|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julaftendilemma
Det blir jo kjempestress. Greit nok dersom man er mange, men to 'gamle' ekstra trenger da ikke eget opplegg. Enten så velger de å komme til middag klokken 18, med påfølgende pakkeåpning i deres tempo, eller så holder de seg hjemme. Selvsagt (mener jeg) er det mannen som bør snakke med dem. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
lettere utlada
|
Man skulle tro det.
Min svigermor ER i bunn og grunn en ok dame og vil helst bare vel, men akkurat på julaften er hun et julemonster! Et STRESSA julemonster.
Det er helt uaktuelt! Vi er ikke mange, om de er med er vi 5 voksne og 2 barn. Det blir ekstra stress. Jeg vil veldig gjerne ha en rolig og fin feiring.
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftendilemmaMan kan jo lure på hvorfor dine svigerinner har sluttet å feire jul. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JulaftendilemmaJeg hadde overlatt det til mannen. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Live and let live
|
Sv: JulaftendilemmaMen det er jo nødvendigvis ikke så ille å være alene på julaften? De er jo to stk. Det kan jo hende de synes det er godt å få være bare seg, og ikke måtte forholde seg til andre, og få styre og stelle på sitt vis. Jeg synes "folk flest" har en altfor innarbeidet "ingen skal være alene på julaften"- holdning, det er jo ikke sikkert det er en sannhet at det er en dum ting.
|
|
|
#6 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg er også der. Men jeg blir trassig om folk sutrer over mine tradisjoner og vaner i mitt hus. Ellers er jeg veldig for å tilrettelegge og det er ikke viktig for meg å spise på et visst tidspunkt. Jeg syns det er viktig at gjestene har det hyggelig også.
|
|
|
#8 |
|
lettere utlada
|
Ja det er det jeg også føler.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: JulaftendilemmaPakkekaos er alt blir delt ut fortest mulig, er helt uaktuelt her i huset. Verste jeg vet! Her bruker vi GOD tid på pakkene, og én og én åpner sin pakke.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: JulaftendilemmaFor meg er middag klokken 17, når julen ringes inn, en selvfølge, men jeg finner meg i at det serveres til andre tider når jeg er andre steder, så får andre finne seg i at det serveres til lyden av kirkeklokkene hos meg.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 06-11-13 kl 14:23. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: JulaftendilemmaGanske fint å feire julaften hjemme egentlig, selv om det unektelig er litt stress..Jeg får ihvertfall den maten/drikken jeg vil ha til det tidspunktet jeg vil |
|
|
|
|
|
#12 |
|
© All rights reserved
|
Sv: JulaftendilemmaJeg tilpasser meg besøk, jeg MÅ ikke på død og liv ha julen på min måte selv om den (alltid) blir feiret i mitt hus.. I år feirer vi sammen med nevø og nevø sin kjæreste og da tenker jeg at den unge damen feks skal få en dessert hun liker. Og om vi feirer sammen med små barn kan vi fint spise klokka 16.30. Vi kan også droppe alkohol til maten om vi feirer sammen med noen som finner det problematisk. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: JulaftendilemmaJeg er blitt veldig egoistisk når det gjelder julefeiringen. Jeg ønsker en rolig og avslappet feiring som vi alle kan kose seg med, og dermed er det ikke alle som inviteres hit, og ikke alle invitasjoner vi takker ja til. Folk som ikke ønsker seg samme type julefaften må jo ha det bedre hver for seg den dagen..? Resten av juledagene er jeg langt mer fleksibel.
|
|
|
|
#14 |
|
lettere utlada
|
Jeg er også mye mer fleksibel de andre dagene.
|
|
|
#15 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: JulaftendilemmaJulaften her i huset foregår på våre premisser, og det må de som vil feire sammen med oss bare forholde seg til. Noe annet hadde faktisk ikke kommet på tale kjenner jeg.
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: JulaftendilemmaHva synes mannen? Synes han dere bør invitere dem? Jeg synes jo at et opplegg der din mor er invitert hver jul, mens hans foreldre bare er velkommen annenhver jul er litt snodig. Men jeg skjønner at det er masete å ha dem på besøk. Og det er vanskelig å invitere noen med en ferdig pakke grensesetting.
|
|
|
#17 |
|
lettere utlada
|
Min mor er med hver jul for hun har bare oss. Hadde hun ikke vært med hadde hun vært helt alene.
|
|
|
#18 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: JulaftendilemmaDen enkleste løsningen er vel å sende svigers på julefest til Knerten
|
|
|
|
#19 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Det å skape en egen jul er for meg veldig viktig! Å gi barna den gleden av å ha vår jul. Jeg har selv vokst opp med en meget forutsigbar jul, og det var bare herlig. Og deretter veldig vanskelig å bryte ut av da jeg fikk meg kjæreste og senere en svigerfamilie, og deling av jul ble et tema...
|
![]() |
|
|