Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dugnadsånd (barnehage)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 22:25   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Opprinnelig lagt inn av Lindamor, her.

Nei, det vet jeg. Vil ikke det at det er dugnad bare dekke over at det ikke bevilges nok penger til vedlikehold? Burde man heller kreve mere penger på budsjettet enn å holde dugnad? Det er svært sjelden dugnad på andre steder som kan sammenlignes med barnehage feks sykehus, sykehjem,sfo osv. Hvorfor?

Øh, hvem skulle stilt på dugnad på sykehus og sykehjem? De som potensielt kan havne der? Det ville iallfall vært en stor målgruppe, så da får man håpe noen hadde kommet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:28   #42
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Øh, hvem skulle stilt på dugnad på sykehus og sykehjem? De som potensielt kan havne der? Det ville iallfall vært en stor målgruppe, så da får man håpe noen hadde kommet.

Beboere på sykehjem har ofte pårørende (barn og barnebarn). Kan man ikke forvente at de skal stille på dugnad på lik linje at man forventer at foreldrene stiller på dugnad i barnehage? Kunne ikke alle som sokner til et sykehus bli pålagt 2 timer dugnad i året?

Gammel 16-05-07, 22:31   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Nei, det vet jeg. Vil ikke det at det er dugnad bare dekke over at det ikke bevilges nok penger til vedlikehold? Burde man heller kreve mere penger på budsjettet enn å holde dugnad? Det er svært sjelden dugnad på andre steder som kan sammenlignes med barnehage feks sykehus, sykehjem,sfo osv. Hvorfor?

Jeg mener at man ikke dekker over. Vi har hatt møte med politikerene før dugnad og latt dem selv se hva som skriker etter vedlikehold. En dugnad kan ikke fikse opp alt som må fikses. Da kunne vi att dugnad hver helg i et par måneder. Vi valgte å satse på det som skreik mest og som betydde mye for ungene. Resten er likefult et bevis på at kommunen forsømmer seg.

Og vi krevde selvsagt mer penger, men hva hjelper det når pengene ikke finnes?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:32   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Beboere på sykehjem har ofte pårørende (barn og barnebarn). Kan man ikke forvente at de skal stille på dugnad på lik linje at man forventer at foreldrene stiller på dugnad i barnehage? Kunne ikke alle som sokner til et sykehus bli pålagt 2 timer dugnad i året?

Min far og hans søsken har vært på trivselsdugnad på sykehjemmet. Det gikk ut på å lage aktiviteter for beboerene. Budsjettet hadde ikke rom for slikt.

Gammel 16-05-07, 22:33   #45
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Oliver går i privat barnehage og vi har dugnad på våren
da kan man velge mellom 3 kvelder, inne eller utearbeid
Dersom man ikke kan stille, må manbetale 500,,-

Syntes dette er en veldig grei ordning

Min kjære stilte i år, og det var plenty nok av folk, så de ble ferdige lenge før tiden

Gammel 16-05-07, 22:34   #46
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Dugnadsånd (barnehage)

Dugnad er vi med på om vi kan.
Det er jo mye koselig på dugnader, i hvertfall i vår bhg.
Der samles jo vi foreldre, og kan stå og preike sammen etter at jobben er gjort, når vi koser oss med lapskaus el.
Sosialt for ungene også, alle barna løper jo rundt og leker og hjelper til.
I vår bhg. møter alle foreldrene stort sett, med alle ungene.
Vi var innlagt i fjor, men stakk opp en tur endå, så hun skulle få se noen bhg. barn igjen.
3 av 22 er flaut.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:37   #47
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

I forhold til dugnad synes jeg det er viktig at det tenkes gjennom hva man bør gjøre og hva man ikke bør gjøre og at dugnaden ikke blir en del av det tekniske vedlikeholdet en kommune skal sørge for. Jeg synes ikke dugnader skal brukes til alle typer oppgaver.
Å forskjønne barnehageområdet, gi benker et ekstra strøk maling, plante, rydde og slike ting synes jeg absolutt man kan ta på dugnad uten at det kan kalles å dekke over.

Det er slike ting vi har prioritert i begge de barnehagene vi har hatt barn i. Små ting som betyr mye for barna og de ansatte.

Gammel 16-05-07, 22:39   #48
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stiller. Jeg skaffer barnevakt om nødvendig.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:40   #49
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nok litt sær, skjønner jeg. Jeg har vært på dugnad en gang (jentene gikk i barnehage uten dugnad, de første tre årene) og jeg ble så irritert. Greit nok at folk møtte opp, men det var jo få som jobbet (det var unntak altså). Da er hele poenget vekk etter min mening.

Gammel 16-05-07, 23:10   #50
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er nok litt sær, skjønner jeg. Jeg har vært på dugnad en gang (jentene gikk i barnehage uten dugnad, de første tre årene) og jeg ble så irritert. Greit nok at folk møtte opp, men det var jo få som jobbet (det var unntak altså). Da er hele poenget vekk etter min mening.

Jeg har vært på mange dugnader etter hvert og har ikke opplevd at ikke alle som stiller tar i et tak og står på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 01:02   #51
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns det er vanskelig med dugnad i barnehagen pga bekkenløsningen min. Det er ikke mange oppgaver på listene hittils (3 år) som har vært egnet for meg. Derfor drar mannen min istedenfor. Tviler på at de andre foreldrene i barnehagen kan se at jeg ikke deltar pga lathet men pga helsen min. Og jeg ønsker ikke å måtte ta sykedager på jobb pga dugnadsarbeid.

