Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-13, 22:21   #1
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva med å dele julaften?
Spis kl 17.00 med svigers, åpne gavene fra dem.
Send dem hjem og fortsett julaften i eget tempo?

Vi deler julaften i to når vi er mange. 7 unger gir et så stort hav av gaver at det lar seg ikke gjennomføre på en kveld. Vips, litt julaften dagen etter også.

Det blir jo kjempestress. Greit nok dersom man er mange, men to 'gamle' ekstra trenger da ikke eget opplegg. Enten så velger de å komme til middag klokken 18, med påfølgende pakkeåpning i deres tempo, eller så holder de seg hjemme. Selvsagt (mener jeg) er det mannen som bør snakke med dem.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:36   #2
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hva mener mannen din da, Taien? Det må da være opp til han å sette krav til foreldrene sine? Han må da ordne det der?

Man skulle tro det. Men for han er det hipp som happ, han er vant med stresset deres på julaften, så han forholder seg nøytral... og det gjør han stort sett bestandig. (Og jada, det fører til flammende tordentaler fra hans andre halvdel i ny og ne. )

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Enig. Den som arrangerer julaften må få lov å ha regien, og den svigermoren hørtes ikke ut som noen drøm å ha i hus på julaften.

Min svigermor ER i bunn og grunn en ok dame og vil helst bare vel, men akkurat på julaften er hun et julemonster! Et STRESSA julemonster.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hva med å dele julaften?
Spis kl 17.00 med svigers, åpne gavene fra dem.
Send dem hjem og fortsett julaften i eget tempo?

Vi deler julaften i to når vi er mange. 7 unger gir et så stort hav av gaver at det lar seg ikke gjennomføre på en kveld. Vips, litt julaften dagen etter også.

Det er helt uaktuelt! Vi er ikke mange, om de er med er vi 5 voksne og 2 barn. Det blir ekstra stress. Jeg vil veldig gjerne ha en rolig og fin feiring.

Dette blir første året med nisse. Vi skal "bytte" nisse med en nabo oppi gata. Mannen der kommer til oss, og jeg går opp der litt etter (eller før alt etter som). Og svigermor har jo allerede prøvd seg på at "nissen finnes jo ikke". Og det ble IKKE mottatt særlig godt fra meg. (Har skrevet om det før.)

Gammel 05-11-13, 22:14   #3
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man kan jo lure på hvorfor dine svigerinner har sluttet å feire jul.

Overlat det til mannen. Hvis han vil invitere dem så gjør han det, og hvis ikke så slapp du det denne julen i hvert fall.

Det høres jo ut som du har forsøkt å få dem til å forstå hvordan du vil ha det, men ikke nådd helt frem. Akkurat tidpunktet for middagen er det jo dere som bestemmer uansett. Er ikke maten klar, så er den ikke det. Når det gjelder julegavestresset så vet jeg ikke hva du skal gjøre. Vi hadde en sånn julegjest noen år, og jeg holdt på å bli sprø. H*n overhørte mine formaninger og kjørte på, og jeg ble rimelig muggen og skarp i tonen etter hvert. Skjønner ikke hvorfor denne personen har sluttet å feire jul sammen med oss.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:18   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde overlatt det til mannen.

Mine svigers har feiret jul alene mange ganger, tror jeg. Vi er faktisk ikke sikker, for de har verken invitert oss til dem eller invitert seg til oss. De har faktisk ikke nevnt jul i det hele tatt, bortsett fra til barna da. De har sagt til barna at "det hadde vært veldig koselig å feire jul sammen".

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:23   #5
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo nødvendigvis ikke så ille å være alene på julaften? De er jo to stk. Det kan jo hende de synes det er godt å få være bare seg, og ikke måtte forholde seg til andre, og få styre og stelle på sitt vis. Jeg synes "folk flest" har en altfor innarbeidet "ingen skal være alene på julaften"- holdning, det er jo ikke sikkert det er en sannhet at det er en dum ting.

Jeg tenker at dette ville jeg overlatt til mannen, og hvis mannen synes dette var viktig, så ville jeg gått for den løsningen som mkj skriver i innlegg nr 26. La det fremgå tydelig hvordan det skal være, så står de fritt til å takke nei om det ikke passer dem. (Og ellers, om det skulle skjære seg, så kan du jo avtale med ungene på forhånd at dersom svigermor kupper det hele, så sparer de halvparten av gavene til dagen etterpå, så har dere en backupplan også).

Men du MÅ ikke invitere.

Gammel 05-11-13, 22:50   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg synes "folk flest" har en altfor innarbeidet "ingen skal være alene på julaften"- holdning, det er jo ikke sikkert det er en sannhet at det er en dum ting.

