Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betyr 17. mai mye for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 21:25   #41
Alan
Hypokonder

Alan sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Drammen
Alan er litt kul
Standard

Sv: Betyr 17. mai mye for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Faktisk er jeg alltid litt rørt 17. mai....

Jeg griner hele 17. mai. Jeg blir rørt når jeg ser flagget, bjørka, ungene, korpsene, bunadene, 17. mai sløyfene, potetløpet, kethup på matrosdressen osv.

Gammel 16-05-07, 21:25   #42
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Betyr 17.mai mye for deg?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Iset, Gremli og jeg kunne hatt en fin 17. mai sammen.

Jeg synes egentlig at de som ikke liker 17.mai er noen surmaga grinebitere.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:26   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Selvsagt er de det.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:27   #44
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Jeg skal vinke til Gremli!
HURRA!!!

Det må du gjøre! Rope og vinke! L skal gå sammen med meg, hadde jeg tenkt.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:29   #45
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller så er det bare du som er så empatiløs at du ikke kan forestille deg årsaker til at enkelte ikke liker denne dagen.

Gammel 16-05-07, 21:30   #46
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på om noen ser på det som for borgerlig å feire 17. mai... eller at vi er for selvtilfreds (beklager dårlig formulering, men dere skjønner vel hva jeg mener) når vi feirer vår egen nasjon?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:32   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Eller så er det bare du som er så empatiløs at du ikke kan forestille deg årsaker til at enkelte ikke liker denne dagen.

En kollega sa at jeg var lite empatisk forrige uke. Det var hyggelig sagt, syntes jeg

Gammel 16-05-07, 21:33   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

En kollega sa at jeg var lite empatisk forrige uke. Det var hyggelig sagt, syntes jeg

Ja, denne kollegaen kjenner deg nok bedre enn du tror.

Gammel 16-05-07, 21:34   #49
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, denne kollegaen kjenner deg nok bedre enn du tror.

Jeg er empatisk når det gjelder. Det holder i massevis. Det er for mye dilling i denne verden.

Gammel 16-05-07, 21:35   #50
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt lei meg på 17. mai jeg. Alle vennene våre reiser til andre venner eller foreldrene sine for å grille, mens mine foreldre griller med "gata" og aldri har spurt om vi vil være med, og mannens foreldre ikke bryr seg.

17. mai er en dag jeg skulle ønske jeg var engasjert i ett eller annet sånn at jeg hadde ting å finne på og folk å være med. (Jeg er engasjert i noe altså, men mine organisasjoner gjør ikkeno på denne dagen.)

Vel, når ungen begynner på skole blir det jo greiere å finne på noe, for da arrangerer jo skolen noe på dagen.

Gammel 16-05-07, 21:37   #51
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker 17. mai! Der har ingenting forandret seg siden jeg var liten. Det er fremdeles like artig med bunad, pølse, is, tog osv. Dessuten slipper jeg å gå i skolekorpset nå.

Signerer Gremli!

Men jeg er også av dem som blir litt sippete ...

Gammel 16-05-07, 21:41   #52
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men jeg er også av dem som blir litt sippete ...

Selvsagt blir man sippete. man skal ha litt klump ihalsen når ungene går i tog, når man treffer gamlelæreren som man var så glad i etc. Jeg er lettrørt. Lettrørt og lite empatisk.

Gammel 16-05-07, 21:41   #53
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker 17.mai, og at dagen betyr noe for meg fikk jeg bekreftet da jeg studerte og bodde i Bergen. På ettermiddagen/kvelden dro alle vennene mine til sine slekt for å holde på sine tradisjoner. Jeg satt igjen og skulle ønske jeg var sammen med min familie.

I år og i fjor har mine foreldre vært i Oslo på besøk hos oss på nasjonaldagen. Også får vi flere slektninger på middag. Jeg håper det kan bli en tradisjon.

Forøvrig er 17.mai en av de dagene som ser ut til å ha blitt mye morsommere etter at jeg ble mamma. Jeg gleder meg til i morgen, uten å egentlig ha veldig mange-, og veldig store forventninger. Vi skal spise mye is, ztjerna skal få gassballong også skal jeg se på tog, flagg og barn -og kjenne at jeg er stolt av dagen og glad for at jeg bor i Norge.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:42   #54
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg er litt lei meg på 17. mai jeg. Alle vennene våre reiser til andre venner eller foreldrene sine for å grille, mens mine foreldre griller med "gata" og aldri har spurt om vi vil være med, og mannens foreldre ikke bryr seg.