Gammel 17-05-07, 01:31   #52
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man stiller på dugnad! Ihvertfall én av foreldrene.

I år var hele familien bortreist, og KUNNE ikke stille. Fysisk umulig. Da gav vi beskjed i god tid og fikk hjemmelekser istedet. Vask og stryk av 12 gardiner.

Jeg synes det er helt forkastelig å bruke travelhet som unnskyldning for å sluntre unna. Eller at man ikke synes det burde være nødvendig med dugnad... Jeg er i prinsippet enig i det siste, men det er forskjell på liv og lære gitt! Når kommunen ikke fikser lekeapparatene til tross for purringer, skal da ungene være uten bare for å "bevise" noe? Nei, ikke når en nevenyttig mamma fikser det på en-to tre.

Dugnad er solidaritet i praksis. Å la andres foreldre fikse barnehagen for ens egne unger er usolidarisk.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 07:28   #53
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der jeg har jobbet ser vi iallefall en klar trend på at det å stille opp på dugnad er mindre og mindre aktuelt for folk. For noen år siden var det veldig greit å få med folk på dugnad, nå har det blitt vanskeligere.

Men, jeg ser også at nå når jeg jobber i bygd, så stiller folk mer opp, enn folk i by

Vi legger jo opp til litt servering og hygge også, og tenker at det kan være kjekt for mor eller far å komme seg ut fra hjemmet og være litt sosial i slengen? Og samtidig sørge for at barna får det litt bedre der de er om dagen.

Vi krever ikke at folk stiller opp, men vi håper jo at de gjør det. Det er til stor hjelp for oss ansatte iallefall. I tillegg så har ofte vi ansatte en dugnad i året også, ofte innendørs.

Synes det er litt trist at dugnadsånden er på vei ut jeg, ser det her i bygda jeg bor også, at det er veldig vanskelig å få med folk på dugnad når det gjelder ulike arrangementer etc..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 07:29   #54
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, jeg blir mer irritert (og skuffet) over at det kun kommer 5 av 12 foreldre på foreldremøte .

Gammel 17-05-07, 08:08   #55
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg har vært på mange dugnader etter hvert og har ikke opplevd at ikke alle som stiller tar i et tak og står på.

Ja, mye av grunnen til at folk ikke jobbet var dårlig organisering og kaffe/kaker opplegget. For all del - jeg synes det er hyggelig med kaffe og kake, men jeg synes det er bortkastet å stille på dugnad for å drikke kaffe.

Mitt inntrykk fra dugnader (andre plasser enn bhg) er at det blir lite effektivt og det sosiale ofte ikke fungerer. Det å bo på samme plass eller å ha unger i samme bhg er ofte ikke nok som "lim". Men klart, det kan godt hende mine opplevelser er veldig lite representative.

Gammel 17-05-07, 08:11   #56
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, mye av grunnen til at folk ikke jobbet var dårlig organisering og kaffe/kaker opplegget. For all del - jeg synes det er hyggelig med kaffe og kake, men jeg synes det er bortkastet å stille på dugnad for å drikke kaffe.

Mitt inntrykk fra dugnader (andre plasser enn bhg) er at det blir lite effektivt og det sosiale ofte ikke fungerer. Det å bo på samme plass eller å ha unger i samme bhg er ofte ikke nok som "lim". Men klart, det kan godt hende mine opplevelser er veldig lite representative.

Vi avslutter med litt mat eller kaker vi. Synes det er en fin måte for oss å takke de som stiller opp.

Gammel 17-05-07, 14:44   #57
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Nå går vi i privat barnehage, så vi har jo sagt ja til å stille på dugnad da vi takket ja til plassen. Og her kan man gjøre andre ting hvis man ikke kan den dagen det er felles dugnad. Ta med hjem og vaske gardiner, vaske vinduer kan man jo gjøre når som helst eller andre lignende oppgaver. Selvom man ikke kan den dagen, er jeg sikker på at det finnes nok oppgaver.

Sist redigert av Isa : 17-05-07 kl 14:55.
Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 14:56   #58
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men, jeg blir mer irritert (og skuffet) over at det kun kommer 5 av 12 foreldre på foreldremøte .

Ja, slik har det vært her innimellom og...Jeg skjønner jo at det finnes ganger man rett og slett ikke har mulighet til å stille, men det er merkelig at det er de samme foreldrene som ikke kommer hver gang...

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 19:53   #59
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Hos oss var dugnaden delt opp i 4 forskjellige dager, med forskjellige grupper som stillte. Man melder seg på forhånd opp på den dagen som passer best, og så fikk hver gruppe et bestemt oppdrag på "sin" dag. Det skal da godt gjøres å ikke finne en eneste dag som passer...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:06   #60
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår barnehage er det nå fire dugnadsdager, en hverdag og en lørdag om våren og en hverdag og en lørdag om høsten. For noen er hverdager best og for noen er lørdager, og hvis ingen av de fire dagene passer for noen i familien så kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det er viljen det skorter på.

Selv er jeg så rar at jeg liker dugnader. Vi deltar på lørdagsdugnaden. Det er ca tre timer midt på dagen på lørdagen, vi gjør noe nyttig og får beveget kroppen litt, jentene er med og har det gøy, de største barnene får også lov til å være litt nyttige. Og på slutten drikker vi kaffe med de andre foreldrene og er fornøyde med oss selv fordi det ser penere ut på grunn av noe vi har gjort.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:12.