|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Borte
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
![]() |
#42 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg må vel innrømme at jeg har benyttet meg av begge deler.
![]() |
#43 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaHva GJØR dere da, Skremmern? Det må da være fristende å bare dumpe dem i den vanlige køen på legevakta, som et minimum, i det minste? Eller kjøre fra dem?
![]() |
#44 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemma
Ja, det er spesielt eldre vi opplever dette problemet med. Det vi stort sett gjør er å spørre ut pasienten og undersøke h*n i bilen før vi kjører, og det er når spørsmålet "hvorfor trenger du ambulanse" stilles, at "orker ikke å vente i kø på legevakta"-svaret kommer. De fleste av oss ringer AMK som ringer etter taxi som kjører dem til legevakt. Hvilket gjerne fører til suring og klaging over helsenorge. AMK må jo nesten stole på det som blir sagt når folk ringer, og det virker knskje som bortkastet å snu med tom bil når vi først kommer til stedet, men sekundet vi trykker status "ledig" er vi igjen en del av beredskapen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ej ikke møjkets heije
|
Det er problematisk. Jeg har stått på litt nå for at knerten skal få utfordringer på skolen. Og han har fått det. Han legger bare beslag på hårfint mer av lærerens tid enn han ellers ville gjort. MEN; han legger litt mer beslag på lærerens tid. Det er det ikke tvil om. Læreren er ingen utømmelig ressurs av tid, så det må jo gå utover noen. Som sannsynligvis hadde trengt det enda mer, men som ikke har foreldre som maser.
![]() |
![]() |
#46 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaSer problemene, men noen ganger har man ikke noe reellt valg. Jeg valgte å ty til privat operasjon i 2007, fremfor å stå i kø i 3-4 år for samme typen operasjon i det offentlige (vel, det var ikke engang samme typen operasjon, man ble tilbudt en annen og mer dramatisk type operasjon i det offentlige på det tidspunktet). 3-4 år hadde jeg ikke kunnet stå i kø, jeg tror seriøst ikke jeg hadde levd i dag om jeg måtte det. Dessuten var det private tilbudet så mye bedre på alle områder at jeg er glad jeg kunne velge det, for det var en ganske omfattende operasjon jeg skulle leve med resten av livet, og når jeg hører om de som tok den offentlig den gangen og hvordan det har gått med mange av dem, vet jeg at det var riktig valg.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
Bra. Jeg håper de får tordentale også.
![]() |
#48 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg satt og leste Esmes sitat under og tenkte at med noen få redigeringer gjelder ganske nøyaktig det samme for skolen.
Og det er klart det er vanskelig å håndtere for de som skal prioritere og tildele og ta i mot henvendelser. Likevel ser jeg ikke noen annen løsning enn å forholde seg profesjonelt til det, forsøke å skrelle det ned til realitetene og gjøre en vurdering man kan forsvare faglig. Pushy foreldre/pårørende kommer ikke til å slutte å være pushy. Vi har som samfunn beveget oss fra lua i handa til "Let me speak to the manager!" i løpet av en generasjon eller to, og det er i stor grad et gode både på system- og individnivå. Selv om det medfører noen sterkestes rett-utfordringer.
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaVel, min erfaring er at dersom man ikke pusher på for å få endel rettigheter, så er det heller ikke nødvendigvis slik at man faktisk får dem. Noen ganger kan jeg få dårlig samvittighet når jeg ser barn i skolen som ikke får det de trenger, men jeg tviler på at de hadde fått mer dersom jeg faktisk ikke sto på for mine barn. Jeg føler ikke at jeg er urimelig i mine krav og jeg hører på fagpersonene, men jeg vet også at jeg kjenner mine barn best. Noen ganger er det ikke snakk om å mase heller, men å bare minne dem på at vi venter på svar og å få høre hvor de er i prosessen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Leser
|
Som "utenforstående" i helsevesenet er det vanskelig å vite når man skal skrike og bære seg og når man skal smøre seg med tålmodighet. Jeg har prøvd begge deler, og det å smøre seg med tålmodighet var en rimelig bitter affære for meg. Det å hyle og skrike er mye, mye mer effektivt, også i helsevesenet, så jeg har ingen tvil om at det jeg gjorde var riktig for meg - og det er jo tross alt den vurderingen jeg kan ta.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-03-14 kl 15:56. Årsak: har -> her |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg mener vi trenger det private som et supplement til det offentlige, slik at det offentlige får kapasitet til å holde tritt med køen.
![]() |
#53 |
maler
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg synes det er greit at man bruker overtalelsesevnene sine i helsevesenet gitt at man snakker sant. å lyve eller smøre på for å få høyere prioritering synes jeg ikke er greit. Å ringe, høre om status, fortelle at det er plagsomt, at man venter på time og høre om avbestillingstimer synes jeg er helt innenfor. Vi ønsker også at folk ringer og sier fra ved forverring.
![]() |
#54 |
villende
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaTja, jeg er jammen ikke helt sikker på hva jeg syns. Hadde jeg oppfattet det som at det hastet, hadde jeg ikke nølt med å bruke både overtalelsesevner og penger for å sikre rask behandling. Men ellers stiller jeg meg stort sett pent i kø, både hva gjelder meg selv og barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaJeg syns ikke det er min jobb å vurdere hva som er viktig og mindre viktig. Jeg må nesten kunne stole på at helsepersonellet gjør sine vurderinger, så lenge jeg selv snakker sant.
![]() |
#56 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Betaling vs. overtaling ut av helsekø. Et dobbeltmoralistisk etikkdilemmaDet er viktig å huske at man har rett til ø-hjelp når det haster - og at man også får det. Får man det ikke, har man solide rettigheter, så å skulle betale seg ut av akutte behov for helsehjelp er unødvendig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Bedreviter
|
Ja, men det er jo fullt mulig at jeg syns det haster uten at det objektivt sett gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Leser
|
Jeg synes jo det du beskriver er helt innenfor. Som sagt så tenker jeg at hvis de opplysningene man gir er sanne, så er det mottaker som må vurdere viktigheten av dem. Og det er viktig. Selv ble jeg veldig overrasket over å finne ut at journalen min på "mitt" sykehus ikke er komplett (jeg tok et helfigurs bilde av sjelettet i ... 2007 eller 2008 som jeg gjerne skulle ha hatt, men som tydeligvis ligger på det sykehuset jeg tok det på.) Så dette med å få med relevante opplysninger er viktig. Er usikker på hvor godt integrert dette er mellom fastlege og sykehus, men det ser ut til å fungere fint innad i kommunen i alle fall.
![]() |
#59 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har tenkt mye på akkurat det her, teofelia. Vi har jo etterhvert fått svært god uttelling ift stønader, hjelp, skoletilbud og fritidstilbud, skattefradrag, hjelpemidler, behandling og hva-har-du. Samtidig er jo veldig mye av det fordi jeg har gjort en $%$%& innsats for å få det sånn, og vet å skrive en god søknad, snakke med helsevesen og hjelpeapparat, ikke har telefonskrekk, har hatt mulighet til å ta (betale selv) utdanning laaaaangt utenfor det som er relevant for min egen jobb innenfor fagfelt som er midt i blink ift lillegutts problematikk, tør å klage til fylkesmannen, tok alt pikkpakket vårt og flyttet til en annen kommune når tilbudet ikke var bra nok, er alene med lillegutt - og han har ingen søsken-- og dermed kan jeg bruke alt jeg har av tid og energi på å forbedre hans situasjon og levekår, osv |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|