Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor langt sør har du sett nordlys?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-13, 22:17   #41
Mirmell
Bør lage seg en tittel selv

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Sv: Hvor langt sør har du sett nordlys?

Samme filmen:
http://vimeo.com/16917950

Gammel 11-12-13, 22:24   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mirmell, her.

Denne har en bekjent av meg laget. Fine bilder og det er jo et ganske fascinerende fenomen.

(Kilde: youtube.com)

Guri, så vakkert!

Og nydelig musikk.

Hvor lenge varer et nordlys? Minutter? Hele natta? Begge deler ?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 22:27   #43
Mirmell

Mirmell sin avatar

Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Varierer veldig. Noen ganger ser man bare et glimt, andre ganger varer det i timesvis.

Gammel 11-12-13, 22:29   #44
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordlyset viser seg gjerne i timesvis, men det kan også plutselig komme og gå. Det er så uregjerlig og det er noe av det fascinerende. Villt og vakkert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 22:34   #45
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Har sett nordlyset over trondheim flere ganger.

Gammel 11-12-13, 22:39   #46
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Guri, så nydelig!
Har aldri sett nordlyset jeg. Skulle gjerne opplevd det en gang. Det ser helt magisk ut!

Gammel 11-12-13, 22:48   #47
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Jeg bor så langt syd i Telemark som det går an å komme og har sett nordlys flere ganger. Vi hadde en periode for ca 15-16 år siden, da var det nesten litt "vanlig". Ikke så storslagent og alltid bare i hvitt og grønt.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:22   #48
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes jo det er et flott skue og blir gjerne stående og se litt på det om det er ekstra sterkt. Men jeg tenker ikke "Wow!", etter å ha sett det nesten hver eneste vinter i 30 år (bodde i Oslo noen år, da så jeg det jo ikke). Bor i Finnmark.

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg ser det ofte, men jeg er nok en sånn som ikke helt bryr seg så mye. Joda, det er flott og fint, men det er jo nærmest dagligdags i mørketiden.
Jeg bor nord i Nordland.

Jepp, det er flott, men jeg tar ikke av, akkurat. (Oppvokst i Vesterålen, bodd 20 år i Tromsø.)

Sånn apropos blasert: Det første året her i byen delte jeg og en venninne hjemmefra stue med to jenter fra hhv. Kristiansand og Stavanger. En kveld begynte de å virre rundt og kakle som forvirrede høns, lete frem kamera og i det hele tatt. Da vi endelig skjønte at det var nordlyset som frembrakte denne underlige oppførselen, kikket jeg og venninnen på hverandre, ristet på hodet og fortsatte å se på tv. Og jeg synes fortsatt folk som betaler en formue og reiser halve kloden rundt for å se nordlyset er fullstendig kreisi.

Gammel 11-12-13, 23:27   #49
Mirmell

Mirmell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Og jeg synes fortsatt folk som betaler en formue og reiser halve kloden rundt for å se nordlyset er fullstendig kreisi.

Jeg tipper spanjolene, grekerne osv. synes vi er rimelig kreisi som betaler en liten formue for å ligge på solsengene i 40 grader, to uker i strekk.

Gammel 11-12-13, 23:32   #50
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper spanjolene, grekerne osv. synes vi er rimelig kreisi som betaler en liten formue for å ligge på solsengene i 40 grader, to uker i strekk.

Definitivt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 23:41   #51
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Godt poeng, selv om jeg personlig synes det er enda mer kreisi.

Gammel 11-12-13, 23:55   #52
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bloopy, sjekk på nordlysvarselet når du skal ha sjans til å se det, kikk mot nord så ser du det Hvis du følger med værvarsel eller av og til i avisene pleier det å stå også, hvis det er ekstra høy sjans for å se det. Sørpå må du finne deg et stupmørkt sted, uten lysforurensing - evt må du vite om den så du ikke tror gjenskinnnet fra hovedflyplassen eller fra nærmeste tettsted er nordlys f.eks. Aller helst bør du stå så mørkt til at du også kan se melkeveien ( som jo er et syn i seg selv), og da ser du sikkert noen stjerneskudd eller satellitter også. Skjerm for siden av øynene hbis det er litt lyspunkter og sånt, og glo mot nord for det du er verdt. Plutselig ser du det!

Jeg så det ofte (-ish) på vei hjem til fenstad i bil også, ingen møtende traffikk og lasangt utti ødemarka

Dette bildet fant jeg på nett og det viser veldig svakt nordlys (den grønna stripa)

Sist redigert av m^2 : 12-12-13 kl 19:58.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 00:07   #53
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Her i nord er nordlyset så intens at de vanligste fargene er grønt og hvitt. I august og september når det ennå er lyst utover kveldene, sees nordlyset som et svakt gløs som på M^2's bilde. Anbefaler egentlig å søke opp på youtube den der Joanna Lumley filmen hvor hun jakter på nordlyset, den er morsom Også kan jeg anbefale nordlys-appen til Kjell Henriksen instituttet på Svalbard, veldig bra nordlysvarsel på den.

Gammel 12-12-13, 00:10   #54
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Saltfjellet. Men jeg skjønner jo at jeg har tapt konkurransen i hvor langt sør man har sett Nordlyset.

Gammel 12-12-13, 00:17   #55
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har sett nordlys på Sjusjøen. Nordpå har det ikke vært nordlys de gangene jeg har vært der vinterstid.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 01:23   #56
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nordlys er vakkert og fascinerende!!

Ser det endel her i Trondheim, men har ikke opplevd det ennå i år.

Det har jeg

Har sett det lenger sør også. Men opplevde det klart oftere da vi bodde i Troms. De jeg har sett her i sør har for det meste vært i hvitt og grønt. Lenger nord har det vært mer farger, gjerne rødt også, selv om grønt/hvitt fortsatt er det vanligste.

Gammel 12-12-13, 08:30   #57
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

På Rømskog. Av alle ting, natt til 1. september!

Her oppe er det nordlys stadig vekk. Jeg har bodd her mesteparten av mitt liv, og det er fremdeles noe av det vakreste jeg ser.

Gammel 12-12-13, 08:46   #58
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett det i Vestfold, men det er ikke veldig ofte det skjer.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 09:01   #59
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i Rogaland har det vært mye nordlys i høst. Jeg har en kollega som er over snittet interessert, og han har stadig vært ute nattestid og knipset flotte bilder!
Jeg har ikke sett live selv.

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-13, 09:02   #60
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må sjekke værmeldinger, laste ned app og ta med meg mannen en tur til Tromsø eller no tror jeg. Jeg har lyst til å se det danse over himmelen!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:05.