Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-14, 10:43   #41
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utfører du arbeidsoppgaver som ikke er iht. utdannelse/stillingsbeskrivelse

Veldig enig med Teofelia.

Hvis rektor mener at rene vinduer fremmer læring mer enn at lærerne bruker tid til elev- og undervisningsrelaterte oppgaver, ville jeg bedt om at hun eller han la fram forskning for å underbygge dette. Noe jeg er 99,99 % sikker på at ikke finnes.

Det er faktisk å undergrave egen profesjon å si ja til slike oppgaver.

Gammel 09-02-14, 10:52   #42
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med Teofelia jeg også. Ett er at man undergraver egen profesjon og jobb, et annet moment er faktisk at man undergraver den andre yrkesgruppen, som her vil være renholdere.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:05   #43
cora
både her og der

cora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Da jeg jobbet på en liten ungdomsskole, fikk vi beskjed om at vi hadde ansvar for å rydde (ta ut alle pulter og stoler) og vaske klasserom, pulter, garderober osv. før sommerferien. Alle tok i et tak, ingen protesterte.... Nå jobber jeg i vgs, og det ville ikke falt meg inn å gjøre noe lignende. Jeg gjør stort sett det som ligger innenfor "stillingsinstruksen" nå.

Gammel 09-02-14, 11:08   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det som er litt trist er at siste året har presset med ekstraoppgaver som ikke naturlig hører under meg ( var adminoppgv tidligere) blitt lagt til mine oppgaver. Dette fører til at jeg nesten utelukkende gjør for- og etterarbeid hjemme og derfor går over tidsrammen min.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:10   #45
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Valget er jo kopipapir, blyanter, viskelær, kulepenner, tilgang på diverse læresider fra forlag, dopapir, tørkepapir, såpe osv. og vindusvask. Vi vasker i fellestid og sånn ellers utenom, og vi har nok ikke regnet på hva det koster, for vi gjør det vel egentlig gratis.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:11   #46
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Men jeg vasker ikke vinduer. Det hadde ikke ramlet meg inn.

Gammel 09-02-14, 11:12   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Fellestid er da lønnet tid. Det er det i alle fall hos oss.

Gammel 09-02-14, 11:14   #48
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, men vi bruker ikke mye fellestid, får kanskje 20-30 minutter en gang. Men vi har nå en dugnadsånd på skolen, da. Sikkert dumt og vi er litt enige i det. Vi har også sponset diverse ting som har med det pedagogiske opplegget å gjøre, som vi ikke har penger til. Kun snakk om en hundrelapp til sammen kanskje. Og ja, det undergraver nok oss selv, men samtidig vil vi jo gi elevene fullverdig tilbud, og jeg vet det er dobbeltmoral altså.

Gammel 09-02-14, 11:14   #49
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Da jeg jobbet på en liten ungdomsskole, fikk vi beskjed om at vi hadde ansvar for å rydde (ta ut alle pulter og stoler) og vaske klasserom, pulter, garderober osv. før sommerferien. Alle tok i et tak, ingen protesterte.... Nå jobber jeg i vgs, og det ville ikke falt meg inn å gjøre noe lignende. Jeg gjør stort sett det som ligger innenfor "stillingsinstruksen" nå.

Dette er selvsagt på begge skolene jeg har jobbet - lærere og elever vasker klasserommene før sommeren før de overlates til neste trinn. Har ikke falt meg inn som unaturlig en gang...

Gammel 09-02-14, 11:14   #50
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Dette er selvsagt på begge skolene jeg har jobbet - lærere og elever vasker klasserommene før sommeren før de overlates til neste trinn. Har ikke falt meg inn som unaturlig en gang...

Ikke meg heller!

Gammel 09-02-14, 11:15   #51
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Valget er jo kopipapir, blyanter, viskelær, kulepenner, tilgang på diverse læresider fra forlag, dopapir, tørkepapir, såpe osv. og vindusvask. Vi vasker i fellestid og sånn ellers utenom, og vi har nok ikke regnet på hva det koster, for vi gjør det vel egentlig gratis.

Det er jo nettopp sånn det er. Lærere føler seg medansvarlige for at budsjettet skal gå opp rett og slett. Egentlig positivt da - hvis bare arbeidsgiver ikke hadde tatt det for gitt og utnyttet det stadig mer.

Gammel 09-02-14, 11:16   #52
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Da jeg jobbet på en liten ungdomsskole, fikk vi beskjed om at vi hadde ansvar for å rydde (ta ut alle pulter og stoler) og vaske klasserom, pulter, garderober osv. før sommerferien. Alle tok i et tak, ingen protesterte....

Og enda er det noen som lurer på hvorfor folk synes lærerne har for lang ferie ...

Seriøst altså, hvis man skal komme noen vei med arbeidstidsforhandlinger, så lærerstanden slutte å gjøre renholdsoppgaver, sy gardiner og male vegger på dugnad.

Den eneste logiske reaksjonen på "vi bruker arbeidstiden på å rydde og vaske", er "ja, men da stemmer det jo at dere har for mye fritid i arbeidet deres. Da er det klart det er rom for innstramminger i arbeidstid".

Man kan ikke på den ene siden klage over at det er for lite tid til retting, forberedelser og kontakt med elevene, og på den andre siden si ja til dugnadsarbeid. Enten så har man tid nok i jobben sin til tilleggsoppgaver, og da kan man slutte å klage, eller så har man det ikke, og da er et av de viktigste stegene å rydde bort oppgaver som spiser av tiden til kjerneoppgavene. Og akkurat den kampen må man ta selv, om så på individnivå, hvis det ikke funker på avdelingsnivå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:18   #53
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullstendig enig med Teofelia.
Og jeg forstår ikke at dere godtar det, selv om dere blir uten kopipapir og blyanter.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:20   #54
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og enda er det noen som lurer på hvorfor folk synes lærerne har for lang ferie ...