17. mai er en dag jeg skulle ønske jeg var engasjert i ett eller annet sånn at jeg hadde ting å finne på og folk å være med. (Jeg er engasjert i noe altså, men mine organisasjoner gjør ikkeno på denne dagen.)

Vel, når ungen begynner på skole blir det jo greiere å finne på noe, for da arrangerer jo skolen noe på dagen.

Hva om dere fra neste år av inviterer venner og familie til en stor spleisefest hos dere... dvs alle tar med litt mat til et langbord?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:46   #55
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Da er jeg en av dem.

De siste 7 årene har 17.mai vært preget av å aldri vite hvilke barn som skal være hvor, når de skal leveres til hvem etc. Selv om det er en høytidsdag, er det en potensiell krangledag. Siden det er barnas dag vil jo alle se dem.

Jeg har ikke noe spesielt forhold til 17. mai, annet enn at jeg koser meg med å bake kake, lage snitter og forberede en dag (forhåpentligvis) i solen, og vifte med flagg, gå i tog og nyte friheten til å gjøre det jeg vil.

Gammel 16-05-07, 21:47   #56
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hva om dere fra neste år av inviterer venner og familie til en stor spleisefest hos dere... dvs alle tar med litt mat til et langbord?

Det hadde vi gjort i år om vi hadde hatt plass.

Gammel 16-05-07, 21:52   #57
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Helt enig med Gremli!
Jeg er en 17. mai elsker til tusen! Som Bergljot er jeg opptatt av tradisjoner. Noe av det beste med barndommen min er alle minnene, alle de gode følelsene rundt 17. mai, jul, påske, bursdager, sommerferien etc etc. Jeg tror mamma var veldig flink til å lage fine rammer rundt slike dager, slik at jeg i hvertfall sitter igjen med masse gode følelser.
Og disse følelsene, forventningene og tryggheten ønsker jeg å overføre til mine gutter! Derfor hauser jeg opp dager som dette, kjører på med program som skal danne en fin ramme rundt disse dagene, også for dem.
At det blir ørlite stress innimellom er greit, sånn er det bare når vi skal være med på mye.

Jeg liker også tradisjoner veldig godt! Jeg har fått mer og mer forhold til 17. mai etterhvert som ungene vokser til. Forberedelsene og det å bygge opp stemingen på forhånd er like viktig som selve dagen, synes jeg! Sånn er det kanskje når man er planlegggingsfreak?

Gammel 16-05-07, 21:55   #58
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tradisjon Jeg synes det er en fin dag, og det har nok sammenheng med tradisjonene jeg forbinder med dagen. Det å stå opp om morgenen å sette i nystrøkne flagg i blomsterbedet, for å så gå inn for å dusje, ta på bunad, komme seg inn til byen for å se på tog (som min lærer-mor går i), hente bestemødrene mine, spise smørbrød, ha kaker og kaffe for å så dra for å se på folketoget (om været tillater det vel og merke )...Det er en dag hvor vi samler familien til sammenkomst om dagen, også er vi med venner om ettermiddagen/kvelden

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 21:55   #59
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg liker 17 mai. Jeg synes det er en koselig dag. Vi treffer mye folk, mange vi ikke ser så ofte og det er god stemning.

Jeg må også svare ja i forhold til at dagen betyr noe for meg. Jeg synes det er en viktig dag. Jeg synes det som skjedde 17 mai 1814 var betydningsfullt i vårt lands historie. Hvordan hadde landet vårt vært uten grunnloven i 1814 tro?

Jeg ville savnet 17 mai om den ble kuttet ut som merkedag og gjort om til en vanlig arbeidsdag. Jeg ville savnet den for egen del og ikke bare for ungenes del.

Signerer!

Jeg spiller i korps og skal spille i morgen, og jeg gleder meg

Gammel 16-05-07, 22:01   #60
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En ting slo meg når jeg satt og kikket i 17. mai-programmet i ettermiddag: Hvem møter opp på alle bekransningene tidlig 17. mai morgen? Det tviler jeg på at så mange i vår generasjon har noe forhold til. Kanskje dette er en tradisjon som er i ferd med å dø ut?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:49.