|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Jeg lurer på hva skolen tenker om meg. Det er mannen som møter på alt. Absolutt alt. Nå sitter han og drikker kaffe med de andre foreldrene på trinnet.
![]() |
#42 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?
De tenker nok at du er bare minutter fra skilsmisse.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Ringskrømt
|
Jeg tror du har rett i at dette er grovt forenklet, for jeg ser ikke helt hvordan det første du skriver står i motsetning til det siste? At noen trives der de er født og oppvokst, finner kjærligheten og slår seg ned uten å måtte ta opp skyhøye lån i banken, utelukker vel ikke "oppgradering" i form av vanskelige bøker, meningsfull jobb og givende dager? Jeg skjønner ikke hvorfor karrierejag, lange arbeidsdager, lite tid sammen med barna, skyhøye boutgifter og overprisede hotellferier skal utklasse deltidsarbeid (som gjerne lar seg gjøre når man har fått tomt gratis!), tid med barna, telttur i skogen og solslikking i syden? Er det det kulturelle du mener mangler i siste scenario? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Står på egne ben
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Her gjør mannen alt husarbeidet, og jeg er hovedforsørger. Kan bli spennende å se hvor lenge vi varer da.
![]() |
#48 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig enig med deg.
![]() |
#49 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Hvis jeg skjønner Poly riktig, så er det ikke snakk om hva som utklasser hva. De som er fornøyd med ting som de er og alltid har vært, er naturlig nok mer tilbøyelig til å ikke ønske endring (kanskje inkludert skilsmisse). Hypotesen er at det er en opphoping av disse blant par med tradisjonell kjønnsfordeling, og det tenker jeg er en rimelig forutsetning. Det er også sannsynlig at det er flere av disse blant dem som forblir på hjemstedet sitt enn blant dem som bryter opp og drar til storbyer. Ikke minst fordi det der er økonomisk mulig å opprettholde at ikke begge jobber.
![]() |
#50 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Det er virkelig ikke noe galt med å være enkel å glede, aka mye lykkelig, altså. Jeg er enkel selv, selv om jeg trenger det urbane livet for å gjøre det.
![]() |
#51 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Jeg er tydeligvis ikke urban nok. :aner ikke hva Xich Lo er: |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Panzerekstremfeminist
|
Vietnamesisk restaurant midt i sentrum av hovedstaden, sier google. Med gode anmeldelser.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Ringskrømt
|
Men gjelder det bare bygder? Hva hvis man er fra en by, og Norge har ingen store byer sånn egentlig, er man "enkel" hvis man slår seg ned og blir værende i byen man er født og oppvokst i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Prettiest mess ever seen
|
Men du kan da ikke ekstrapolere den veien? Det er større sjanse for at du er tradisjonalist hvis du velger å slå deg ned i nabohuset til foreldrene dine enn hvis du flytter til en annen by. Uavhengig av land og by, sånn sett, men jeg er ganske sikker på at fenomenet er hyppigst i småbyer og på bygda. Det er også ganske logisk, siden det gjerne er jobb og studier som får folk til å flytte i første omgang, og det er det mest av i større byer.
![]() |
#55 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Når det er sagt, så er det som nevnt mange her jeg bor som har besteforeldre i skolekretsene, så det finnes småbygder i storbyer også. Og noen av dem er ganske tradisjonelle, noen har flyttet tilbake mer ved en tilfeldighet - som i Lillesand. Vi snakker bare om den statistiske opphopningen.
![]() |
#57 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Altså, jeg kan godt dra den lenger også, hvis jeg vil pusse på meg halve FP. Jeg tror også man blir mer kunnskapsrik og opplyst av å reise og flytte og ha jobb utenfor hjemmet og ha boksirkler og se eksperimentelt teater og av og til opera. Ergo kan man godt påstå at sannsynligheten for at du er oppegående er større hvis du bor i en større by enn i en mindre by - det er en utmerket VG-måte å fremstille det på.
![]() |
#58 |
Glamorøs
|
Litt enkel i hodet er en ting, men det var ikke slik Polyanna brukte enkel.
![]() |
#59 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Større risiko for skilsmisse om mannen gjør mer husarbeid?Kanskje Radøy var å trekke det litt langt.
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 18-10-13 kl 12:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|