Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-13, 14:29   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Jeg tror neppe det er Halloween sin feil at folk tror på ånder altså. Eller populærkulturen generelt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 14:32   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror neppe det er Halloween sin feil at folk tror på ånder altså. Eller populærkulturen generelt.

Språket ungdommer og en del voksne bruker når dere "moderne" åndetro blir kommunisert er hentet fra populærkultur. Bilder og univers likeså. Det har endret seg veldig raskt.

Jeg synes det er spennende å gå i dialog på dette, men at dette påvirker åndetro. Det er jeg ganske sikker på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 14:34   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, åpenbart ikke alene. Men den totale mengden av vampyrgreier, spartikkelmysteriegreier, supernaturalgreier, psycic-greier - jeg tror det bidrar i den retningen. Jeg føler at det før var et tydeligere skille mellom det som åpenbart var en "vanlig krimfilm eller drama" og det som var "skrekk og spøkelser og overnaturlig". Nå har man MANGE serier som den Medium-serien, der det at det finnes en etterforsker med overnaturlige evner er en integrert del av en ellers helt vanlig krimserie.

Gammel 31-10-13, 14:31   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også med på lekelandhatingen.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 14:31   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forresten litt der at jeg ikke egentlig er for eller mot Halloween, jeg bare synes det er så sliihiitsomt. Tårnfrid her som knapt har et pusterom i dagene, dermed kan slike eventer vippe meg helt av pinnen. Men, vi gjør det jo fordet da.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 17:56   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Jeg er forresten litt der at jeg ikke egentlig er for eller mot Halloween, jeg bare synes det er så sliihiitsomt. Tårnfrid her som knapt har et pusterom i dagene, dermed kan slike eventer vippe meg helt av pinnen. Men, vi gjør det jo fordet da.

Akkurat.

Gammel 31-10-13, 14:32   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker Halloween. Men jeg liker ikke godteritiggingen, og det går en grense for hvor morsomt jeg synes alt det virkelig groteske er.

Gresskar er gøy. Kle seg ut er gøy (det trenger absolutt ikke være skummelt). Lage litt ekstra ut av maten er gøy. En fest i hverdagen er gøy. And so on. Masse som er kjekt med Halloween selv om man ikke dyrker død og fordervelse, synes jeg.

Gammel 31-10-13, 14:34   #8
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg er helt på linje med deg, Polyanna. Jeg forsøkte å tute med ulvene i fjor. Da var jeg ute på isete villaveier i stiv kuling og regn, med ansvaret for en håndfull små hekser. Prøvde å holde oversikten over dem blant trettenhundre andre små hekser, men etter hvert måtte jeg justere ned, og fokuserte på å ikke få noen i manko, antallmessig. Noen gråt av kulde, andre av redsel over halve, blodige kropper som lå henslengt i hagene boretter. Aldri mer, sa jeg da.

Aftenposten skrev for flere uker siden at Halloween er kommet for å bli, og at vi foreldre pent må omfavne denne nye tradisjonen. Men jeg har det bare ikke i meg, og heldigvis ble Ullungen jublende glad da jeg foreslo badeland og pizza i kveld.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 14:38   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ellers stoiske og nøkterne 11-åring kom sent i går kveld hikstegråtende ut fra rommet sitt. Noen hadde vist ham bilder fra det halloween-drapet og fortalt ham at det var SANT (og det er det jo), og fra en halloweenfest. Og jeg var ute på et foreldremøte, og han hadde fått for seg at jeg var på halloweenfest og kanskje ville bli myrdet. Han takler fiksjon veldig greit, men skumle ting som han skjønner er sanne blir han veldig skremt av.

Gammel 31-10-13, 14:39   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det var jo litt utenom sammenhengen, men det er noe med sammenblandingen av hygge og virkelig Uhygge jeg misliker.

Gammel 31-10-13, 14:39   #11
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har skjeletter og gravstøtter og full pakke. Og synes at en hver anledning til å samle en gjeng og være sammen er en god ting. I år orker jeg ikke lage fest, men neste år er Halloween på en fredag, da blir det party. Arrangerte tre år i USA (midt i eksamensperioden), og det var utrolig gøy. Men der er jo "alle" med. Det er en egen stemning over det.

Jeg lærte jo til og med sette pris på de sinnsyke utendørs juledekorasjonene også.