Jeg skrev "ufrivillig alene". Det er ingenting i veien for å være alene på julaften, hvis man liker det slik. Om man derimot er av typen som liker å samle familien, ha barn rundt seg og ha den gode stemningen kan julefeiring alene eller i tosomhet bli ganske stusselig. Jeg hadde som sagt ikke ønsket at noen i familien skulle ha det slik hvis det ikke var fordi de ønsket det selv.

Gammel 05-11-13, 22:57   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tilpasser meg besøk, jeg MÅ ikke på død og liv ha julen på min måte selv om den (alltid) blir feiret i mitt hus.. I år feirer vi sammen med nevø og nevø sin kjæreste og da tenker jeg at den unge damen feks skal få en dessert hun liker. Og om vi feirer sammen med små barn kan vi fint spise klokka 16.30. Vi kan også droppe alkohol til maten om vi feirer sammen med noen som finner det problematisk.

Jeg er også der. Men jeg blir trassig om folk sutrer over mine tradisjoner og vaner i mitt hus. Ellers er jeg veldig for å tilrettelegge og det er ikke viktig for meg å spise på et visst tidspunkt. Jeg syns det er viktig at gjestene har det hyggelig også.

Så her handler det vel mest om at svigers er utakknemlige, ikke at man ikke kan tilrettelegge

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 23:02   #8
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er også der. Men jeg blir trassig om folk sutrer over mine tradisjoner og vaner i mitt hus. Ellers er jeg veldig for å tilrettelegge og det er ikke viktig for meg å spise på et visst tidspunkt. Jeg syns det er viktig at gjestene har det hyggelig også.

Så her handler det vel mest om at svigers er utakknemlige, ikke at man ikke kan tilrettelegge

Ja det er det jeg også føler.
Og jeg kan tilrettelegge det meste jeg. At vi kan spise 17:30 i stedet for 18:00, helt ok. Ville de hatt en annen middag hadde jeg glatt laget dobbel julemiddag, og det samme med dessert. (Nå er vi samstemte på det da i alle fall.) Men når det kommer til pakkeutdelingen er jeg steil. Det kaoset de har, med at alle pakkene blir hevet ut i en fart og at ingen ser hva noen av de andre får....jeg virkelig misliker det STERKT!
Der blir det "Mitt hus, mine regler" kjenner jeg.

Gammel 05-11-13, 23:20   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pakkekaos er alt blir delt ut fortest mulig, er helt uaktuelt her i huset. Verste jeg vet! Her bruker vi GOD tid på pakkene, og én og én åpner sin pakke.

Gammel 05-11-13, 22:25   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For meg er middag klokken 17, når julen ringes inn, en selvfølge, men jeg finner meg i at det serveres til andre tider når jeg er andre steder, så får andre finne seg i at det serveres til lyden av kirkeklokkene hos meg.

Gavene, der hadde jeg nok vært truendes til å la mannen (eller pappa, eller for den del gjort det selv, men MEG hadde nok i alle fall jentungen kommet til å oppdage var borte da) være nisse, som delte ut ALLE gavene, i akkurat det tempo jeg hadde bestemt (og det er i en fart som lar ungene få glede av å åpne pakkene, og mor tid til skrive ned hva de har fått) og nåde den som forsøker å ta noe ut av nissens sekk før nissen deler det ut, fy da svigermor!

Det er jo meget mulig nissefar ville trenge mer enn en sekk for å få med seg alle disse gavene, og at de kanskje lå under treet eller noe, men NISSEN deler ut pakker, og svigermødre holder seg på avstand. Funker fint inntil ungene er for store for nisse, i alle fall... (forutsetter selvsagt at nisse passer inn i dine juleplaner da, men han er selvsagt hos oss)

Vi feirer hjemme for første gang i år. Mine foreldre kommer antakelig, jeg har forsøkt på formidle at svigermor med eller uten en datter eller to eller hvem nå enn hun vil ha med seg, er hjertelig velkommen, men må nok ta direkte kontakt for å få noe svar.

Men da til julefeiring på VÅRE premisser, ja. Jeg vurderer til og med å kutte ut den tvingende nødvendige riskremen til dessert.... men det avhenger av om mannen god tar det, og når jeg tenker meg om liker guttungen godt riskrem, så vi må vel bare ha det. Jeg skal selvsagt uansett lage riskrem, bare lurer egenltig mest på om jeg skal lage noe annet OGSÅ, men om det bare er meg som vil ha noe annet, så er det ikke noe vits.

