Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hamster eller marsvin

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-14, 20:32   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hamster eller marsvin

Ja marsvin trenger å få C-vitaminer gjennom kosten fordi de ikke produserer dette vitaminet selv. Det er veldig kjekt for de å være ute om sommeren, de gnager gresset ned til bakkenivå på null time og de elsker sol.

Gammel 21-02-14, 21:08   #2
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi gir pellets(fór) fra Tam med c-vitamin, i tillegg får de c-vitamin i vannet.
Pass på at dere ikke kjøper multivitamin, det er ikke det samme.
Vi har alltid brokkoli, agurk, paprika og gulrot i kjøleskapet.
Bruker en blanding av flis og miljøstrø(veldig bra mot lukt).
Vi bytter på buret ca hver tredje/fjerde dag.
Hender at jeg måker ut tissehjørnet så holder man lukten borte, bæsjen lukter ikke.
Kjøper høy på Europris og flis på Felleskjøpet, ellers er vi gode kunder hos Tam.

Agurk er godteri, som de får begrenset av.
Gjerne lokkemat og kos i fanget.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 21:16   #3
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på Maxbo og henter sagflis på saga der selv et par ganger i året. Står der med bøndene som henter store tilhengerlass. Henter i store søppelsekker. Det går mye flis om en bruker flis, og da er det dyrt å kjøpe på dyrebutikker eller liknende.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-14, 21:33   #4
Guttemammis

Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg er på Maxbo og henter sagflis på saga der selv et par ganger i året. Står der med bøndene som henter store tilhengerlass. Henter i store søppelsekker. Det går mye flis om en bruker flis, og da er det dyrt å kjøpe på dyrebutikker eller liknende.

Oi, kan man gjøre det?
Er det gratis?
Vi fikk beskjed om å bruke pellets(miljøstrø) sammen med flis for de sliper
klør og tenner (gnager) på det.
Med bare flis synes jeg det stinker fort i buret.

Nå sier mannen her at de sager impregnerte materiale og at det kan være giftig.

Gammel 21-02-14, 21:37   #5
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke gratis flis nei på sagbruket, men mye billigere enn å kjøpe andre steder. Jeg presser hardt i søppelsekker og får mye oppi en stor sekk. Miljøstrø får du rimelig på felleskjøpet. Kjøper sekker med 6mm fyringspellets. Marsvin bør ikke gå på bare fyringspellets fordi har så små føtter, men den kan blandes inn i flis, og det er bare minst 1/4 del av prisen de har i dyrebutikkene. Fyringspellets har god oppsugingsevne på tiss. Fyringspelletsen på Felleskjøpet kan brukes til dyr pga. at den ikke har noen tilsetningsstoffer og er ren sammenpresset flis. Marsvinet kan få kvister til å gnage på, men det er ikke det som sliper tennene deres, det er mengder av høy som gjør og er viktigste kilden til å gjøre det. Klørne må vi klippe på marsvinet uansett, så om de ikke blir slipet gjør ikke noe. De vokser så fort allikevel, at en må klippe dem med jevne mellomrom.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 01:56   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Skulle jeg velge mellom marsvin og hamster, så ville det blitt marsvin, helt klart. Mye pga det sosiale, og mye pga levealder. 2 år, som er snittalder for et hamster, er fryktelig kort tid. Kanskje spesielt for et barn.

Vi har kanin. Han er storesøster sin, men alle har ansvar for han. Han blir 7 år i år, og for en herlig skapning. Vil tro kanin på mange måter kan sammenlignes med marsvin, men tror de kanskje er enda litt mer sosiale.

Vår er innekanin. Han bor inne på syrommet mitt, og er mye løs i stuen. Ikke noe problem med gnaging på hverken det ene eller det andre. Han er borti ledninger ja, men enten så markerer han på de, eller så flytter han dem unna, om de ligger i veien for han.

Hadde forresten en morsom opplevelse med marsvin nå i vinterferien. Vi var på besøk hos noen som har to marsvin, og datteren i huset ville vise oss noe. Dyrene sto på stuen, og hun gikk på kjøkkenet for å skjære opp agurk til de. Hun ba oss lytte til lydene på kjøkkenet, og på dyrene.

Vel, vi hørte hun åpne kjøleskapet og ta ut noe, og så kommer det "klikket" av at kniven har gått gjennom agurken og ned i skjærefjøla. I det den lyden kom, så satte begge marsvinene i gang å skrike!! De viste helt tydelig hva den lyden betydde, og de ble superivrige.

Jeg hadde aldri trodd at et marsvin kunne skjønne såpass.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-14, 22:46   #7
Guttemammis

Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hadde forresten en morsom opplevelse med marsvin nå i vinterferien. Vi var på besøk hos noen som har to marsvin, og datteren i huset ville vise oss noe. Dyrene sto på stuen, og hun gikk på kjøkkenet for å skjære opp agurk til de. Hun ba oss lytte til lydene på kjøkkenet, og på dyrene.

Vel, vi hørte hun åpne kjøleskapet og ta ut noe, og så kommer det "klikket" av at kniven har gått gjennom agurken og ned i skjærefjøla. I det den lyden kom, så satte begge marsvinene i gang å skrike!! De viste helt tydelig hva den lyden betydde, og de ble superivrige.

Jeg hadde aldri trodd at et marsvin kunne skjønne såpass.

Åh, i dag holdt jeg på å bli gal.
Tre små som står på to bein og holder seg i buret mens de hyyyyler i kor,
så fort jeg gikk inn påkjøkkenet.
Det blir ganske mye lyd.
De er jo så søte, men kan være litt irriterende hvis man skal snoke litt i godteposen
og alarmen går for fulle mugger, eller man skal opp tidlig på jobb (og resten av fam sover).

Gammel 27-02-14, 12:43   #8
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mitt marsvin pleide å krype bak i nakken på meg bak det lange håret mitt og ligge der og kose. Og så lagde det sånne rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr lyder. Og så hadde jeg en kattesele slik at jeg kunne ha det med meg ut.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.