Seriøst altså, hvis man skal komme noen vei med arbeidstidsforhandlinger, så lærerstanden slutte å gjøre renholdsoppgaver, sy gardiner og male vegger på dugnad.

Den eneste logiske reaksjonen på "vi bruker arbeidstiden på å rydde og vaske", er "ja, men da stemmer det jo at dere har for mye fritid i arbeidet deres. Da er det klart det er rom for innstramminger i arbeidstid".

Man kan ikke på den ene siden klage over at det er for lite tid til retting, forberedelser og kontakt med elevene, og på den andre siden si ja til dugnadsarbeid. Enten så har man tid nok i jobben sin, og da kan man slutte å klage, eller så har man det ikke, og da er et av de viktigste stegene å rydde bort oppgaver som spiser av tiden til kjerneoppgavene. Og akkurat den kampen må man ta selv, om så på individnivå, hvis det ikke funker på avdelingsnivå.

Ta det med ro - dugnadsånden kommer til å bli kraftig redusert i den nærmeste framtid.

Men saken er jo den at det amylin beskriver føles som en del av jobben for å drive en skole, ikke som dugnadsarbeid. Det er bare en av alle tingene som må gjøres - som å plastre elever, tørke spy hvis noen kaster opp, følge til legen hvis noen skader seg, skru i en skinne til en skuff som er løs, osv.

Gammel 09-02-14, 11:20   #55
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Dette gjøres jo ikke i arbeidstida, dette er dugnad som utføres utenom arbeidstid for at skolen har for lite penger. Disse arbeidstidene gjør at vi f.eks. er på jobb 12 timer hver dag en uke også drar man hjem og retter prøver og planlegger undervisning. Det er noe med at hvor lenge har du lyst til å jobbe med vinduer du ikke kan se ut av pga skitt? Hvor store skal hybelkaninene på gulvet være før det gjøres noe med det? Hvor mye støv skal dekke hyllene før det blir vasket vekk? Noen ganger står det stygge ord med lim på vinduene? Det er snakk om miljøet elevene og lærer skal tilbringe dagen i. Ja, det er fritida mi, men jeg har ikke lyst til å jobbe i et klasserom hvor elevene kan sparke fotball med hybelkaninene og sola ikke skinner gjennom vinduet fordi vinduene er for møkkete. Da låser jeg meg inn med vaskebøtte og fille på lørdag og vasker. Og jeg vet jeg ikke burde, men jeg skal faktisk jobbe i det klasserommet.

Gammel 09-02-14, 11:21   #56
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men vi bruker ikke mye fellestid, får kanskje 20-30 minutter en gang. Men vi har nå en dugnadsånd på skolen, da. Sikkert dumt og vi er litt enige i det. Vi har også sponset diverse ting som har med det pedagogiske opplegget å gjøre, som vi ikke har penger til. Kun snakk om en hundrelapp til sammen kanskje. Og ja, det undergraver nok oss selv, men samtidig vil vi jo gi elevene fullverdig tilbud, og jeg vet det er dobbeltmoral altså.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men på hvilken måte er vindusvask utført av lærerne med å gi elevene et fullverdig tilbud? Jeg synes det blir llitt vanskelig å ta læreres problemer med for stort arbeidspress på alvor, når dere forteller i neste åndedrag at dere tar på dere slike oppgaver - og kaller det dugnadsånd.

Samtidig håper jeg at det dere forteller er enkelthistorier og ikke gjeldende for norske lærere generelt.

At klassene rydder ut av rommet før sommerferien er jo en selvfølge, men som renholder ville jeg oppleve det som usolidarisk hvis dere i tillegg tok støvtørking og annen vask. Det samme med vindusvask.

Gammel 09-02-14, 11:22   #57
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Renholdere har i sin stillingsinstruks om ikke å vaske over en viss høyde, og over den høyden er det hyller og skap. Vindusvask inngår heller ikke i en renholders stillingstruks ei heller å tømme papirsøppel og plastsøppel. Vasking av spy og bæsj er heller inn under deres stillingsinstruks.

Gammel 09-02-14, 11:22   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere gjør det utenom arbeidstid, i tid dere ellers ville hatt fritid, så gjør dere det gratis. Og da er jo det opplagte spørsmålet: HVORFOR??

Hvis dere gjør det i tid dere ellers ville brukt til å være lærere, så er det ikke gratis. Da er det arbeidstid, og arbeidstid koster, både i form av lønn og i form av tid som tas fra elevene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-14, 11:24   #59
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis dere gjør det utenom arbeidstid, i tid dere ellers ville hatt fritid, så gjør dere det gratis. Og da er jo det opplagte spørsmålet: HVORFOR??

Hvis dere gjør det i tid dere ellers ville brukt til å være lærere, så er det ikke gratis. Da er det arbeidstid, og arbeidstid koster, både i form av lønn og i form av tid som tas fra elevene.

Fordi det koster meg mindre å bruke timer på vindsusvask, enn det koster meg å kjøpe papir, blyanter, kulepenner, tusjer, dopapir, tørkepapir og bøker.

Gammel 09-02-14, 11:24   #60
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det finnes noe helsetilsyn evt barnevern man kan melde til hvis ungene må jobbe i uhygieniske lokaler, gjør det ikke? Dere dekker jo over problemet, amylin.

Og - sponse jobben med en hundrelapp hver? Haha.
Jeg har betalt for "kontorkunsten" min selv, og de bildene tar jeg selvsagt med meg når jeg slutter en gang.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.