Sist redigert av Malama : 06-11-13 kl 14:23.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:28   #11
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Ganske fint å feire julaften hjemme egentlig, selv om det unektelig er litt stress..Jeg får ihvertfall den maten/drikken jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil Så får de som har lyst komme, og det virker det heldigvis som de fleste vil

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:30   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilpasser meg besøk, jeg MÅ ikke på død og liv ha julen på min måte selv om den (alltid) blir feiret i mitt hus.. I år feirer vi sammen med nevø og nevø sin kjæreste og da tenker jeg at den unge damen feks skal få en dessert hun liker. Og om vi feirer sammen med små barn kan vi fint spise klokka 16.30. Vi kan også droppe alkohol til maten om vi feirer sammen med noen som finner det problematisk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 22:30   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er blitt veldig egoistisk når det gjelder julefeiringen. Jeg ønsker en rolig og avslappet feiring som vi alle kan kose seg med, og dermed er det ikke alle som inviteres hit, og ikke alle invitasjoner vi takker ja til. Folk som ikke ønsker seg samme type julefaften må jo ha det bedre hver for seg den dagen..? Resten av juledagene er jeg langt mer fleksibel.

Gammel 05-11-13, 22:39   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er blitt veldig egoistisk når det gjelder julefeiringen. Jeg ønsker en rolig og avslappet feiring som vi alle kan kose seg med, og dermed er det ikke alle som inviteres hit, og ikke alle invitasjoner vi takker ja til. Folk som ikke ønsker seg samme type julefaften må jo ha det bedre hver for seg den dagen..? Resten av juledagene er jeg langt mer fleksibel.

Jeg er også mye mer fleksibel de andre dagene.
Jeg tror jeg foreslår at vi kan komme dit 1.dag (de vil alltid ha oss på middagsbesøk i jula) og så kan vi ta pakkeutdeling med pakker fra dem til ungene og omvendt da. Det burde vel være en grei løsning?
For jeg kjenner mer og mer at jeg VIL ha den fine rolige julaften som jeg er vant med, og som jeg ønsker å vise ungene og gi dem.
Unger og mann stikker uansett innom der på formiddagen julaften tenker jeg.

Gammel 05-11-13, 22:54   #15
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Julaften her i huset foregår på våre premisser, og det må de som vil feire sammen med oss bare forholde seg til. Noe annet hadde faktisk ikke kommet på tale kjenner jeg.

Nå har vi vel egentlig aldri måtte si så mye om dette til noen av våre gjester, men jeg og mannen diskuterte dette for noen år siden da det kom oss for øret at ventede gjester helst så at middag og gaver var ferdig til ca 18.30 pga barns leggetid. Det var noe vi overhodet ikke ville gå med på, men tror gjestene innså det og la kravene litt tilsides.

I ditt tilfelle Taien, så ville jeg vært klar til dem på at julaften skal feires slik dere ønsker det. Jeg ville vel kanskje vurdert å fremskyndet maten litt for å møte dem der, mens gavene skulle taes på min måte.
Jeg ville nok også fått mannen til å legge dette frem for dem.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 23:26   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva synes mannen? Synes han dere bør invitere dem? Jeg synes jo at et opplegg der din mor er invitert hver jul, mens hans foreldre bare er velkommen annenhver jul er litt snodig. Men jeg skjønner at det er masete å ha dem på besøk. Og det er vanskelig å invitere noen med en ferdig pakke grensesetting.

Gammel 05-11-13, 23:32   #17
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Hva synes mannen? Synes han dere bør invitere dem? Jeg synes jo at et opplegg der din mor er invitert hver jul, mens hans foreldre bare er velkommen annenhver jul er litt snodig. Men jeg skjønner at det er masete å ha dem på besøk. Og det er vanskelig å invitere noen med en ferdig pakke grensesetting.

Min mor er med hver jul for hun har bare oss. Hadde hun ikke vært med hadde hun vært helt alene.
Det er jo ikke det at de ikke er velkomne, for det er de. Men jeg skulle bare ønske de (hun) klarte å legge fra seg stresset og maset ved døra! Da hadde jeg ønsket dem velkommen med åpne armer.
(Vil bare også presisere at svigers inviterer min mor til julefeiring/påske osv for de vet at hun er helt alene, så de har stor forståelse og viser veldig omtanke for henne altså.)

