg var usikker og trengte å vite mer om alternativene. Da blir det helt feil om legen (fagpersonen) sitter der og moraliserer. Det har noe med hvilken rolle jeg forventer å møte. Hadde jeg gått til Amathea eller en prest ville jeg forventet moralske betraktninger (vet at Amathea er mer nøytral i dag enn tidligere), men legen skal i mitt hode være en nøytral part.
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNoe av det som man vet helt sikkert pr i dag er at man ikke får nøytral veiledning av fastleger. Der spriker veiledningen veldig og man kan også bli møtt med "abort er da eneste fornuftige løsning". Uavhengig av resevasjonsrett vil aldri veiledningen bli nøytral, men farget av legens holdninger og verdier. Reservasjonsrett handler så vidt jeg har skjønt om underskriften på henvisningen. Man avviser ikke en pasient som ønsker veiledning om abort. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Hm. Du har rett i at det ikke finnes noe som er nøytralt i denne verden, men så farget som det der håper jeg ingen veileder folk altså. Såpass proff må man greie å være at man ikke pusher i noen retning. Jeg går alltid en runde med meg selv før vanskelige samtaler og tenker på hvordan mine verdier påvirker den saken jeg står oppi og gjør så godt jeg kan for å luke dem ut av ligningen. Det håper jeg alle gjør.
|
|
|
#14 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg er helt enig med HI, og synes at de oppgavene som hører med til legegjerningen - og hovedoppgaven som er å hjelpe pasienten å få den helsehjelp de har krav på - er noe man må finne seg i å utføre når man har valgt å være lege. Har man selv etiske problemer med å utføre oppgaver så bør man velge en spesialitet der problemet unngås. :firkantet:
|
|
|
|
#15 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNå leser jeg at Høyre ikke vil fristille representantene sine i dette spørsmålet, men binde dem til avtalen som er inngått under forhandlingene, og det gjør meg opprørt. Dette spørsmålet har ikke vært en sak i valgkampen, og Høyre har ikke signalisert tidligere at reservasjonsrett var noe de gikk inn for, så her føler jeg at velgerne blir ført bak lyset i et viktig spørsmål.
|
|
|
|
#16 |
|
Off the map.
|
Enig. De er nok bastet og bundet til den avtalen, den ligger til grunn for hele regjeringserklæringen. Men det burde jo ikke være nødvendig, all den tid at Venstre + Høyre +FrP er større enn 50%. Hva har Krf bidratt med til regjeringsplattformen foruten dette her, som de andre allerede ikke var enige om?
|
|
|
#18 |
|
Trøtt
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg syns dette var en bra kommentar: http://www.bt.no/meninger/debatt/Slu...n-2990041.html
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det syns eg og. Den er eit svar på lederen som stod i Bergens Tidende på søndag der avisa seier ja til reservasjonsrett :
|
|
|
#20 |
|
Off the map.
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNår man leser i kommentarfeltene, så undres jeg over debatteknikken. Det man diskuterer er reservasjonsretten. Men argumentasjonen angriper selve retten til selvbestemt abort. Da må de jo heller gå for å få forandret den loven da ? (Ikke det at jeg tror at de greier det, men argumentasjonen henger ikke på greip)
|
![]() |
|
|