Gammel 31-10-13, 16:11   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Vi har skjeletter og gravstøtter og full pakke. Og synes at en hver anledning til å samle en gjeng og være sammen er en god ting. I år orker jeg ikke lage fest, men neste år er Halloween på en fredag, da blir det party. Arrangerte tre år i USA (midt i eksamensperioden), og det var utrolig gøy. Men der er jo "alle" med. Det er en egen stemning over det.

Jeg lærte jo til og med sette pris på de sinnsyke utendørs juledekorasjonene også.

Jeg har aldri vært i USA, allikevel er jeg superfan av Halloween og misunner Halloween-kulturen der borte. Årh, som jeg håper vi en dag får det slik her også! Jeg får flass av all sytingen om Halloween, egentlig (skjønner jo de som synes det er litt slitsomt altså, men reagerer på all sytingen om hvor kommersielt det er osv). Og Hallo Venn er det latterligste jeg noensinne har vært borti.

Gammel 01-11-13, 23:57   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Halloween i USA er virkelig gøy.

Men
Et år var jeg på Horror Night i Universal Studios i Florida. Grusomt! Aldri vært så redd og skremt i mitt liv.

Gammel 02-11-13, 00:01   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må jo bare dele dette diktet som jeg kom over på face:

Ding dong sier klokka. "Har du en kjeks?" Utenfor står det en søt liten heks.
"Nei," brøler sofaen - "Vik fra min dør. Gå hjem og gjør slikt som VI gjorde før".
...
"Vi, hvem er det," lurer småheksa på. "Er det de gamle, de syke og grå?"
"Nei," brøler stemmen, "jeg er trettiseks! Men skikkene våre var bedre, din heks."

Heksa hun tenker litt mer, før hun spør: "hva er det du misliker sterkt at jeg gjør?"

"Du tigger ved døra og skremmer min hund.
Du støtter Amerika, grådige munn.
Den skikken du har, har du lært et sted. Ta den tilbake og la meg i fred."

"Jeg så det på Tv, jeg kan ei gå dit. Men skikkene der, jo de kommer seg hit".
I stua blir stillheten ruvende stor. "Så skikkene sprer seg SLIK på vår jord?"

"Javisst," svarer heksa, "slik er det nu. Men hvordan dette var før, det vet du."

"Bedre" er svaret. "Snillere da. Da danset vi rundt og var hoppende glad.

Gresskar var fremmed, og skremming var ut. Vi var gode barn, og vi trodde på Gud.

Vi hadde ei penger!" (Nå er hun i fistel). "Vi spiste ei godis, til jul åt vi tistel!

Forresten, vi fikk ingenting, lille krek, mens DU og din søster får knask, klem og knep!"

"Men tiden den går,"sier småheksa så.
Ingenting før var slik det er nå! Noe er bedre, og noe er ei, noe vi mister og får på vår vei".

En meter kostyme snur seg og går. Kurven er tom, dett var dett for i år.
Inne i stuen fortæres en kjeks.
Utkledd som kvinne, egentlig heks.

Sist redigert av My : 02-11-13 kl 00:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 00:10   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at det må være helt legitimt å si at man ikke har snop. På en hyggelig måte. Jeg er enig med Katta at man kan ikke tvinge folk inn i en tradisjon, og særlig ikke når det gjelder å komme og tigge snop (som jo er det de gjør).

Selv i Bergen med etablert julebukktradisjon har jeg da opplevd at vi ringer på dørene til folk som litt forfjamset sier at "beklager, men vi har ikke noe". Da synger jentene høflig sangen likevel og går videre. Selvsagt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 14:59   #16
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driver jo i skrivende stund og planlegger panikkpynting av inngangspartiet i kveld liksom, så noe entusiasme er det vel hos meg også.

minibolle mai 2012
Gammel 31-10-13, 15:11   #17
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker godt å få utkledde barn på døra, jeg. At man oppfatter det som «tigging» er jo bare et tegn på at «kontrakten» ikke er ferdigskrevet ennå. Klart halloween blir en kjip dag om man sitter inne med lyset av og har forbannet seg på at ingen skal få så mye som en eneste liten karamell.

Gammel 31-10-13, 15:13   #18
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Det ER jo morsomt!

Gammel 31-10-13, 15:13   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg liker godteribiten godt, jeg. (Jeg har sære unger som bare liker halvparten av godisen de får = masse rester til meg! )

Gammel 31-10-13, 15:14   #20
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Haha, gærninger!

Hvilken dingsebutikk er best for sånne billige effekter forresten? Er Nille greit? Fake spindelvev and such? Og innpakka godis? Hvor mye godis må jeg kjøpe? Hvor mye godis deler dere ut til hver?

minibolle mai 2012
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.