Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-13, 20:48   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

I tillegg er jo Hovin, Sinsen, disen, grefsen og Kjelsås også teknisk sett øst, og det nyanserer jo bare ytterligere.

Hovin og Sinsen er nå øst både teknisk og i ånden, vil jeg si. Disen, Grefsen og Kjelsås er jeg enig i at er åndelig vest.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:38   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Grunnen til at jeg reagerer på polariseringene er fordi det er store middelkasseområder både øst og vest. Høybråten, gamle furuset og Grorud, Ammerud inn mot marka, hellerud, godlia, deler av Oppsal, ulsrud, abilsø, strekningen bøler-skullerud, langerud, Ekeberg, Lambertseter og Nordstrand er jo alle østkantsteder med en velmøblert og ganske stor øver middelklasse. Hvis man polariserer slik at man setter Tøyen skole opp mot smedstad eller ris, så blir jo forskjellene gigantiske. Men de forskjellene er jo ikke sannheten om forskjellen på øst og vest i Oslo.

Nei, klart det ikke er det? (Det vet vel alle håper jeg). Samtidig vil jeg påstå at det er litt mer homogene forhold på flere vestkantskoler enn på østkanten? Eller tar jeg feil? Villaområdene på østkanten deler vel i større grad skoer med blokkbebyggelse og større variasjon i befolkningen enn i vest? Og så kommer det selvfølgelig an på hva man kaller øst og vest også. Jeg er klar over det.

Og så er det vel ingen tilfeldighet at skoler som tøyen ligger nettopp på østkanten.

Gammel 18-10-13, 19:35   #3
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Kanskje det er det at Bærum/Oslo Vest er så profilert og med tydelige stereotyper som gjør det? Jeg vil tro kanskje Bergensere har det litt på samme måte i Oslo? Hva sier dere Bergensere?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 19:44   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt mer homogent i vest.

Av og til føles det som om å fortsatt bo på 70-tallet (bare MED penger): Nesten alle er hvite, nesten alle bor i enebolig/rekkehus, en god del har deltidsarbeidende/hjemmeværende mødre, nesten alle er slanke (barn og voksne), nesten ingen er skilt.

Gammel 18-10-13, 19:46   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Absolutt mer homogent i vest.

Av og til føles det som om å fortsatt bo på 70-tallet (bare MED penger): Nesten alle er hvite, nesten alle bor i enebolig/rekkehus, en god del har deltidsarbeidende/hjemmeværende mødre, nesten alle er slanke (barn og voksne), nesten ingen er skilt.

Det er dette som av og til gjør det litt fornøyelig å diskutere/snakke med folk fra de litt mer skjermede områdene i vest. Av og til er det akkurat som om de glemmer at det ikke er sånn overalt. Og det er jo lett å skjønne, man kalibrerer jo normalnivået sitt etter det man ser rundt seg.

Gammel 18-10-13, 19:55   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For sånn er det virkelig ikke her jeg bor.

Det som skremmer meg er de folka jeg møter i jobbsammenheng som tror at det er sånn overalt. For det finnes faktisk folk som tror det: "Hæ? Men alle tjener da over 6G?" Heldigvis er det ikke så mange av dem, og jeg tror de blir færre og færre.

Gammel 18-10-13, 20:23   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg tror vi bygderømlinger glemmer er hvor mye mindre homogent det har blitt på bygda siden vi flyttet derfra. Både asylmottak, bosetning av flyktninger og generell arbeidsinnvandring har gjort i hvert fall min hjembygd mye mindre homogen enn der jeg bor nå. Og siden det er mindre forhold så blir de mye tettere integrert der enn det lett kan bli i Oslo.

Gammel 18-10-13, 20:49   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bor i Bærum vest. Da eldstemann startet på skolen her i 2000, var han skolens mest eksotiske, med utenlandsk far og et unorsk etternavn. I dag så jeg gjennom årets elevkatalog. Og du verden så mange nasjonaliteter det er på skolen nå. Så det har gått radigt. Hvorfor vet jeg ikke. Men ting har skjedd. Jeg er ikke så aktiv i nærmiljøet, men jeg håper det har blitt røsket litt i den snevre tankegangen jeg møtte på her i området tidligere.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:51   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen.

Polyanna: Sagene og Grünerløkka var ikke særlig hipt på midten av nittitallet, nei. Men Sagene har aldri vært farlig, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-13, 20:56   #10
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bodde på Bjølsen en periode rundt 1993/95. Jeg jobbet samtidig i et firma der stort sett alle bodde langt vest. De syntes det var veldig eksotisk at jeg bodde der jeg bodde.

