Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser du fenalår? Når er det "best"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Spiser du fenalår? Når er det "best"?
Liker ikke/spiser ikke fenalår 23 17,69%
Jeg/vi spiser fenalår når som helst på året 69 53,08%
Jeg/vi spiser fenalår kun i julen 22 16,92%
Jeg/vi spiser fenalår kun på vinteren 3 2,31%
Jeg/vi spiser fenalår kun på sommeren 1 0,77%
Spekemat 12 9,23%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-15, 16:37   #1
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser du fenalår? Når er det "best"?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hele året. Fenalår passer ypperlig til tørr vin med bobler.

Berre elske når eg får enda fleire anledningar å drikke tørr vin med bobler

Forøvrig er fenalår julemat i min heim. Skiva fenalår i sånn pakke spise eg aldri.

Gammel 09-11-15, 09:28   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hele fenalår kjøpes inn til fest, enten det er jul, 17. mai eller St. Hans. Vi har akkurat skrapet det vi hadde til sist familieselskap, kokte kraft til lapskaus på det. Veldig godt!

Fenalår er favoritten min på spekebordet, så det hender jeg kjøper ferdig skåret også til grautpinn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 11:59   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fenalår og spekeskinke er når som helst. Spesielt til 17.mai og andre festdager der det er fint med koldtbord.

Gammel 09-11-15, 15:47   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Fenalår og spekeskinke er når som helst. Spesielt til 17.mai og andre festdager der det er fint med koldtbord.

I jula er det lite fenalår her. Da er det så mye annet som står på matprogrammet, at det blir ikke plass. Men resten av året ...

Gammel 09-11-15, 12:03   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forbinder det ikke med noe spesiell årstid, men er ikke begeistret for norsk spekemat generelt, og ikke for fenalår spesielt. Jeg liker ikke den harske sauefettsmaken blandet med alt for mye salt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-15, 17:10   #6
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg liker ikke den harske sauefettsmaken blandet med alt for mye salt.

Der tror jeg du satte fingeren på hvorfor jeg ikke kan fordra hverken fenalår eller pinnekjøtt.

Gammel 09-11-15, 15:24   #7
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke "kjøpe-fenalår" spesielt godt.

Men det vi tørker selv!! Kjøper lamme-slakt, salter og tørker. Det smaker virkelig annerledes

Gammel 09-11-15, 15:33   #8
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gleder meg helt SYKT til fenalår når jeg er ferdig med denne graviditeten.

Gammel 09-11-15, 16:25   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Jeg gleder meg helt SYKT til fenalår når jeg er ferdig med denne graviditeten.

Jeg også.

Baby bør ikke komme mye på overtid, fenalåret er klart til jul og jeg vil også ha en smak!! (Termin 10.1)

Gammel 09-11-15, 18:00   #10
Stellebord

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg også.

Baby bør ikke komme mye på overtid, fenalåret er klart til jul og jeg vil også ha en smak!! (Termin 10.1)

Og pinnekjøtt uten halsbrann etterpå!

Gammel 09-11-15, 18:18   #11
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forbinder det mest med jul egentlig, men kan fint spise det andre ganger også.

Gammel 10-11-15, 09:14   #12
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fenalår er alltid best.

Jeg er veldig glad i lammekjøtt, så alt sånt er alltid best.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 10:12   #13
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde helt glemt at jeg spurte om dette for ett år siden.
Nå fikk jeg vilt lyst på fenalår.

Men hva syns dere er best? Skåret fenalår (vakuumpakket) eller hele lår? Jeg syns det er MYE bedre smak av det hele låret, og kjøper sjelden skåret fenalår.
Jeg pleier å ha potetsalat, eggerøre og godt flatbrød ved siden. Hva bruker dere?

Gammel 10-11-15, 11:42   #14
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Men hva syns dere er best? Skåret fenalår (vakuumpakket) eller hele lår? Jeg syns det er MYE bedre smak av det hele låret, og kjøper sjelden skåret fenalår.

Helt er best, men siden det koser skjorta og siden jeg elsker det på brødskiva, så kjøper jeg ofte oppskåret.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-15, 10:20   #15
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Synes eggerøre og godt brød eller flatbrød passer godt til. Nå ble jeg sulten!

Gammel 10-11-15, 10:38   #16
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Helt lår og ferdigpakket kan ikke sammenlignes, førstnevnte er absolutt best.

Jeg bruker flatbrød og rømme til fenalår.

Gammel 10-11-15, 15:10   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Helt lår, uten tvil, det andre spiser jeg ikke egentlig.

Av de kjøpte lårene er det også stor forskjell, ikke alle er like gode, og ingen vacuumpakket industritørket lår kommer opp mot det hjemmesaltede og tørkede vi har til jul!

Gammel 10-11-15, 22:00   #18
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Helt lår, uten tvil, det andre spiser jeg ikke egentlig.

Av de kjøpte lårene er det også stor forskjell, ikke alle er like gode, og ingen vacuumpakket industritørket lår kommer opp mot det hjemmesaltede og tørkede vi har til jul!

Jeg har dessverre ikke smakt noe annet enn de vakuumpakkede, industritørkede tror jeg. Men jeg tror så gjerne at det dere salter og tørker selv er bedre!
Jeg vurderer å kjøpe på slakteren nå om et par uker, der henger de klare nå. Jeg føler meg som Mikkel Rev i stabburshuset, når jeg er innom slakteren.

Gammel 10-11-15, 22:30   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Det er jo noe med å saltes først med grovsalt som gnis inn daglig, deretter lang tid i saltlake, før det henges til tørk på loftet, med ei vifte til hjelp, som naturlig nok gir en annen effekt enn indistriproduksjon hvor salt punktsprøytes inn og tørkingen slett ikke tar så lang tid som på loftet...

Men det finnes gode kjøpelår også altså, det gjør det.

Det som er ferdig oppskåret synes jeg har lite med fenalår å gjøre, firkantet og med harskt fett hver gang jeg har smakt, ikke disse tunne, lange, røde skivene vi skjærer av låret...

åhh.... som jeg gleder meg! Baby kan gjerne komme en uke før termin....

Gammel 10-11-15, 22:33   #20
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Standard

Jeg forstår deg. Det var det jeg gledet meg mest til når jeg gikk gravid: spise fenalår og brie.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.