Gammel 06-11-13, 00:35   #18
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Den enkleste løsningen er vel å sende svigers på julefest til Knerten
Neida, vi måtte også ta kontroll over julefeiringa. Foreldrene mine som bor i samme by som oss forventa at vi skulle ta med oss selv og alle pakkene og feire julaften hos dem, noe som var koselig, for all del. Det er bare det at når man "blir voksen" og har sin egen familie, så vil man gjerne skape sine egne juletradisjoner, noe ungene våre kan glede seg å komme hjem til. Det burde vel ikke være så vanskelig å forklare for din svigermor, at det er viktig for dere å skape deres egen juletradisjon nå når dere er en familie. De er hjertelig velkommen til å delta, men at det er dere som bestemmer hvordan det skal være. Foreldrene mine feirer fremdeles jul sammen med oss, men nå som gjester og ikke vertskap, og jeg tror egentlig de synes akkurat det er helt topp

Gammel 06-11-13, 01:22   #19
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Foreldrene mine som bor i samme by som oss forventa at vi skulle ta med oss selv og alle pakkene og feire julaften hos dem, noe som var koselig, for all del. Det er bare det at når man "blir voksen" og har sin egen familie, så vil man gjerne skape sine egne juletradisjoner, noe ungene våre kan glede seg å komme hjem til.

Det å skape en egen jul er for meg veldig viktig! Å gi barna den gleden av å ha vår jul. Jeg har selv vokst opp med en meget forutsigbar jul, og det var bare herlig. Og deretter veldig vanskelig å bryte ut av da jeg fikk meg kjæreste og senere en svigerfamilie, og deling av jul ble et tema...

De første årene jeg og mannen var sammen, så var vi hver for oss på julaften. Han hos sine, jeg hos mine.

Så kom den tiden at vi ville feire jul sammen, men ikke alene bare oss to. Annenhver jul hos hans foreldre og mine ble dermed innført. Og jeg skal glatt innrømme at jeg gråt mine fortvilte tårer da jeg måtte innse at barndommens jul for første gang ikke skulle komme. Det verste var da maten. Jul er for meg pinnekjøtt, og svigerforeldrene mine hadde tradisjon med stek... Jeg var bunnløst fortvilt

Men svigermors stek var god, og mamma toppet det hele med å bryte helt ut av sitt faste julemønster, hvor hun droppet lutefisken 1. juledag og serverte pinnekjøtt da. Til ære for meg.

De første julene etter at jenta vår kom, så fortsatte vi å dele oss til våre foreldre, men ønsket om egen jul kom raskt. Det ble tidlig slik at mannens foreldre kom hit til oss. Jeg hadde da gitt mannen klar beskjed om at vår jul er pinnekjøtt, noe han respekterte. Den første jula her med svigerforeldre og svigerinne, så hadde svigermor med stek i tillegg til mitt pinnekjøtt. De var jo ikke vant til sau liksom. Vel, steken ble nesten ikke rørt, mens pinnekjøttet fikk ben å gå på, og jeg har ikke sett en stek i huset etter det

Etter at vår jul ble innført, så har det vært oss 4 og svigerfamilien her. Noen ganger bare svigerforeldrene mine, og noen ganger mannens søster med familie. Jeg har slitt litt med det at mine aldri har vært her, men det er bare tull av meg, all den tid vi har hatt en åpen dialog på det, og de har fått tilbudet før jeg har invitert andre. Mamma og pappa bor nordpå, og de julene de har vært her i byen, så har de valgt søstrene mine. Kan nok virke egoistisk, men de begynner å dra på årene, og helsa er dårlig, så de har valgt det rolige alternativet. Altså hos de som ikke har hatt små og tildels bråkete barn i hus. Helt greit for meg, siden jeg ser argumentene dere.

Jeg har mange ganger tenkt at vår jul har blitt min jul, og følt meg litt egoistisk der. Jeg mener...jeg har fått inn alle mine ønsker, mens mannen har gått fra alt han vokste opp med. Men det er noe som har kommet naturlig. Han ble glad i pinnekjøttet da han ble presentert for det, og kan vel ikke se for seg noe annet nå.

Vår jul er viktig, og for et par år siden så oppdaget jeg hvor viktig den faktisk er for meg. Mannen skulle være ute på jobb i jula, og jeg så anledningen til å kanskje reise opp til mine foreldre da, men når det kom til stykket så konkluderte jeg med at vi blir her. Jeg følte ikke for å bryte den tradisjonen vi har bygd opp. (heller ikke å pakke to barn og alle gaver på toget og reise opp, men det er en annen sak)

Sporet helt av her nå, men poenget er at juletradisjoner er viktig, og de som vil komme i vårt hjem for å ta del i julen, de må da også finne seg i å ta del i våre tradisjoner. Passer ikke de inn i gjestenes ønsker og planer, så får de heller finne på noe annet. Vår jul er hellig!!

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 01:35   #20
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Send dem til Knerten

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:15.