Gammel 18-10-13, 21:10   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg bodde på Bjølsen en periode rundt 1993/95. Jeg jobbet samtidig i et firma der stort sett alle bodde langt vest. De syntes det var veldig eksotisk at jeg bodde der jeg bodde.

Jeg kjøpte leilighet på Torshov i 1995. Reaksjonene var sånn:

Gammel 18-10-13, 21:13   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da kan dere kanskje forstå at vi som har bodd i det strøket på både 70- 80- og 90-tallet kan være litt på defensiven?

Gammel 18-10-13, 21:47   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Da kan dere kanskje forstå at vi som har bodd i det strøket på både 70- 80- og 90-tallet kan være litt på defensiven?

Joda, absolutt.

Gammel 18-10-13, 21:26   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adm.dir. på denne jobben uttalte følgende (jeg holdt på å sprute ut i latter) da vi i en samtale kom inn på Torshov:
"Tåschåv? Nja, der har jeg vært en gang. Det var et pussig sted."

Gammel 18-10-13, 22:03   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke så mange fordommer, har jobbet tett på områdene langs banen øst og sørøst i fem år. Men det er gammel erfaring. Tilfeldig likevel at vi er her, så på like mange boliger på Østensjø.

Jeg har dialekt og blir aldri satt i bås. Har bodd på Sagene og Kjelsås fra 1997 til 2005, og fikk med en pen prisvekst. Har også fått med meg drapene i Nordre Gravlund, Sandakerveien, de var tett på. Og den sjakkrutede BMVen ved legevakta. Jeg gikk forbi bilen, vet fortsatt ikke om det var før eller etter hendelsen, folk sto å måpte, men området var ikke sperret av. Sånt skjer, men en kort periode var det litt for mye.

Gammel 18-10-13, 21:06   #16
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har villaene i Sinsen haveby, da. Og blokkene på Disen.

Joa. Men Sinsen nedenfor toglinja kan ikke være vest i noen tenkelig forstand, altså.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 21:48   #17
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

... Grünerløkka var ikke særlig hipt på midten av nittitallet, nei.

Nei, det kan jeg skrive under paa. Jeg kjöpte meg leilighet der paa den tiden (flyttet fra Majorstuen), og fikk hele tiden spörsmaal av mine venner eller folk jeg traff om hvorfor i all verden jeg som hadde raad til aa bo et annet sted (siv.ök. jobb), kjöpte leilighet der. Det var absolutt ikke akseptert og langtifra hipt, men jeg trivdes kjempegodt likevel :sjokkert:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-13, 22:19   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Skånsk ( selv om jeg ikke egentlig kommer fra Skåne, men hele 2 km unna grensen )

Jeg elsker skånsk! Det er den fineste svenske dialekten.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Nei, det kan jeg skrive under paa. Jeg kjöpte meg leilighet der paa den tiden (flyttet fra Majorstuen), og fikk hele tiden spörsmaal av mine venner eller folk jeg traff om hvorfor i all verden jeg som hadde raad til aa bo et annet sted (siv.ök. jobb), kjöpte leilighet der. Det var absolutt ikke akseptert og langtifra hipt, men jeg trivdes kjempegodt likevel :sjokkert:

Jeg også. Jeg kjøpte leilighet der i 1993. Og det var jo et varp. Superbillig leilighet som jeg kunne selge i 2001 for mange hundre ganger det jeg kjøpte den for. Jeg har fremdeles ikke boliglån på grunn av det.

Gammel 23-10-13, 09:32   #19
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

[quote=Tallulah;3827700
Jeg også. Jeg kjøpte leilighet der i 1993. Og det var jo et varp. Superbillig leilighet som jeg kunne selge i 2001 for mange hundre ganger det jeg kjøpte den for. Jeg har fremdeles ikke boliglån på grunn av det. [/QUOTE]

Mange hundre ganger kjöpsprisen mener du vel ikke??

Jeg kjöpte min i 1993 og solgte den for nesten tre ganger kjöpspris da jeg flyttet ut av Norge i slutten av 1996. Jeg husker at jeg nesten hadde daarlig samvittighet overfor kjöper fordi den var saa "dyr". Etterpaa har jeg angret bittert paa at jeg ikke beholdt den og solgte senere, selv om jeg egentlig er glad for at jeg slapp aa ha leietakere etter at jeg selv var utvandret. Naa gaar vel saanne leiligheter for omtrent 20 ganger kjöpsprisen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 10:42   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Mange hundre ganger kjöpsprisen mener du vel ikke??

Haha, nei, det ble litt voldsomt! Jeg kjøte for 180' og solgte for 990'.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.